QƏRARLARIN HAZIRLANMASI VƏ QƏBUL EDİLMƏSİ PROSESİ
İdarəetmə qərarlarının
hazırlanması prosesi aşağıdakı işlərin müəyyən ardıcıllıqla yerinə
yetirilməsini nəzərdə tutur: idarəetmə obyekti haqqında informasiyanın
yığılması, işlənməsi və təhlili; məqsədin müəyyən edilməsi və qərarın
hazırlanması; idarəedici əmrin verilməsi və onun icraçılara çatdırılması;
qərarın həyata keçirilməsi və obyektin dəyişilməsi.
Qərarın qəbul edilməsi və həyata
keçirilməsi prosesi iki fazadan ibarətdir: 1) idarəetmə qərarının
hazırlanması; 2) onun həyata keçirilməsi. Bu fazalardan hər biri bir neçə
mərhələdən ibarətdir.
İdarəetmə qərarının hazırlanması fazası
aşağıdakı mərhələləri əhatə edir: problemin aşkara çıxarılması, təsviri və
əsaslandırılması; informasiyanın yığılması və təhlili; qərar variantlarının
təsviri və onların seçilməsi; yekun variantın seçilməsi və qərarın qəbul
edilməsi.
Problemin
aşkara çıxarılması, təsviri və əsaslandırılması mərhələsində idarəolunan sistem maddi şərait
kompleksi nöqteyi nəzərindən öyrənilir. Belə ki, istehsal texnikası və
texnologiyasının əldə olunmuş səviyyəsi, materiallar, təcrübə bazası, ixtisaslı
kadrlar, maliyyə resursları vaxt kimi maddi şərtlər kompleksi öyrənilir. Maddi
şərtlərlə yanaşı subyektiv amilin yetkinliyi, yəni həmin problemin həlli üçün
kollektivin psixoloji və peşə hazırlığı, bu problemin həllinin zəruriliyi
haqqında işçilərin inamı böyük rol oynayır. Bu amillərin məcmusu problemin
vacibliyi dərəcəsini müəyyən etməyə və onun yerinə yetirilməsinin zəruriliyinin
əsaslandırılmasına imkan verir. Problemi aşkar etdikdən sonra onu dəqiq təsvir
etmək lazımdır. Məqsəd və vəzifələrin müəyyən edilməsi problemin təsvirindən
asılıdır. Məqsədin və məqsədlər kompleksinin aşkara çıxarılması idarəetmə və
istehsal vəzifələrini konkretləşdirməyə imkan verir.
Qərarın
qəbul edilməsi üçün informasiyanın yığılması və təhlili mərhələsində cari informasiyanın yığılması və
təhlili ilə yanaşı xüsusi seçilmiş informasiyanı da təhlil etmək lazımdır.
Konkret idarəetmə qərarı həm cari, həm də həmin problem üzrə xüsusi əlavə
informasiyanın təhlili əsasında qəbul edilir. Qərarın qəbul edilməsi üçün lazım
olan informasiyanın xarakteri problemin xüsusiyyətləri və qərarın qəbul
olunduğu situasiyanın özünəməxsusluğu ilə müəyyən edilir. Informasoyanın
yığılması və təhlili prosesi idarə edilən olmalıdır, çünki bu, həm informasiya
artıqlığından, həm də onun çatışmamazlığından qaçmağa imkan verir.
İnformasiyanın təhlili zamanı onun
xarakterindən asılı olaraq müxtəlif metodlardan istifadə olunur. Keyfiyyət
informasiyası müqayisə, analogiya, təhlil, sintez və ümumiləşdirmə kimi məntiqi
metodların köməyilə öyrənilir. Formalaşdırılan informasiyanın işlənməsi üçün
kəmiyyət metodlarında istifadə olunur.
Çox sayda formalaşdırılan informasiyanı
işləmək üçün kompyuter texnikasından istifadə olunur. Işlənmiş informasiya
təqdimat, yazılı rəy və tövsiyələr formasından rəhbərə verilir.
Qərarın
mümkün variantının təsviri və seçilməsi mərhələsində bu cür seçməni rəhbər özü aparır.
Bunun üçün qərarın formalaşdırılmış məqsədlər əsasında çox sayda kriteriləri
müəyyən etmək və həmin kriterilər üzrə qiymətləndirmə şkalasını hazırlamaq
lazımdır. Alternativin seçilməsi prosesi Şəkil 3-də göstərilmişdir.
Qərarın müəyyən məqsədi əsasında
kriteri-tələblər və nəzərə alınan şərtlər formalaşdırılır. Kriteri-tələbləri
təmin etməyən bütün alternativlər avtomatik atılır. Yerdə qalanları nəzərə
alınan şərtlərə görə müqayisə edilir.
Qərarın variantının seçilməsi zamanı həm
kəmiyyət təhlili, həm də evrisik metodlar tətbiq olunur.
Yekun
variantın seçilməsi və qərarın qəbul edilməsi mərhələsində mümkün qərarlar içərisindən
ən yaxşısı seçilir. Bunun üçün hər bir variant ətraflı işlənilir. Yekun
variantı seçmək məqsədilə qərar variantlarının qiymətləndirilməsi bütün daxili
və xarici amillər nəzərə alınmaqla kriterilər məcmusu əsasında aparılır.
Qərar variantlarının hazırlanması zamanı
modelləşdirmə, ekstropolyasiya və ekspert qiymətləri metodlarından istifadə
olunur. Vaxt və imkan olduqda eksperimentlər tətbiq oluna bilər.
İdarəetmə
qərarının həyata keçirilməsi fazası qərarın həyata keçirilməsi planının
hazırlanması, onun icraçılara çatdırılması və qərarın icrasına nəzarət
mərhələlərini özündə birləşdirir.
İdarəetmə qərarının həyata keçirilməsi
üçün əlverişli şərait hələ qərarın hazırlanması və qəbul edilməsi
mərhələlərində yaradılır. Qərarda əvvəlcədən nəzərdə tutulmalıdır: bu və ya
başqa vəzifəni kim, harada, nə vaxt və necə yerinə yetirməlidir. Bu, qərarın
yerinə yetirilməsi üçün lazımi təşkilati zəmin yaradır.
Qəbul olunmuş qərarın həyata keçməsi
həmin qərarın məqsədinin əldə edilməsinə yönəldilmiş təşkilati planın
hazırlanmasını tələb edir. Təşkilati planda bütün işlərin həcmi obyektlər,
vəzifələr və vaxt intervalları üzrə bölünür. Işlərin hər bir qrupunu yerinə
yetirməq üçün müvafiq ixtisasa malik və lazımi sayda icraçılar seçilir. Iş
rəhbərlərinin seçilməsinə xüsusi diqqət verilməlidir.
Təşkilati plan hazırlandıqdan sonra
qərar icraçılara çatdırılır. Bu zaman qəbul olunmuş qərarın məzmunu və
əhəmiyyəti, onun mümkün nəticələri izah olmalıdır. Bəzən qərarın yerinə
yetirilməsi üçün yeni iş metodlarını öyrətmək lazım gəlir. Bu halda təbliğat
işləri ilə yanaşı böyük metodiki təlimat işi aparılır.
Qərarın həyata keçirilməsində qərarın
yerinə yetirilməsi gedişinə nəzarət mühüm rol oynayır. Nızarətin məqsədi təkcə
verilmiş proqramdan kənarlaşmaları vaxtında aşkar etmək deyil həm də onların
qarşısını almaqdan ibarətdir. Qərarın həyata keçirilməsi işlərinin uçotunu
aparmadan səmərəli nəzarət qeyri-mümkündür. Uçotun bütün növlərindən istifadə
olunur. Düzgün qurulmuş nəzarət idarəetmə sisteminin elə əks rabitəsidir ki,
onsuz normal tənzimləmə prosesi, baş vermiş çətinliklərin və zəif yerlərin
vaxtında aradan qaldırılması ağlasığmazdır.
Nəzarətin gedişində qəbul edilmiş
qərarlara müəyyən təshihlər aparmaq, bəzən isə yeni qərar qəbul etmək lazım
gəlir. Bu, qərarın yerinə yetirilməsinin pis təşkili, xarici səbəblərə görə
vəziyyətin kəskin şəkildə dəyişilməsi, qərarın özündə buraxılmış sıhvlər
nəticəsində baş verə bilər. Qərar öz təsirini itirdiyi hallarda rəhbır qərarda
müəyyən dəyişikliklər aparmalıdır. Qərardakı təshihlər heç də həmişə əlverişsiz
situasiya ilə əlaqədar olmur. Qərarın həyata keçirilməsi gedişində nəticələrin
yaxşılaşdırılması üçün yeni gözlənilməz imkanlar açıla bilər ki, bu da qərarda
müəyyən təshihlərin aparılmasını tələb edir. Yekunların vurulması problemlərin
həll edilməsi sahəsində həll edilmiş təcrübə böyük sosial-siyasi, tərbiyəvi və
idarəetmə əhmiyyətinə malikdir. Kollektivlər bilməlidirlər ki, onlar necə
işləyirlər və hansı nəticələr əldə olunub. Bütün hallarda yekun vurulmalıdır-iş
tam və vaxtında yerinə yetirilib ya yox.
Yekunların vurulması idarəetmə
qərarlarının qəbul edilməsi və həyata keçirilməsi üçün tətbiq olunan sistemin
səmərəliliyini yoxlanması deməkdir. Yekunlaşdırma problemin həlledilməsi
tsiklini tamamlaır və eyni zamanda yeni qərarlar üçün baza yaradır.
Yekunlaşdırma həcminin rəhbərlərin və bütünlükdə idarəetmə sisteminin
təcrübəsini zənginləşdirməyə imkan verir ki, bu təcrübədən yeni idarəetmə
qərarlarının hazırlanması, qəbul edilməsi və yerinə yetirilməsi üçün istifadə
oluna bilər.
İdarəetmə qərarlarının qəbul edilməsi
sistemində idarəetmə əməliyyatı və idarəetmə prosedurası anlayışlarından
istifadə olunur.
İdarəetmə
əməliyyatı – müəyyən struktur bölməyə daxil olan idarəetmə informasiyasının
işləməsinin parçalanmayan texnoloji prosesidir.
Əməliyyatın üç növünü fərqləndirirlər:
formal, alternativ və həlledici. Formal əməliyyata elə əməliyyatlar daxildir
ki, burada icraçılar heç bir qərar qəbul etmədən əvvəlcədən məlum olan alqoritm
üzrə fəaliyyət göstərirlər. Alternativ əməliyyatlar elə əməliyyatlara deyilir
ki, onların yerinə yetirilməsi prosesində məntiqi şərtlər yoxlanılır, qərar
variantları təhlil edilir və təklif olunur, lakin qərarlar qəbul olunmur.
Həlledici əməliyyatlar qərarın qəbuledilməsi ilə birlikdə alternativ
əməliyyatlardır.
Əməliyyatların kateqoriyalara bölünməsi
yerinə yetirilən işlərin idarəetmənin irarxiya səviyyəsinə uyğunluğu haqqında
əsaslandırılmış nəticə çixarmağa, eləcə də əməliyyatların avtomatlaşdırılması
məsələsini həll etməyə imkan verir. Bu da avtomatlaşdırılmış idarəetmə
sisteminin layihələndirilməsi zamanı böyük əhəmiyyət kəsb edir. Formal metodlar
inkişaf etdikcə və idarəetmə məsələlərinin həlli alqoritmləri və proqramları
kitabxanası yarandıqca, habelə informasiyanın işlənməsi üçün texniki vasitələr
inkişaf etdikcə idarəetmə əməliyyatlarının daha böyük hissəsi proqramlaşdırılan
və avtomatlaşdırılan olur.
İdarəetmə
prosedurası – qeyd olunmuş məqsədin əldə edilməsinə yönəldilmiş idarəetmə
əməliyyatının və sənədlərin müəyyən qaydada qarşılıqlı əlaqədar kompleksidir.
İdarəetmə proseduralarının növləri,
onların məzmunu və işçi kateqoriyaları üzrə nümunəvi əmək məsrəfləri Cədvəl
1-də verilmişdir.
İdarəetmə texnologiyasının
layihələndirilməsi əməliyyatların və prosedurların ətraflı öyrənilməsinə və
onların modelləşdirilməsi və təşkilati layihələndirilməsinə əsaslanır.
Idarəetmə texnologiyası lazyihələndirilərkən mövcud sistemləri və prosedurları
təhlil etmək, idarəetmə prosesinə real təsir göstərməyən əməliyyatları və
prosedurları ləğv etmək, bəzilərini modelləşdirmək və bircinsli prosedurları
birləşdirmək lazımdır.
İdarəetmənin müasir texniki
vasitələrinin tətbiqi şəraitində proseduraların təşkilati layihələndirilməsi
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Idarəetmə sistemində kompyuter texnikasının tətbiqi
zamanı idarəetmə aparatında müvafiq prosedura və təşkilati dəyişikliklər
aparmaq lazımdır.
İdarəetmə proseduralarının
layihələndirilməsi müxtəlif bölmələrdə prosedurların yerinə yetirilməsinin
vahidləşdirilməsi: yeni əməkdaşlar tərəfindən mövcud proseduraların daha tez
mənimsənilməsi; işçilərin qarşılıqlı əvəz olunmasının təmin edilməsi;
müqayisəli təhlilin aparılması; təcrübə mübadiləsi və proseduraların
səmərələşdirilməsi üçün həyata keçirilir.
İdarəetmə qərarını qəbul edilməsi
prosesində məqsəd, alternativ, kriteri, xərclər və modellər kimi anlayışlardan
da istifadə olunur.
Məqsəd fəaliyyətin son və arzuolunan nəticəsidir.
Məqsəd insanın fəaliyyətini yönəldir və tənzimləyir. Məqsədin məzmunu
fəaliyyətin obyektiv qanunlarından, subyektin həqiqi imkanlarından və tətbiq
edilən vasitələrdən asılıdır. Məqsədin qoyuluşu fəaliyyət proqramını müəyyən
edir. Idarəetmənin müxtəlif səviyyələrində məqsədin konkretlilik dərəcəsi
müxtəlif olmalıdır. Məqsədlərin üç əsas yarımqrupunu fərqləndirirlər: perspektiv,
qlobal, strateji; planlaşdırılan, yerli, taktiki; cari, lokal, operativ.
Alternativlər – məqsədin əldə edilməsi üsullarıdır. Bu
üsullar strategiyalar, spesifik hərəkətlər və vasitələr şəklində ola bilər. Hər
bir alternativin həyata keçirilməsi xərclərin məbləği ilə xarakterizə olunur.
Müəyyən olunmuş məqsəd əsasında qərar
variantının seçilməsi üçün çoxlu kriteriyaları müəyyən etmək və onlar üzrə
qiymətləndirmə şkalasını hazırlamaq lazımdır.
Kriteri – müəyyən qaydadır və alternativlər vaciblik
və ya üstünlük dərəcəsinə görə yerləşdirilir. Onların köməyilə məqsədin əldə
edilməsi dərəcəsi müqayisə edilir. İstənilən məqsəddə qərarın kriterisi vardır.
0 коммент.:
Отправить комментарий