IDARƏETMƏDƏ INFORMASIYALARIN MÖVQEYI VƏ
ROLU
Hər hansı sosial sistemin idarə edilməsi
informasiyalar dövriyyəsi prosesi ilə sıx surətdə əlaqədardır. Ġstər
cəmiyyətin, istərsə də bütün sosial sistemlərin idarə
edilməsində informa-siyaların toplanması, saxlanması,
təhlili və onlardan səmərəli istifadə edilməsinin
mühüm rolu vardır.
Ġnformasiya sosial idarəetmə prosesinin özəyini təĢkil
edir, çünki, məhz o, vəziyyəti qiymətləndirmək,
idarəetmə qərarları qəbul etmək üçün zəmin yaradır.
Hər hansı idarəetmə vəziyyəti səciyyələndirən müxtəlif
informasiyaların təhlilinə əsaslanan idarəedici
komandalar verməklə obyektə və ya digər təsir göstərməyi
nəzərdə tutur. Ġnformasiyaların yoxluğu rəhbəri
Ģüurlu və əsaslandırılmıĢ hərəkət etmək imkanından məhrum
edir. Ġnformasiya, imkanların həqiqətə çevrilmə
mexanizminin açılması üçün insanın nəzəri və praktik
fəaliyyətinin
istinad materialı rolunu oynayır. Akademik A. Ġ. Berqə görə «insan yalnız»
xarici aləmdə
arasıkəsilməz
informasiya ünsiyyəti Ģəraitində uzun müddət normal fikirləĢə bilər».
Bu informasiya nədir?
Bu anlayıĢa nələr daxildir? Ġlk baxıĢda bu sualların cavabı çox asan görünür.
Əslində isə
informasiya anlayıĢının hamı tərəfindən qəbul olunmuĢ vahid təsnifi yoxdur. Tədqiqatçılar
bu
anlayıĢı müxtəlif
mövqelərdən Ģərh etməyə çalıĢmıĢ, onun gibernetik, fəlsəfi və sair Ģərhini
vermiĢlər. Lakin
ümumiĢlək mənada
informasiya dedikdə öz məzmununda hər hansı əĢya, cəmiyyət və təbiətdə baĢ verən
hadisə,
proseslər
haqqında fakt və məlumatları əks etdirən bütün məlumatlar nəzərdə tutulur. Həmin
məlumatlar bu və
ya digər idarəetmə
sistemindən mövcud vəziyyəti və ya bu vəziyyətdəki dəyiĢikliyi əks etdirir. Əks
olunan sistemin
vəziyyətindəki
müxtəliflik informasiyaların rəngarəngliyinə səbəb olur. Bu mənada sistemin
özünün
hərəkəti
inofrmasiyaların dinamikliyini müəyyən edir.
Ġnsanın əldə
etdiyi informasiya onun fəaliyyətini istiqamətləndirə bilən adi, emprik məlumatlardan
da
ibarət ola bilər.
Lakin idarəetmə funksiyalarının həyata keçirilməsinə xidmət edəcək
informasiyalar isə mütləq
elmi xarakter
daĢımalıdır. Belə informasiyaların xarakteri idarəetmə obyektinin
spesifikasından, qarĢıya qoyulan
vəzifə və məqsəddən,
eləcə də idarə edən subyektin səlahiyyətlilik və səriĢtəliliyindən asılıdır. Əgər
söhbət
bütövlükdə cəmiyyətin
idarə edilməsindən gedirsə, onda ictimai həyatın bütün sahələrini əhatə edən
kompleks
informasiyalara
(iqtisadi, sosial-siyasi, mənəvi, ailə-məiĢət) ehtiyac duyulur. Əgər obyekt cəmiyyət
həyatının
hər hansı əlahiddə
götürülmüĢ sahəsidirsə, onda informasiya, hər Ģeydən əvvəl, həmin sahədəki vəziyyəti
əks
etdirməlidir. Məsələn,
iqtisadi idarəetmə istehsal-iqtisadi informasiyalar tələb edirsə, sosial-siyasi
idarəetmə sosial
informasiyalara əsaslanır.
Ġctimai həyatın
hansı sahəsi olursa olsun, obyektdən asılı olmayaraq, idarəetmə insanların fəaliyyəti
ilə
əlaqədardır. Bu
baxımdan əməyin təĢkili, adamların fəaliyyətinin idarə olunması hər hansı idarə
olunan sistemin
mühüm
komponentini təĢkil edir. Ona görə də bütün idarəetmə sistemlərində sosial
informasiyalardan istifadə
olunur. Cəmiyyətin
idarə edilməsində istifadə olunan informasiyalar öz təbiətinə görə sosialdır.
Ona görə ki,
onları
formalaĢdıran və onlardan istifadə edən insan, idarəetmənin baĢ obyekti və
subyekti, bir ictimai varlıq
kimi mahiyyətcə
sosial olub, bu və ya digər cəmiyyətə, sinfə, millətə, sosial kollektivə məxsusdur.
Odur ki, sosial
informasiya
özündə sinfi, milli və digər münasibətlərin izlərini, sosial kollektivin təlabat,
maraq və psixi
əlamətlərini
daĢıyır. Ona görə də sosial informasiya daha mürəkkəb, ali, çoxcəhətli
informasiya növü hesab olunur.
Onun köməyi ilə
insanlar bir-birilə ünsiyyət saxlayır, fikir mübadiləsi edir. Cəmiyyətə məqsədyönlü
təsir
göstərir, onun
idarə edilməsini təmin edir.
Sosial
informasiyanın ilk mənbəyi cəmiyyət, sonra isə ictimai həyatın ayrı-ayrı sahələridir.
Lakin subyekt
idarəetmə üçün gərəkli
informasiyaların hamısını cəmiyyətdən almır. Onların bir hissəsi subyektin Ģəxsi
təcrübəsi,
adamlarla bilavasitə ünsiyyəti, ictimai həyatın müxtəlif sahələrinə bilavasitə
müdaxiləsi sayəsində
əldə edilərsə,
digər hissəsi, həcmcə daha çoxu, məzmunca daha dolğunu təlim-tərbiyə sistemi, təbliğat
və kütləvi
informasiya
vasitələri ilə əldə edilir.
Ġdarəetmə
sistemində subyekt və obyekt arasında fasiləsiz əlaqə kanalları ilə daxil olan
informasiyalar
obyektin vəziyyətindən
daim xəbər tutur. Həmin informasiyalara istinad edərək iĢin gediĢində düzəliĢlər
aparır,
əvvəl qəbul
edilmiĢ qərarların təsbihinə nə dərəcədə ehtiyac olduğunu müəyyənləĢdirir,
sonra isə qarĢıya
qoyulmuĢ vəzifə
və məqsədlərə nail olmaq üçün yeni qərarlar qəbul edir.
AparılmıĢ tədqiqatlar,
təcrübə və müĢahidələr göstərir ki, hər hansı sistemdə idarəetmənin səviyyəsi
informasiya
mübadiləsinin təĢkilindən,
informasiya axınından istifadənin vəziyyətindən xeyli dərəcədə asılı olur.
Ġdarəetmədə
informasiyalarla iĢi yaxĢılaĢdırmaq üçün, birinci növbədə, informasiyaların təsnifatı
haqqında da təsəvvürə
malik olmaq lazımdır. Mövcud ədəbiyyatda informasiyaların müxtəlif məntiqi əsasa
görə
təsnifinə rast gəlinir.
Mütəxəssislər ictimai həyatın müxtəlif sahələrinə görə iqtisadi, sosial siyasi
və ideoloji informasiya
növlərini Ģərh
edirlər. Subyektinə (informasiya verən təĢkilatlara) görə isə dövlət və ictimai
təĢkilatlardan
daxil olan informasiyalar qeyd olunur. Daxil olma mənbələrinə görə
informasiyalar iki qrupa
ayırılır:78
1. Daxili
informasiyalar–buraya sistemin öz hüdudları daxilində onun komponentləri
arasında dövr edən
informasiyalar
daxildir. Bu qrupda subyektlə obyekt arasındakı informasiyalar mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
Belə
informasiyalar idarəetmə prosesində aparıcı rola malikdir. Düz əlaqə (subyektdən
obyektə doğru) vasitəsilə
verilən
informasiyalar düz və ya birbaĢa informasiyalar, əks əlaqə (obyektdən subyektə
doğru) vasitəsilə əldə
edilən
informasiyalar isə əks informasiyalar adlanır.
2. Xarici
informasiyalar–buraya yuxarı və aĢağı təĢkilatlardan və eləcə də əlaqədar digər
sistemlərdən
daxil olan
informasiyalar aiddir.
DaĢıyıcılarına
görə informasiyaları aĢağıdakı qruplara ayırmaq olar: Ģifahi, yazılı, çap
edilmiĢ, radioteleinfor-masiyalar.
ġifahi
informasiyalara Ģəxsi söhbətlər, konfrans, müĢavirə, Ģura, iclas, seminar və s.
yığıncaqlarda əldə
edilən məlumatlar
daxildir. Yazılı informasiyalar dedikdə hər cür yazılı və statistik hesabatlar,
arayıĢlar, yoxlama
materialları və
s. nəzərdə tutulur. Çap edilmiĢ informasiyalar qəzet və jurnal səhifələrində,
müxtəlif biblioqrafik
ədəbiyyatda,
kitab və əyani təbliğat materiallarında çap etdirilmiĢ yazılı məlumatları əhatə
edir. Radiotele-informasiyalar
həm Ģifahi, həm
yazılı, həm də vizual (görmə) məlumatları özündə cəmləĢdirən informasiyalardır.
Xarakterinə görə
informasiyaları rəsmi və qeyri-pəsmi olmaqla iki yerə ayırırlar.
Rəsmi
informasiyalara vəzifəli Ģəxslər tərəfindən verilən komanda və məlumatlar,
qeyri-rəsmi informasiyalara
isə ayrı-ayrı Ģəxslər
tərəfindən daxil olan təklif, tövsiyə və rəylər daxil edilir.
Ġstifadə müddəti
və dövrünə görə Ģərti-daimi və dövri-dəyiĢkən informasiya növləri qeyd olunur.
Birincilərə rəsmi
məlumat kitabları və normativ sənədlərdə əksini tapmıĢ məlumatlar aid edilir
ki, bunlar
həcmcə böyük
olub, uzun dövr üçün istifadə edilir. Ġkincilərə idarəetmənin keyfiyyətcə
yaxĢılaĢdırılmasına
xidmət edən
informasiyalar daxildir ki, bunlar bu və ya digər idarəetmə qərarının təshih
edilməsi və ya qərar
qəbul edilməsi
xatirinə əldə edilir və yalnız qısa dövr üçün lazım olur.
Əhatə dairəsinə
görə informasiyaların universal və xüsusi (spesifik) növləri vardır. Universal
informasiyalar
elə
informasiyalardır ki, onlar istifadəçilərinə görə məhdudlaĢmır. Belə
informasiyalar ictimai həyatın
bütün sahələrində
istifadə edilir. Ġstər təsərrüfat, istər maarif, istər ticarət və s. sahələr,
sistemlər üçün gərəkli
olan ümumi
informasiyalar da mövcuddur. Bunlardan əlavə, hər bir sistem və ya yarım sistem
üçün xarakterik
olan spesifik
informasiyalar da vardır ki, onlar təkcə konkret sahə və ya sistemə xidmət
edir. Bir sistemə məxsus
olan
informasiyalar digər sistemlər üçün lazım olmur. Məsələn, xalq maarifinin idarə
edilməsi üçün lazım olmur.
Məsələn, xalq
maarifinin idarə edilməsi üçün elə informasiyalar lazım gəlir ki, onlar sənayenin
idarə
edilməsində gərəksizdir.
Eləcə də əksinə.
Hərəkət istiqamətinə
görə informasiyları üfüqi və Ģaquli olmaqla iki yerə bölünürlür. Üfüqi
informasiyalara
nazirliklə
nazirlik, müəssisə ilə müəssisə və sair arasında dövr edən məlumatlar daxil
edilir. ġaquli informasiyalar
bir sistem
daxilində yuxarıdan aĢağı və əksinə cərəyan edən informasiyalardır.
Zamana görə
indiki və proqnostik informasiyaların adı çəkilir. Bütün yuxarıda sadalananlar
indiki, yəni
hazırda istifadə
olunan informasiya növləri hesab olunur. Proqnostik informasiyalar, gələcəyi, həm
də əsasən
uzaq gələcəyi
planlaĢdırmaq üçün gərəkli informasiyalardır.
Göstərilən
informasiya növləri bir-biri ilə sıx qarĢılıqlı əlaqədə olur. Bəzən bir
informasiya növü digərini
əvəz edə bildiyi
kimi, bir sıra hallarda hər hansı informasiya müxtəlif növlərə daxil edilə
bilir. Məsələn, Ģifahi
informasiya
yazılı informasiyanı əvəz edə bildiyi kimi, hər hansı bir informasiya həm
Ģifahi, həm yazılı, həm
çap olunmuĢ, həm
də radio-teleinformasiya növü ola bilər.
Ġnformasiyalarla
iĢi yaxĢılaĢdırmağın mühüm Ģərtlərindən biri də onlara verilən tələblərin tam təmin
olunmasıdır. Həmin
tələblər idarəetmənin obyektiv informasiya təminatına xidmət edib, hər bir idarəetmə
sistemi
və konkret sahədə
spesifik xüsusiyyətlərə malik ola bilir. Bununla belə, bütün idarəetmə sistemlərində
istifadə olunan
informasiyalara verilən ümumi tələblər də mövcuddur ki, onları bilmək və idarəetmə
prosesində
həmin tələblərin
ödənilməsinə nail olmaq vacibdir. Onlar aĢağıdakılardır: tamlıq (kifayətlilik),
dəqiqlik,
faydalılıq,
münasiblik, təkmənalılıq, operativlik.
Tamlıq müəyyən
idarəetmə mərhələsində vəziyyəti obyektiv qiymətləndirmək, idarəetmə qərarı
çıxarmaq üçün
kifayət edən informasiya toplanmasında nəzərdə tutur. Bu hər hansı idarəetmə
tapĢırığının yerinə
yetirilməsi üçün
informasiyanın minimum həcmdə, lakin məsələnin həlli üçün qaneedici, kifayət qədər
olmasını
tələb edir. Nəzərə
almaq lazımdır ki, istər informasiyanın azlığı, istərsə də onun çoxluğu idarəetmənin
keyfiyyətini
aĢağı sala bilər. Əgər rəhbər iĢçi bu və ya digər mürəkkəb və çətin məsələnin həllinə
çalıĢırsa, o,
hər Ģeydən əvvəl,
kifayət qədər dəqiq və mübahisə doğurmayan faktlar əldə etməlidir.
Ġdarəetməyə
lazım olan informasiyaların həcmi və məzmunu müəyyən sistemin qarĢısında duran
məqsəd
və vəzifələrdən,
qəbul ediləcək qərarın miqyas və vacibliyindən tənzimlənəcək parametrin
sayından asılıdır. Ən
adi hallarda rəhbər,
müasir elmi nailiyyətlərə, öz təcrübə və intuisiyasına əsaslanaraq, yeri gəldikdə
mütəxəssislərin
məsləhətlərinə istinad edib, toplanacaq informasiyalar üçün suallar tərtib edir
ki, onlara79
veriləcək
cavablar informasiyaların məzmunu və sayını müəyyən edir. ÇalıĢmaq lazımdır ki,
toplanacaq informasiyalar
obyektin real vəziyyətini
tam əks etdirə biləcək minimum səviyyədə olsun. Artıq informasiyalar iĢə
ancaq mane ola
bilir. Təcrübə göstərir ki, bəzən bu və ya digər idarəetmə informasiya
toplanılır. Belə idarəetmə
üsulu məqbul
sayılmır. Məqsədə nail olmaq üçün daha az informasiya tələb edən idarəetmə
sistemi səmərəli hesab
olunur. Əlbəttə,
informasiyaların sayına olan tələbat heç də eyni vəziyyətdə qala bilməz. O,
sistemin özünün
hərəkət və
inkiĢafından, parametrlərin az və çoxluğundan, sistemə daxil olan obyektlərin
sayından asılı azalır və
artır. Ona görə
də idarəetmə tapĢırığının icrası lazım ola biləcək informasiyaların miqdarı
haqqında ölçü vahidi
qəbul etmək
mümkün deyil. Məsələn, hər hansı pedaqoji problem üzrə idarəetmə qərarı
hazırlamaq üçün məktəb
rəhbərinə lazım
olacaq informasiyaların miqdarı siniflərin sayından, həmin problemin əhatə
etdiyi
istiqamətlərdən,
problemlə bağlı olan icraçıların və eləcə də informasiya toplayanların (nəzarətçilərin)
az-
çoxluğundan,
onların səriĢtəliliyindən, problemin həlli ilə əlaqədar indiyədək görülmüĢ iĢlərin
səviyyəsindən
asılı olaraq
müxtəlif ola bilər. Ona görə də informasiyaların tamlığı dedikdə təkcə onların
kəmiyyəti deyil,
keyfiyyəti, məna
dolğunluğu da nəzərə alınmalıdır. Bir sıra hallarda rəhbər, informasiyaların
sayını bilərəkdən
artırmaq zəruriyyəti
qarĢısında qalır. Bu baĢlıca olaraq elə vəziyyətlərdə olur ki, toplanmıĢ məlumatlar
bu və ya
digər məsələnin
həlli üçün kifayət etmir və ya informasiyalarda yanlıĢlığa, səhvlərə yol
verilir. Deməli,
informasiyaların
tamlığı təmin edilmir. Bu mənada tamlıq informasiyaların mövcud vəziyyətinin hərtərəfli
və
düzgün qiymətləndirə
biləcək səviyyədə olmasını da tələb edir. Ġnformasiyaların hər hansı Ģəkildə təhrif
olunması və ya
yalan informasiyalar verilməsi rəhbəri əsaslandırılmıĢ qərarlar qəbul edə bilməkdən
məhrum
edir. Tək-tək
icraçılar tərəfindən nöqsanları gizlətmək, nailiyyətləri ĢiĢirtmək, yalan məlumatlar
vermək
təĢəbbüsləri
idarəetmənin yanlıĢ istiqamət almasına səbəb olur. Odur ki, informasiyaların məna
tamlığını təmin
etmək üçün
onların doğruluğuna nail olmaq baĢlıca Ģərtdir.
Ġnformasiyaların
tamlığı həm də onların vaxtında verilməsi ilə bağlıdır. Ġstifadəçiyə hər cür məlumatın
vaxtından əvvəl
çatdırılması vacib vəzifələrdən biri sayılmalıdır. Gec təqdim edilən
informasiya lüzumsuz sənəd
toplusundan
baĢqa bir Ģey deyildir.
Tamlıq tələbinə
görə informasiyalar istifadə üçün aydın, baĢa düĢülən səviyyədə olmalıdır. Onun
dəqiqləĢdirilməsinə
ehtiyac qalmamalıdır.
Dəqiqlik tələbinə
görə informasiya sistemin fəaliyyətini obyektiv əks etdirməli, faktların
doğruluğu,
düzgünlüyü,
inanılmıĢlığı təmin olunmalıdır. Məktəb təcrübəsindən bir sıra hesabatlara
qeyri-dəqiq, təxmini
rəqəmlər daxil
edilməsi hallarına təsadüf edilir. Bu daha çox statistik hesabatlarda özünü
göstərir. Yadda saxlamaq
lazımdır ki, istər
Ģagirdlərin, istər pedaqoji və tədris-yardımçı, istər təsərrüfat iĢçilərinin
sayı, istərsə də
mövcud avadanlıq
və vəsaitlərin miqdarı haqqında artıq yazılmıĢ hər bir rəqəm qeyri-dəqiq
planlaĢdırmalara
Ģərait yarada
bildiyi kimi, obyektin vəziyyəti haqqında yoxlanılmadan verilən hər hansı
inanılmamıĢ fakt da
vəziyyətin
yaxĢılaĢdırılmasına yönəldilən obyektiv qərar qəbul edilməsinə mane olur.
Faydalılıq tələb
edir ki, informasiyalar axını içərisində faydasızı olmasın. Hər bir informasiya
konkret
idarəetmə səviyyəsində
hər hansı vəzifənin həyata keçirilməsi üçün faydalı olmalıdır.
Münasiblik
informasiyanın konkret idarəetmə səviyyəsi çərçivəsində istifadə olunma
imkanlarına uyğun
olmasını nəzərdə
tutur. Bu tələbə görə informasiyalar elə olmalıdır ki, onların yenidən təshih
olunmasına ehtiyac
qalmasın. Ola
bilər ki, informasiya tamlıq, dəqiqlik və faydalılıq tələblərinə cavab versin,
lakin konkret
idarəetmə mərhələsi
üçün münasib olmasın. Deməli, o, informasiyalara verilən münasiblik tələbinə
cavab
vermədiyi üçün məqbul
sayılmır.
Təkmənalıq tələbinə
görə hər bir informasiyanın yalnız bir Ģərhi olmalıdır. Əgər informasiya bir
neçə variantda
müxtəlif mənalara
yozula bilirsə, o, qiymətini itirmiĢ olur.
Operativlik hər
bir idarəetmə mərhələsinə informasiyaların müəyyən olunmuĢ vaxtda
çatdırılmasını və
köhnəlmədən
istifadə olunmasını tələb edir ki, bu da idarətemə prosesinin sürətləndirilməsinə
zəmin yaradır.
Bütün bu göstərilən
tələblər sıx qarĢılıqlı əlaqədə olub, biri digərini tamamlayır. Yuxarıda
deyildiyi kimi,
informsiyanın
tamlılığını təmin etmək üçün onun həm dəqiqliyinə, həm faydalılığına, həm
münasibliyinə, həm
təkmənalıq və
operativliyinə diqqət yetirilməlidir. Dəqiq olmayan informasiyanın
münasibliyini təmin etmək
mümkün olmadığı
kimi, onun faydalılığından da söhbət açmaq olmaz.
Ġdarəetmənin səmərəliliyini
yüksəltmək üçün lazımi informasiyaların əldə edilməsi hələ iĢin bir tərəfi, bir
qədər aydın desək,
ilk mərhələsidir. Sonrakı mərhələ həmin informasiyalardan düzgün istifadəni təĢkil
etməkdir.
ToplanmıĢ
informasiyaların xarakterindən, forma və Ģəkillərindən asılı olaraq onların
qruplaĢdırılması və təhlili
yolları müxtəlif
və rəngarəngdir. Müasir dövrdə informasiyaların təhlilində yeni
texnikanın-elektron hesablama
texnikasının
insanın köməyinə gəldiyi bir vaxtda bu rəngarənglik daha da artmıĢdır. Son
zamanlar statistik hesabat
xarakterli
informasiyaların hesablanması və təhlilində kompüterlərdən istifadə edilməsi
idarəetmə prosesini
xeyli yüngülləĢdirdiyindən,
sənədli, elmi informasiyaların, arayıĢ və yoxlama materialları Ģəklində təqdim
edilən məlumatların
dərin və hərtərəfli təhlili və ümumiləĢdirilməsi imkanları geniĢlənmiĢdir.
Ġnformasiyalardan
istifadə yolları, idarə olunan sistemin quruluĢu və fəaliyyətindən asılı olaraq,
spesifik80
xüsusiyyətlərə
malik olur. Bu hər bir sosial sistemin informasiya prosesləri sisteminin öz
xüsusiyyətləri ilə bağlı
olur. O cümlədən
xalq maarifinin, məktəbin idarə edilməsində informasiyaların istər toplanması,
istərsə də
təhlili metodikası özünəməxsus
xüsusiyyət
0 коммент.:
Отправить комментарий