TƏHSİLVERMƏ MODELLƏRİ
Təhsilvermə (təhsilləndirmə) modelləri. Təhsilvermə
modelləri-təhsilvermənin strukturu, tədris
kursunun məzmunu
və quruluĢu, Ģagirdlərlə iĢin təĢkilinin konkret məqsədləri, Ģagirdləri
qruplara bölmənin
formaları, testləĢdirmə
və qiymətləndirmənin metodları, həmçinin təlim prosesinin qiymətləndirilməsi
kimi
məsələlərin
qarĢılıqlı əlaqələrini müəyyənləĢdirməyə imkan verir. Qərbi Avropanın tədqiqatçı
pedaqoqları
ümumtəhsil
sistemində təhsilvermənin aĢağıdakı yeni modellərindən (formaların)dan istifadə
etməyi təklif
edirlər:
1. Seçmə qruplar
(selektiv) modeli.
2. BirləĢmiĢ
qruplar modeli.
3. «QarıĢıq
qabiliyyətlər» modeli.
4. Ġnteraktiv təlim
modeli.
5. Ġnnovasion təlim
modeli.
Təhsil vermə (təhsilləndirmə)
modelləri aĢağıdakı əsas komponentləri ilə bir-birindən fəqlənirlər:
modelin təhsilvermə
strukturu;
təlim
kurslarının məzmunu;
təlim
kurslarının təĢkili;
Ģagirdlərin
qrup Ģəklində təĢkili formaları;
Ģagirdlərin
idarəedilməsi;
tətbiq edilən
testlər və yoxlamalar;
təlim prosesinin
qiymətləndirilməsi.
Seçmə qruplar
(selektiv) modeli. Bu modeldə təlimin ilk dövrü (bir həftədən bir ilə qədər)
Ģagirdlərin
qabiliyyətlərinə
görə seçilməsi iĢi aparılır. Son illərdə məktəbdə qəbul edilənlər (V-X siniflərdə)
testlər
vasitəsilə seçilərək
müxtəlif səviyyəli Ģagirdlərdən sinif (potok) qruplaĢdırılır. ġagirdlərin yüksək
səviyyəli
siniflərdə aĢağı
səviyyəli sinif keçidi asan, əksinə isə praktik olaraq çətin həyata keçirilir.
Müxtəlif siniflərdə
tədris
proqramları müxtəlif olur. Yüksək səviyyəli siniflərin proqramı daha çətin və
daha mürəkkəbdir. Elə
fənlər var ki,
(məsələn, riyaziyyat, dil, tarix) müxtəlif səviyyəli siniflərin hamısında tədris
olunur. Fənlərin
bəzisi isə
yalnız yüksək səviyyəli siniflərdə (məsələn, latın dili, qədim yunan dili və s.
), bəziləri isə yalnız aĢağı
səviyyəli siniflərdə
keçirilir. Yüksək səviyyəli siniflərdə təhsil alan və 7 fəndən dövlət imtahanı
verən məzunlar
universitetlərə
imtahansız qəbul olunurlar.
Modelin
xarakterik cəhəti bunlardır:
fənlər üzrə tədris
materialının öyrədilməsi uzunmüddətli olmur;
siniflərdə təlimin
metodları və yolları müəllim tərəfindən seçilir;
Ģagird
qruplarının seçilməsi və siniflərdə birləĢdiril-məsinin tənzimlənməsi qabiliyyətləri
maksimum
dərəcədə yaxın
olanların müəyyənləĢdirilməsi prinsipi ilə aparılır;171
bilik səviyyəsinə
görə qiymətləndirilərək Ģagirdlərin siniflərdə qruplaĢdırılması dövründən sonra
seçmədə
buraxılan nöqsanları aradan qaldırmaq üçün üfüqi yerdəyiĢmələr aparmağa yol
verilir.
Əgər eyni səviyyəli
siniflərdə Ģagird verilən tapĢırığı tələb olunan səviyyədə yerinə yetirə
bilmirsə, ona
həmin qrupda
ikinci il oxumağa icazə verilir. Ġkinci ildə də onun göstəriciləri aĢağı olsa,
onda bir səviyyə aĢağı
olan sinfə
keçirilir. Sonradan həmin Ģagirdin bütün fənlər üzrə səviyyəsi ümumi orta qiymətdən
yuxarı olduqda
o öz sinfinə
qaytarılıb təhsilini davam etdirə bilər.
Seçmə qruplar
modeli ilə iĢləyən Almaniyada «Vahid məktəb», Ġngiltərədə «Hərtərəfli» və ya
universal
məktəb və
Hollandiyada gimnaziya (6 illik), HAVO (orta təhsilin yuxarı pilləsi-5 illik),
MAVO (peĢə təhsilinə
hazırlıq pilləsi-4
illik) adlanan məktəblər mövcuddur.
BirləĢmiĢ
qruplar modeli. Belə modeldə iĢləyən məktəblərdə həm «müxtəlif qabiliyyətli», həm
də «eyni
qabiliyyətli» Ģagird
qrupları təhsil alır. Müxtəlif qabiliyyətli Ģagirdlərdən təĢkil olunan
qruplarda ictimai elmlər,
ana dili, bəzi dəqiq
elmlər üzrə fənlər və fiziki mədəniyyət fənni öyrənilir. Eyni qabiliyyətli (və
ya yaxın
qabiliyyətli)
Ģagirdlərdən təĢkil olunan qruplarda isə yuxarıda göstərilən fənlərdən baĢqa
riyaziyyat, ingilis dili
və fransız dili
də öyrənilir. Müxtəlif qabiliyyətli (və ya «qarıĢıq») qruplar təĢkil edərkən
bir çox hallarda
Ģagirdlərin
intellektual qabiliyyətləri ilə bərabər, sosial vəziyyəti və cinsi də nəzərə
alınır.
«Eyni qabiliyyətli»
qrupları təĢkil etmək üçün müəyyən fənlər üzrə test yoxlamaları aparılır. Bu
qruplarda
fənlər müxtəlif
səviyyəli proqramlar əsasında tədris olunur. Hər bir Ģagird hansı fənni hansı səviyyədə
öyrənmək
istədiyini özü
seçir, sonralar əldə etdiyi nailiyyətlərdən asılı olaraq qrupunu dəyiĢdirə
bilir. «QarıĢıq» qruplarda
fənlərə ayrılan
həftəlik saatlar bir neçə il dəyiĢmir, onun tərkibi isə dəyiĢir, yəni Ģagirdlər
daha yaxĢı oxuduqca
daha yüksək səviyyəli
«eyni qabiliyyətli» qruplara keçə bilir. «QarıĢıq» qruplarda Ģagirdlərə müəllimlərdən
məsləhət almağa
və əlavə məĢğələ keçməyə icazə verilir.
BirləĢmiĢ
qruplar modelinin əsas xarakterik cəhətləri bunlardır:
idraki təlimdə
yaxĢı nəticələr əldə olunur;
«eyni qabiliyyətlilər»
qruplarda riyaziyyat və dillər uzun müddət öyrənilir;
ənənəvi təhsilin
məzmunu dəyiĢməz qalır;
müxtəlif fənlərin
tədris olunması arasında dəqiq sərhədlər mövcuddur;
fənlərin öyrənilməsi
«Ģaquli» aparılır və sonda imtahanvermə ilə nəticələnir.
ġagirdlərə
qazandığı nailiyyətlərə görə daha yüksək səviyyəli qrupa keçmək üçün ildə 3 dəfə
imkan
verilir. ġagirdlərin
ayrı-ayrı fənlər üzrə səviyyəsinin müəyyənləĢdirilməsini və «qarıĢıq» qruplarda
onların
idarəedilməsini
məsləhətçi həyata keçirir. O, Ģagirdlərin uğurlarını izləyir və onlara müəyyən
tövsiyələr verir.
ġagird baĢqa səviyyəli
qrupa keçmək istədikdə məsləhətçi fənn müəlliminə bu barədə xəbər verir.
Bu modeldən
Avropanın bir çox ölkələrində istifadə edilir. Berlin Ģəhərinin FEQO adlanan məktəbində
bu model tətbiq
edilir. Məktəbdə Ģagirdlər birinci yarımildə «qarıĢıq» qruplarda oxuyur,
yoxlamadan keçdikdən
sonra «eyni
qabiliyyətli» müxtəlif qruplarda təhsilini davam etdirirlər.
«Müxtəlif
qabiliyyətlilər» modeli. Belə modeldə bütün fənlərin öyrənilməsi sonadək
«qarıĢıq
qabiliyyətlilər»
qruplarında aparılır. Bəzi fənlərin (riyaziyyat, xarici dillər, təbiət fənləri)
tədris materialı
müxtəlif müddətdə
öyrədilir. Siniflərdə bütün Ģagirdlər baza tədris planları və proqramları əsasında
təhsil alırlar.
Baza tədris
kurslarının öyrənilməsi baĢa çatdıqda Ģagirdlərin bilikləri diaqnostik testlərlə
yoxlanılır. Baza
proqramlarını
yaxĢı mənimsəyən Ģagirdlərə əlavə materialları da öyrənməyi təklif edirlər.
Baza kurslarını
mənimsəyə bilməyənlərə,
kurs materialını təkrar etmək, bir qədər korrektə edilmiĢ material və
tapĢırıqların
öyrənilməsi təklif
olunur. Qısa müddətdə təkraretmə qurtardıqdan sonra Ģagirdlər hamısı birlikdə
yeni bölmənin
materialını öyrənirlər.
Burada əlavə tapĢırıq alan və kurs materiallarını təkrar edən Ģagirdlər
qruplara ayrılmır,
eyni sinifdə fəaliyyət
göstərirlər.
Ġnteqrativ
model. Bu modeldə fərdiləĢməyə, fərdin inkiĢafına və müstəqilliyə xüsusi diqqət
yetirilir.
Modelin əsas
xüsusiyyətləri aĢağıdakılardır:
təlim kursları,
tədris materialları, kursların məzmunu ənənəvi təlimdə olduğundan fərqlənir;
burada müəllimlər
üçün yeni fəaliyyət imkanı yaranır. Onların tədris kursunun məzmununu hər bir
Ģagirdin tələbatına
uyğunlaĢdırmaq imkanları vardır.
Bu modeldə təhsil
verilərkən koqnitiv (idraki), normativ və ekspressiv təcrübənin inkiĢaf
etdirilməsinə
təqribən eyni dərəcədə
diqqət yetirilir, yəni Ģəxsiyyətin hərtərəfli inkiĢafına böyük əhəmiyyət
verilir. ġagirdlər
permanent
qruplarda birləĢdirilir, belə qruplarda müəllimlərin fəaliyyət imkanlarıĢagirdlərin
idarəedilməsi,
qruplarla iĢin təĢkili,
məsləhətvermə və s. daha da geniĢlənir.
Ġnteqrativ
modelin aparıcı xüsusiyyətləri və müddəaları aĢağıdakılardır:
Ģagirdlər ən
yüksək üstünlüklərə (fərdi inkiĢaf, cəmiyyətdə öz mövqeyini anlama, müstəqillik)
malikdir;
alternativ təlim
üsullarından və müxtəlif tədris situasiyalarından istifadə Ģagirdlərin fərdi
inkiĢafı üçün
əlveriĢli Ģərait
yaradır;
Ģagirdlərin
idarəedilməsi Ģəxsiyyətə hörmət və sosial dəyərlərə əsaslanır;
seçilmiĢ təlim
üsulları fərdin tələbatları əsasında aparılır;
Ģagirdlərin fənn
sahələrini (humanitar və ya texniki) seçməsində tələsikliyə yol verilmir, gözləmə172
müddəti o vaxta
qədər davam edir ki, hansı peĢənin onları daha çox cəlb etdiyini özləri tam dərk
etsinlər;
bu modellə təhsildə
hansı pedaqoji məqsədin yerinə yetirilməsi aydın dərk edilir.
Modelin mahiyyətini
daha yaxĢı anlamaq üçün bir nümunəni-Almaniyanın Fon Hentiq əmək məktəbində
təhsilin təĢkilini
nəzərdən keçirək. Bu məktəbdə təlim əsasən təcrübi və tətbiqi xüsusiyyətlər əsasında
qurulur.
Məktəb 5-16
yaĢlı uĢaqlar üçün yaradılmıĢdır. 5-11 yaĢda olan Ģagirdlər permanent
qruplarda, təqribən eyni cür
tərtib olunmuĢ
siniflərdə təhsil alırlar. 11 yaĢdan sonra Ģagirdlər xüsusi təchiz edilmiĢ siniflərdə
fakultativ
qruplarda bir
sıra fənləri öyrənirlər. Hər sinif otağı öyrənilən fənlərə uyğun tərtib olunur.
Bu ənənə 12-16
yaĢlıların təlimində
də saxlanılır. Qruplarda kollektiv təlim üsulu ilə təlim prosesində Ģagirdlərin
bir-birilə eyni
olmayan tələbatlarının
tarazlaĢdırılmasına çalıĢır. Bu iĢ əlavə təhsilvermənin təlim edilməsi ilə həyata
keçirilir.
Burada Ģagirdin
motivasiyası və öz seçimi ən mühüm hesab edilir. Hansı fənni və ya peĢəni əlavə
olaraq
öyrənmək istəyi,
seçimi qrup daxilində aparılır.
ġagirdlərin
qruplarda birləĢməsi (yığılması) aĢağıdakı kriteriyalar əsasında aparılır:
bir-birilə
dostluq əlaqələrinə görə;
müəllimi «sevməsi»
və ya «sevməməsi»nə görə;
marağına və
motivasiyasına görə;
didaktik
düĢüncələrə görə.
Ġnnovasiya modeli.
Təhsil məsələləri ilə məĢğul olan aparıcı dövlətlərin (ABġ, Almaniya, Ġngiltərə
və s.
) bir qrup alimləri
və tədqiqatçıları müxtəlif ölkələrin ümumtəhsil məktəblərində müĢahidələr və
araĢdırmalar
aparmıĢ və məktəblərdə
ümumən aĢağıdakı bir-birinə oxĢar mühüm nöqsanların, çatıĢmazlıqların hökm
sürdüyünü müəyyənləĢdirmiĢlər.
müəllimlər
izalə edilmiĢ sinif otaqlarında iĢləyirlər;
müəllimlər
arasında əlaqələr zəifdir;
tədris
kurslarının məzmunu və tədris metodikası sahəsində müəllimlər arasında
koorperasiya çox
zəifdir;
idarəetmə
prosesi fənlərin tədrisi prosesindən ayrılmıĢdır;
müxtəlif fənlər
arasında əlaqələr zəifdir;
məktəb
daxilində müəllimlərin ixtisasının artırılması (daxili treninq) pis təĢkil
olunmuĢdur;
məktəb üçün
ümumi pedaqoji konsepsiya yoxdur;
müəllimlər fənni
tədris edə bilir, lakin Ģagirdləri idarə etmək vərdiĢləri yoxdur, çünki onlar
bu sahədə
təhsil almırlar;
müəllimlər
kifayət qədər diaqnostik biliklərə malik deyil və pedaqoji ustalıqları
çatıĢmır, buna görə də
onlar korrektiv
müĢahidələr aparıb Ģagirdlərin davranıĢı barədə düzgün nəticə çıxara bilmirlər;
böyük məktəblərdə
Ģagirdlərin əməkdaĢlıq etmək və stabil sosial əlaqələr qurmaq imkanları çox
azdır.
Bütün bu tənqidi
qeydləri nəzərə almaqla, tədqiqatçılar prinsipcə yeni olan bir model qurmuĢ və
onu
«kiçik qruplu
komanda» modeli adlandırmıĢlar. Bu model innovasiya modellərinə bir nümunə ola
bilər. Onun
əsas prinsiplərini
nəzərdən keçirək.
Ġnnovasiya
modelində fərdi və sosial məqsədlərə xüsusi diqqət verilir. Bütün fənlərə aid
kursları
müəllimlər
komandası tədris edir, Ģagirdlər permanent qruplarda (4-6 nəfərlik) təhsil
alırlar. Bir müəllim bir
neçə fəndən dərs
deyir. Bu isə müxtəlif fənlər arasındakı maneələri zəiflədir, təhsilin məzmunu
həm Ģagirdlər,
həm də müəllimlər
üçün real məna kəsb edir. 5-8 nəfərdən təĢkil edilən «müəllimlər komandası»
eyni yaĢda
olan 60-100
uĢağın təlimini tam əhatə edə bilir.
ġagirdlər kiçik
permanent qruplarda bütün fənləri öyrənirlər. Bir neçə il qrupun tərkibi sabit
qalır.
Müəllimlər
komandası təlim prosesində belə kiçik qruplarda layihələrlə iĢ, məsləhətvermə,
korrektiv tədris
metodlarını
uğurla tətbiq edirlər. Fənlərin tədris materialının həcmi və məzmunu məhdudlaĢdırılmır
və ciddi
olaraq müəyyənləĢdirilmir.
Qruplarda təlim üsulları vəziyyətin diaqnostikası əsasında komandanın özü
tərəfindən
seçilir. Hər komandanın öz dərs cədvəli olur və bu cədvəl qarĢıya qoyulan məqsəddən
asılı olaraq
tərtib edilir.
ġagirdlərin idarəedilməsi tədris kurslarının öyrənilməsi ilə sıx əlaqələndirilir.
Hər bir müəllim eyni
zamanda yönəldici,
məsləhətverici, hamı rəhbər olur. Burada məqsəd kiçik qrupların fəaliyyətinə,
onların sosial
proseslərə yönəldilməsinə
lazımınca dəstək verməkdir.
Kiçik permanent
qruplarda oxuyanlar qarıĢıq qabiliyyətli uĢaqlardan təĢkil olunduğundan,
qruplarda
yerdəyiĢmələr, dəqiqləĢmələr
6-9 ay ərzində aparılır, bu müddətdən sonra isə tərkib təxminən sabit qalır.
Modelin baĢqa
xarakterik cəhətləri aĢağıdakılardır:
öyrənilən müxtəlif
fənlərin tədris metodikası bir-birindən ciddi surətdə fərqlənmir, ona görə də
seçilmiĢ
müəyyən
mövzuların, layihələrin öyrənilməsində müxtəlif fənlərin materiallarından, müxtəlif
bilik sahələrindən
istifadə edilməsinə
cəhd edilir;
Ģagirdlərin
daxil olduğu kiçik permanent qruplarda gedən sosial proseslərə tədris
kurslarının bir hissəsi
kimi baxılır;
Ģagirdlərin
idarəedilməsi və tədris prosesləri bir-birilə sıx əlaqələndirilir, buna görə də
məktəbdə xüsusi
məsləhətçilər
olmur və buna ayrıca vaxt verilmir;173
komandaların
avtonomluğuna icazə verilir, buna görə də hər komandanın təlimə yanaĢması müxtəlif
olur;
müxtəlif
permanent qrupları ilə Ģagirdlərin permanent qrupları arasında sıx bağlılıqlar
mövcuddur.
Yuxarıda təsvir
olunan idarəetmə-təhsilvermə modellərinin praktikada tətbiqi onların məqsədəuyğun
birləĢdirilməsini
tələb edir. Tədqiqatçı pedaqoqlar həmin təhsilvermə modellərini idarəetmənin təĢkili
modelləri
ilə aĢağıdakı
kimi birləĢdirməyi məqsədəuyğun hesab edirlər.
seçmə
qruplar-seqment tipli idarəetmə modeli;
birləĢmə
qruplar-üfüqi məsləhətvermə strukturu xətti idarəetmə modeli;
«qarıĢıq
qabiliyyətlilər» qrupu-kollegial idarəetmə modeli;
inteqrativ təlim-matris
tipli idarəetmə modeli;
innovasiyon təlim-modul
tipli idarəetmə modeli.
Təhlil olunan bu
kompleks modellər tipik situasiyalı Ģəraiti olan məktəblər üçün qəbul edilə bilər.
Əslində
isə göstərilən
modelin reallaĢdırıldığı məktəblər təsvir olunan ideal situasiyalara az və ya
çox dərəcədə yaxın
vəziyyətdə olan
iki, üç və ya daha çox model sintezindən, birgə iĢlənilməsindən alınan nəticə
hesab olunur. Yəni
modellər yalnız
müxtəlif variantların ola biləcəyi sahənin sərhədlərini müəyyən edir. Ġdarəetmə
və təhsilvermə
modellərinin
bir-birinə keçidi ilə məktəbin inkiĢaf xəttinin istiqamətini Ģəkil 1. 1-dəki
konfiqurasiyada
göstərmək olar.
Əgər məktəb I
modelə yaxın olan S nöqtəsindədirsə, onun inkiĢafı iki yolla – həm yuxarı (II
model), həm
də aĢağı (III
model) istiqamətlərdə gedə bilər. II modelə yaxın olan məktəbin inkiĢafı isə
Ģaquli istiqamətdə III
modelə doğru
daha asan gedə bilir. Qeyd edək ki, I-II-III modellər ilə iĢləyən məktəblərdə
innovasiyalar daxili
proseslər kimi
gedir və tədris müəssisəsinin özündə inteqrasiya olunur. IV və V modellərin
inkiĢafı üçün isə innovasiya
strategiyasını
hazırlayan və innovasiyaların (pedaqoji yeniliklərin) təbliğini koordinasiya edən
xüsusi
təĢkilat tələb
olunur.
Şəkil 1. 1 Ümumtəhsil
məktəbinin inkişaf modellərinin konfiqurasiyası
Ümumtəhsil məktəbinin
inkiĢafını təsvir edən nəzəri modellərdən biri də Norveç alimlərinin təklif
etdiyi
modeldir. Burada
inkiĢafın əsas faktoru kimi məktəbin rəhbər iĢçilərinin və müəllimlərinin öz
qabiliyyətlərini
inkiĢaf etdirmələri
götürülür. Yəni məktəb daim öz problemlərini müəyyənləĢdirməyi və onları həll
etməyi
bacarmalıdır.
Müqayisə üçün deyək ki, idarəetmə təhsilvermə-təĢkiletmə modellərinin hər
birinin ümumi
mahiyyəti ondan
ibarətdir ki, məktəbdə idarəetmənin təĢkili və təhsilvermə sistemi
proqnozlaĢdırılır,
çatıĢmazlıqlar
aĢkarlanır və innovasiyaların tətbiqinə keçid səviyyəsi üçün inkiĢaf proqramı
hazırlanır, məktəbin
dəyiĢib inkiĢaf
etməsi üçün aĢağıdakı proseslərin getməsi vacib sayılır.
pedaqoji
yenilikləri qəbul etməkdə, onlara uyğunlaĢmaqda və tətbiqində məktəbin öz
yaradıcı
qabiliyyətinin,
bacarığının olması;
məktəbdə
innovasiyon dəyiĢikliyə meyl və istiqamətlənmə yaratmaq üçün siyasi,
sosial-iqtisadi, texniki
və digər xarici
amillərlə təsir edilməsi;
məktəbi əhatə
edən mühitin təsiri ilə onun daxili motivasiyasının qarĢılıqlı uyğunlaĢması
prosesinin
aparılması.
Xarici mühitin tələbləri
və problemlərin həllinə yaradıcı yanaĢılma baxımından məktəbləri Ģəkil 1. 2. -
dəki kimi dörd
tipə bölmək olar:
həm xarici, həm
də daxili innovasiyalara uyğunlaĢma qabiliyyəti aĢağı səviyyədə olan məktəblər
(I tip);
daxili
problemlərin aĢağı səviyyədə baĢa düĢən və xarici amillərdən çox asılı olan məktəblər
(II tip);
daxili
problemlərini yaxĢı baĢa düĢən, lakin xarici qüvvələrin təsirini çətin qəbul edən,
əhatəsində
olduğu mühitin təsirinə
həssaslığı aĢağı səviyyədə olan məktəblər (III tip);
daxili
problemlərə yaradıcı yanaĢmaq və onu əhatə edən mühitin ideyalarını qəbul etmək
qabiliyyəti
yüksək olan məktəblər
(IV tip)
0 коммент.:
Отправить комментарий