Müasir inkişaf mərhələsində
cəmiyyətin, bütövlükdə xalq təsərrüfatı sahələrində idarə etmənin
sosial-psixoloji metodlarına getdikcə daha cox əhəmiyyət verilir. İdarəçilik
fəaliyyəti cox mürəkkəb içtimai hadisə və prsesdir. Bu hər tərəfli və hər
cəhətli menasibətləri, prosesləri əhatə etdiyinə görə müxtəlif istiqamətdə və
müxtəlif elmlər tərəfindən öyrənilir, izah olnur. Belə ki, iqtisadi, təşkilati,
inzibati və s. məsələlərlə yanaşı fəaliyyətin psixoloji-emosional və mənəvi estetiq,
etiq tərəflərini bilmək son dərəcə vacibdir. Lakin idarəçilik fəaliyyəti
sosiolojoi-psixoloji cəhətdən hələ lazimi səviyyədə öyrənilməmişdir. Halbuki,
idarəçilik əməyi hər bir rəhbər işçinin fəaliyyəti, birinci növbədə, adamlarla
aparılan işdən ibarətdir. Hələ vaxtı ilə F.Engels göstermişdir ki, adamların,
şəxslərin idarə olunaması sosioloji idarə etmənin başlıca formasıdır.İdarə etmə
əməyinin özünə məxsus xüsusiyyətləri vardır. Əgər fiziki əməklə məşğul olan
işçilər üçün balavasitə əmək obyekti təbiət cisimləri,əmək alətləri olduğu
halda, rəhbrlik əməyi üçün başlıca obyekd insanın özüdür. Bundan başqa belə bir
cəhəti də qeyd etmək lazimdır ki, əmək cisimləri və əmək alətlərindən fərqli
olaraq insan müxtəlif keyfiyyətə malikdir. Bu ilk baxışda adama çox sadə və
aydın görünən bir həqiqətdir. Halbuki,həmin xüsusiyyət rəhbər işçilərlə
tabeçilikdə olan işçilər arasıda mürekkeb sosioloji-psixoloji əlaqələr yaradır.
Psixi proseslər- təsəvvür, təfəkkür, diqqət, hissetmə, iradə və s. şəxsiyyəti
psixi xassəsi, yəni onun temperamenti, xarakteri, qabiliyyəti, müxtəlif
mənafeləri və təlabatı ilə üzvi şəkildə əlaqədardır. Lakin həmin psixi xassə
heç də bəzilərinin düşündüyü kimi tənzim olunan bilən bir obyekdə çevirə bilər.
Məsələn, hər bir səxs və kolektivdə sağlam əsaslar üzərində qurulmuş
mənafelərin təşəkkül tapmasında,yaradıcı qabiliyyətin inki-şaf etdirilməsində,
taləbatın düzgün qurulmasında sahibkarın, mencerin, kollektivin çox böyük rolu
vardır. Xüsusilə rəhbər işçinin nümunə gücü burada mühüm amil rolunu oynayır.
Nümunə gücü böyük qüvvədir. Bu müddəa tamami ilə bu məsələyə də aiddir. Təcrübə
göstərir ki, hər hahsı bir müəssisədə, idarədə, assosiasiyada, birjada olan
qeyri-normal hal, had- sə qeyi-normal sosioloji- psixoloji vəziyyət xeyli
dərəcədə həmin nümunə gücünün zəif olması, pozulması yaxud olmaması üzündən baş
verir. Psixi proseslər və səxsiyyətin psixi xassəsi onun idarə etmə prisesində
və idarə etmə sistemində həyəcanlanması, emosia(mənfi, yaxud müs-bət emosialar)
ilə əlaqədardır ki, bu da onun həyat fəaliyyətinə, əhval-ruhiyyəsinə, sevinç və
ya kədərlənməsinə səbəb olur. Lakin bu vəziyyəti heç də sırf sinir siteminin
məsulu, nəticəsi adlandırmaq səhv olardı.İnsanların, menecerlərin
Temperamentliliyinin tipləri və onun temperamentliliyinin əsas tipləri
əlamətləri aşağıdakılardan ibarətdir:Sanqvinlik. Əlamətləri:yeknəsək işləri
deyil, canlı, yaradıcı işi sevən; cəsarətli olan; məqsədyönlü fəaliyyəti olan,
öz məqsədinə inadla, lakin səbirlə nail olan müstəqil ahəngdar fəaliyyət
göstərən; səhvə yol verməyən. 2. Xolerik.Əlamətləri:lüzumsuz tələsikliyə yol
vermə; hər şeyi bir anda həll etməyə cəhd gösterme; işdə eyni zamanda səy
gösterən, işə can yandiran, lakin müqavimətə rast gəldikdə işdən soyuyan,
ruhdan düşən; məsuliyyətli işlər icra etdikdə məsuliyyət hissini gərginləşməsi;
işini qeyri-ahəngdar icra etməsi. 3.Fleqmatik. əlamətləri: surətli, rəngarəng
məzmunu olmayan, orta iş surəti olan işçi qrupu ilə səciyyələnir; gərgin iş
rejiminə dözə bilən; işdə təmkinli olan, işə həvəsi olan; yeknəsək işlərə dözümlü
olan. 4. Melanxoliq.Əlamətləri: feqmatik xarakterilə oxşarlığı; daha çox
aramla, yavaş isləməsi; surətli, mənsubiyyətli olmayan fəaliyyət sferalarında
işləməyi sevməsi; təkilkdə uğurla işləyə bilməsi; onun üçün əhval-ruhiyyənin
daha önəmli olması;eyni zamanda əmək daşların köməyinə ehdiyyac hiss
etməsi.Bütün bu sistem səciyyəsi adamların davranışına bu və ya digər dərəcədə
təsir göstərir. Bəzi psixoloqlar haqlı olaraq bu səciyyələr sistemini
beynəlmiləlçi adlandırır. Doğurdan da bu əksər adamlarda, xalqlarda təsadüf
edilən əlamətlərdir. Bununla belə hər tib temperamentin özünün üstün və
çatışmayan çəhətləri vardır.Bununla belə bizim fikrimizcə saqvinik, xolerik,
pleqmativ və melanxoliq xarakterlər sistemini diqqet,yaddaş, təfəkkür kimi
təbii psixi proseslər kimi qiymətləndirmək, onlarla bir sıraya qoymaq olmaz.
Çünki mühitdən, motivləşdirmə səciyyəsindən asılı olaraq fleqmatiq sanqvinik ve
yaxud, sanqvinik melanxoliq təbiətli işçiyə cevrilə bilər.Adətən, bəzi
sosiloqlar və iqtisadçılar istehsal, əmək prosesində admlar arasında, baş verən
ziddiyətləri, səxsiyyətlər arasinda kı ciddi münaqişələri sırf psixologiyanın
qanunları ilə, insana xas olan guya mənfi amillərlə izah etməyə calışır.
Halbuki, sosioloji-psixoloji vəziyyət heç də istehsal münasibətlərindən,
mülkiyyət plüralizmindən kənarda izah etmək düzgün deyildir.Sosioloji-psixoloji
proseslərin adamlara təsiri, işçilərin psixi vəziyyəti istehsalat
kolektivlərində, hərhansı bir işin yerində yaradılmış konkret şəraitindən,
rəhbər işçilərlə tabeçilikdə olan işçilər arasındakı ilkin münasibətlərdən
xeyli dərəcə aslı olur. Beləliklə bütövlükdə bütün psixi hadisələr insanın
psixi fəaliyyətinin yüksək səviyyəsini-şüurunu müəyyən edir.Bu o deməkdir ki,
başqa amillərlə yanaşı admların şüurunu sosioloji-psioloji amillərdən kənarda
təsəvvür etmək olmaz. Şüurluluq isə birinci növbədə adamların onları əhatə edən
mühiti, şəraiti, obyektiv olaraq, yaradıcı şəkildə təhli etməkdə
davranışlarını, xətti-hərəkətlərini düzgün idarə etməkdə, dünənki, bugünkü və
gələcəkdəki hadisələrə real və həm də düzgün qiymət verməkdə özünü təzahür
etdirir. Ona görə də insanın davranışına, onun şüuruna təsir edən amillərə bir
tərəfli deyil sistemhalında, kompleks halda yanaşmaq lazımdır. Əmək
fəaliyyətində adamların ictimai-iqtisadi hadisələrə münasibəti həyat
hadisələrinin düzgün qiymətləndirilməsi və dərk etməsində idarəetmə aparatının
düzgün qurulması və menecerlərin, sahibkarların və s. Elmi prinsiplər əsasında
müəyyən olunması mühüm əhəmiyyətə malikdir. Beəliklə, əmək fəaliyyətində insanın
hərəkətini, davranışını elmi cəhətdən izah etmək, bu davranışın proqnozunu
vermək imkanı və zəruriyyəti me dana cıxmış olur. Sahibkar bu cəhətləri
bilməklə tabeçiliyində olan iş- çilərlə sağlam psixoloji əsaslar üzrə əlaqə
saxlamağı onlara psixoloji təsir göstərməklə yanaşı, hər birində. və özündə
daha səmərəli işləmək üçün ən yaxşı psixoloji keyfiyyətləri inkişaf etdirə
bilər.Müasir elmi-texniki inqilab insan psixologiyasına, psixologiya elminə
qarşı yeni tələblər irəli sürür. Bunun nəticəsində onun yeni “qol-budaqları”,
psixologiya elminin xüsusi sahələri-əmək psixologiyası, mühəndislik
psixologiyası, tibb psixologoyası, idarəetmə psixologiyası, idman
psixologiyası, hüquq psixologiyası və s. meydana gəlmişdir. Bundan başqa
psixologiya digər elmlərlə-fziologiya, məntiq, estetika, erqonomika,
sosiologiya və kibernetika ilə üzvi əlaqə şəraitində inkişaf etməkdədir. Lakin
bir sıra elmi və rəhbər işçilər belə bir səhv fikir irəli sürürlər ki,
istehsalın və adamların uzaq məsafədən idarə olunması guya adamlarla bila-vasitə
yaxından əlaqə, ünsiyyət saxlanması zəruruyyətini, o cümlədən psixoloji
amillərin əhəmiyyətini azaldır. Bu belə deyildir. Əksinə, elmi-texniki tərəqqi
şəraitində istehsalda insan amilinin rolu keçdikcə artır. Çünki belə bir
şəraitdə mürekkeb əmək prosesi insanın psixi xüsusiyyətlərinə ciddi təsir
göstərir və yeni daha çətin tələblər irəli sürür. Beləliklə insanlarin psixi
yüklənməsi, zehni fəaliyyəti daha da artır. Doğrudan da avtomatik idarəetmə
sistemində,istehsalın tam avtomatlaşdırılması və mexanikləşdirilməsi şəraitində
işçilər öz vəzifələrini icra edərkən əvvəlkinə nisbətən cox böyük həcimdə
məlumatlar alır, onu yenidən işləyib hazırlayır və müvafiq yerlərə çatdırılar.
Təcrübə göstərir ki, işdə olan böyük qəzalar zay məhsul buraxılışı bir sıra
hallarda insanın psixoloji xüsusiyyətləri və imkanlarını rəhbər işçinin kifayət
qədər bilməməsi üzündən irəli gəlir. Çünki hər bir işçinin başqa cəhətləri ilə
yanaşı, fzioloji, psixoloji və intellektual inkişaf parametlərini bilərəkdən
ona hər hansı bir mevafiq tapşırığı vermək olar. Müasir dövrdə iqtisadiyyatın
və ictimai inkişafı ən başlıca məsələlə- rindən biri adamlarda ən yaxşı
psixoloji keyfiyyətlərin aşılanmasından ibarətdir. Bu məsələni müvəffəqiyyətlə
həll olunması nəzəri baxımdan mümkündür. İnsanlar başqa canlılardan fərqli
olaraq həyat həqiqətini və hadisələrini şüurlu dərk etmək, mühitə fəal təsir
etmək, qabiliyyətinə malikdir İdərəetmə əməyi və idarəetmə mədəniyyəti adamlarə
qarşı nəzarətli və işdə sərişdəli olmağı tələb edir. Təcrübə göstərir ki,
mədəni halda verilən göstəriş kobud formada veriləndən cox yaxşı nəticə verir.
Amerika idarəetmə sistemi baxımından idarə etmə işçisi hətda yumor
qabiliyyətinə malikdir. Əlbətdə bu ümumi halda deyilmiş bir fikirdir. Çünki
bütün ziddiyyətlərin aradan qaldırılmasına heç bir yumor təsir göstere bilməz.
Təsadüfi deyildir ki,bir cox inkişaf etmiş kapitalist ölkələrində işin
keyfiyyətininin yaxşılaşdırılmasında sosioloji-psixoloji amillərin
öyrənilməsinə böyük əhəmiyyət verilir. Bununla əlaqədar olaraq “insan
münasibətləri” doktrinası irəli sürülür. Məsələ, ABŞ-da 400-dən çox iri sənaye
müəssisələrində xüsusi “sosioloji şöbə” yaradılmışdır. Bundan əlavə 500-ə qədər
xüsusi firmalar müəssisələrə “insan münasibət”lərinin meəyyən edilməsi xətti
ilə xidmət göstərirlər. Bir çox ali məktəblərdə “insan münasibətləri” müstəqil
bir fənn kimi keçirilir. Bir sıra sosioloqlar və iqtisadçılar isə belə bir
fərziyyə irəli sürürlər ki, belə bir sosioloji xidmət işçiləri ilhamlandırmaq,
onların əmək fəaliyyətlərini səmərəli təşkil etmək, habelə həyat fəaliyyətini
firavanlaşdırmaq, şəmləndirmək məqsədini güdür.Müasir dövrde, insanların
şüurunu artırdığı, mədəni-texniki səviyyəsinin yüksəldiyi bir şəraitdə
korporasiya, firma, assosasiya aparatı işçinin sosioloji-psixoloji amillərə, bu
amillər vasitəsi ilə işçilərə təsir etməsi qabiliyyətinə malik olaması son
dərəcə vacibdir. Təcrübə göstərir ki, doğrudan da insanlar, nece deyerlər,
yalnız görmə, eşitmə və digər qabiliyyətinə görə deyil, həmçinin həm özünün və
həm də idarə rəhbərinin xarakterinə uyğun çalışmağa səy gösterirlər. Deməli,
sahibkardan və onun tabeçiliyində olan işçinin xarakterindən cox şey asılıdır.
Adamlar müəyyən xarəkterləri xeyirxah, güclü, zəif, həledici, ünsiyyətçil,
iradəli və iradəsis, igid yaxud qorxaq, fəal və ya passiv, sərişdəli,
intizamsız, müsteqilliyi sevən, təmkinli və digər xarakterə malik olurlar.
Lakin adamların bir-birindən bu dərəcədə fərqlənməsi heç də hər kəsin öz biliyi
kimi hərəkət etməsi deyildir.Sosioloji-psixoloji amillərin nəzərə alınmasını,
bu amillərlə hesblaşmanı heç də bəsit halda başa düşmək düzgün deyildir.
Adamlar arasında fərdi psixoloji xüsusiyyətlərdən başqa ümumi ümumbəşəri
xüsusiyyətlər, ülvü münasibətlər də vardır. Ona görə adamların xarakteri
birinci növbədə onların əməyə, öz vəzifəsinə, bizi əhatə edən mühitə , adamlara
və özünün özünə olan sağlam münasibətilə, tələbkarlığı ilə müəyyən olunmalıdır.
Biz deyərdik ki, burada adamların özünün münasibəti, nece deyərələr, yalnız
başqalarının deyil, özünün özünü aldatması, müsteqil xətt tutması mühüt
əhəmiyyətə malikdir. Ümumiyyətlə, müsteqillik şəxsiyyətin mürekkeb psixi
proseslər kompleksi və xassəsi olub, onun özünə sahib olma, özünü tənqid etmə,
casarətlilik, məqsədə uyğunluq, inadkarlıq, fəallıq və kifayət qədər
intellektual inkişaf səviyyəsi ilə əlaqədardır. Məhz bu cəhətlərin yalnız
ayrı-ayrı adamlarda deyil, bir çox adamlarda bütün kollektivdə təşəkkür tapması
və inkişafı xeyli dərəcədə yenə də biz deyirik ki, rəhbər işçidən, onun nümumə
gücündən, onun bu işdə nə dərəcədə maraqlı olması da asılıdır. Adətən, bir
qayda olaraq sahibkar işçini tənqid etməyi bacardığı kimi, tənqidə dözməli,
təmkinli olmalıdır. İşçiləri tənbeh etdiyi kimi, onları mənəvi cəhətdən
həvəsləndirməyi də bacarmalıdır. Əgər bu xususiyyət rəhbər işçidə yoxdursa,
deməli, o, nəinki sosioloji-psixoloji amilləri bilmir, həmdə idarəetmə haqqında
prinsipləri kobud surətdə pozmuş olur. Məlumdur ki, hər bir istehsalat
kollektivi kompleks texniki, texnoloji və iqtisadi hadisələr məcmusundan ibarət
olmaqdan başqa, həmdə içtimai psixoloji hadisələr, proseslər məcmusundan
ibarətdir. Ona görə də idarəetmə prosesində həmin obyekdə təsir edən
amlilərdən, o cümlədən sosioloji-psixoloji amillərdən bacarıqla istifadə
etməyin böyük əhəmiyyəti vardır. Burada psixoloji iqlim deyilən “iqlimin” də
yaradılması müstəsna əhəmiyyətə malikdir. Doğrudan da bu “iqlimin” öyrənilməsi
və idarə edilməsi bəzilərini düşündüyü kimi cox da asan bir məsələ deyildir.
Çünki bir görüşdə bir anda, adamların əhvali-ruhiyyəsini, arzusunu, amalını,
məqsədini bilmək tənzim etmək çətindir. Bunu bilmək böyük təcrübə tələb edir.
Bu cəhətlər psixologoya dilində psixoqnostika-insanı hiss etmək
“psixoqnotikanın” isə hərfi mənası ürəyi bilmək adlanır. Bu isə rəhbər işçidən
hər bir admın davranışını müəyyən edən psixoloji amillərin dərindən öyrənilməsi
və konkret müəssisədə onun hansı formada təzahür etməsini etməsini bilməyi
tələb edir. Burada, şüphəsiz, işçinin xarakteri, peşəsi, mənafeyin, yaşı cins
tərkibi, işşəraiti, mədəni səviyyəsi, tələbatı, zövqü, lazım gəldikdə ailə
vəziyyəti və s. etik, estetik, sosioloji-psixoloji cəhətlər nəzərə
alınmalıdır.Deməli, rəhbər işçi bu cəhətdən də diqqətcil və müşahidəçi
qabiliyyətinə malik bir adam olmalıdır. Doğrudan da elə işçi vardır ki,
müdriyyətin onun ünvanına deyilmiş hər hansı tənbeh edici sözü cox dərin
həyəcanla, hissedici emosiya halında qəbul edir. Eləsi də vardır ki, belə
sözləri soyuqqanlılıqla qarşılayır və ona fərqsiz, əhəmiyyətsiz bir şey kimi
yanaşır. Ona görə də rəhbər işçi hər bir kollektiv üzvünə fərdi halda yanaşmağı,
hansı ilə rəsmi iclasda, hansı ilə ikilikdə danışmağı, ikilikdə tənbeh etməyi
bacarmalıdır. Göründüyü kimi, rəhbər işçi idarəetmənin psixoloji əsaalarını
bilməklə, onunla hesablaşmaqla tabeçiliyində olan işçilərlə mənəvi-etiq və
estetiq münasibətləri daha yaxşı qura bilər. İctimai istehsalın səmərəsinin
daha da artırılması, işçilərin işə can yandırması, xeyli dərəcədə rəhbər işçi
ilə işçilər arasında qarşılıqlı münasibətdən, bir sözlə, psixoloji iqlimdən
xeyli dərəcədə asılıdır. Burada əsas məsələ ondan ibarətdir ki, bu münasibətlər
şəxsi münasibətlər, həm də qeyri-normal şəxsi motivlər əsasında deyil, obyektiv
əsaslar, yüksək tələbkarlıq, prinsipial movqe əsasında qurulmuş olsun. Bu
münasibətlər ədalətli, hər kəsin öz üzərinə düşən vəzifələri vicdanla etməyə
bir-birinə diqqətcil olmağa, qarşılıqlı hörmətə əsaslanmalıdır. Qarşılıqlı
sağlam münasibətləri tənzim edilməsində ictimai davranış normaları, əxlaq
normaları və ictimai rəy mühüm vasitə rolunu oynamalıdır. Həmin normalar və
ictimai rəy mehem vasitə rolunu oynamalıdır. Hər normalar və ictimai rəy
sosila-psixolojiya amillərlə birlikdə qarşılıqlı münasibətlərə mühüm vasitə
kimi təsir göstərir, bu münasibətəri bir növ öz-özünə idarə olunan bir prosesə
çevirir,idarəetmə sisteminin daha da demokratikləşməsinə səbəb olur.
Müasir inkişaf mərhələsində
cəmiyyətin, bütövlükdə xalq təsərrüfatı sahələrində idarə etmənin
sosial-psixoloji metodlarına getdikcə daha cox əhəmiyyət verilir. İdarəçilik
fəaliyyəti cox mürəkkəb içtimai hadisə və prsesdir. Bu hər tərəfli və hər
cəhətli menasibətləri, prosesləri əhatə etdiyinə görə müxtəlif istiqamətdə və
müxtəlif elmlər tərəfindən öyrənilir, izah olnur. Belə ki, iqtisadi, təşkilati,
inzibati və s. məsələlərlə yanaşı fəaliyyətin psixoloji-emosional və mənəvi estetiq,
etiq tərəflərini bilmək son dərəcə vacibdir. Lakin idarəçilik fəaliyyəti
sosiolojoi-psixoloji cəhətdən hələ lazimi səviyyədə öyrənilməmişdir. Halbuki,
idarəçilik əməyi hər bir rəhbər işçinin fəaliyyəti, birinci növbədə, adamlarla
aparılan işdən ibarətdir. Hələ vaxtı ilə F.Engels göstermişdir ki, adamların,
şəxslərin idarə olunaması sosioloji idarə etmənin başlıca formasıdır.İdarə etmə
əməyinin özünə məxsus xüsusiyyətləri vardır. Əgər fiziki əməklə məşğul olan
işçilər üçün balavasitə əmək obyekti təbiət cisimləri,əmək alətləri olduğu
halda, rəhbrlik əməyi üçün başlıca obyekd insanın özüdür. Bundan başqa belə bir
cəhəti də qeyd etmək lazimdır ki, əmək cisimləri və əmək alətlərindən fərqli
olaraq insan müxtəlif keyfiyyətə malikdir. Bu ilk baxışda adama çox sadə və
aydın görünən bir həqiqətdir. Halbuki,həmin xüsusiyyət rəhbər işçilərlə
tabeçilikdə olan işçilər arasıda mürekkeb sosioloji-psixoloji əlaqələr yaradır.
Psixi proseslər- təsəvvür, təfəkkür, diqqət, hissetmə, iradə və s. şəxsiyyəti
psixi xassəsi, yəni onun temperamenti, xarakteri, qabiliyyəti, müxtəlif
mənafeləri və təlabatı ilə üzvi şəkildə əlaqədardır. Lakin həmin psixi xassə
heç də bəzilərinin düşündüyü kimi tənzim olunan bilən bir obyekdə çevirə bilər.
Məsələn, hər bir səxs və kolektivdə sağlam əsaslar üzərində qurulmuş
mənafelərin təşəkkül tapmasında,yaradıcı qabiliyyətin inki-şaf etdirilməsində,
taləbatın düzgün qurulmasında sahibkarın, mencerin, kollektivin çox böyük rolu
vardır. Xüsusilə rəhbər işçinin nümunə gücü burada mühüm amil rolunu oynayır.
Nümunə gücü böyük qüvvədir. Bu müddəa tamami ilə bu məsələyə də aiddir. Təcrübə
göstərir ki, hər hahsı bir müəssisədə, idarədə, assosiasiyada, birjada olan
qeyri-normal hal, had- sə qeyi-normal sosioloji- psixoloji vəziyyət xeyli
dərəcədə həmin nümunə gücünün zəif olması, pozulması yaxud olmaması üzündən baş
verir. Psixi proseslər və səxsiyyətin psixi xassəsi onun idarə etmə prisesində
və idarə etmə sistemində həyəcanlanması, emosia(mənfi, yaxud müs-bət emosialar)
ilə əlaqədardır ki, bu da onun həyat fəaliyyətinə, əhval-ruhiyyəsinə, sevinç və
ya kədərlənməsinə səbəb olur. Lakin bu vəziyyəti heç də sırf sinir siteminin
məsulu, nəticəsi adlandırmaq səhv olardı.İnsanların, menecerlərin
Temperamentliliyinin tipləri və onun temperamentliliyinin əsas tipləri
əlamətləri aşağıdakılardan ibarətdir:Sanqvinlik. Əlamətləri:yeknəsək işləri
deyil, canlı, yaradıcı işi sevən; cəsarətli olan; məqsədyönlü fəaliyyəti olan,
öz məqsədinə inadla, lakin səbirlə nail olan müstəqil ahəngdar fəaliyyət
göstərən; səhvə yol verməyən. 2. Xolerik.Əlamətləri:lüzumsuz tələsikliyə yol
vermə; hər şeyi bir anda həll etməyə cəhd gösterme; işdə eyni zamanda səy
gösterən, işə can yandiran, lakin müqavimətə rast gəldikdə işdən soyuyan,
ruhdan düşən; məsuliyyətli işlər icra etdikdə məsuliyyət hissini gərginləşməsi;
işini qeyri-ahəngdar icra etməsi. 3.Fleqmatik. əlamətləri: surətli, rəngarəng
məzmunu olmayan, orta iş surəti olan işçi qrupu ilə səciyyələnir; gərgin iş
rejiminə dözə bilən; işdə təmkinli olan, işə həvəsi olan; yeknəsək işlərə dözümlü
olan. 4. Melanxoliq.Əlamətləri: feqmatik xarakterilə oxşarlığı; daha çox
aramla, yavaş isləməsi; surətli, mənsubiyyətli olmayan fəaliyyət sferalarında
işləməyi sevməsi; təkilkdə uğurla işləyə bilməsi; onun üçün əhval-ruhiyyənin
daha önəmli olması;eyni zamanda əmək daşların köməyinə ehdiyyac hiss
etməsi.Bütün bu sistem səciyyəsi adamların davranışına bu və ya digər dərəcədə
təsir göstərir. Bəzi psixoloqlar haqlı olaraq bu səciyyələr sistemini
beynəlmiləlçi adlandırır. Doğurdan da bu əksər adamlarda, xalqlarda təsadüf
edilən əlamətlərdir. Bununla belə hər tib temperamentin özünün üstün və
çatışmayan çəhətləri vardır.Bununla belə bizim fikrimizcə saqvinik, xolerik,
pleqmativ və melanxoliq xarakterlər sistemini diqqet,yaddaş, təfəkkür kimi
təbii psixi proseslər kimi qiymətləndirmək, onlarla bir sıraya qoymaq olmaz.
Çünki mühitdən, motivləşdirmə səciyyəsindən asılı olaraq fleqmatiq sanqvinik ve
yaxud, sanqvinik melanxoliq təbiətli işçiyə cevrilə bilər.Adətən, bəzi
sosiloqlar və iqtisadçılar istehsal, əmək prosesində admlar arasında, baş verən
ziddiyətləri, səxsiyyətlər arasinda kı ciddi münaqişələri sırf psixologiyanın
qanunları ilə, insana xas olan guya mənfi amillərlə izah etməyə calışır.
Halbuki, sosioloji-psixoloji vəziyyət heç də istehsal münasibətlərindən,
mülkiyyət plüralizmindən kənarda izah etmək düzgün deyildir.Sosioloji-psixoloji
proseslərin adamlara təsiri, işçilərin psixi vəziyyəti istehsalat
kolektivlərində, hərhansı bir işin yerində yaradılmış konkret şəraitindən,
rəhbər işçilərlə tabeçilikdə olan işçilər arasındakı ilkin münasibətlərdən
xeyli dərəcə aslı olur. Beləliklə bütövlükdə bütün psixi hadisələr insanın
psixi fəaliyyətinin yüksək səviyyəsini-şüurunu müəyyən edir.Bu o deməkdir ki,
başqa amillərlə yanaşı admların şüurunu sosioloji-psioloji amillərdən kənarda
təsəvvür etmək olmaz. Şüurluluq isə birinci növbədə adamların onları əhatə edən
mühiti, şəraiti, obyektiv olaraq, yaradıcı şəkildə təhli etməkdə
davranışlarını, xətti-hərəkətlərini düzgün idarə etməkdə, dünənki, bugünkü və
gələcəkdəki hadisələrə real və həm də düzgün qiymət verməkdə özünü təzahür
etdirir. Ona görə də insanın davranışına, onun şüuruna təsir edən amillərə bir
tərəfli deyil sistemhalında, kompleks halda yanaşmaq lazımdır. Əmək
fəaliyyətində adamların ictimai-iqtisadi hadisələrə münasibəti həyat
hadisələrinin düzgün qiymətləndirilməsi və dərk etməsində idarəetmə aparatının
düzgün qurulması və menecerlərin, sahibkarların və s. Elmi prinsiplər əsasında
müəyyən olunması mühüm əhəmiyyətə malikdir. Beəliklə, əmək fəaliyyətində insanın
hərəkətini, davranışını elmi cəhətdən izah etmək, bu davranışın proqnozunu
vermək imkanı və zəruriyyəti me dana cıxmış olur. Sahibkar bu cəhətləri
bilməklə tabeçiliyində olan iş- çilərlə sağlam psixoloji əsaslar üzrə əlaqə
saxlamağı onlara psixoloji təsir göstərməklə yanaşı, hər birində. və özündə
daha səmərəli işləmək üçün ən yaxşı psixoloji keyfiyyətləri inkişaf etdirə
bilər.Müasir elmi-texniki inqilab insan psixologiyasına, psixologiya elminə
qarşı yeni tələblər irəli sürür. Bunun nəticəsində onun yeni “qol-budaqları”,
psixologiya elminin xüsusi sahələri-əmək psixologiyası, mühəndislik
psixologiyası, tibb psixologoyası, idarəetmə psixologiyası, idman
psixologiyası, hüquq psixologiyası və s. meydana gəlmişdir. Bundan başqa
psixologiya digər elmlərlə-fziologiya, məntiq, estetika, erqonomika,
sosiologiya və kibernetika ilə üzvi əlaqə şəraitində inkişaf etməkdədir. Lakin
bir sıra elmi və rəhbər işçilər belə bir səhv fikir irəli sürürlər ki,
istehsalın və adamların uzaq məsafədən idarə olunması guya adamlarla bila-vasitə
yaxından əlaqə, ünsiyyət saxlanması zəruruyyətini, o cümlədən psixoloji
amillərin əhəmiyyətini azaldır. Bu belə deyildir. Əksinə, elmi-texniki tərəqqi
şəraitində istehsalda insan amilinin rolu keçdikcə artır. Çünki belə bir
şəraitdə mürekkeb əmək prosesi insanın psixi xüsusiyyətlərinə ciddi təsir
göstərir və yeni daha çətin tələblər irəli sürür. Beləliklə insanlarin psixi
yüklənməsi, zehni fəaliyyəti daha da artır. Doğrudan da avtomatik idarəetmə
sistemində,istehsalın tam avtomatlaşdırılması və mexanikləşdirilməsi şəraitində
işçilər öz vəzifələrini icra edərkən əvvəlkinə nisbətən cox böyük həcimdə
məlumatlar alır, onu yenidən işləyib hazırlayır və müvafiq yerlərə çatdırılar.
Təcrübə göstərir ki, işdə olan böyük qəzalar zay məhsul buraxılışı bir sıra
hallarda insanın psixoloji xüsusiyyətləri və imkanlarını rəhbər işçinin kifayət
qədər bilməməsi üzündən irəli gəlir. Çünki hər bir işçinin başqa cəhətləri ilə
yanaşı, fzioloji, psixoloji və intellektual inkişaf parametlərini bilərəkdən
ona hər hansı bir mevafiq tapşırığı vermək olar. Müasir dövrdə iqtisadiyyatın
və ictimai inkişafı ən başlıca məsələlə- rindən biri adamlarda ən yaxşı
psixoloji keyfiyyətlərin aşılanmasından ibarətdir. Bu məsələni müvəffəqiyyətlə
həll olunması nəzəri baxımdan mümkündür. İnsanlar başqa canlılardan fərqli
olaraq həyat həqiqətini və hadisələrini şüurlu dərk etmək, mühitə fəal təsir
etmək, qabiliyyətinə malikdir İdərəetmə əməyi və idarəetmə mədəniyyəti adamlarə
qarşı nəzarətli və işdə sərişdəli olmağı tələb edir. Təcrübə göstərir ki,
mədəni halda verilən göstəriş kobud formada veriləndən cox yaxşı nəticə verir.
Amerika idarəetmə sistemi baxımından idarə etmə işçisi hətda yumor
qabiliyyətinə malikdir. Əlbətdə bu ümumi halda deyilmiş bir fikirdir. Çünki
bütün ziddiyyətlərin aradan qaldırılmasına heç bir yumor təsir göstere bilməz.
Təsadüfi deyildir ki,bir cox inkişaf etmiş kapitalist ölkələrində işin
keyfiyyətininin yaxşılaşdırılmasında sosioloji-psixoloji amillərin
öyrənilməsinə böyük əhəmiyyət verilir. Bununla əlaqədar olaraq “insan
münasibətləri” doktrinası irəli sürülür. Məsələ, ABŞ-da 400-dən çox iri sənaye
müəssisələrində xüsusi “sosioloji şöbə” yaradılmışdır. Bundan əlavə 500-ə qədər
xüsusi firmalar müəssisələrə “insan münasibət”lərinin meəyyən edilməsi xətti
ilə xidmət göstərirlər. Bir çox ali məktəblərdə “insan münasibətləri” müstəqil
bir fənn kimi keçirilir. Bir sıra sosioloqlar və iqtisadçılar isə belə bir
fərziyyə irəli sürürlər ki, belə bir sosioloji xidmət işçiləri ilhamlandırmaq,
onların əmək fəaliyyətlərini səmərəli təşkil etmək, habelə həyat fəaliyyətini
firavanlaşdırmaq, şəmləndirmək məqsədini güdür.Müasir dövrde, insanların
şüurunu artırdığı, mədəni-texniki səviyyəsinin yüksəldiyi bir şəraitdə
korporasiya, firma, assosasiya aparatı işçinin sosioloji-psixoloji amillərə, bu
amillər vasitəsi ilə işçilərə təsir etməsi qabiliyyətinə malik olaması son
dərəcə vacibdir. Təcrübə göstərir ki, doğrudan da insanlar, nece deyerlər,
yalnız görmə, eşitmə və digər qabiliyyətinə görə deyil, həmçinin həm özünün və
həm də idarə rəhbərinin xarakterinə uyğun çalışmağa səy gösterirlər. Deməli,
sahibkardan və onun tabeçiliyində olan işçinin xarakterindən cox şey asılıdır.
Adamlar müəyyən xarəkterləri xeyirxah, güclü, zəif, həledici, ünsiyyətçil,
iradəli və iradəsis, igid yaxud qorxaq, fəal və ya passiv, sərişdəli,
intizamsız, müsteqilliyi sevən, təmkinli və digər xarakterə malik olurlar.
Lakin adamların bir-birindən bu dərəcədə fərqlənməsi heç də hər kəsin öz biliyi
kimi hərəkət etməsi deyildir.Sosioloji-psixoloji amillərin nəzərə alınmasını,
bu amillərlə hesblaşmanı heç də bəsit halda başa düşmək düzgün deyildir.
Adamlar arasında fərdi psixoloji xüsusiyyətlərdən başqa ümumi ümumbəşəri
xüsusiyyətlər, ülvü münasibətlər də vardır. Ona görə adamların xarakteri
birinci növbədə onların əməyə, öz vəzifəsinə, bizi əhatə edən mühitə , adamlara
və özünün özünə olan sağlam münasibətilə, tələbkarlığı ilə müəyyən olunmalıdır.
Biz deyərdik ki, burada adamların özünün münasibəti, nece deyərələr, yalnız
başqalarının deyil, özünün özünü aldatması, müsteqil xətt tutması mühüt
əhəmiyyətə malikdir. Ümumiyyətlə, müsteqillik şəxsiyyətin mürekkeb psixi
proseslər kompleksi və xassəsi olub, onun özünə sahib olma, özünü tənqid etmə,
casarətlilik, məqsədə uyğunluq, inadkarlıq, fəallıq və kifayət qədər
intellektual inkişaf səviyyəsi ilə əlaqədardır. Məhz bu cəhətlərin yalnız
ayrı-ayrı adamlarda deyil, bir çox adamlarda bütün kollektivdə təşəkkür tapması
və inkişafı xeyli dərəcədə yenə də biz deyirik ki, rəhbər işçidən, onun nümumə
gücündən, onun bu işdə nə dərəcədə maraqlı olması da asılıdır. Adətən, bir
qayda olaraq sahibkar işçini tənqid etməyi bacardığı kimi, tənqidə dözməli,
təmkinli olmalıdır. İşçiləri tənbeh etdiyi kimi, onları mənəvi cəhətdən
həvəsləndirməyi də bacarmalıdır. Əgər bu xususiyyət rəhbər işçidə yoxdursa,
deməli, o, nəinki sosioloji-psixoloji amilləri bilmir, həmdə idarəetmə haqqında
prinsipləri kobud surətdə pozmuş olur. Məlumdur ki, hər bir istehsalat
kollektivi kompleks texniki, texnoloji və iqtisadi hadisələr məcmusundan ibarət
olmaqdan başqa, həmdə içtimai psixoloji hadisələr, proseslər məcmusundan
ibarətdir. Ona görə də idarəetmə prosesində həmin obyekdə təsir edən
amlilərdən, o cümlədən sosioloji-psixoloji amillərdən bacarıqla istifadə
etməyin böyük əhəmiyyəti vardır. Burada psixoloji iqlim deyilən “iqlimin” də
yaradılması müstəsna əhəmiyyətə malikdir. Doğrudan da bu “iqlimin” öyrənilməsi
və idarə edilməsi bəzilərini düşündüyü kimi cox da asan bir məsələ deyildir.
Çünki bir görüşdə bir anda, adamların əhvali-ruhiyyəsini, arzusunu, amalını,
məqsədini bilmək tənzim etmək çətindir. Bunu bilmək böyük təcrübə tələb edir.
Bu cəhətlər psixologoya dilində psixoqnostika-insanı hiss etmək
“psixoqnotikanın” isə hərfi mənası ürəyi bilmək adlanır. Bu isə rəhbər işçidən
hər bir admın davranışını müəyyən edən psixoloji amillərin dərindən öyrənilməsi
və konkret müəssisədə onun hansı formada təzahür etməsini etməsini bilməyi
tələb edir. Burada, şüphəsiz, işçinin xarakteri, peşəsi, mənafeyin, yaşı cins
tərkibi, işşəraiti, mədəni səviyyəsi, tələbatı, zövqü, lazım gəldikdə ailə
vəziyyəti və s. etik, estetik, sosioloji-psixoloji cəhətlər nəzərə
alınmalıdır.Deməli, rəhbər işçi bu cəhətdən də diqqətcil və müşahidəçi
qabiliyyətinə malik bir adam olmalıdır. Doğrudan da elə işçi vardır ki,
müdriyyətin onun ünvanına deyilmiş hər hansı tənbeh edici sözü cox dərin
həyəcanla, hissedici emosiya halında qəbul edir. Eləsi də vardır ki, belə
sözləri soyuqqanlılıqla qarşılayır və ona fərqsiz, əhəmiyyətsiz bir şey kimi
yanaşır. Ona görə də rəhbər işçi hər bir kollektiv üzvünə fərdi halda yanaşmağı,
hansı ilə rəsmi iclasda, hansı ilə ikilikdə danışmağı, ikilikdə tənbeh etməyi
bacarmalıdır. Göründüyü kimi, rəhbər işçi idarəetmənin psixoloji əsaalarını
bilməklə, onunla hesablaşmaqla tabeçiliyində olan işçilərlə mənəvi-etiq və
estetiq münasibətləri daha yaxşı qura bilər. İctimai istehsalın səmərəsinin
daha da artırılması, işçilərin işə can yandırması, xeyli dərəcədə rəhbər işçi
ilə işçilər arasında qarşılıqlı münasibətdən, bir sözlə, psixoloji iqlimdən
xeyli dərəcədə asılıdır. Burada əsas məsələ ondan ibarətdir ki, bu münasibətlər
şəxsi münasibətlər, həm də qeyri-normal şəxsi motivlər əsasında deyil, obyektiv
əsaslar, yüksək tələbkarlıq, prinsipial movqe əsasında qurulmuş olsun. Bu
münasibətlər ədalətli, hər kəsin öz üzərinə düşən vəzifələri vicdanla etməyə
bir-birinə diqqətcil olmağa, qarşılıqlı hörmətə əsaslanmalıdır. Qarşılıqlı
sağlam münasibətləri tənzim edilməsində ictimai davranış normaları, əxlaq
normaları və ictimai rəy mühüm vasitə rolunu oynamalıdır. Həmin normalar və
ictimai rəy mehem vasitə rolunu oynamalıdır. Hər normalar və ictimai rəy
sosila-psixolojiya amillərlə birlikdə qarşılıqlı münasibətlərə mühüm vasitə
kimi təsir göstərir, bu münasibətəri bir növ öz-özünə idarə olunan bir prosesə
çevirir,idarəetmə sisteminin daha da demokratikləşməsinə səbəb olur.
0 коммент.:
Отправить комментарий