MÜASIR MÜƏLLIM NECƏ
OLMALIDIR?
Müstəqil Azərbaycan təhsil sisteminin beynəlxalq
sistemə inteqrasiyası üçün bu sahədə çoxlu
dəyiĢikliklər, islahatlar gedir. ĠnkiĢaf etmiĢ ölkələrin
təcrübəsi göstərir ki, yeni əsrdə cəmiyyətin və insanların
inkiĢafı üçün yaradıcı, müstəqil düĢünən və inkiĢaf
edən Ģəxsiyyət formalaĢmalı, yetiĢdirilməlidir.
Ġndi hər birimiz bilirik ki, Azərbaycan təhsilinin
qarĢısında duran ən əsas məsələlərdən biri yüksək
mədəniyyətli, mütərəqqi dünyagörüĢlü, insan
hüquqları və azadlıqlarına hörmət etməklə müstəqil və yaradıcı
düĢünmə qabiliyyətinə malik, vətənpərvər Ģəxsiyyət
yetiĢdirməkdir.
Təhsil sisteminin qarĢısında duran bu məsələnin həlli
üçün ilk növbədə müəllim özü keyfiyyətcə
dəyiĢməli, «reproduktor» rolundan imtina etməli və
yeni bir rolu – biliklərin əldə edilməsi yolunda bələdçi rolunu
qəbul etməlidir.
Deməli, müəllim təlimin yeni texnologiyasını bilməli,
yeni proqram və dərsliklərdən istifadə etməli, ən
baĢlıcası isə hörmətli nazirimizin dediyi kimi «müəllim
öz pedaqoji fəaliyyəti dövründə mütəmadi olaraq metodiki
və professional» səviyyəsini yüksəltməli, elmi-nəzəri
biliklərini artırmalıdır.
Fərəhli haldır ki, 2003-2004-cü dərs ilinin «Təhsil
sistemində müasir yanaĢmaların təĢəkkülü ili» elan
edilməsi müxtəlif təhsil ocaqlarında təlimin yeni
üsullarından istifadə edilməsinə səbəb olmuĢ, dərsə və
müəllimə verilən tələblər kökündən dəyiĢmiĢdir.
Müasir dərsə verilən tələblərdən çox yazılır, lakin müəllimin
pedaqoji fəaliyyətinə tələblər, müəllimin pedaqoji fəaliyyətini
qurmağın yolları isə nisbətən az iĢıqlandırılır.
Beləliklə, müasir müəllim necə olmalıdır? Bu sualın
cavabı müəllimlərin bir növ fəaliyyət planına daxil olaraq,
özlərinə tənqidi yanaĢmağa, özünü təhsilə istiqamətləndirməyə
kömək edir. Dərs deyən hər bir müəllim öz
fəaliyyətini üç aspektdən qurmalıdır.
Bu, təĢkilati, təlim və tərbiyəvi fəaliyyətdir. Gözəl
alınan hər bir dərs, əlbəttə, müəllimdən asılıdır.
Müəllimin bu sahədə təĢkilati fəaliyyəti birinci
yerdə durur.
I TəĢkilati fəaliyyətdə ilk öncə, müəllim keçəcəyi dərsin
«ssenarisini» – icmalını yazmalıdır. Bu proses
hər dərs üçün olduğu üçün «gündəlik» adlanır. Dərsi
hansı sualla keçəcəyini mövzuya görə qurmalı və nəticəni
əvvəlcədən görməyi bacarmalıdır. Belə ki, bir həqiqətdir
ki, fəal təlim üsullarını bütün mövzular üçün eyni qaydada
tətbiq etmək lazımi nəticəni vermir. Odur ki,
mövzuya uyğun metod seçməkdə də müəllim səriĢtəli bir
təĢkilatçı olmalıdır.
Müəllimin təĢkilati fəaliyyətinə daxil olan xüsusiyyətlərdən
biri də dərsdə əyanilik prinsipinin tətbiqidir.
Bəs əyani vasitələri
haradan almalı? Uzun illərin təcrübəsi göstərir ki, hər bir mövzuya əyani vəsait
təĢkil etmək
olar. Bir çox müəllimlər
mövzuların bəzən Ģəkilsiz, tablosuz olmasından gileylənirlər, əyani vəsaitin
olmamasından
narazılıq edirlər. Amma gəlin, etiraf edək ki, mövzulara diqqət yetirsək, sxem,
cədvəl, müqayisə
xarakterli
diaqramlar tərtib etmək olar. Ġstənilən mövzunun daha yaxĢı mənimsənilməsi üçün
əyanilik vacibdir.
Müəllimin təĢkilati
fəaliyyətinə dərsdə əməkdaĢlıq Ģəraitinin yaradılması da daxildir. ġagird müəllim
üçün «robort»
deyil, o, dərs prosesinin bərabər hüquqlu iĢtirakçısıdır. Müəllim onu subyekt
kimi sərbəst
düĢüncə tərzi
olan, nəticə etibarı ilə Ģəxsiyyət kimi qəbul etməlidir. Elə mövzuların
keçirilməsi zamanı çoxlu
üsul tətbiq etmək
üçün «dərsimizi hansı üsulla keçək?» sualını Ģagirdlərə vermək olar. Testlərin
hazırlanması,
məsələlərin tərtibi,
qiymətləndirmə, laboratoriya iĢlərinin aparılması, əyani vəsaitlərin seçilməsi
və təĢkili, diaqram,
cədvəl və sxemlərin
qurulması müəllim-Ģagird əməkdaĢlığının nəticəsi ola bilər. ġagirdlərin idarəçiliyi,
əlbəttə çox
böyük təsirə malikdir. Belə ki, bu müəllim-Ģagird əməkdaĢlığının nəticəsi olub,
Ģagirdlərin hərtərəfli
inkiĢafına, özünə
inam yaranmasına, Ģagirdlər tərəfindən müəllim sənətinin yüksək səviyyədə
qiymətləndirilməsinə
gətirib çıxarır.
Müəllimin təĢkilati
fəaliyyətlərindən biri də dərs prosesində vaxtdan səmərəli istifadə etməsidir.
Bu
sahədə bəzən iki
kateqoriya müəllimə rəst gəlirik. Birinci kateqoriyadan olanlar vaxtdan səmərəli
istifadə edərək
45 dəqiqə müddətində
tədris prosesinin bütün tələblərini yerinə yetirir, ikinci kateqoriyaya aid
olan müəllimlər
isə 45 dəqiqənin
çatıĢmamasını proqram materialının çox olması ilə əsaslandırırlar.
Müəllimin təĢkilati
fəaliyyətinə onun nitqinin aydın, sözləri dəqiq, fikrini səlist ifadə etmək
bacarığı da
daxildir. Dinlənilən
dərslər göstərir ki, müəllim nitqinin aydınlığı, fikrini ifadə etmək qabiliyyətinin
yüksəkliyi
vaxta qənaət etməklə,
Ģagirdlərin daha asan qavramasına, onların da nitqinin düzgün formalaĢmasına gətirib
çıxarır.
II Müəllimin təlim
fəaliyyətinə ilk növbədə onun dərsdə elmilik prinsipini həyata keçirməsi
daxildir.
Müəllimin yüksək
bilik nümayiĢ etdirməsi Ģagirdin diqqətində olur, o, müəlliminə daha çox inanır
və ondan
öyrənir. Müəllimin
mövzunu dərindən bilməsi onun təlim və təĢkilati fəaliyyətini özündə birləĢdirir.
Belə ki,
təlim
metodlarını daha düzgün seçir. Əgər müəllim çətin mövzunu Ģagirdə dərslikdəki
sözləri təkrar edərək baĢa
salmağa
çalıĢırsa, nəticə necə olar? Çox güman ki, Ģagirdlərin az bir qismi onu baĢa
düĢər, digər çox hissəsi isə
yox. Təcrübəli,
savadlı müəllimlər çətin və mürəkkəb mövzuları, mövzuda olan terminlərin
izahatını verərək, 118
sadə misallarla
Ģagirdlərin – (ilk növbədə zəif) baĢa düĢəcəyi tərzdə izah edirlər. Elə müəllimi
Ģagirdə sevdirən
qabiliyyətinə
malik olmasıdır.
Müəllimin təlim
fəaliyyətinə daxil olan Ģərtlərdən biri də yeni dərsi sinifdə mənimsətməkdir.
Bu isə
müəllimdə «öyrənməyi
öyrətmək» qabiliyyətinin olmasının göstəricisi hesab olunur. Öyrənməyi öyrətməyin
yolları haqqında
dövri mətbuatda tez-tez yazılara rast gəlirik. Zənnimcə, Ģagird yeni mövzunu
sinifdə öyrənirsə,
deməli, müəllimin
təlim fəaliyyəti yüksək qiymətləndirilə bilər. Bəzən Ģagirdlər mövzuda aparıcı
ideyanı, nəyi
bilmək tələbini
təyin edə bilmirlər və müəllim öz «bələdçi» rolunu oynayaraq Ģagirdə istiqamət
verir. Cədvəllər,
sxemlər,
diaqramlardan istifadə dərsin planını qurmaq, Ģagird təfəkkürünün inkiĢafı üçün
motivasiya yerinə
düĢür. Nəticə
etibarı ilə dərs yeni mövzunun sinifdə öyrənilməsilə baĢa düĢülür.
Müəllimin təlim
fəaliyyətinə daxil olan xüsusiyyətlərdən biri də dərs prosesində
inkiĢafetdirici təlimdən
istifadə
olunmasıdır. Belə ki, Ģagirdin tənqidi, məntiqi və yaradıcı təfəkkürünün
inkiĢafı bunun sayəsində
sürətlənir, o
bir Ģəxsiyyət kimi formalaĢır. Bu isə təhsil sisteminin biz müəllimlərin
qarĢısında qoyduğu əsas
məsələlərdən
biridir.
Müəllimin təlim
fəaliyyətinin tərkib hissələrindən biri də onun tədris zamanı fənlərarası əlaqədən
istifadə
etməsidir. Ġndi
çox böyük müvəffəqiyyətlə blok dərslər qurulur, inteqrativ üsuldan istifadə
olunur. Məsələn, biologiya
dərslərilə
kimyanın, tarixlə coğrafiyanın, fizika ilə riyaziyyatın blokundan, təbiət və humanitar
elmlərin
tədrisində
riyaziyyatdan istifadə edilir. Deməli, biologiya, coğrafiya, kimya müəllimləri
yüksək riyazi
qabiliyyətə
malik olmalıdırlar.
Müəllimin təlim
fəaliyyətinin tərkib hissələrindən biri də Ģagird biliyinin qiymətləndirilməsidir.
Belə ki,
Azərbaycan müəllimlərinin
XII qurultayında hörmətli nazirimiz cənab M. Mərdanov öz məruzəsində demiĢdir:
«ġagird biliyinə
verilən qiymət həm də müəllim fəaliyyətinin nəticəsi kimi qəbul olunmalıdır. Hər
bir qiymət
eyni zamanda
övladının təhsilinə valideynin münasibətini, habelə təhsil prosesinin təĢkilində
məktəb
rəhbərlərinin
peĢəkarlıq səviyyəsini əks etdirir. »
Bu sözlər müəllimlərin
qiymətləndirmənin demokratikliyi, Ģagird biliyinin dərinliyi, tamlığı, möhkəmliyi,
dəqiqliyi,
Ģüurluluğu, sistemliliyininə diqqət yetirmələrinə məsuliyyətlə yanaĢmalarını tələb
edir. Demokratiklik
prinsipinin gözlənilməsində
çox vaxt Ģagirdlərin özlərindən istifadə olunur (Məsələn: ekspert qrupunun
yaradılması,
qiymətləndirmə meyarlarını sinifdə asmaq üçün cədvəlin təĢkili və s.).
Müəllimin təlim
fəaliyyətinin tərkib hissələrindən biri də istedadlı Ģagirdlərin aĢkar edilməsindəki
fəaliyyətidir.
Ġstedadlı Ģagirdlərin aĢkar edilməsində dərsin imkanları böyükdür. Tədris
prosesində «aktiv
Ģagird»
qruplarını yaratmaq mümkün olur. Riyaziyyatı yaxĢı bilən xüsusi qabiliyyətli
Ģagirdləri
«riyaziyyatçılar»,
tədbirlərin təĢkilində fəallığı ilə seçilənləri «təĢkilatçı qrup», «təbiəti sevənlər»,
«kimyaçılar»,
«gənc texniklər»
və s… kimi qruplar yaratmaq olar. Fənn olimpiadalarına hazırlıq qrupu, Ģagird
elmi
cəmiyyətinin
yaradılmasını həyata keçirilməsi müəllimin dərs prosesində «kəĢf» etdiyi
Ģagirdlərdən – istedadlardan
ibarət olur.
Ġstedadlı Ģagirdlərlə iĢin təĢkili müəllimin özünün də yaradıcılığından xəbər
verir.
III Müəllimin tərbiyəvi
fəaliyyəti çox mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Buraya ilk növbədə Ģagirdlərdə
vətənpərvərlik tərbiyəsinin
inkiĢafı daxildir. Dövlət rəmzləri və atributlarının öyrədilməsi tədris etdiyi
fənnin
növündən asılı
olmayaraq hər bir müəllimin borcudur. Bir halda ki, söhbət Ģəxsiyyət
formalaĢdırmaqdan gedir,
vətənpərvərlik tərbiyəsi
öndə durur. ƏbədiyaĢar, ümummilli liderimiz cənab Heydər Əliyev deyərdi ki,
«Hamımızın ümumi
vəzifəmiz xalqımızda vətənpərvərlik, Vətənə, torpağa, millətə sədaqət, vətən
yolunda,
Ģəhidliyə hazır
olmaq hisslərini formalaĢdırmaq, inkiĢaf etdirmək və təbliği etməkdir. Ola bilər
ki, gənc nəsil əla
oxumasın, lakin
o, vətənini sevməyi, torpağını qorumağı bilməli, hər an buna hazır olmalıdır,
bütövlükdə yaxĢı
vətəndaĢ kimi
yetiĢməlidir».
Bu sözlər hər
bir azərbaycanlı üçün qanun kimi qəbul edilməlidir. Onun həyata keçirilməsi isə
müəllimin,
tərbiyəçinin
özünün vətənpərvərliyinin yüksəkliyindən, Ģagirdi vətəni sevməyə
ruhlandırmasından asılıdır.
ġagirdlərə iĢğal
olunmuĢ torpaqlarımızın azad edilməsi, Vətənimizin ərazi bütövlüyünün qorunması
istiqamətində tərbiyə
aĢılanmalıdır.
Müəllimin tərbiyəvi
fəaliyyətinin tərkib hissələrindən biri də Ģagirdlərdə hüquq tərbiyəsini
inkiĢaf
etdirməsidir.
Belə ki, ümummilli liderimiz Heydər Əliyev hələ 24 avqust 1998-ci il tarixli
«UĢaq hüquqları
haqqında» Azərbaycan
Respublikasının qanununun tətbiq edilməsi barədə fərman imzalamıĢdı. Qanunun həm
müəllim, həm də
Ģagird tərəfindən düzgün öyrənilməsi məqsədi qarĢıya qoyulmalıdır. Müəllim təlim
prosesində
Ģagirdlərə uĢaq
hüquqlarının mahiyyəti və məzmunu, Ģagirdin öz hüquqlarından necə istifadə etmələrini
izah
edib, baĢa
salmalıdır. ġagird Ģəxsiyyətinin formalaĢmasında uĢaq hüquqları müddəalarının
böyük əhəmiyyəti
var. Məhz müəllimin
Ģagird Ģəxsiyyətinə qayğı ilə yanaĢması Ģagirdlərin diqqətindən yayınmır. Belə
olduqda
Ģagirdlərin öz
davranıĢlarında müəllimə xüsusi hörmət və məhəbbəti təzahür edir. MüĢahidələr
göstərir ki,
müəllim sözdə
Ģagirdin hüquqlarını müdafiə edirsə, lakin iĢdə buna əməl etmirsə, Ģagird saxta
münasibətə inana
bilmir. Qanunun
öyrədilməsi məktəblərdə «debatlar qrupu»nun fəaliyyətilə, «məktəb bələdiyyəsi»nin
yaradılması ilə
də həyata keçirilə bilər. Aparıcı yenə də müəllimdir.
Müəllimin tərbiyəvi
fəaliyyətinin tərkib hissələrindən biri də Ģagirdlərdə ekoloji tərbiyənin
inkiĢaf
etdirilməsidir.
Ekoloji tərbiyənin inkiĢafı son dərəcə vacib məsələ olub və yalnız təbiət fənlərini
tədris edən119
müəllimlərin
deyil, bütün müəllimlərin fəaliyyətlərində xüsusi yer tutur. Belə ki, Azərbaycan
Respublikasının
Prezidentinin 27
yanvar 2003-cü il tarixli fərmanı ilə «Əhalinin ekoloji təhsili və maarifləndirilməsi
haqqında»
qanun qüvvəyə minmiĢdir. Qanunun 4-cü maddəsində
«Orta təhsil sistemində ekoloji biliklərin tədrisinin
icbariliyi» haqqında qeyd edilmiĢdir.
Buna əsasən hər bir Azərbaycan vətəndaĢı ekoloji təhsilə
malik olmalıdır. Bu tərbiyə və təhsilin həyata
keçirilməsi isə 4 tərkib hissədən ibarətdir: təbiəti
öyrənmək, təbiəti sevmək, təbliğ etmək və təbiəti qorumaq.
Akademik Budaq Budaqovun bu tövsiyəsi biz müəllimlər
tərəfindən Ģagirdlərə çatdırılmalıdır. Ekoloji
tərbiyənin kökü ailədən baĢlayır, məktəbəqədər müəssisələrdə
davam etdirilir, məktəbdə isə geniĢləndirilir və
inkiĢaf etdirilir. ġagirdlərdə ekoloji tərbiyəni
inkiĢaf etdirmək üçün müəllim özü Azərbaycan təbiətini gözəl
bilməli, onun vurğunu olmalıdır. Ətraf mühiti çirkləndirən
amilləri Ģagirdlərə baĢa salmalı, eyni zamanda, onu
qorumaq sahəsində dövlətin, məktəbin, Ģagirdin vəzifələrini
açıqlamalıdır – ekoloji tərbiyəsinin inkiĢafından
asılı olaraq bizim gələcəyimiz – Ģagirdlərimiz
sabahkı cəmiyyət qurucularıdır. Deməli, onların sağlamlığının
əsasını ətraf mühitin mühafizəsi iĢinin yüksək dərəcədə
olması təĢkil edir.
Müəllimin tərbiyəvi fəaliyətinin tərkib hissələrindən
biri də Ģagirdlərin mənəvi tərbiyəsidir. Xalqımıza
məxsus milli-mənəvi dəyərlərin qorunması sahəsində
Ģagirdlərin tərbiyələndirilməsi, onlara nizam-intizam,
Ģagird davranıĢı, geyim, müəllim-Ģagird-valideyn
münasibətlərində mövqeyi, böyüklərə hörmət, kiçiklərə qayğı
prinsiplərinə riayət etməsi və sair kimi vərdiĢləri
aĢılamaq son dərəcə vacibdir. Ümummilli liderimiz Heydər
Əliyev öz çıxıĢlarından birində demiĢdir: «Biz
çalıĢmalıyıq ki, gənclərimiz Azərbaycan xalqına xas olan
mənəvi, milli ənənələri əsasında tərbiyə edilsinlər».
Milli adət və və ənənələrimizə hörmət etmək, onu
qoruyub saxlamaq, milli musiqimizin, Ģifahi xalq
ədəbiyyatımızın incilərini bilmək, Azərbaycanın görkəmli
Ģəxsiyyətlərini tanımaq, qədim tarixi abidə və
əraziləri öyrənmək ruhunda Ģagirdləri tərbiyə etmək
müəllimin borcudur.
Müəllim öz geyimi, davranıĢı, nəzakəti, yüksək
intellekti ilə Ģagirdə Ģəxsi nümunə olmalıdır. Belə
olduqda Ģagird müəlliminə oxĢamağa çalıĢır, müəllimi
ideallaĢdırır. Müəllim etikası yüksəkdirsə, müəllimdə
ətrafdakı əĢyalara düzgün qiymət vermək, gözəllikləri
görmək qabiliyyəti yüksəkdirsə, bu, mütləq Ģagirdə təsir
edir, onun seçimi, etik və estetik tərbiyəsi inkiĢaf
edir. Məktəbdə keçirilən sinifdənxaric tədbirlər Ģagirdlərin bu
sahədə inkiĢafına çox təsir göstərir.
Bütün bu yuxarıda göstərilənlər müasir müəllimdə cəmlənməli
keyfiyyətlərdir. Müəllimə ən düzgün
qiyməti Ģagird verir. Gəlin düĢünək…
0 коммент.:
Отправить комментарий