TƏHSIL MÜƏSSƏSƏLƏRİNDƏ TƏLİM-TƏRBİYƏ İŞLƏRİNİN İDARƏ EDİLMƏSİNİN MAHİYYƏTİ VƏ
TƏŞKİLİ
Azərbaycan Respublikasında təhsil sisteminin baĢlıca
vəzifəsi dərin və hərtərəfli biliyə, bacarığa, praktik
hazırlığa, yüksək mədəniyyətə, məsuliyyət hissinə,
mütərəqqi dünyagörüĢə malik olan və onu daim inkiĢaf
etdirməyə çalıĢan Ģəxsiyyət formalaĢdırmaq; soykökünə,
Azərbaycan xalqının azadlıq və demokratiya
ənənələrinə bağlı olan və mədəni dəyərlərinə dərindən
yiyələnən, onu daim inkiĢaf etdirən, ailəsini, vətənini,
millətini sevən və daim ucaltmağa çalıĢan, ümumbəĢəri
dəyərlərə yiyələnən, insan hüquqları və azadlıqlarına
hörmət edən, müstəqil və yaradıcı düĢünən, biliyinə
yüksək əxlaqi və mənəvi keyfiyyətlərinə, demokratikliyinə
görə dünyanın, ən qabaqcıl ölkələrinin vətəndaĢları
səviyyəsində dura bilən sağlam yurddaĢlar yetiĢdirə
bilməkdir.
Məktəbdə gedən yeniləĢmələr onun idarəetmə
funksiylarının ciddi surətdə dəyiĢdirilməsini tələb edir. Pedaqoji
Ģəraiti elmi cəhətdən qiymətləndirmək, təlim-tərbiyənin
gələcəyini əvvəlcədən duymaq, iĢdə əsas
məsələləri düzgün seçmək, gündəlik iĢləri vaxtında
icra etmək əsas məsələ kimi qarĢıda durur.
Müasir məktəbə bir-birilə qarĢılıqlı surətdə əlaqədar
hissələrdən ibarət bütöv bir sosial pedaqoji sistem
kimi baxılmalıdır, bu sistem məktəbin daxilində təĢkil
olunmuĢdur və xarici mühitlə də müəyyən əlaqəyə malikdir.
Məktəbdə idarə edən və idarə olunan kimi iki
yarım-sistem qarĢılıqlı surətdə əlaqədardır. Məktəbin
rəhbərlərini və pedaqoji kollektivi birləĢdirən idarəedici
yarımsistem aparıcı rol oynayır. ġagirdlər və onların
təĢkilatları isə
idarə olunan sistemə aiddirlər.
Ġdarə etmək nədir?
Bu suala müxtəlif cavablar verilir və mahiyyət etibarı ilə hamısı müəyyən fikri
ifadə
edir. Fikrimizcə,
idarə etmək – məktəbin daxilində baĢ verən mürəkkəb prosesləri və münasibətləri
(pedaqoji
prosesləri, təĢkilat
proseslərini və metodik prosesləri) Ģüurlu surətdə tənzimləmək deməkdir. Məktəb
təcrübəsində
idarəetmə peda-qoji fəaliyyətin dövrəsi olan dərs ili ərzində həyata keçirilir.
Ġdarəetmə dövrəsi
aĢağıdakı mərhələlərdən
ibarətdir:
– birinci mərhələ
– pedaqoji məntiqlə əsaslandırılmıĢ olan məqsədin irəli sürülməsidir;
– ikinci mərhələ
– idarə edilən obyektin ilk vəziyyətini hərtərəfli öyrənib müəyyənləĢdirməkdir;
– üçüncü mərhələ
– əldə olunmuĢ məlumat əsasında planlaĢdırma iĢi aparmaqdır;
– dördüncü mərhələ–pedaqoji
təsirin təĢkilindən və müntəzəm əks-əlaqələrin yaradılmasından, yəni idarə
olunan obyektdən
müəyyən parametrlər üzrə müntəzəm Ģəkildə məlumat almaqdan ibarətdir;
– beĢinci mərhələ
– sonra göstəriləcək təsirləri operativ Ģəkildə təshih etmək məqsədilə obyektdən
gələn
məlumatı təhlil
edib qiymətləndirməkdən ibarətdir.
Ġdarəetmənin
obyektiv imkanı subyektiv amildən asılıdır, yəni pedaqoji kollektivin rəhbər
rolundan
düzgün istifadə
edildikdə əməli gerçəkliyə çevrilə bilər. Deməli, idarəetmə dövrəsinin əsası əməli
rəhbərlik
sayılır.
«Azərbaycan
Respublikasının təhsil qanunu» pedaqoji kollektivin bütün fəaliyyətində əsas
götürülməlidir.
Məqsədyönlük,
prinsipiallıq və konkretlik rəhbərlikdə əsas xətt hesab edilir.
Rəhbərliyin təlim-tərbiyə
iĢlərinin idarə olunmasında iĢtirakı müəllimlər, valideynlər, Ģagirdlər tərəfindən
daim hiss
olunmalıdır.
Rəhbərlikdə o
vaxt irəliləyiĢ olur ki, təcrübə ilə dərin biliyi birləĢdirən peĢəkarlıq səriĢtəsi
əsas
götürülsün.
Müasir Ģəraitdə
təlim-tərbiyəni idarə etmək üçün fiziologiya, psixologiya, pedaqogikanın elmi əsaslarını
bilmək, tədris
proqramlarında istifadə edilən ideyaları baĢa düĢmək, müəllimlərin təcrübəsində
mütərəqqi
təĢəbbüsləri
görmək və buna tərəfdar çıxmaq ön plana çəkilməlidir. Burada real Ģəraitin nəzərə
alınması
mürəkkəb
pedaqoji məsələləri yaradıcılıqla həll edə bilər.
Ġdarəetmədə nəzarət
ili icranı yoxlamağın rolu böyükdür. Pedaqoji fəaliyyət, xüsusən Azərbaycanın
müstəqilliyi Ģəraitində
məktəblilərin inkiĢafı, bütövlükdə götürüldükdə ağır və çox məsul iĢdir. Ona
görə də
idarəetmə
prosesində özünə və iĢ yoldaĢlarına qarĢı tələbkarlıq əsas götürülməklə
demokratiklik, humanistlik
unudulmamalıdır.
Fəaliyyət prosesinə təkidlə, vaxtında nəzarət etmək, sistemin bütün cəhətlərini
əhatə etmək,
mövcud olan müxtəlif
formalardan istifadə edilməlidir.
Ġdarəetmə məharəti
öz ifadəsini adamlarla ünsiyyət yaratmaq bacarığında tapır. Pedaqoji kollektiv,
Ģagirdlər,
valideynlər və digər iĢçilər diqqətli, xeyirxah, ədalətli və nəzakətli rəhbərə
inanır və onun ardınca
həvəslə gedirlər.
Məktəb rəhbəri fəaliyyətində
iki əsas vəzifəni yerinə yetirir: onun Ģəxsiyyəti Ģagirdlərə və iĢ yoldaĢlarına
tərbiyələndirici
təsir göstərir. O, iĢdə adamlara Ģəxsi nümunədir. Rəhbərin müsbət keyfiyyətlərinin,
təĢkilatçılıq25
qabiliyyətinin
etiraf edilməsi və hörmətlə qarĢılanması onun nüfuzunu artırır, Ģəxsiyyətinə
layiq yüksək etibar
qazandırır.
Pedaqoji
prosesin təkmilləĢdirilməsi fəaliyyətinə idarəetmənin təĢkilatı funksiyası, təĢkilatçılıq
əməyi kimi
baxmaq lazımdır.
Nəzərdə tutulmuĢ
proqramın – (məktəbin iĢ planı) vaxtında və keyfiyyətlə yerinə yetirilməsini təmin
etmək üçün iĢin
tənzimlənməsindən çox Ģey asılıdır.
Pedaqoji prosesi
yeni keyfiyyətli vəziyyətə gətirmək, Ģagirdləri möhkəm və dərin biliklərlə, eləcə
də
bacarıq və vərdiĢlərlə
silahlandırmaq, onları əməyə hazırlamaq, ideya-siyasi, mənəvi, estetik və
fiziki inkiĢafını
yaxĢılaĢdırmaq
üçün geniĢ iĢ aparılır.
Burada Ģagirdlərin
təhsil və əmək fəaliyyətində məsuliyyətinin artırılması, onların ümumi fəallığının
gücləndirilməsi,
Ģagird kollektivinin özünüidarəsinin inkiĢaf etdirilməsi vacib sayılır.
Ġdarəetmənin məqsəd
və vəzifələri
Ġdarəetmə fəaliyyətinin
təĢkilində aĢağıdakı məsələlərin həlli nəzərdə tutulur:
– Ġdarəetmənin
quruluĢunun müəyyənləĢdirilməsi;
– hər dövr üçün
quruluĢ, məzmun və funksional komponentlərin ayrılması;
– idarəetmənin
bütün dövrlərində iĢdə olan çətinlikləri aradan qaldırmaq üçün qarĢılıqlı fəaliyyətin
təĢkil
edilməsi;
– pedaqoji və
Ģagird kollektivləri səviyyəsində idarəetmə bacarığının öyrənilib həyata
keçirilməsi;
– əks-əlaqə,
koordinasiya və idarəetmədə münasibətlərin yaradılması.
Ġdarəetmənin təĢkili
dedikdə rəhbərliyin məktəb daxilində həyata keçirməli olduğu sahələri nəzərdə
tutmaq lazım gəlir.
Məktəb
direktorunun təĢkilati iĢdə aparıcı rolu ondan ibarət olur ki, o, müəllimləri,
Ģagird və valideyn
kollektivini və
ayrı-ayrı Ģagirdləri idarəetməyə cəlb edir, kollektivin fəaliyyətində bir
sistem yaradır.
Məktəb rəhbərindən
dərin nəzəri biliyə, təĢkilatçılıq bacarığına, kollektivdə müəyyən psixoloji
mühit
yaratmağa malik
olması tələb olunur.
Ġdarəetmənin təĢkilində
siyasi tərbiyə, tədris, təlimati –metodik təĢkilatçılıq və təsərrüfatçılıq fəaliyyətinə
diqqət
yetirilir.
TəĢkilatçılıq
iĢində məktəbin kadrların seçilib yerləĢdirilməsi, pedaqoji kollektiv arasında
təlim-tərbiyə və
ictimai
tapĢırıqların dəqiqləĢdirilməsi, özfəaliyyət orqanları və Ģagirdlərin yaradıcı
birliklərinin iĢinin təĢkili,
pedaqoji
kadrların yüksək iĢgüzarlığını təmin etmək üçün Ģəraitin yaradılması, optimal
rejimin təmin olunması,
ümumməktəb
kollektivinin dəqiq və mürəkkəb iĢ ritminin qaydaya salınması, iĢçilərin hüquq
və vəzifələrinin
müəyyənləĢdirilməsi
kimi aktual məsələlər öz əksini tapır.
ġəxsiyyətə
kollektiv və ictimai təĢkilatların təsirinin təĢkili, əmək intizamını möhkəmləndirməyə,
məktəbdə məsuliyyət
hissini artırmağa, rəhbərlik qarĢısında hesabat verməyə və təcrübə mübadiləsi
aparmağa
geniĢ imkan
verir.
Məktəb rəhbərlərinin
əsas keyfiyyətlərindən biri odur ki, özünü təkmilləĢdirə bilsin, təkmilləĢmiĢ rəhbər
müəllim və
Ģagird kollektivini səfərbər edib, pedaqoji prosesin təkmilləĢdirilməsi məsələlərini
həll edə bilməz.
Ġdarəetmənin təĢkilində
təsir müxtəlif xarakterdə olur: tabeçilikdəki iĢçinin öz iĢ dairəsi və onun vəzifələri
haqqında məlumatlandırılmasında
iĢçinin arzusunun öyrənilməsi, etdiyi hərəkətə inamın yaradılması,
intellektuallıq
və emosionallığa zəmin hazırlanması, kollektivin üzvləri arasında yüksək fəaliyyətin
təĢkili və
ruh
düĢgünlüyünün aradan qaldırılması və s.
Ġdarəetmənin
quruluĢu
Pedaqoji
prosesin idarə edilməsində bütün iĢtirakçılar öz iĢləri üçün məsuliyyət daĢıyır
və özündən
yüksək pillədə
olanlar qarĢısında hesabat verir. Ġdarəetmə fəaliyyəti aĢağıdakı pillələr üzrə
təĢkil olunur:
– birinci pillə
– məktəb direktoru;
– ikinci pillə–təlim-tərbiyə
iĢləri üzrə müavinlər, sinifdənxaric və məktəbdənkənar tərbiyə iĢləri üzrə
təĢkilatçı;
– üçüncü pillə–pedaqoji
kollektivin ictimai təĢkilatları və kollegial idarəetmə orqanları;
– dördüncü pillə–müəllimlər,
tərbiyəçilər və sinif rəhbərləri;
– beĢinci pillə–müəllimlər
və Ģagirdlər.
Xüsusilə, yuxarı
sinif Ģagirdləri, birgə fəaliyyət göstərən orqanlar (pedaqoji və Ģagird
kollektivinin birgə
Ģurası, məktəbdə
keçirilən xətt, müxtəlif komissiya və Ģuraların iĢi və s. );
– altıncı pillə-Ģagird
kollektivi, gənclər və uĢaq birlikləri, Ģagird özünüidarə orqanları;26
– yeddinci pillə
– Ģagird kollektivin bir üzvü kimi;
Tərbiyə edənlə,
tərbiyə olunanın idarəetmədə birgə fəaliyyəti məktəblinin sosial çərçivədə təcrübəsini
geniĢləndirir, məktəbdaxili
pozitiv münasibətləri formalaĢdırmağa kömək edir, həlledici mərhələlərdə öz
fikrini
deməyə imkan
verir, müəllimlərlə ittifaq yaratmağa, onların yaxın köməkçisi olmağa istiqamətləndirir.
Buna
görə də müəllim
və Ģagird idarəetmə orqanlarının birgə qərarının lazımlı, obyektiv və təxirəsalınmaz
olması
zərurəti meydana
gəlir.
Məktəbi idarəetmənin
məqsədi, onun strukturuna daxil olan sahələrin iĢinin məzmunu ilə bağlı olub, hər
bir konkret Ģərait
üçün müəyyənləĢdirilir. Bunun üçün struktura daxil olan sahələrin hər birində
mövcud
vəziyyəti aĢkara
çıxarmaq, müəyyənləĢdirmək və bunların nəticələrinə əsasən iĢi daha da təkmilləĢdirmək,
yaxĢılaĢdırmaq,
onun səmərə və keyfiyyətini yüksəltmək üçün tədbirlər hazırlamaq daha əhəmiyyətli
olur. Hər
bir sahə üzrə
konkret məqsəd müəyyənləĢdirmək tələb olunur. Məsələn, dərsin müzakirəsi müxtəlif
məqsədlərlə
aparıla bilər,
müəllim fəaliyyətini öyrənmək, Ģagirdlərin bilik keyfiyyətini müəyyənləĢdirmək,
dərsdə seçilmiĢ
metodların məqsədəuyğunluğu,
istedadlı Ģagirdlərlə aparılan iĢ, əyani və texniki vasitədən istifadə və s. bu
prosesdə fənlərin
xüsusiyyətlərini nəzərə almaqla metodbirləĢmələrdə hər bir müəllimin qarĢısında
qoyulan
vəzifəni
konkretləĢdirmək və detallaĢdırmaq üçün istiqamət verilir. Ġdarəetmənin təĢkilində
Ģagird kollektivinin
fəaliyyəti möhkəm
və dərin biliyə yiyələnməyə, Ģagirdlərin Ģüurlu fəaliyyətini inkiĢaf etdirməyə,
müstəqil biliyini
artırmağına
stimul yaratmağa istiqamətləndirilir.
Ġdarəetmənin təĢkilində
valideynlər də kənarda qalmır. Onlar pedaqoji praktikumlar vaxtı ev
tapĢırıqlarını
necə yerinə
yetirmək qaydasını öyrənir və öz uĢaqlarına bu sahədə kömək edirlər.
Məktəb rəhbərinin
vəzifəsi idarəetmənin təĢkilindəki bütün iĢtirakçıların fəaliyyətini müəyyənləĢdirmək,
iĢlərini
stimullaĢdırmaq üçün Ģərait yaratmaq, fərdi-psixoloji fəaliyyəti düzgün qiymətləndirmək
üçün üfüqi və
Ģaquli istiqamətlərdə
hərəkət etməkdən ibarətdir.
Pedaqoji
prosesin təkmilləĢdirilməsi, səmərəli yollar, metodlar və vasitələr axtarmaqda
kollektivin
yaradıcı düĢünməsi
üçün stimul yaratmağın da əhəmiyyəti çoxdur.
Bütün bunları əmr,
sərəncam və göstəriĢlərlə həyata keçirmək çətindir. Buna görə məktəb rəhbərinin
təĢkilatçılıq
bacarığından çox Ģey asılıdır. Ġdarəetmədə iĢtirak edənlərin baĢqasına hörmətlə
yanaĢmağı, onlarla
yarıĢa girməyi,
öz iĢinə yaradıcı münasibət bəsləməsinə inandırmağı, kollektivdə yaradıcı
atmosferə imkan
verməyi əsas
amillərdəndir.
TəĢkilati iĢ
idarəetmədə iĢtirak edənlər üçün konstruktiv və metodik alət olmaqla mərhələlər
üzrə həyata
keçirilir.
Birinci mərhələ
– müəllimlərin yaradıcı qrupları ilə fəaliyyətin modeli iĢlənir, ümumməktəb
planındakı
təlim və tərbiyə
məsələlərinin aktual problemləri həll edilir. Bu, struktur sxem Ģəklində
hazırlanır, bütün
fəaliyyəti
sistemləĢdirir, həm də bir müəllim və tərbiyəçinin iĢinin planlaĢdırılması,
verilən tapĢırığın həyata
keçirilməsi üçün
əyani təsəvvür yaradır.
Sxemdə göstərilmiĢ
elementlər arasında qarĢılıqlı bağlılığın vahidliyi, optimallığı pozularsa, bu
bütün
təhsil
sisteminin ritminə təsir göstərir.
Məktəbdə fəaliyyət
göstərən özünüidarə sisteminin quruluĢ sxemi, məzmun və funksional komponentlərin
qarĢılıqdı əlaqəsi
nəzərə alınmaqla hazırlanır. Burada Ģagird kollektivinin inkiĢaf səviyyəsi nəzərə
alınır.
Sxem müəllim və Ģagirdlərin
Ģagird özünüidarəsinin nəzəri və metodik əsaslarını öyrənməsi üçün
məqsədyönlü iĢ
aparmasında düzgün istiqamət verir, özünüidarə orqanlarında və onun təĢkili
formasının inkiĢaf
etdirilməsində
mürəkkəbliyi aradan qaldırır. Həm də sxem müəllim və Ģagird kollektivinin
iĢgüzar və yaradıcı
Ģəkildə əlaqəli
iĢləmələri üçün inkiĢaf proqramı olur.
Məktəbdə
kollektivdə olan münasibətin inkiĢaf səviyyəsindən asılı olaraq belə nəticə
çıxarmaq olur ki,
hər bir məktəbin
təĢkilati iĢində verilmiĢ sxemdən diferensial Ģəkildə istifadə etmək lazım gəlir.
Birinci və ikinci
pillələrdə –
pedaqoji tələb, təlimat göstərmək, inam və çalıĢma, üçüncü və dördüncü pillədə
ictimai rəy qarĢılıqlı
maariflənmə,
diskussiya kimi metodlardan istifadə etmək, kollektivin təĢkilatçılıq iĢinin
inkiĢafına xeyir verə
bilər. Bu məsələlər
məktəb rəhbərinin Ģagirdlərin tərbiyə iĢinin təĢkilindəki fəaliyyətində diqqət
mərkəzində
olmalıdır.
Birinci mərhələdə
idarəetmənin təĢkilinin quruluĢ sxemi, pedaqoji prosesdə məktəb kollektivinin
hamısı
cəlb edilməklə fəaliyyətə
baĢlamağa istiqamət verir. Bu mərhələdə idarəetmə fəaliyyətində yaradıcı müəllimlər
qrupu komplektləĢdirilir.
Belə müəllimlərdə öz iĢini sevmək və nəzəri cəhətdən hazırlıqlı olmaq, pedaqoji
təsirin mahiyyətini
dərk etmək iĢində düzgün istiqamət götürmək, axtarıcılıq həvəsi oyatmaq,
pedaqoji
məsələlərin həllində
səmərəli forma və metodlar axtarmaq, kollektivdə müsbət mənada psixoloji mühit
yaratmaq,
bütün baĢlanmıĢ əhəmiyyətli
iĢi müdafiə etmək kimi keyfiyyətlər formalaĢır. Bu sxem həm də iĢin yerinə
yetirilməsində
müəllimləri təlimatlandırır.
Ġkinci mərhələdə
– iĢlənmiĢ modeli özündə əks etdirir. Ġdarəetmə fəaliyyətində müxtəlif forma və
metodlar
dəqiqliyi ilə
verilir. Nə ediləcək, hansı yollarla və hansı müddətə? Məktəb rəhbərləri ilə
pedaqoji kollektiv, 27
pedaqoji
kollektivlə Ģagird kollektivi, müəllimlərlə valideynlər, uĢaq və gənclər
birlikləri, Ģagird kollektivi,
əlaqə sistemi
yaradır. Ġkinci mərhələdə istehsalat müĢavirələri, məktəb Ģurası, pedaqoji Ģura
və s. orqanların
qərarları
vaxtaĢırı olaraq pedaqoji kollektivin fəaliyyəti planlaĢdırılarkən iĢlənmiĢ
proqram olur. Burada bir çox
məsələlər öz əksini
tapır:
– icraçıların
seçilməsi;
– əməyin
rasional forma və metodlarının müəyyənləĢdirilməsi;
– ictimai təĢkilatların
təĢəbbüskar fəaliyyəti və s.
Məktəb rəhbəri
bu məsələlərin həllində hər bir təklifi irəli sürən kollektivin funksiyasını,
onların
imkanlarını
yaxĢı bilməklə onlar arasında iĢin düzgün bölüĢdürülməsinə nail olmalıdır.
Bütün müəllimlər
arasında
bölünmüĢ tapĢırıqlar məĢğuliyyətinə görə həcmcə bərabər olmalıdır. Onlardan
birini çox yükləyib,
digərinə isə az
iĢ tapĢırmaq olmaz.
Üçüncü mərhələ –
təĢkilatçılıq iĢi müəllim, Ģagird və valideynləri iĢlənmiĢ proqramı yerinə
yetirməyə
səfərbər etməkdən
asılıdır. Burada idarəetmə funksiyası çoxsahəli və məsuliyyətlidir, onun
mexanizmi çox
mürəkkəbdir.
ĠĢin səviyyəsinin müxtəlifliyi, tərbiyə edənin və tərbiyə olunanın ictimai fəallığının
xüsusiyyətlərini
nəzərə alaraq müxtəlif metod və vasitələrdən istifadə etməklə onların davranıĢ
və fəaliyyətini
tənzim etmək
lazım gəlir. Bu mərhələdə idarəetmə fəaliyyətinin mahiyyəti ondan ibarətdir ki,
məktəbdə kollektivin
hər bir üzvü
üçün ona tapĢırılan iĢi lazımi səviyyədə yerinə yetirməsinə Ģərait yaradılsın:
– yerinə yetirilən
iĢin məzmunu və metodu ilə əlaqədar aydın təlimat vermək:
– idarəetmənin
bütün pillələrinin fəaliyyəti ilə razılığın əldə olunmasını təmin etmək;
– hər bir əməkdaĢın
iĢi ilə daim maraqlanmaq, iĢinə görə onun əməyini qiymətləndirmək;
– idarəetmədə
iĢtirak edənlərin fəaliyyətini stimullaĢdırmaq, onlara yaradıcı münasibət;
– iĢdə istifadə
olunmamıĢ ehtiyatların tapılması;
– verilmiĢ hər
bir tapĢırığın yerinə yetirilməsini müĢahidə etmək və onun həyata keçirilməsinə
nail olmaq.
Bakı Ģəhəri
Sabunçu rayonu 187 nömrəli məktəbdə «Müasir məktəbdə dərsin səmərəliliyinin
yüksəldilməsi»
problemi ilə bağlı aparılan təĢkilati iĢin məzmunu, onların mərhələlər üzrə
aparılan iĢ təcrübəsini
təhlil etmək
nümunə üçün faydalı olar.
Birinci mərhələdə
məktəbin direktoru S. Zeynalovanın rəhbərliyi ilə iĢçi qrupu tərəfindən yaddaĢ
(quruluĢ
sxemi)
hazırlanır. Müəllimlər üçün hazırlanmıĢ bu yaddaĢda təlim keyfiyyətinin yüksəldilməsini
təmin edən
əsas tələblər öz
əksini tapır. Ġkinci mərhələdə bu məsələ ilə əlaqədar iĢ planı pedaqoji Ģuranın
müzakirəsinə
vermək üçün
direktoryanı müĢavirədə təsdiq edilir. Plana uyğun olaraq hər bir müəllim öz həmkarının
5-7
dərsində iĢtirak
edir, təcrübəsi ilə əlaqəli fikir mübadiləsi olur ki, bu da kollektivdə
pedaqoji tapıntıları aĢkara
çıxarır.
Yaradıcı iĢində hazırladığı eksponatın sərgisində iĢtirak edir, pedaqoji
Ģuradakı fəaliyyəti, məktəbdə metodik
iĢə kömək məqsədilə
hazırladığı tövsiyələrlə tanıĢ olur. Bu iĢdə metodbirləĢmə rəhbərinin də rəyi
öyrənilir. Müəllimin
verilmiĢ fənn üzrə iĢ təcrübəsini ümumiləĢdirmək, onun yaradıcı iĢinin sərgisini
təĢkil
etmək, nəzəri və
metodik vəsaitlə vitrinlər tərtib etmək, məruzə üçün material hazırlamaq, qərar
layihəsinin
hazırlanmasında
iĢtirak etmək.
Təlim-tərbiyə
iĢləri üzrə direktor müavininin rəhbərliyi ilə müəllimlərin çıxıĢı üçün inkiĢaf
etdirilmiĢ
təlim sahəsində
aĢağıdakı tematika hazırlanmıĢdır: təlim məqsədinin müəyyənləĢdirilməsi, dərsə
hazırlıqda
tərbiyənin və
inkiĢafın nəzərə alınması və bunun iĢin məzmununda öz əksini tapması, dərsin təĢkili
metodları,
yeni materialın
öyrənilməsi ərəfəsində Ģagirdlərə xüsusi tapĢırıqların verilməsi, kiçik əyanilikdən
istifadə
etməklə Ģagirdlərin
düĢündürücü fəaliyyətinin inkiĢaf etdirilməsi, kitab üzərində iĢlənilməsi və s.
Mövzu üzrə yığılmıĢ
materialın ümumiləĢdirilməsi və sistemə salınması iĢində pedaqoji Ģuranın
təĢkilatçısından
böyük ustalıq tələb olunur. Pedaqoji Ģuraya 9-10 gün qalmıĢ təlim-tərbiyə iĢləri
üzrə direktor
müavini
metodbirləĢmə rəhbərləri ilə birlikdə qərar layihəsini iĢləyir və onu tanıĢlıq
və təkmilləĢdirmək üçün
müəllimlərlə
müzakirə edir.
Məktəbin
direktoru da bu prosesdə bilavasitə iĢtirak edir.
Üçüncü mərhələdə
müəllimlərin müsbət nəticə əldə etmələri yuxarıda göstərilən təĢkilati iĢlərin
vaxtaĢırı
aparılmasından
asılı olmuĢdur. Pedaqoji Ģuranın qiymətli məsləhəti və tövsiyələrini müəllimlər
düzgün
qiymətləndirmiĢ,
qəbul etmiĢlər. Nəticədə isə onların metodik sahədəki biliyi çoxlu yeniliklərlə
tamamlanmıĢdır.
Müasir dərsin səmərəliliyinin artırılması ilə qoyulmuĢ problem məktəbdə dərin
düĢünülmüĢ
sistemdə
aparılmıĢdır. Bu sistemin mahiyyətini dərk etsin və öz iĢini verilmiĢ istiqamətdə
qura bilsin, onun
perspektivliyini
müəyyənləĢdirsin. Onlarda problemə qarĢı dərin maraq oyatsın.
Göstərilən
istiqamətdə müəllimlərin fəaliyyətinin koordinə edilməsi, məktəb rəhbərləri,
metodbirləĢmə
rəhbərlərinin və
müəllimlərin vəzifələrinin nəzərdən keçirilməsi və s. təĢkilatçılıq iĢinin əsası
olmuĢdur.
TəĢkilatçılıq
iĢinin yuxarıda göstərilən quruluĢ sxemi əsasında planlaĢdırılmıĢ iĢ dəqiq,
tam, konkret və
aydın Ģəkildə
olur. Ġdarəetmənin təĢkili ilə əlaqədar olan quruluĢ sxemi ilə fəaliyyətin
planlaĢdırılması, onun vahid
nəzəri və
praktik məsələlərinə əməl olunması:28
– təĢkil olunmuĢ
prosesin mahiyyətini dərindən dərk etməyə kömək edir;
– kollektivdə təĢəbbüskarlıq
və yaradıcılıq meydana gəlir;
– müəllimlərin
yaxĢı öyrənmək və tətbiq etmək imkanlarını geniĢləndirir;
– pedaqoji
kollektivin özlərinin imkan və bacarıqlarını aĢkara çıxarır.
Məsələn, müəllimlərdən
biri yaxĢı rəsm çəkir, digəri idmançıdır, baĢqası musiqini yaxĢı bilir, baĢqa
birisi
tikməyi və
toxumağı bacarır və s. beləliklə, onların hər birinin bacarığının müvafiq təĢkilati
tədbirlərə cəlb
olunmasına imkan
yaranır.
Bunu məktəbin
pedaqoji kollektivi dəqiq bilir ki, onlara tapĢırılmıĢ hər hansı təĢkilati iĢin
yerinə
yetirilməsi
haqda hesabat verəcəklər.
Müəllimlərə
ictimai iĢ verilərkən məktəb həmkarlar təĢkilatının razılığı alınır. Müəllimlərin
öz arzuları
nəzərə alınmaqla
pedaqoji Ģurada təsdiq olunur. Məktəbin, demək olar ki, bütün müəllimləri belə
təĢkilati iĢə
cəlb olunur.
Onların hər biri hesab edir ki, ictimaiyyət üçün xeyir verə bilər. Bütün bunlar
təĢəbbüskarlığı
stimullaĢdırır,
yaradıcılıq atmosferi təĢkil edir, Ģagirdlərin özfəaliyyət və müstəqilliyinə
kömək edir, onları
kollektivçiliyə
öyrədir. Onlar məktəbdə özlərini gənc vətəndaĢ hiss edir ki, bu da məktəbdə
yüksək mənəvipsixoloji
mühit yaradır.
Ġdarəetmənin təĢkili
müəllim və Ģagird kollektivinin fəaliyyətinin hansı üsulla öyrənilməsi səviyyəsindən
çox asılıdır. Bu
asılılıq idarəetmənin quruluĢ sxemində öz əksini tapır. Bu quruluĢ sxemində məktəb
rəhbərinin
idarəetmə fəaliyyəti
vurğulanır.
– məktəb rəhbəri
kollektivin iĢinə analitik qiymət verməyi bacarsın;
– təlim-tərbiyənin
konkret məsələlərində müəllimin fəaliyyətindəki psixoloji halları dərk etsin;
– kollektivinin
səviyyəsinin inkiĢaf etməsinin dəstəkləsin;
– idarəetmədə təcrübəsi,
biliyi, təsiretmə və s. kimi Ģəxsi ehtiyatlardan istifadə etsin.
Göstərilən
strukturu, məzmunlu və funksional komponentlərin təĢkili məktəbdaxili idarəetmənin
əsasını
təĢkil edir.
0 коммент.:
Отправить комментарий