MENECMENT
NƏZƏRIYYƏSI VƏ TƏCRÜBƏNIN INKIŞAFI
Plan:
1.
Menecmentin inkişafının əsas mərhələləri I dövr-qədim dövr. II dövr - sənayeləşmə
dövrü (1776-1890). III dövr – sistemləşmə dövrü (1956-1960), IV dövr –
informasiyalaşdırma dövrü (1960-cı ildən sonra).
2.
Əsas menecment məktəbləri “Klassik məktəb”,
“Elmi menecment”, “İnzibati məktəb”, “İnsan münasibətləri”.
3.
Müxtəlif idarəetmə məktəblərinin təziqləndirici
cəhətləri və xüsusiyyətləri.
4.
Menecmentdə sistemli və situasiyalı yanaşmanın
metodologiyası.
İstifadəsi
nəzərdə tutulan ədəbiyyatların siyahısı
1.
K.A.Şahbazov, M.H.Məmmədov, H.S. Həsənov
Menecment / D. Bakı 2007
2.
Axundov N.Ə. Strateji idarəetmə. Bakı 2002
3.
İ.V.Əhmədov K/t idarə edilməsi. Bakı 2006
Qədim filosoflar belə hesab edirdilər ki, cəmiyyətin yoxsul vəziyyətdə
yaşamasının əsas səbəbi ədalətli idarəetmənin olmamasıdır. İdarəetməyə proses
kimi yanaşılması və insanların birgə həyat fəaliyyətində ümumi məqsədlərə nail
olmaq ehtiyacı isə hələ antik dövrdə yaranmışdır. Məsələn Platon idarəetməyə
insanların ümumi qidalanması elmi kimi baxır və sübut edirdi ki, idarəetmə üzrə
fəaliyyət cəmiyyətin həyat təminatı sisteminin əsas elementidir. O, göstərirdi
ki, müdrik idarəetmə düşünülmüş qanunlar əsasında olmalıdır. Belə ki, qanunlar
öz-özlüyündə hədsiz dərəcədə abstrakt doqmatikdir. Buna görə də onların əsasında
hər bir konkret situasiyada düzgün qərar qəbul etmək mümkün olmur.
Praktiki olaraq həyata keçirilməsi baxımından cəmiyyətin idarə edilməsi
– idarəçilik məharətidir. Buna görə də hakimiyyət səlahiyyətlərini olduğu kimi
deyil, bir qayda olaraq bu qanunların şərhi və tətbiqinə qabil olan dərrakə əsasında
ictimai işləri idarə etmək məharətinə malik olan siyasət kimi başa düşmək olar.
Aristotel ev təsərrüfatının öyrənilməsinin əsasını qoymuşdur ki, onun
fikrincə bu “ağalıq” elmi çərçivəsində işlənib hazırlanaraq quldarlara qullarla
rəftar etmə və onları idarə etmək sənətini öyrədirdi. Qeyd edirdi ki, bu iş həddən
artıq əziyyətlidir. Quldarlıq dövrü bütövlükdə birbaşa təhrik etmə metodları və
əməyə sövq etmənin başlıca vasitəsi kimi
cəzalandırma qorxusu xarakterizə olunurdu. Zaman keçdikcə ictimai
istehsalın inkişafı ilə əlaqədar olaraq məcburi əmək özünün qeyri effektliyini
daha qabarıq şəkildə göstərməyə başladı.
Sənayenin miqyasının genişləndirilməsinin əmək məhsuldarlığının
artırılmasının tarixi ilkin şərti həmçinin kapitalizm cəmiyyətində istehsalın sənayeləşməsinin
daha da güclənməsi idarəetmənin spesifik formalarına və iri müəssisələrdə işçilər
üzərində nəzarətə ehtiyac duyurdu. Bu şəraitdə idarəetmə məhsuldar fəaliyyət
xüsusiyyətlərini əldə etdi ki, ondan kənarda ictimai istehsal fəaliyyətini müəyyən
dərəcədə ləğv edilməsi praktiki olaraq qeyri mümkün idi. Beləliklə müəssisədə
ehtiyaclar vahid inzibati əsasda ödənilirdi.
Mülkiyyətin artırılması kapital qoyuluşunun həm üzvü həm də texniki çətinləşməsi
istehsal vasitələri sahiblərinin öz səlahiyyətlərinin bir hissəsini idarəetmə
heyətinin yüksək səviyyəli ixtisaslaşmış muzdlu işçilərinə- menecerlərə verməyə
başladılar. Sosial-iqtisadi proseslərin təşkil edilməsi və idarə edilməsi
sferasının peşəkarları kimi menecerlər müəssisədə sahibkarın istəyinin bələdçisi
və icraçısı kimi çıxış edirlər. Belə ki, proseslərin gedişində idarəetmə fəaliyyətinin
ixtisaslaşması və peşəkarlaşması nəticə etibarı ilə ayrıca bir funksiya şəklində
kapitalist mülkiyyətindən ayrılır.
Bazar iqtisadiyyatının meydana gəlməsi və təkmilləşdirilməsi müəssisələri
daha uğurlu idarə etmək üçün daha yaxşı məlumatlandırılmış yaradıcı idarəedicilərin
fəaliyyətində bir zərurətə çevrildi. Müasir rəqabət və dəyişkən xarici mühitdə
menecerlər resurslardan daha yaxşı istifadə edilməsi sahəsində biliklər
sisteminin daşıyıcılarıdır.
Bazar iqtisadiyyatının meydana gəlməsi və təkmilləşdirilməsi müəssisələrin
daha yaxşı idarə edilməsi barədə yaxşı məlumatlandırılmış yaradıcı idarəedicilərin
həyatında ehtiyaca çevrildi.
Rəqabətlə dəyişkən xarici mühitlə qarşı-qarşıya gələn menecerlər
ehtiyatların daha yaxşı istifadə edilməsi haqqında biliklər sistemini təkmilləşdirdilər.
İnsanlar öz şəxsi mənafeləri haqqında düşünməyə və istənilən rasional inzibati
sistemə uyğunlaşmağa başladılar. Müasir menecmentin meydana gəlməsi qərarların
qəbulunun rasional üsullarına əsaslanır. Müəssisələr artıq bir neçə şəxsin
şıltaqlığına uyğun işləyə bilmirdilər.
Beləliklə istehsalın sənayecə təşkili ilə yanaşı bazar münasibətlərinin
inkişafını nəzərdə tutan formalaşmış
yetkin bazara menecmentin yaranmasının mühüm ilkin şərti kimi baxmaq lazımdır.
İstənilən idarəetmə - bu təkcə öz
dövrünün idarəetməsi deyil, eyni zamanda vaxt prosesinin idarə edilməsidir.
Müasir menecment praktikasında aparıcı kompaniyaların vaxtın idarə
edilməsində istifadə etdikləri üsullar – istehsalatda yeni məhsulun işlənib
hazırlanmasında, tətbiqində, satış həcmində yeni rəqabət üstünlüyünün mənbəyi
kimi çıxış edir. Menecmentin təkamülü onun dəyişilməsi prosesi, tarixi inkişafı
və bir elm kimi sistemləşdirilməsidir. İdarəetməyə ilk dəfə böyük maraq 1911-ci
ildə özünü qabarıq şəkildə büruzə vermişdir.
Məhz həmin dövrdə Fredrik U.Teylor özünün
“Elmi idarəetmə prinsipləri” kitabını nəşr etdirmişdir ki, bu da elmi idarəetmənin
və onun sərbəst tədqiqat sahəsi kimi qəbul edilməsinin başlanğıcı idi.
İdarəetməyə ilk maraq İngiltərədə başlanmış sənaye inqilabı sürətləndirdi.
Lakin idarəetmənin təşkilatın inkişafı və uğur
qazanmasına əhəmiyyətli töhfə verməsi haqqında ideya ilk dəfə Amerikada
yaranmışdır. İdarəetmənin elmi fənn kimi inkişafı irəliləyişi təmin edən
ardıcıl silsilə addımları özündə əks etdirmirdi.
İdarəetmənin obyekti bu həm texnika həm də insanlardır. İdarəetmə nəzəriyyəsindəki
müvəffəqiyyət həmişə idarəetmə ilə bağlı olan riyaziyyat, mühəndislik elmləri –
psixoloji, sosialogiya, antropologiya kimi sahələrin uğurundan asılı olmuşdur.
Hal-hazırda idarəetmə nəzəriyyə və təcrübəsinin inkişafını əhəmiyyətli dərəcədə
təmin edən 4 mühüm yanaşma məlumdur.
İdarəetmə məktəbləri; Elmi menecmentin məktəbi: 1.2 İnzibati məktəb; 1.3 Susan
münasibətləri məktəbi; 1.4 Davranış haqqında elmi məktəb; 1.5 Kəmiyyət
metodları məktəbi; 2. Prosesli yanaşma; 3. Sistemli yanaşma; 4. Situasiyalı
yanaşma.
İngilis iqtisadçısı S.Naykmen
1935-ci ildə -1986-cı ildə Yelend Tayen
manifakturasının prezidenti Q. Faun Amerikanın mühəndis-mexaniklərinin mühəndis
cəmiyyətində “Mühəndis bir iqtisadçı kimi hesabatını təklif edəndən sonra başlanıldı”.
Menecmentin öyrənilməsinin əsası ilk fabrik və firmaları idarəedənlər
tərəfindən qoyulmuşdur. Lakin menecment firmanın uğuru və uğursuzuğu kimi qəbul
edilmirdi. Bu o vaxta qədər davam etdi ki, eyni problemlərə malik olan çoxlu müəssisələr
yarandı və bu müəssisələrdə inzibatçılıq xüsusi məşğuliyyətə çevrildi.
Menecmentin pionerləri sırasında Hyuqo Myunnsterberq fərqləndirmək lazımdır. O sənaye
psixologiyasının əsasını qoyanlardan biridir. Onun “Psixologiya və sənaye
effektliyi” (1913) və “Biznesin psixologiyası” (1918) kitabları çox məşhur idi.
Sənaye menecmenti istehsal prosesində təşkilatı idarəetmə problemlərinin
çəkisinin artması ilə əlaqədar idi. Onun ilk vəzifələrindən biri işçilərin əməyinin
yüksək məhsuldarlığını təmin etməkdən ibarət idi. Bunun üçün işçilərdən qətiyyətlə
icra qayda-qanunlarına əməl etmək, peşəkar mədəniyyətə malik olmaq, vəzifə öhdəliklərini
vaxtında və səliqəli icra etmək tələb olunurdu.
Elmi menecment məktəbi bütün dünyada XX əsrin əvvəllərində “Elmi
menecment” və ya “Əməyin elmi təşkili” kimi tanınmışdır. Elmi menecment
F.U.Teylorun, Frenk və Lili Cilbertlərin, Henri Qantın Elmi tədqiqatları ilə
sıx əlaqədardır. Elmi menecmentin bu yaradıcıları hesab edirdilər ki, müşahidə
ölçü, məntiq və təhlildən istifadə edərək əl əməyinin çoxlu əməliyyatlarını təkmilləşdirmək
olar ki, bu işlər daha səmərəli icra olunsunlar. Elmi menecmentin
metodologiyasının ilkin mərhələsi əməyin məzmununun təhlili və onun əsas
komponentlərinin müəyyən edilməsi olmuşdur. /Behn
Teylor işçinin müxtəlif ölçülü bellə ----------/.
Elmi menecment məktəbinin naliyyətlərindən biri ondan ibarət olmuşdur
ki, sistematik stimullaşdırma vasitəsilə işçinin əmək məhsuldarlığını və
istehsal həcmini artırmaq olar. Bu rəhbərliyə icra oluna biləcək istehsal
normalarını müəyyən etməyə və artıq nəticələrə nail olanlara, isə əlavə imkan
verməyə şərait yaradırdı və əksinə. Bu yanaşmada əsas element ondan ibarət idi
ki, əlavə iş nəticələrə əlavə maaşla tərtib edilirdi. Elmi menecment məktəbinin
nümayəndələri isə intellektual və fiziki cəhətdən uyğun olan işçilərin seçilməsi
və eyni zamanda onların öyrənilməsini vacib hesab edirdilər.
Elmi idarəetmə planlaşdırma kimi idarəetmə funksiyasını praktiki
olaraq yerinə yetirilən işdən ayırmağı tələb edirdi. Teylor və onun müasirləri
belə hesab edirdilər ki, idarəetmə üzrə iş ayrıca bir ixtisasdır. Bu cür mütəxəssisləri
olan müəssisə daha uğurla işləyəcəkdir. Bu qrup insanlar daha uğurla yerinə
yetirə biləcəkləri fəaliyyətə istiqamətləndikdə daha çox uduş əldə edəcəklər.
Elmi menecment konsepsiyası menecmentin əsas inkişaf mərhələlərindən
biri olaraq onun müstəqil elmi tədqiqat sahəsi kimi yaymağa başladı. İlk dəfə
olaraq rəhbər-praktiklər və alimlər gördülər ki, elm və texnikada istifadə
olunan metodlardan və yanaşmalardan təşkilatın məqsədlərinə çatmaq olar. Bu -----------
Uinston Frederik Teylor (1856-1915).
Teylorun sistemi ondan ibarət idi ki, əmək icrası və idarəedici əməyə
bölünməlidir. İstehsal sistemində hər bir işçi müəyyən funksiyaya cavabdeh
olmalıdır. O yazırdı aydındır ki, bir
tip insan əvvəlcə işin planını hazırlamalı, digər tip insan isə onu icra etməlidir.
Menecmentin müasir tədqiqatçıları Teylorun sistemində əmək haqqının məhz
əmək məhsuldarlığını artırmaq yeganə amil olduğuna görə tənqid edirlər. Başqa
sözlə Teylorizm və onun sonrakı modefikasiyaları işçilərin yaradıcı resursların
istifadə olunmasına görə tənqid edirdi.
Teylor öz tədqiqatları və eksperimentləri əsasında bir sıra ümumi
prinsiplər müəyyən etmişdir.
Əmək bölgüsü – o təklif edirdi ki, hər bir işçi, hər bir menecer
ancaq bir funksiyaya məsuliyyət daşısın.
Əməyin ölçüsü o faktın öyrənilməsinə xüsusi fikir verirdi. Çünki bu
istehsal tapşırığının icrası üçün çox vacib idi.
Tapşırıq təsirləri – bu
prinsipə əsasən istehsal tapşırıqları təkcə
dəqiqələrlə bölünməli deyil, hansı metodlarla reallaşacağı qeyd olunmalıdır. Müəssisənin
məqsədləri planlaşdırılmalı və hər bir işçi tapşırıq üçün yazılı təlimatlar
almalıdır. “Bu tədbirlərin icrası yolu ilə həm işçi, həm də menecer əməyinin
ölçülməsi üçün standartlar əldə edirlər”.
Stimullaşdırma proqramları;
işçi üçün aydın olmalıdır ki, hər bir əmək elementi qiymətə malikdir və onun əmək
haqqı hazırlığı məhsulun kəmiyyətindən asılıdır: yüksək məhsuldarlıq əldə
olunduqda isə mükafat alacaqdır.
Əmək individual fəaliyyət kimi - qrupun təsiri işçini daha az
məhsuldarlı edir.
Motivasiya – bu prinsipin mahiyyəti ondan ibarətdir ki, şəxsi maraq
bir çox insanlar üçün hərəkətverici qüvvədir.
Fərdi qabiliyyətin rolu
– işçilərin və menecerlərin qabiliyyətləri arasındakı fərq müəyyən edilir,
işçilər indiki zamanda mükafatlandırmaq üçün işləyirlər, menecerlər isə gələcəkdə
mükafatlandırma üçün işləyirlər.
Menecmentin rolu – bütün avtoritar idarəetmə metodları əsas
götürülürdü və onlara əsaslanaraq əməyi tənzimləyən təşkilatı qaydaların
standartların gücləndirilməsi nəzərdə tutulurdu.
Həmkarlar ittifaqlarının rolu Teylorun fikrincə yaranan əmək münasibətlərində
həmkarlar ittifaqının roluna müsbət yanaşmaq lazımdır.
İdarəetmə təfəkkürünün inkifa idarəetmə
təcrübəsində müəyyən qanunlar çıxarılmalıdır, idarəetmə isə mühəndis işi kimi
elmi status almalıdır.
Teylor öz fəaliyyətində tək deyildir. Onun tələbəsi Qenri L. Qaunt
mükafat ödəmə metodlarının hazırlanması ilə məşğul olurdu. İnsan əməyinin sənayenin
inkişafında vacib olduğunu göstərirdi. 1901-ci ildə Qaunt istehsal
tapşırıqlarının tez və keyfiyyətli icrasının mükafat sistemini yaratdı. Əməyin
təşkili kitabında o yazırdı: satışdan gələn mənfəət kimə çatacağından asılı
olmayaraq cəmiyyətin xidmət və məhsullara ehtiyacı vardır.
Qaunt istehsalda demokratiya planları hazırlayırdı və arzu edirdi ki,
idarəetmə elmi daha da təkmilləşsin,
“Menecmentin bütün problemlərdən ən vacibi
insan amilidir” fikri məhz ona məxsusdur.
Ər-arvad olan F.Silbert və L.
Silbert daha çox istehsal proseslərində
fiziki işi öyrənirdilər və istehsala yönəldilən səylərin azaldılması hesabına məhsul
istehsalını artırmaq imkanlarını öyrənirdilər. Onlar öz tədqiqatlarında “Hərəkətin
öyrənilməsi”, “İdarəetmənin psixologiyası” əsərlərində şərh etmişlər. Bu işlərdə
idarəetmə elminin sosial və psixoloji tədqiqatlarla əlaqələndirilməsini göstərirdilər.
F.Cilbert menecmentdə müasir ölçmə metodlarının və alətlərinin geniş
tətbiq edilməsi ideyası ilə çıxış edirdi. Onun tətbiqi zamanı hərəkətlərin sayı
5-8 dəfə azalırdı. Əmək məhsuldarlığı isə 120-350 kərpicə qədər (saat ərzində) artırdı. O, həmin dövr üçün
mürəkkəb ölçmə vasitəsi olan kinoçəkiliş şkaloqramlar və sairədən fəal istifadə
edirdi. Bununla o hesab edirdi ki, milli rifahlı işlərin şəxsi təhsildən
onların bilik və qabiliyyətlərindən və cəmiyyətin inkişafı naminə səylərindən
asılıdır. Mənfəət almaq üçün istehsal fəaliyyəti planlaşdırılmalı və idarə
olunmalıdır.
İnzibati məktəb təşkilatın
ümumi xüsusiyyətlərini və qanunauyğunluqlarını müəyyən etməyə çalışaraq ona
geniş perspektiv nöqteyi-nəzərində baxırdı.
Elmi məktəbin nümayəndələri ancaq istehsalın idarəedilməsi və aşağı
idarəetmə səviyyəsində səmərəliliyin artırılmasını tədqiq edirdilərsə ,
inzibati məktəb yarandıqdan sonra bütün təşkilatın fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsi
əsas diqqət mərkəzində oldu. F. Teylor və F. Cilbert öz karyeralarına adi işçi
kimi başlamışlar və bu onlara təşkilatın idarəedilməsi haqqında təsəvvürlərinə
təsir etmişdir. Onlardan fərqli olaraq inzibati məktəbin yaradıcıları biznesdə
yuxarı rəhbərlik səviyyəsində işləmişlər. Henri
Fayolu bir sıra hallarda menecmentin atası hesab edirlər. Lendali Urvik
İngiltərədə idarəetmə məsələlərinə dair məsləhətçi adlanmışdır.
Elmi menecmentin tərəfdarları kimi inzibati məktəbin ardıcılları da
idarəetmənin sosial aspektləri haqqında o qədər də düşünmürdülər. İnzibati məktəbin
əsas məqsədi idarəetmənin universal prinsiplərini formalaşdırmaqdan ibarət idi
və onlar hesab edirdilər ki, bu prinsiplərə əməl edilərsə işgüzar təşkilat uğur
qazana bilər.
Həmin prinsiplər iki əsas momentə xüsusilə diqqət yetirir. Onlardan
biri təşkilatın idarə edilməsinin rasional sisteminin yaradılması olmuşdur. Biznesin əsas
funksiyalarını müəyyən edərkən klassik –nəzəriyyəçilər inanırdılar ki, təşkilatın bölmələrə və işçi qruplara bölüşünün ən yaxşı
üsulunu müəyyən etmək olar. Belə ənənəvi funksiyalar maliyyə, istehsal və
marketinq hesab edilirdi. Anri Fayolun idarəetmə nəzəriyyəsinə əsas töhfəsi
ondan ibarət idi ki, idarəetməyə universal
proses kimi yanaşaraq ona planlaşdırma və təşkiletmə kimi bir neçə qarşılıqlı əlaqədə
olan funksiyalar konteksində baxırdı.
Klassik prinsiplərin ikinci kateqoriyası təşkilati sektorun qurulmasını
və işçilərin idarə edilməsini əhatə edirdi. Bu prinsipə görə işçi bir rəhbərdən
əmrlər almalıdır və ancaq bir nəfərə tabe olmalıdır.
A. Fayolun menecmentə funksional yanaşma baxımından tədqiq edərək onu
planlaşdırma, təşkiletmə koordinasiya və nəzarətə bölmüşdür.
A. Fayolu idarəetməni 14 prinsipini qeyd etmişdir.
1. Əməyin bölgüsü; 2. Hakimiyyət
və məsuliyyət; 3. İntizam; 4. Sərəncamların
vahidliyi; 5. Vahid rəhbərlik; 6. Şəxsi maraqların ümumi maraqlara daxil edilməsi;
7. Heyətin mükafatlandırılması; 8. Mərkəzləşmə; 9. Şkalyar zəncir; 10.
Qayda-qanun; 11. Ədalət; 12. Heyətin sabitliyi; 13. Təşəbbüskarlıq; 14.
Kooperativ ruh.
A. Fayolu idarəetmə sisteminin səmərəlilik mənbəyi i8darəetmə
prosedurları, inzibati sistem və onun nail olunması vasitəsi kimi düzgün
prinsiplərin qoyulması və tərbiqidir.
Susan münasibətlərin məktəbinin nümayəndələri Meri Parket Foller və Elton Meyo hesab olunur. M. P. Foller menecmenti “digər
insanların köməyi ilə yerinə yetirilən iş” adlandırmışdır.
İnsan münasibətləri məktəbi menecmentdə yeni yanaşmanın təşkilata,
“sosial sistem” kimi yanaşmanın tərəfdarı idi. Bu yanaşmada qeyd olunurdu ki,
istehsalın texnoloji səmərəlilik məsələləri sənaye təşkilatının sosial amili ilə
əlaqədar öyrənilməlidir. Təbii ki, hər bir işçi özünəməxsus fizioloji maddi tələbatlara
malikdir və opnların ödənilməsi iqtisadiyyat inkişaf etdikdə asanlaşır. Bununla
yanaşı insana sosial tələbatlarda xasdır – ünsiyyət – özünüreallaşdırma,
tanınma – onların ödənilməsi isə daha çətindir.
Meyo dəqiq işlənilmiş işçi əməliyyatları
və yaxşı əmək haqqının əməyin məhsuldarlığının heç də həmişə artımına gətirib
çıxardığını aşkar etdi. Bəzən işçilər rəhbərliyin istəyindən və maddi
stimulundan daha çox öz iş yoldaşlarının təsirinə reaksiya verirdi.
Psixoloji məktəbin tədqiqatçıları
hesab edirdilər ki, rəhbər işçilərə daha çox qayğı göstərərsə işçilərin razılıq
səviyyəsi bir o qədər artacaq və bu da məhsuldarlığın artmasına gətirib
çıxardacaqdır. Onlar insan münasibətlərinin idarəedilməsi fəndlərindən istifadə
edilməsini məsləhət görürdülər.
Davranış qaydaları
haqqında elmi məktəb. 2-ci dünya müharibəsindən sonra psixologiya və
sosialogiya kimi elmlərin inkişafı tədqiqat metodlarının təkmilləşdirilməsi iş
yerində davranışın öyrənilməsini daha ciddi elmi şəklə saldı. Bu məktəbin
simaları bunlardır: Kris Andeiris, Pensis Laykert,
Duqlas mak Qreqor Frederik Qertsberq. Bu və ya digər tədqiqatçılar
sosial qarçılıqlı əlaqələrin hakimiyyətin və avtoritetin xarakteriki, təşkilatın
quruluşu xarakteristiki, təşkilati quruluşu, təşkilatlarda əlaqələrin
liderliyinin işin məzmununun və əmək fəaliyyətinin
keyfiyyətinin dəyişməsinin müxtəlif tərəflərini öyrənirdilər.
Davranış haqqında elmi məktəb şəxslərarası münasibətlərin yaradılması
metodları diqqəti cəmləşdirməklə insan münasibətləri məktəbindən çox
uzaqlaşmışdır. Yeni yanaşmada daha çox təşkilatın qurulması və idarəedilməsinə,
davranış elmləri konsepsiyasının tətbiqi işçiyə öz xüsusi imkanlarının dərk
edilməsində kömək etməyə can atır. Bu məktəbin əsas məqsədi insan
ehtiyatlarının effektliyinin artırılması hesabına təşkilatın effektliyinin
artırılmasıdır.
Kəmiyyət metodları məktəbi
riyaziyyat, statistika, mühəndis elmləri
və digər biliklər idarəetmə nəzəriyyəsində dəyərli töhfələr vermişdir. Onların
təsirini Frederik U. Teylor tərəfindən
işin təhlilində tətbiq etdiyi elmi metod vasitəsi ilə izləmək olar. Dünya
müharibəsinə qədər idarəetmədə kəmiyyət metodları kifayət qədər istifadə
olunmurdu.
Proses yanaşma: Bu
yanaşma ilk dəfə inzibati məktəbin tərəfdarları tərəfindən təklif olunmuşdur.
Onlar menecmentin funksiyalarını təsvir
edərək ona bir-birindən asılı olmayan şəkildə baxırdılar.
İdarəetmə özündə bir proses kimi fasiləsiz qarşılıqlı əlaqədə olan fəaliyyətləri
birləşdirir. Bu fəaliyyətlər də özü
özlüyündə bir proses təşkil edir ki, onları idarəetmə funksiyası adlandırırlar.
Bu funksiyaların hər biri proses olaraq öz növbəsində bir-biri ilə qarşılıqlı əlaqədə
olan fəaliyyətlər seriyasıdır. İdarəetmə prosesi bütün funksiyaların ümumi cəmidir. Bu
yanaşmanın ilk dəfə işlənib hazırlanması Anri Fayolun adı ilə bağlıdır.
O hesab edirdi ki, ilkin olaraq menecmentin 5 funksiyası var. Onun fikrinə görə
idarəetmək qabaqcadan demək (planlaşdırmaq), sərəncam vermək, əlaqələndirmək və
nəzarət etməkdir. Faktiki olaraq idarəetmə ilə bağlı hər bir əsərdə idarəetmə
funksiyalarının siyahısı verilmişdir. Bütün bu təsnifatlar bir-birindən az da
olsa fərqlənməsinə baxmayaraq onların əsasında
funksiyanın durduğunu görmək olar.
İdarəetmə funksiyaları idarəetmə fəaliyyətinin istiqamətinin xüsusiləşməsidir.
İdarəetmə prosesi planlaşdırma, təşkiletmə, motivasiya (əlaqələndirmə) və nəzarət
funksiyalarının qarşılıqlı əlaqəsini özündə birləşdirir. Bu proses
kommunikasiya (Əsaslandırma) və qərarların qəbulu ilə tamamlanır.
Planlaşdırma Təşkiletmə
İdarəetmə
Nəzarət Motivasiya
Əlaqələndirmə
prosesləri:
kommunikasiya
------------
qərarların qəbulu
Şəkil 1. İdarəetmə funksiyalar
Ayrı-ayrı işçilər və işçilər qrupuna təsirin mümkünlüyünü özündə cəmləşdirən
rəhbərlik (liderlik) təşkilatı məqsədlərə çatılması istiqamətində fəaliyyət
göstərməsini nəzərdə tutur. Planlaşdırma məqsədlərin müəyyənləşdirilməsi və
onlara çatılması yollarını özündə birləşdirən prosesdir. O bu və ya digər təşkilatın
müxtəlif səviyyələrini əhatə etməklə uzun müddətli və ya qısa müddətli xarakter
daşıyır.
Bir sıra iri təşkilat dövlət müəssisələri uzunmüddətli
planlaşdırmadan istifadə edirlər. Müəssisənin fəaliyyət məqsədinin və onun inkişaf
perspektivlərini, imkanlarının müəyyən edilməsi üçün istifadə edilən uzunmüddətli
planlaşdırmanın sistematik prosesi
strateji planlaşdırma adlanır. Strateji planlaşdırma peşəkar menecerlər tərəfindən
həyata keçirilir. Yalnız onlar müəssisənin strateji məqsədini müəyyən və
modifikasiya etmək səlahiyyətlərinə malikdirlər. Təşkiletmə planların
reallaşdırılması idarəetmənin digər funksiyasını əks etdirən təşkiletmənin
olmasını tələb edir. Təşkilolunma dedikdə işçi heyyəti və ya əməkdaşlar
qrupu arasında işlərin bölüşdürülməsi və onların fəaliyyətinin koordinasiya
edilməsi başa düşülür. İstənilən fəaliyyət
sahəsi onun həcmindən asılı olmayaraq yaxşı təşkil olunmalıdır. Bununla yanaşı
müəssisənin bütün sahələrinin bir yerdə vahid tam kimi işləməsinə nail olmaq lazımdır. Təşkilatda
işi insanlar həyata keçirir. Buna görə də təşkiletmə funksiyasının vacib
aspekti müxtəlif tapşırıqlar çərçivəsində hər bir konkret tapşırığı məhz kimin
yerinə yetirməli olduğunu müəyyən etməkdir.
Motivasiya.
Motivasiya funksiyasının vəzifəsi təşkilatın nümayəndələri tərəfindən müəyyən
işin onlara ötürülən səlahiyyətlərə və plana uyğun yerinə yetirilməsidir. İdarəetmə
kimi motivasiya təşkilatın nümayəndələri də təşkilatın məqsədlərinə nail olmaq
üçün onlara tapşırılan səlahiyyət və plana uyğun fəaliyyətlərində daxili maraq
yaradılması prosesidir. Motivlər insanların fəaliyyətinə məqsəd və istiqamət
verən psixoloji stimullardır. Bu stimullar bizim özümüzdən yaranır. Əgər biz
başqalarını motivləşdirən rəhbərlərdən danışırıqsa onda biz təşkilatın məqsədinə
nail olmaq üçün insan fəaliyyətinin motivləşdirilməsinə yönəldilmiş üsullarını
başa düşürük.
Nəzarət işgüzar aləmdə istifadə
olunan elə bir termindir ki, bu təşkilatın öz məqsədlərinin necə həyata keçirməsinin
daimi yoxlanılması və əgər bu baş
vermirsə onda düzəlişlər edilməsi deməkdir.
Nəzarət üç mərhələyə
bölünür:
1. İcra üçün dəqiq tapşırıqların verilməsi;
2. Tapşırıqların real icrasının yoxlanılması;
3. Əgər icra qarşıya qoyulan tapşırıqlara uyğun deyilsə problemin həll
edilməsi.
Beləliklə nəzarət təşkilatın öz məqsədlərini həyata keçirilməsinin
yoxlanılması və onun mərhələdən ibarət olan fəaliyyətinin nizamlanması prosesi
olaraq idarəetmənin funksiyalarından biridir. Qarşıya qoyulan məqsədə uyğun
olaraq həzarət nəticələri müəyyən olunur. Nəzarətin effektliyi əsasən onun
informasiya bazasından asılıdır.
Sistemli yanaşma. Sistem
bütöv bir tamlığı əmələgətirən qarşılıqlı əlaqədə olan elementlərin məcmusudur.
Burada vacib olan odur ki, elementlər qarşılıqlı əlaqədə və qarşılıqlı təsirdə
olurlar. Hər bir müxtəlif hissələr birləşib tamlıq yarada bilər, lakin bu
tamlığı hər hansı bir mexaniki formalaşma kimi adlandırmaq olmaz.
Bütün təşkilatlar sistemdir. İnsanlar təşkilatın texnika ilə birlikdə
müəyyən bir işi yerinə yetirmək üçün istifadə olunan komponent olduğundan buna
sosial-texniki sistem deyirlər. Bioloji orqanizmdə olduğu kimi təşkilatda da
onun bütün hissələri qarşılıqlı əlaqədədir. Sistemin öz funksiyasını necə yerinə
yetirdiyini anlamaq üçün onun elementlərinin bir-biri ilə necə qarşılıqlı əlaqədə
olduğunu və onun ətraf (xarici) mühitini
təşkil edən sistemlə necə bağlı olduğunu bilmək vacibdir. Sistemli yanaşma müəssisə və ətraf mühitə
vahid bir bütöv kimi baxmağa çalışır.
Situasiyalı yanaşma. Situasiya
konkret vaxtda təşkilata güclü təsir edən hadisələrin konkret məcmusudur. Diqqət
mərkəzində situasiya olduğuna görə situasiyalı yanaşma, situasiyalı düşüncənin əhəmiyyətini
göstərir. Bu yanaşmadan istifadə edərək rəhbərlər yaxşı başa düşə bilərlər ki,
konkret situasiyalarda təşkilatın məqsədlərinə çatmaq üçün hansı vasitə daha
uyğun olacaq.
Situasiyalı yanaşma tərtib edilmiş, tapşırıqların sadə yığım deyil o
təşkilatı problemlər və onların həll olunması haqqında düşünmək üsuludur.
0 коммент.:
Отправить комментарий