( TƏLƏBƏNİN KURS İŞİ....)
“Tərbiyə”
sözü ərəbcə “əl-tərbiyə” sözünün “rəbb” kökündən əmələ gəlib. O, üç mənanı ifadə
edir: “Rəba”-doğru yol göstərmək;
“Rəbi”- bəsləmək, yetişdirmək, böyütmək, tamamlamaq; “riba”-çoxaltmaq.
“Rəbb”
Allahın 99 adından biri olub. “Quranda”da Allah sözündən sonra ən çox (935) işlənən
sözdür. Mənası “tərbiyə edən”, “nemət verən”, “maddi və mənəvi kamilliyə doğru
yönəldən”, “ərsəyə
çatdırma” deməkdir. “Mürəbbi” sözü də “rəbb” kəlməsindən əmələ gəlmişdir.
“Ərsəyə
çatdırma” dedikdə, uşağın sərbəst yaşamaq, öz taleyi haqqında düşünməyi
bacarmaq və davranışını sərbəst olaraq qaydaya salmaq, dünyaya münasibətdə müstəqil
dərketmə qabiliyyətinə yiyələnmək səviyyəsinə çatdırmaq mənası başa düşülür.
Şəxsiyyətin
təşəkkül tapıb formalaşmasında digər amillərlə yanaşı, tərbiyə prosesinin müstəsna
dərəcədə böyük rolu vardır. Peyğəmbərimiz Həzrəti Məhəmməd (s.ə) buyururdu ki,
“tərbiyə valideynin öz övladına verdiyi ən böyük hədiyyədir”.
Hər bir şəxs-istər uşaq, cavan, istərsə də
yaşlı olsun daim tərbiyəyə möhtacdır. Hələ vaxtilə ingilis filosofu Con Lokk
göstərirdi ki, insanlar arasında fərqləri məhz tərbiyə yaradır.
Tərbiyənin
əsas qayəsi geniş, mütərəqqi dünyagörüşlü, xeyirxah, mədəni, humanist insanlar
yetişdirməkdir.
Pedaqoji anlayış kimi tərbiyənin məzmununun üç
əlaməti göstərilir:
birinci, məqsədyönlülük; ikinci, bəşəriyyətin tarixi inkişafının nailiyyətləri
olan sosial-mədəni dəyərlərə müvafiqlik; üçüncü, təşkil olunan tərbiyəvi təsir
sisteminin mövcudluğu.
“Tərbiyə
işi insan cəmiyyətinin yarandığı ilk dövrlərdən meydana gəlmiş, şəхsiyyətin
fоrmalaşması, inkişafı, davranışı prоsesidir”.
“Tərbiyə
yaşlı nəslin əldə etdiyi bilik, bacarıq və təcrübənin məqsədyönlü, planlı, mütəşəkkil
şəkildə gənc nəslə aşılanmasıdır”
Hər bir cəmiyyətdə tərbiyə həmin
cəmiyyətin başlıca vəzifələrindən birini təşkil edir. İnsan amilinin əsas yer
tutduğu hazırki dövrdə gənc nəslin elmi dünyagörüşünə, yüksək əxlaqi
keyfiyyətlərə malik olan, ahəngdar inkişaf etmiş, ictimai cəhətdən fəal olan,
mənəvi zənginliyi, əxlaqi saflığı və fiziki kamilliyi özündə birləşdirən
şəxsiyyət kimi tərbiyə olunması, formalaşdınlması ən vacib, təxirəsalınmaz bir
vəzifə kimi qarşıda durur. Bu mühüm vəzifənin həyata keçirilməsində məktəb və
müəllimlərimiz həlledici mövqe tutur. Bununla əlaqədar olaraq məktəb yüksək
əxlaq prinsipləri ilə yaşamağa və işləməyə, birgəyaşayış qaydalarına,
qanunlarına sözsüz əməl etməyə daxili tələbat oyatmalıdır.
Şəxsiyyətin əxlaqi-iradi sahəsinin, əxlaqi şüurunun, əxlaqi təsəvvür, anlayış prinsip və inamının, əxlaqi hisslərinin, adətlərinin başqa adamlara, cəmiyyətə, əməyə münasibətdə ifadə olunan davranış tərzlərinin formalaşmasının psixoloji mexanizmlərini açmaqla, tərbiyə psixologiyası gənc nəslin şəxsiyyətinin fəal şəkildə istiqamətləndirilməsi üçün imkan verir.
Şagirdlərin tərbiyəvi təsir şəraitində psixi fəaliyyətlərinin qanunauyğunluqlarını, məktəblilərin özünütərbiyəsinin psixoloji əsaslarını aşkara çıxarmaqla tərbiyə psixologiyası şəxsiyyətin keyfiyyətlərinin formalaşmasına imkan yaradan həmin təsirlərin mexanizmlərini də öyrənir.
Tərbiyə şəxsiyyətin formalaşdırılmasına yönəldilmiş xüsusi fəaliyyət sahəsidir. Görkəmli pedaqoq A.S.Makarenkonun dediyi kimi tərbiyənin mahiyyəti ondan ibarətdir ki, daha yaşlı nəsil bu prosesdə özünün təcrübəsini, özünün etirazlarını, özünün inamını kiçik nəslə verir. Tərbiyə şəxsiyyətin daxili və xarici amillərin təsiri altında baş verən inkişafının idarə olunmasıdır. Ona görə də şəxsiyyətin necə formalaşması, bu prosesə təsir edən amillər diqqəti birinci növbədə cəlb edən cəhətlərdəndir. Bu baxımdan, birinci növbədə nəyi tərbiyə etmək məsələsi, başqa sözlə, şəxsiyyətin strukturu, əlamət və keyfiyyətləri, xassələrini dəqiqləşdirmək lazım gəlir. Məlum olduğu kimi, şəxsiyyətin hər bir keyfiyyəti bir-biri ilə ayrılmaz şəkildə bağlı olan bir vahiddir. Ona görə də şəxsiyyətin hər bir əlaməti başqa əlamətləri ilə əlaqəsindən asılı olaraq çox vaxt tamamilə fərqli xarakter daşıyır, özünəməxsus əhəmiyyət kəsb edir. Ona görə də tərbiyə prosesində şəxsiyyətin formalaşmasının bu cür cəhətlərinin nəzərə alınması zəruridir. Başqa sözlə, insanı hissə-hissə deyil, bir şəxsiyyət kimi tam halında tərbiyə etmək lazımdır.
Şəxsiyyətin əxlaqi-iradi sahəsinin, əxlaqi şüurunun, əxlaqi təsəvvür, anlayış prinsip və inamının, əxlaqi hisslərinin, adətlərinin başqa adamlara, cəmiyyətə, əməyə münasibətdə ifadə olunan davranış tərzlərinin formalaşmasının psixoloji mexanizmlərini açmaqla, tərbiyə psixologiyası gənc nəslin şəxsiyyətinin fəal şəkildə istiqamətləndirilməsi üçün imkan verir.
Şagirdlərin tərbiyəvi təsir şəraitində psixi fəaliyyətlərinin qanunauyğunluqlarını, məktəblilərin özünütərbiyəsinin psixoloji əsaslarını aşkara çıxarmaqla tərbiyə psixologiyası şəxsiyyətin keyfiyyətlərinin formalaşmasına imkan yaradan həmin təsirlərin mexanizmlərini də öyrənir.
Tərbiyə şəxsiyyətin formalaşdırılmasına yönəldilmiş xüsusi fəaliyyət sahəsidir. Görkəmli pedaqoq A.S.Makarenkonun dediyi kimi tərbiyənin mahiyyəti ondan ibarətdir ki, daha yaşlı nəsil bu prosesdə özünün təcrübəsini, özünün etirazlarını, özünün inamını kiçik nəslə verir. Tərbiyə şəxsiyyətin daxili və xarici amillərin təsiri altında baş verən inkişafının idarə olunmasıdır. Ona görə də şəxsiyyətin necə formalaşması, bu prosesə təsir edən amillər diqqəti birinci növbədə cəlb edən cəhətlərdəndir. Bu baxımdan, birinci növbədə nəyi tərbiyə etmək məsələsi, başqa sözlə, şəxsiyyətin strukturu, əlamət və keyfiyyətləri, xassələrini dəqiqləşdirmək lazım gəlir. Məlum olduğu kimi, şəxsiyyətin hər bir keyfiyyəti bir-biri ilə ayrılmaz şəkildə bağlı olan bir vahiddir. Ona görə də şəxsiyyətin hər bir əlaməti başqa əlamətləri ilə əlaqəsindən asılı olaraq çox vaxt tamamilə fərqli xarakter daşıyır, özünəməxsus əhəmiyyət kəsb edir. Ona görə də tərbiyə prosesində şəxsiyyətin formalaşmasının bu cür cəhətlərinin nəzərə alınması zəruridir. Başqa sözlə, insanı hissə-hissə deyil, bir şəxsiyyət kimi tam halında tərbiyə etmək lazımdır.
Məktəb yaşı dövründə şəxsiyyətin
formalaşmasının psixoloji şərtləri.
Tərbiyədən söhbət açarkən biz birinci növbədə məktəbli şəxsiyyətinin formalaşması haqqında düşünürük. Başqa sözlə, məktəbin və müəllimin imkanları dairəsində, şəxsiyyətin formalaşması pedaqoji psixologiyada ən zəruri məsələ kimi qarşıda durur. Hələ məktəb yaşının ilk günlərindən tərbiyə işinin düzgün qurulmaması, pedaqoji baxımsızlığın hökm sürməsi şagird şəxsiyyətində arzu olunmayan keyfiyyətlərin formalaşmasına gətirib çıxarır. Bu cür mənfi keyfiyyətləri aradan qaldırmaq isə yenidəntərbiyə işi tələb edir ki, bu da əvvəlcədən yeni keyfiyyətləri formalaşdırmaqdan qat-qat çətindir.
Hər şeydən əvvəl nəzərə almaq lazımdır ki, tərbiyə böyükməkdə olan nəslin şəxsiyyətinin formalaşması prosesinin idarə olunmasından ibarətdir.
Ona görə də bu proses özünün psixoloji mexanizminə malikdir. Bu mexanizmi nəzərə almadan tərbiyə işində müvəffəqiyyət qazanılacağı barədə düşünmək olmaz. Burada birinci növbədə tərbiyə prosesinin maliyyətini təşkil edən və psixoloji nöqteyi-nəzərdən bir-birilə bağlı olan aşağıdakı cəhətlərə diqqət yetirmək lazım gəlir: tərbiyə olunan və tərbiyə edənin xüsusiyyətləri, onların qarşılıqlı münasibətləri, tərbiyənin məqsədi, tərbiyə prosesində istifadə olunan yollar. Məhz buna görə də tərbiyə prosesini düzgün idarə edə bilmək üçün həmin cəhətlərin hər birinin xüsusiyyəti nəzərə alınmalıdır. Yalnız bu zaman tərbiyə prosesində şəxsiyyətin tələbatları, maraq və meylləri, dünyagörüşü, əqidə və idealları, qabiliyyət və xarakteri lazımi şəkildə formalaşdırıla bilər.
Tərbiyə prosesində biz daima inkişaf edən, keyfiyyətcə dəyişən uşaqlarla işləməli oluruq. Tərbiyə olunan həmin uşaqlar özlərinin şəxsiyyətlərinin psixoloji xüsusiyyətlərinə, tələbat və motivlərinə görə bir-birlərindən fərqlənirlər. Ayrı-ayrı yaş dövrlərində bu fərqlər müxtəlifləşir və özünəməxsus tərbiyəvi iş tələb edir. Ona görə də tərbiyə prosesində müvəffəqiyyət qazanmaq üçün birinci növbədə tərbiyə olunanların yaş və fərdi xüsusiyyətlərini öyrənmək və nəzərə almaq lazımdır. Məhz buna görə də hələ vaxtilə pedaqoji psixologiyanın banisi K.D.Uşinski insanı hərtərəfli tərbiyə etmək üçün onu hərtərəfli öyrənməyi tövsiyyə edirdi.
Görkəmli psixoloq S.L.Rubnşteyn göstərir ki «uşaqları tərbiyə edə-edə və öyrədə-öyrədə öyrənmək lazımdır ki, onları öyrənə-öyrənə tərbiyə edək və öyrədək. Məhz buna görə müəllim və tərbiyəçi hər hansı bir tərbiyəvi tədbiri həyata keçirməzdən əvvəl tərbiyə etdiyi şagirdin xüsusiyyətlərini aşkara çıxartmalı, tərbiyəvi tədbiri həyata keçirməzdən əvvəl tərbiyə etdiyi şagirdin xüsusiyyətlərini aşkara çıxartmalı, tərbiyəvi tədbiri ona müvafiq şəkildə tətbiq etməyə çalışmalıdır.
Tərbiyə psixologiyası sahəsində tədqiqat aparan psixoloqlar belə bir qənaətə gəlmişlər ki, şagird şəxsiyyətinin təşəkkülündə həlledici yeri təkcə onların fəaliyyətinin düzgün təşkili, şagirdlərin əxlaqi davranış təcrübələri toplamaları tutmur, eyni zamanda burada düzgün əxlaqi davranış motivlərinin tərbiyə edilməsi də mühüm rol oynayır. Bu baxımdan, şagirdlərin tələbat sahəsinin öyrənilməsi mühüm əhəmiyyətə malikdir. Çox vaxt şagirdin davranışındakı bu və ya digər cəhət onun tələbatı ilə bağlı olur. Bir motiv kimi tələbatlar şagirdin davranışını şərtləndirir. Buradan tərbiyə prosesində psixoloji cəhətdən diqqəti cəlb edən və nəzərə alınması zəruri olan bir tələb — şagirdin davranışına qiymət verərkən onun motivini müəyyənləşdirmək tələbi meydana çıxır. Psixoloqların tədqiqatları sübut etmişdir ki, motivdən asılı olaraq eyni fəaliyyət nəticəsində şagirdlərdə müxtəlif əxlaqi keyfiyyətlər formalaşa bilər. Məs: bir şagird öz yoldaşının düzgün olmayan hərəkəti haqqında sinif rəhbərinə xəbər verir. Şagirdi buna vadar edən, başqa sözlə onun bu cür hərəkətinin motivi müxtəlif ola bilər. Ola bilsin ki, şagird öz yoldaşını bu vəziyyətdən çıxarmaq, ona kömək etmək məqsədilə sinif rəhbərindən kömək gözləyir. Yaxud sinif rəhbərinin yanında özünü ucaltmaq, onun nüfuzunu qazanmaq üçün bu cür hərəkət edir, lakin ola bilsin ki, şagird öz yoldaşından qisas almaq üçün bu yolu tutur.
Tərbiyə prosesində müvəffəqiyyət qazanmaq üçün təkcə şagirdlərin yaş və fərdi xüsusiyyətlərinin öyrənilməsi və nəzərə alınması kifayət deyildir. Burada tərbiyəvi tədbirin tətbiq edildiyi konkret şəraitin nəzərə alınması da həlledici əhəmiyyətə malikdir. Adətən konkret şərait nəzərə alınmadan tətbiq olunan, şablon tərbiyəvi tədbir istənilən nəticəni vermir, bəzən hətta mənfi təsir göstərir. Tərbiyəvi tədbir o zaman daha səmərəli rol oynayır ki, burada müəllimin pedaqoji təxəyyülü iştirak etsin. Belə olduqda müəllim konkret şəraitdən asılı olaraq tətbiq etdiyi tədbirin nə kimi nəticə verəcəyini qabaqcadan görə bilir.
Tərbiyədən söhbət açarkən biz birinci növbədə məktəbli şəxsiyyətinin formalaşması haqqında düşünürük. Başqa sözlə, məktəbin və müəllimin imkanları dairəsində, şəxsiyyətin formalaşması pedaqoji psixologiyada ən zəruri məsələ kimi qarşıda durur. Hələ məktəb yaşının ilk günlərindən tərbiyə işinin düzgün qurulmaması, pedaqoji baxımsızlığın hökm sürməsi şagird şəxsiyyətində arzu olunmayan keyfiyyətlərin formalaşmasına gətirib çıxarır. Bu cür mənfi keyfiyyətləri aradan qaldırmaq isə yenidəntərbiyə işi tələb edir ki, bu da əvvəlcədən yeni keyfiyyətləri formalaşdırmaqdan qat-qat çətindir.
Hər şeydən əvvəl nəzərə almaq lazımdır ki, tərbiyə böyükməkdə olan nəslin şəxsiyyətinin formalaşması prosesinin idarə olunmasından ibarətdir.
Ona görə də bu proses özünün psixoloji mexanizminə malikdir. Bu mexanizmi nəzərə almadan tərbiyə işində müvəffəqiyyət qazanılacağı barədə düşünmək olmaz. Burada birinci növbədə tərbiyə prosesinin maliyyətini təşkil edən və psixoloji nöqteyi-nəzərdən bir-birilə bağlı olan aşağıdakı cəhətlərə diqqət yetirmək lazım gəlir: tərbiyə olunan və tərbiyə edənin xüsusiyyətləri, onların qarşılıqlı münasibətləri, tərbiyənin məqsədi, tərbiyə prosesində istifadə olunan yollar. Məhz buna görə də tərbiyə prosesini düzgün idarə edə bilmək üçün həmin cəhətlərin hər birinin xüsusiyyəti nəzərə alınmalıdır. Yalnız bu zaman tərbiyə prosesində şəxsiyyətin tələbatları, maraq və meylləri, dünyagörüşü, əqidə və idealları, qabiliyyət və xarakteri lazımi şəkildə formalaşdırıla bilər.
Tərbiyə prosesində biz daima inkişaf edən, keyfiyyətcə dəyişən uşaqlarla işləməli oluruq. Tərbiyə olunan həmin uşaqlar özlərinin şəxsiyyətlərinin psixoloji xüsusiyyətlərinə, tələbat və motivlərinə görə bir-birlərindən fərqlənirlər. Ayrı-ayrı yaş dövrlərində bu fərqlər müxtəlifləşir və özünəməxsus tərbiyəvi iş tələb edir. Ona görə də tərbiyə prosesində müvəffəqiyyət qazanmaq üçün birinci növbədə tərbiyə olunanların yaş və fərdi xüsusiyyətlərini öyrənmək və nəzərə almaq lazımdır. Məhz buna görə də hələ vaxtilə pedaqoji psixologiyanın banisi K.D.Uşinski insanı hərtərəfli tərbiyə etmək üçün onu hərtərəfli öyrənməyi tövsiyyə edirdi.
Görkəmli psixoloq S.L.Rubnşteyn göstərir ki «uşaqları tərbiyə edə-edə və öyrədə-öyrədə öyrənmək lazımdır ki, onları öyrənə-öyrənə tərbiyə edək və öyrədək. Məhz buna görə müəllim və tərbiyəçi hər hansı bir tərbiyəvi tədbiri həyata keçirməzdən əvvəl tərbiyə etdiyi şagirdin xüsusiyyətlərini aşkara çıxartmalı, tərbiyəvi tədbiri həyata keçirməzdən əvvəl tərbiyə etdiyi şagirdin xüsusiyyətlərini aşkara çıxartmalı, tərbiyəvi tədbiri ona müvafiq şəkildə tətbiq etməyə çalışmalıdır.
Tərbiyə psixologiyası sahəsində tədqiqat aparan psixoloqlar belə bir qənaətə gəlmişlər ki, şagird şəxsiyyətinin təşəkkülündə həlledici yeri təkcə onların fəaliyyətinin düzgün təşkili, şagirdlərin əxlaqi davranış təcrübələri toplamaları tutmur, eyni zamanda burada düzgün əxlaqi davranış motivlərinin tərbiyə edilməsi də mühüm rol oynayır. Bu baxımdan, şagirdlərin tələbat sahəsinin öyrənilməsi mühüm əhəmiyyətə malikdir. Çox vaxt şagirdin davranışındakı bu və ya digər cəhət onun tələbatı ilə bağlı olur. Bir motiv kimi tələbatlar şagirdin davranışını şərtləndirir. Buradan tərbiyə prosesində psixoloji cəhətdən diqqəti cəlb edən və nəzərə alınması zəruri olan bir tələb — şagirdin davranışına qiymət verərkən onun motivini müəyyənləşdirmək tələbi meydana çıxır. Psixoloqların tədqiqatları sübut etmişdir ki, motivdən asılı olaraq eyni fəaliyyət nəticəsində şagirdlərdə müxtəlif əxlaqi keyfiyyətlər formalaşa bilər. Məs: bir şagird öz yoldaşının düzgün olmayan hərəkəti haqqında sinif rəhbərinə xəbər verir. Şagirdi buna vadar edən, başqa sözlə onun bu cür hərəkətinin motivi müxtəlif ola bilər. Ola bilsin ki, şagird öz yoldaşını bu vəziyyətdən çıxarmaq, ona kömək etmək məqsədilə sinif rəhbərindən kömək gözləyir. Yaxud sinif rəhbərinin yanında özünü ucaltmaq, onun nüfuzunu qazanmaq üçün bu cür hərəkət edir, lakin ola bilsin ki, şagird öz yoldaşından qisas almaq üçün bu yolu tutur.
Tərbiyə prosesində müvəffəqiyyət qazanmaq üçün təkcə şagirdlərin yaş və fərdi xüsusiyyətlərinin öyrənilməsi və nəzərə alınması kifayət deyildir. Burada tərbiyəvi tədbirin tətbiq edildiyi konkret şəraitin nəzərə alınması da həlledici əhəmiyyətə malikdir. Adətən konkret şərait nəzərə alınmadan tətbiq olunan, şablon tərbiyəvi tədbir istənilən nəticəni vermir, bəzən hətta mənfi təsir göstərir. Tərbiyəvi tədbir o zaman daha səmərəli rol oynayır ki, burada müəllimin pedaqoji təxəyyülü iştirak etsin. Belə olduqda müəllim konkret şəraitdən asılı olaraq tətbiq etdiyi tədbirin nə kimi nəticə verəcəyini qabaqcadan görə bilir.
Tərbiyənin
bu məqsədinə müvafiq tərkib hissələri müəyyən edilir. Bunları aşağıdakı şəkildə
qruplaşdırmaq olar:
1. Əxlaq
tərbiyəsi
2. Əmək
tərbiyəsi
3. Estetik
tərbiyə
4. Fiziki
tərbiyə
5. Hüquq
tərbiyəsi
6. Ekoloji
tərbiyə
1.Əxlaq tərbiyəsi:
Əxlaq
ictimai şüurun əsas formalarından biri kimi həm fəlsəfi, həm sosioloji, həm
psixoloji, həm də pedaqoji ədəbiyyatda geniş şəkildə şərh olunur. Əxlaqın tərbiyəsi
çox vaxt xalq içərisində ismətin, namusun tərbiyəsi kimi işlənsə də istər
etnopedaqoji, istərdə də elmi-pedaqoji ədəbiyyatda əxlaq tərbiyəsi insana məxsus
olan mənəvi keyfiyyətlərin və davranış normalarının məcmusu kimi səciyyələndirilir.
“Əxlaq - insanın mənəvi, dərin keyfiyyətləri, cəmiyyətə və başqalarına qarşı
münasibətləri müəyyən edən normaları davranış qaydalarını özündə birləşdirir”.
Pedaqoji ədəbiyyatda əxlaq tərbiyəsi tərbiyənin forması, kökü, zəruri şərti, nəticəsi, əksər hallarda
tərkib hissələrindən biri kimi izah edilmişdir. Əxlaq tərbiyəsi hərtərəfli şəxsiyyət formalaşdırılması işinin mühüm tərkib
hissələrindən biridir. İnsanların əxlaqi keyfiyyətləri təhlil edilərkən
«əxlaqlı», «yüksək etikalı», «mədəni əxlaqlı», «əxlaqsız» kimi anlayışlardan
istifadə edilir.Əxlaq tərbiyəsi baza kimi «etikaya» istinad edir.
Nəsirəddin Tusi də bu yolla gedərək milli-mənəvi dəyərlərinizə
və qüdrətli söz sahiblərinin fikirlərinə əsaslanaraq həm xalqımız üçün, həm də
bütün dünya xalqları üçün səciyyəvi olan əxlaq tərbiyəsi sistemi yaratmışdır.
N.Tusi, hər şeydən əvvəl, “əxlaq normaları” müəyyən etməyə cəhd göstərmişdir.
Hansı ki, bu əxlaqi normalar uşaqların davranışının, ünsiyyətinin, insanlara, təbiətə,
cəmiyyətə olan bütün münasibətlərinin tənzimlənməsinə xidmət edir.
Yaşlı insanlar və gənclərlə tərbiyənin bu sahəsində işlər mədəniyyət
müəssisələrində, pedaqoji gerçəkliyin digər sahələrində daha geniş şəkildə
aparılır. İdarə və müəssisələrdə ayrı-ayrı tədbirlərin tərkibində verilir.
Məsələn, mədəniyyət və ya ayrı-ayrı fəaliyyət sahələrində başqa xalqlara,
millətlərə zorakılıq (həmin dövrdə real şəkildə mövcud olan) aktlarına qarşı
etiraz tədbirlərində, xəstələrə, qaçqın və köçkünlərə,
valideyinsizlərə
kimsəsiz qocalara kömək və yardım formalarında və digər şəkildə həyata
keçirilir.
2. Əmək tərbiyəsi:
Hərtərəfli
inkişaf etmiş şəxsiyyətə verilən əsas və mühüm tələblərdən biri də şəxsiyyətin əməyə
qadir olması, istehsalın, xalq təsərrüfatının bu və ya digər sahəsində fəaliyyət
göstərmək bacarığına, əməyə, əmək adamlarına müsbət münasibətlərə malik
olmasıdır. Hər kəs, xüsusən həyata atılan yeniyetmə və gənclər, istehsalın bir
sahəsində çalışmaq üçün zəruri əmək bacarığı və vərdişlərinə malik olmalıdır.
Bu əmək bacarıq və vərdişlərinin həm ailədə, həm də sistemli təhsil müəssisələrində
təlimin ilk günlərindən əsası qoyulur. Əmək, bacarıq və vərdişləri məhz əmək tərbiyəsi
vasitəsilə həyata keçirilir. İnsanların əməyə hazır şəkildə formalaşdırılması
birinci həyati zərurətdir. İnkişaf etmiş demokratik cəmiyyət tələb edir ki,
böyüyən nəsl əmək əsasında tərbiyə alsın, hələ kiçik yaşlarından quruculuq və
yaradıcılıq fəaliyyətində iştirak etsinlər. Mədəniyyət
müəssisələrində isə peşə yönümünün səmərəli aparılması işinə daha geniş imkan
vardır. Bu müəssisələrdə nəzəri işlə əməli iş əlaqəli, əyani şəkildə aparılır.
Beləki, yeniyetmə və gənclər asudə vaxtlarında öz marağına görə dərnəklərdə
birləşir. Bu dərnəklər və digər işlər vasitəsilə gənclər həmin fəaliyyət
prosesində bilavasitə məşğul olur, fəaliyyətin əsas məğzi ilə tanış olur.
Seçdiyi və ya seçəcəyi peşənin sirlərini öyrənir və bu işlə öz imkanlarını, bu
fəaliyyət növündə çalışa biləcəyini şüurlu surətdə dərk edir. Bu zaman artıq
peşələr haqqındakı romantika reallaşır, yeniyetmə və gənclər həmin peşəyə
şüurlu yanaşırlar.
3.
Estetik tərbiyə:
Estetik tərbiyə ahəngdar inkişaf etmiş şəxsiyyət tərbiyəsinin tərkib hissələrindən
biridir. "Estetika" yunanca "estezis" sözündən olub, hiss
etmək, qavramaq deməkdir. Estetik tərbiyə dedikdə, incəsənət və həyatdakı
gözəlliklərin qavranmasına, estetik zövq və qabiliyyətlərin inkişafına yönələn
təsirlərin məcmusu nəzərdə tutulur.
Estetik tərbiyə şəxsiyyət tərbiyəsində
böyük rol oynayır. Estetik tərbiyə əqli tərbiyəyə kömək göstərir: o, insana
bilik verir, həyatı dərk etməyə yardım edir.
Estetik tərbiyə əmək tərbiyəsi ilə də
sıx bağlıdır. Əmək, yaradıcı fəaliyyət ən gözəl zövq mənbəyidir. İnsanın
xoşbəxtliyi yaradıcı əməklə, əmək sevinci ilə bağlıdır.
Estetik tərbiyə fiziki tərbiyə ilə də
əlaqədardır, sağlamlığa müsbət təsir edir. Zövq-estetik şüur və hislərin təsiri
ilə formalaşır.
Estetik zövq gözəlliyi qiymətləndirmək
bacarığıdır. Estetik zövq əsasında insanda varlığa, incəsənətə əsaslı,
qiymətləndirmə bacarığı formalaşır.
Böyüyən nəsildə bədii yaradıcılıq
bacarıq və vərdişləri, bədii-estetik qabiliyyətləri inkişaf etdirmək lazımdır.
Şagirdlər incəsənətin bu sahəsində müəyyən bacarıqlara yiyələnməli (musiqi
alətində çalmaq, rəqs etmək, şəkil çəkmək, şer və ya hekayə yazmaq, bədii oxu
və bədii tikişlə məşğul olmaq və s.), həyata, cəmiyyətə gözəlliklər bəxş
etməlidirlər. Özünü təsdiqin mühüm şərtidə elə budur. Estetik tərbiyənin
səmərəsi üçün bir sıra prinsipləri rəhbər tutmaq lazımdır. Bu prinsiplər
aşağıdakılar kimi ayırmaq olur:
1.
Estetik tərbiyə insanın dünyagörüşünün
formalaşması prosesi ilə sıx əlaqəli şəkildə aparılmalıdır.
formalaşması prosesi ilə sıx əlaqəli şəkildə aparılmalıdır.
2.
Estetik tərbiyədə müəyyən ardıcıllıq gözlənməlidir.
3.
Estetik tərbiyə hərtərəfli aparılmalıdır.
4.
Estetik tərbiyədə uşaqların yaş xüsusiyyətləri nəzərə alınmalıdır.
4. Fiziki tərbiyə:
Fiziki tərbiyə insanın sağlamlığını möhkəmlədən, şəxsiyyətin fiziki
cəhətdən inkişaf etdirən sahədir.
Fiziki tərbiyə əqli inkişafa kömək edir.
Sağlamlıq səmərəli zehni fəaliyyətin vacib şərtidir: o, insanın fikir qüvvəsini
artırır, yorğunluğu götürür, iş qabiliyyətini bərpa edir. Fiziki tərbiyə insanı
əməyə və vətən müdafiəsinə hazırlayır. O, estetik tərbiyə ilə də sıx bağlıdır.
Fiziki tərbiyə üzrə sinifdənxaric işlər
uşaqları bədən tərbiyəsi və idmana cəlb etməyə imkan olur. Sinifdənxaric fiziki
tərbiyə tədbirlərinə idman dərnəkləri, oyun və əyləncələr, idman yarışları, və
s. daxildir. Uşaqlar fiziki tərbiyə ilə asudə vaxtlarında məşğul olmağa
başlayırlar.
5. Hüquq tərbiyəsi:
Hüquq tərbiyəsi şəxsiyyətin ideya-tərbiyə işləri kompleksinin mühüm
bir istiqamətini təşkil edir.
Sinifdənxaric və məktəbdənkənar işlər uşaq və yeniyetmələrin asudə
vaxtının səmərəli təşkilində böyük əhəmiyyət kəsb edir. Təcrübəmə görə,
məktəblilərin, xüsusən yeniyetmələrin asudə vaxtı düzgün təşkil edilmədikdə
onların bir qismi günlərini boş-boşuna keçirir, nəzarətsiz qalır, bəzən mənfi
təsir altına düşürlər. Şagirdlərin dərsdənkənar fəaliyyətini mənalı təşkil
etmək üçün onları müxtəlif fəaliyyət növlərinə - idmana, ictimai-faydalı əməyə
və bədii yaradıcılıq işlərinə, mütaliəyə geniş cəlb etmək lazımdır.
Ailə və ictimayətin sıx əməkdaşlığını
təmin etmək hüquq tərbiyəsinin müvəffəqiyyətidir.
6. Ekoloji tərbiyə:
"Ekologiya" yunan sözüdür. Yurs məkan haqda təlim deməkdir.
Şəxsiyyət tərbiyəsinin mühüm tərkib hissələrindən biri ekoloji tərbiyədir. O,
gənc nəsli ekoloji biliklərlə silahlandırmağa, ekoloji mədəniyyəti formalaşdırmağa
yönələn tədbirlər sistemidir.
Ekoloji tərbiyəni aşılamağın yollarından ən başlıcası kiçikyaşlılarla
məktəb meşəçiliyi, gənc təbiətçi dərnək və klubları, məktəb qoruqları, meyvə
bağları, ekologiya üzrə olimpiada və viktorinalar, məktəb ekologiya cəmiyyəti,
ekologiya ayları, kimi maraqlı formalardan istifadə olunur. Məktəblərdə və
yaşayış yerlərində yaşıllıqların salınması, iməcliklərin keçirilməsi ilə kiçik
yaşlı məktəbliləri ekologiyamızı qorumağa sövq edə bilərik.
Tərbiyə
Prosesinin Mahiyyəti: Cəmiyyətin qarşıya qoyduğu
şəxsiyyət modelinə uyğun olaraq böyüməkdə olan nəslin formalaşdırılmasına
mütəşəkkil, məqsədyönlü rəhbərlik tərbiyə prosesi adlanır. Bu tərbiyəyə verilən
ümumi tərifdir. Konkret olaraq isə tərbiyə olunanda həyata düzgün münasibət
formalaşdırmaq, çəmiyyətin müəyyən etdiyi əxlaq normaları və davranış
qaydalarına yiyələndirmə işi tərbiyə adlanır.
Bu prosesdə böyüyən nəsl cəmiyyət üçün
faydalı, yüksək mənəvi potensiala malik, əməyə meylli və əmək qabiliyyətli
ideyaca güclü, estetik görüşlərə malik və fiziki cəhətdən sağlam insanlar
formalaşdırılır. Tərbiyə vasitəsilə şəxsiyyət həyata, cəmiyyətə ictimai-fayda
verəcəyi sahəyə hazırlanır, sistemli tərbiyə vasitəsilə formalaşan insan
həyatda müstəqil şəkildə özünü təmin edə bilir. Tərbiyə prosesi insanların
fəaliyyətinin düzgün istiqamətlərini müəyyənləşdirilir. Tərbiyə olunanlarda
əməyə, biliklərə, təlimə, ümumiyyətlə fəaliyyətə çoxcəhətli münasibət yaranır.
Bu isə insanların ictimai münasibətləri şüurlu dərk etməsi deməkdir. Tərbiyə
insanlarda konkret münasibətlər formalaşdırır. Münasibət subyektin obyektlə
əlaqəsinin dialektikasını ifadə edir.
Tərbiyə prosesinin əsas nəticəsi
hərtərfli inkişaf etmiş, cəmiyyətin tələbləri ilə uyğunlaşan insanlar
formalaşdırmaqdan ibarətdir. Bu isə ikitərəfli fəal prosesdir. Burada
tərbiyəçinin fəallığı üstünlük təşkil edir. Tərbiyə, tərbiyə işinin məzmunu
mahiyyəti, üsulları, vasitələri, formalarını və s. müəyyən edir, tərbiyə
olunanın fəaliyyətini düzgün istiqamətə yönəldir.
Tərbiyə işi və onun komponentləri bir-birilə
möhkəm əlaqədədir. Tərbiyə prosesi şəxsiyyətin əqli, fiziki, əxlaqi, estetik,
ideya siyasi, hüququ və s. cəhətlərdən formalaşmasının kompleks şəkildə
aparılmasını özündə birləşdirməlidir. Bu sistem həmçinin insanları əhatə edən
mühitə, ətrafdakılara ictimai, sosial münasibət formalaşdırılmalıdır. Tərbiyə
prosesi göründüyü kimi təbiət etibarilə hərtərəflidir. Bu isə tərbiyə
təsirlərinin müxtəlif və çoxcəhətliliyindən irəli gəlir. Belə ki, tərbiyə
prosesində tərbiyəçi ilə yanaşı ətrafdakıların mütamadi, çoxcəhətli təsirləri
mövcud olur. İnsana hamı, hər şey valideyn, tərbiyəçi, təbiət - çanlı və çansız
təbiət - istehsalat, istehsal münasibətləri, onu əhatə edən mikro mühit və s.
təsir edir. Tərbiyənin təsiri insanlarda müxtəlif şəkildə olur. Buna səbəb
tərbiyə təsirlərinin müxtəlifliyi ilə bərabər həm də tərbiyə olunanların özləri
müxtəlifliyidir. Tərbiyəçilər müxtəlif fərdi-psixoloji xüsusiyyətlərə, inkişafa
malik insanlara tərbiyəvi təsir göstərirlər. Bu tərbiyəvi təsirləri, tələbləri
hər kəs öz fərdi münasibətləri, inkişaf səviyyələri baxımından qəbul edir. Buna
görə də eyni yaşlı insanlarda müxtəlif şəkildə təzahür edir.
Tərbiyə prosesində əqidə, rəftar, adətlər yaratmaqla cəmiyyətin
müəyyən etdiyi əxlaq normaları, davranış qaydaları mənimsədilir nəticədə
insanlarda onu əhatə edən hər şeyə münasibət formalaşır. Tərbtyənin əqidə,
rəftar, adət kimi anlayışları vardır. Bu anlayışlar uyğun və oxşardırlar.
2. Müəllim-şagird münasibətləri.
Müəllimin pedoqoji fəaliyyəti, qabiliyyəti və ona verilən tələblər
Müstəqilliyimizin və dövlətimizin mühüm şərtlərindən
biri mükəmməl təhsil sisteminə malik olmalıdır. Respublikamızda həyata
keçirilən təhsil islahatının məqsədi yaradıcı və tənqidi düşünməyi bacaran,
fəal şəxsiyyət yetişdirməkdir. İlk növbədə müəllim bacarıqlı, işgüzar,
ixtisasını dərindən bilən, müəllimlik adını müqəddəs tutan, ideyaca saf,
mənəviyyatca pak, özünə və şagirdlərinə qarşı tələbkar, sənətinə ürəkdən bağlı
keyfiyyətləri özündə cəmləşdirməlidir.
Təlimdə yaxşı nəticələr əldə olunması üçün psixoloji
xüsusiyyətləri dərindən bilmək vacibdir. Müəllim bütün hallarda, xüsusən
"müəllim - şagird" münasibətlərinin qurulmasında pedaqoji taktı -
nəzakəti, onun davranışına verilən etik tələbləri gözləməli, şagirdlərin şərəf
və ləyaqətinə hörmət bəsləməli, onlara münasibətdə ədəblə davranmalıdır.
İş prosesində müəllim - şagird münasibətlərinin düzgün
qurulması, şagirdlərin təhsilə marağının artmasında, tədris olunan fənlərin
sevdirilməsində mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Müəllim və şagird arasında qarşılıqlı hörmət olmalıdır
ki, müəllim şagirdə sevgi, məhəbbətlə və eyni zamanda ciddi yanaşmalıdır.
Müəllim şagirdi bir şəxsiyyət kimi görməli, onun mənliyinə, şəxsiyyətinə
toxunan söz deməməli, hərəkət etməməlidir. Nə qədər sözə baxmayan, nadinc
şagird olsa belə, müəllim özünün pedaqoji metodlarından istifadə edib, xoş,
isti münasibət yaratmalıdır.
Pеdаqоji
prоsеsdə müəllimin pеdаqоji mərifəti dаhа çох müəllim – şаgird münаsibətlərində
özünü göstərir. Müəllimin pеdаqоji mərifəti оnun pеdаqоji ustаlığının əsаsını təşkil
еdir. Müəllimin pedaqoji mərifəti dedikdə aşğıdakılar xarakterizə edilir:
Müşаhidəçilik;
diqqətlilik; hörmət və tələbkarlıq, qayğıkeşlik, inаm; ədаlətlilik; səbrlilik;
təmkinlik; şərəf və ləyaqəti qorumaq, gülərüz, mehriban ünsiyyətlilik, xoş rəftar,
və s.
Pedaqoji fəaliyyət
mürəkkəb xüsusiyyətlərə malikdir. Onlardan əsası müəllimin pedaqoji fəaliyyətidir.
Müəllimlik
kütləvi peşədir. Müəllimlik kütləvi peşə olsa da yadda qalan ən yaxşı müəllimlər
olur. Çünki nəsilləri öyrətmək, tərbiyə etmək çox vacibdir və bu hamıya
lazımdır.
Müəllimlik
məsuliyyətli peşədir. Çünki müəllim insanın təlim və tərbiyəsi ilə məşğul olur,
şüurunu formalaşdırır və bu işdə səhvə yol vermək olmaz. Müəllimlik peşəsinin
yaradıcı olması onun mürəkkəbliyini sübut edən amildir.
Pеdаqоji
qаbiliyyətləri şərti оlаrаq əsasən üç qrupdа birləşdirmək оlаr: Şəхsi qаbiliyyətlər:
Şəxsi; didaktik; təşkilati
1. Şəхsi
pеdaqоji qаbiliyyətlər dеdikdə аdətən, şəхsiyyətin хаrаktеrik əlаmət və
kеyfiyyətləri ilə bаğlı оlаn qаbliyyətlər nəzərdə tutulur. Müəllim-şagird
münasibətlərində səbirlilik və təmkinlilik qabiliyyəti əsas götürülür. Ünsiyyət
və münаsibətlər zаmаnı və müəllim səbr və təmkinlə davranmalı olur, uşaqlara
diqqət və səbrlə qulaq asmalıdır, xüsusilə münaqişələr zamanı təmkinlik
göstərməli, özünü ələ аla bilməlidir. Müəllim şаgirdlərlə münаsibətində həmişə
nikbin оlmаlıdır.
2. Didаktik qаbiliyyətlər isə müəllimin
proqram materialını şаgirdlərə çаtdırа bilmək, mаtеriаl və yа prоblеmi аydın və
аnlаşıqlı şəkildə şаgirdlərə təqdim еtmək, fənnə qаrşı marаq оyаtmаq, şаgirdlərdə
fəаl müstəqil fikir yаrаdа bilmək qаbiliyyətindən ibаrətdir. Burаyа kоnkrеt
оlаrаq müəllimin izаhını, şərh еdə bilmək qаbiliyyətini, metodiki
qаbiliyyətlərini аid еtmək оlаr.
3. Təşkilаti, kоmmunikаtiv və
konstruktiv qаbiliyyətlər. Müəllimin təşkilаtçılıq funksiyаsı, ünsiyyət və
münasibəti, ümumi pedaqoji, psixoloji hazırlığı ilə bаğlıdır.
Demək olarki cəmiyyətin,
millətin gələcəyi müəllimin əlindədir.
Öz işinin öhdəsindən uğurla gəlmək üçün müəllim əsl mənada şəxsiyyət olmalı, özündə müsbət keyfiyyətlər formalaşdırmalıdır.
Akademik qabiliyyət - geniş və dərin biliyə malik olmaqda, elmin son nailiyyətlərini öyrənməkdə və şagirdlərə çatdırmaqda ifadə olunur.
Didaktik qabiliyyət - bilikləri öyrətmə bacarığında, pedaqoji-metodik ustalığa yiyələnməkdə özünü göstərir.
Ünsiyyət (kommunikativ) qabiliyyəti - uşaqlarla, öz həmkarları və valideynlərlə düzgün ünsiyyət yaratmaqda, demokratik ünsiyyət üslubunda, hər bir uşağa fərdi yanaşma bacarığında ifadə olunur.
Konstruktiv qabiliyyət - özünün və uşaqların (kollektivin) fəaliyyətini düzgün planlaşdırmaqda, çətinlikləri əvvəlcədən duyub, onları aradan qaldırmağa hazır olmaqda ifadə olunur.
İradi-emosional qabiliyyət - müəllimin özünü, hisslərini düzgün idarə etməkdə, mülayimlik və ciddiliyi uzlaşdırmaqda, səbirli olmaqda ifadə olunur.
Gənc nəslin tərbiyəsinə yönələn fəaliyyət pedaqoji fəaliyyət deməkdir. Başqa sözlə desək, təlim, tərbiyə, inkişaf prosesinin həyata keçirilməsinə, o cümlədən şagird şəxsiyyətinin formataşmasına yönəldilən peşə fəallığı başa düşülür. Pedaqoji fəaliyyətin strukturunu aşağıdakı cəhətlər təşkil edir. 1. Pedaqoji fəaliyyətin məqsədi bu cəmiyyət üçün yararlı, hərtərəfli, ahəngdar inkişaf etmiş vətəndaşlar tərbiyə etməkdən ibarətdir. 2. Pedaqoji fəaliyyətin subyekti bilik verən, tərbiyə edən, istiqamət verən hesab olunur. 3. Pedaqoji fəaliyyətin obyekti və subyekti isə bilik, bacarıqlara yiyələnən, araşdıran, tədqiqiat aparan, tərbiyə olunan hesab edilir.
Öz işinin öhdəsindən uğurla gəlmək üçün müəllim əsl mənada şəxsiyyət olmalı, özündə müsbət keyfiyyətlər formalaşdırmalıdır.
Akademik qabiliyyət - geniş və dərin biliyə malik olmaqda, elmin son nailiyyətlərini öyrənməkdə və şagirdlərə çatdırmaqda ifadə olunur.
Didaktik qabiliyyət - bilikləri öyrətmə bacarığında, pedaqoji-metodik ustalığa yiyələnməkdə özünü göstərir.
Ünsiyyət (kommunikativ) qabiliyyəti - uşaqlarla, öz həmkarları və valideynlərlə düzgün ünsiyyət yaratmaqda, demokratik ünsiyyət üslubunda, hər bir uşağa fərdi yanaşma bacarığında ifadə olunur.
Konstruktiv qabiliyyət - özünün və uşaqların (kollektivin) fəaliyyətini düzgün planlaşdırmaqda, çətinlikləri əvvəlcədən duyub, onları aradan qaldırmağa hazır olmaqda ifadə olunur.
İradi-emosional qabiliyyət - müəllimin özünü, hisslərini düzgün idarə etməkdə, mülayimlik və ciddiliyi uzlaşdırmaqda, səbirli olmaqda ifadə olunur.
Gənc nəslin tərbiyəsinə yönələn fəaliyyət pedaqoji fəaliyyət deməkdir. Başqa sözlə desək, təlim, tərbiyə, inkişaf prosesinin həyata keçirilməsinə, o cümlədən şagird şəxsiyyətinin formataşmasına yönəldilən peşə fəallığı başa düşülür. Pedaqoji fəaliyyətin strukturunu aşağıdakı cəhətlər təşkil edir. 1. Pedaqoji fəaliyyətin məqsədi bu cəmiyyət üçün yararlı, hərtərəfli, ahəngdar inkişaf etmiş vətəndaşlar tərbiyə etməkdən ibarətdir. 2. Pedaqoji fəaliyyətin subyekti bilik verən, tərbiyə edən, istiqamət verən hesab olunur. 3. Pedaqoji fəaliyyətin obyekti və subyekti isə bilik, bacarıqlara yiyələnən, araşdıran, tədqiqiat aparan, tərbiyə olunan hesab edilir.
Мüəllimin оbyеkti оlаn uşаq еyni zаmаndа
subyеktdir. Çünki uşаqlаr dа müəllimə təsir еdirlər, оnun işini təhlil еdir və
qiymətləndirirlər. Мüəllimin səmərəli fəаliyyəti üçün bаşlıcа аmillərdən biri
onun iхtisаsа uyğun və ümumi biliklər sistеminə yiyələnməsidir. Bura ixtisas
biliyi ilə bərabər pedaqoji, psixoloji, fəlsəfi, mеtоdiki biliklər daxildir.
Fəаliyyət prоsеsində həmin biliklər vəhdətdə birbirilə əlаqəli şəkildə istifаdə
оlunur.
Müəllimlik peşəsinə verilən pedaqoji
tələblər: İbtidаi sinif müəlliminin pеdаqоji fəаliyyəti еlə qurulmаlıdır
кi, о nəinкi öz şagirdlərinə, həttа ətrаfdаkı insаnlаrа nümunə оlmalıdır. Müəllimlik
pеşəsi öz səciyyəvi cəhətlərinə görə fərqlənir. Müəllimin pqdaqoji fəaliyyətinə
verilən tələblər sırasına bunlar daxildir.
1. Мüəllimin pеşəsinə sеvgisi. Hər
pеşədə оlduğu kimi müəllim də öz pеşəsini böyük məhəbbətlə sеvməli, оnun bаşqа
pеşələrdə gözü оlmаmаlıdır. Мüəllim təkcə dərsliklə dеyil, bütün mаddi və
mənəvi vаrlığı ilə öyrədici, inаndırıcı, tərbiyəеdici оlmаlıdır.
2. Müəllimin ixtisasına uyğun biliklər
sisteminə yiyələnməsi. Müəllim iхtisаsını yахşı bilməsini tələb edir. Мüəllim
öz iхtisаsı ilə bərаbər digər еlmlərdən də хəbərdаr оlmаlı, vаcib məsələləri
bilməlidir. Bu qəbildən fəlsəfə, pеdаqоgikа, psiхоlоgiyа, fiziоlоgiyа,
sоsiоlоgiyа kimi еlmləri mütаliə еdib öyrənməlidir. Mmüəllim biliyi uşаqlаrın
bаşа düşəcəyi, sаdə bir dillə аnlаtmаğı, yаşаuyğunluq, fərdiləşmə,
prinsiplərinə müvаfiq şəkildə bаşа sаlmаğı bаcаrmаlıdır. Мüəllimin nitqi
ifаdəli və səlis оlmаlıdır.
3. Müəllimin öyrətmə metodikası. Мüəllim
öyrədən, tərbiyə еdən və inkişаf еtdirən bir şəхsdir. Öyrədə bilmək üçün
öyrənmək lаzımdır. Müəllim öyrətmə mеtоdikаsınа yiyələnmədikdə yetişdirmələrin
yaxşı öyrədə bilməz.
Bir çох müəllimlər də vаr ki, özünü
yахşı göstərmək üçün kоllеktivin qılığınа girir, mаrаqlı söhbətlər еdir,
lətifələr söyləyir, ucuz hörmət qаzаnmаq istəyir. Əlbəttə, bеlələrinin də
gеc-tеz üstü аçılır. Ünsiyyətdə bərаbərlik yохdursа, о hеç vахt səmərəli оlа
bilməz. Dеmоkrаtik əməkdаşlığа mаlik
müəllim hər bir şаgirdə böyük hörmət və еhtirаmlа yаnаşır. О öz fəаliyyəti ilə
uşаqlаrdа аzаdfikirlilik, yаrаdıcılıq, təşəbbüskаrlıq, tənqidi təfəkkür,
qеyri-stаndаrt düşüncə fоrmаlаşdırır. Bеlə müəllim, müаsir məktəbin
müəllimidir. Bеlə müəllim yеni düşüncəyə, yеni pеdаqоji təfəkkürə mаlik
müəllimdir. Мəktəbimiz yаlnız bеlə məüllimlərin sаyəsində inkişаf еdir və
yüksəlir.
3. Kiçik məktəblilərin psixoloji
xüsusiyyətləri
Təlim
fəaliyyəti dövründə və insan həyatında kiçik məktəb yaşı dövrü mühüm yer tutur.
İbtidai siniflərdə şagirdlər yaxşı oxumalıdırlar ki sonrakı illərdə müvəffəqiyyətləri
davam etsin.
Məktəbə yeni gələn uşaq bağça dövründən fərqli olaraq
sistematik təlim fəaliyyətinə cəlb olunur. Bu zaman birinci gündən
başlayaraq şagirdləri yoxlamaq ayrı‐ayrı cisim və hadisələrə diqqət yetirmək,
öz diqqətini zəruri cəhətlərə paylamaq, lazım gəldikdə diqqəti bir sahədən
başqa bir sahəyə keçirmək tələb olunur. Bu keyfiyyətlər olmadan təlim
fəaliyyətinin səmərəliliyindən də danışmaq olmaz. Bu tələblərə əməl
etdikdə onun diqqəti tədricən inkişaf etməyə başlayır. Göstərilən bu keyfiyyətlər
uşaqlarda birdən‐birə
yaranmır. Bu proses təlim‐tərbiyə işinin səmərəliliyi nəticəsində yaranmağa başlayır.
Kiçikyaşlı
məktəblilərdə diqqətin davamlılığı məktəbəqədər yaşlı uşaqlara nisbətən yüksək
olsa da, yuxarı siniflərdə oxuyan uşaqlara nisbətən azdır. 7‐11 yaşlı uşaqlar, xüsusilə 1‐2‐ci sinif şagirdləri öz diqqətdiqqətlərini bir
obyekt üzərində 10‐15 dəqiqədən artıq saxlaya bilmirlər. Bu vaxt keçdikdən sonra
onların diqqətləri asanlıqla başqa obyektə yönələ bilir.
Kiçik
məktəb yaşlı uşaqlarda qeyri‐ixtiyari diqqət üstünlük təşkil edir. Qeyri‐ixtiyari diqqətin davamlılığı ixtiyari
diqqətə nisbətən yüksək olur.
Qeyri‐ixtiyari diqqət ən çox uşağın marağı ilə
əlaqədardır. Məktəbə daxil olmaqla uşağın marağı, xüsusilə təlim
fəaliyyətinə yönəlir və inkişaf edir. Lakin ilk dövrlər hələ azyaşlı
məktəblilərdə maraq mərkəzləşməmiş olur. İlk dövrlər uşağı təlim
prosesindən əldə edəcəyi bilikdən çox, onun üçün tanış olmayan məşğələlər
cəlb edir. Ona görə də uşağın diqqəti ilk dövrlər qeyri‐ixtiyari şəkildə həmin sahələrə
yönəlir. Get‐gedə
uşağın diqqəti bir sahəyə doğru davamlı, başqa sahəyə isə davamsız olur.
Bir sahə qeyri‐ixtiyari
olaraq uşağın diqqətini özünə cəlb edir, başqa sahə isə cəlb etmir.
Kiçik
məktəblilərlə işləmək digər dövrləri ilə müqayisədə məktəb psixoloqunun fealiyyətində
daha çox yer tutur. Kiçik məktəblilərlə iş məktəbə qəbuldan başlayır və II-IV
siniflərdə davam etdirilir.
İkincilər
yeni dərs ilinə artıq “təcrübəli” şagirdlər kimi başlayırlar. Məktəbə adaptasiya olunmaq, yoldaşları ilə
tanışlıq, yoldaşları və müəllimlə qarşılıqlı münasibətlərin
qurulması mərhələsi artıq başa çatmış olur. İndi məktəb həyatı haqqında, onu məktəbdə
nəyin gözlədiyi haqda onda geniş təsəvvür vardır.
İkincilərin
öz gələcək fəaliyyətləri ilə bağlı gözləmələri daha çox I sinifdəki vəziyyətlərindən
asılıdır: “I sinifdə yaxşı oxuyurdum. Yəqin bu il də yaxşı oxuyacam”, “I sinifdə
o qədər də yaxşı oxumurdum, görək, bu il necə olacaq?” və s. oxşar mülahizələri
onların valideynləri də söyləyir.
İkincilərin
bu şəkildə özünüqiymətləndirməsi onların fəaliyyətinə də təsir göstərir.
İkincilərin özünüqiymətləndirmələri bir tərəfdən təlim fəaliyyətləri, digər tərəfdən
isə böyüklərin, xüsusilə müəllimin onlara verdiyi qiymətdən çox asılıdır. Eyni
zamanda, ikincilərin təlim fəaliyyəti ilə bağlı özünüqiymətləndirməsi birincilərdən
fərqlənir. Birincilər daha eqoistdirlər və özünüqiymətləndirmə onlarda, bir
qayda olaraq, daha yüksəkdir.
Kiçikyaşlı
şagirdlərin psixi inkişafının da özünəməxsus keyfiyyətləri vardır. Bu yaş
dövründə uşaqların iradi diqqəti nisbətən zəif inkişaf etmiş olur. Onlar uzun
müddət fikirlərini toplamaqda çətinlik çəkir. Ona görə də valideynlərdə, müəllimlərdə
uşaqların diqqətini formalaşmasına qayğı göstərməlidirlər. Uşaqlarda feal diqqəti
inkişaf etdirmək vacibdir. Çünki fəal diqqətdə əşya insan üzərində deyil,insan əşya
üzərində hakim olur.
Uşaqların
diqqəti onların maraqları ilə çox əlaqədardır. Maraq diqqətin güclənməsinə səbəb
olur. Bu yaşda olan uşaqlar müxtəlif məsələlərlə maraqlanır və çoxlu suallar verirlər. Bellə suallara cavab vermək vacibdir.
Kiçik yaşlı məktəblilərdən mexaniki hafizə qüvvətli olsa da, saxlanması yalnız
mexaniki yolla deyil, həm də məntiqi yolla olur. Bu yaş dövrünü səciyyələndirən
xüsusiyyətlərdən biri də onlarda təfəkkürün inkişafıdır. Bu yaş dövründə təfəkkür
məşqləri keçirilir. Bu məşqlər nəticəsində onlar əşya və hadisələrin mahiyyətini
görürlər. Uşaqlar canlı obrazı əvvəlcə görür, sonra onu təsəvvür edir və təsəvvüründə
yaradır.
Kiçik
yaşlı maktablilər müxtəlif müqayisələr, sadə şəkillər, ümumiləşdirmələr
aparmağa və nəticələr çıxarmağa, məsələ həll etməyə, bir sözlə, düşünməyə
qadirdilər. Lakin bilik ehtiyatları və təcrübələri az olduğu üçün uşaqlarda hələ
təfəkkür yüksək səviyyədə deyildir. Bu yaş dövründə uşaqlar şəkillər, rənglər,
səslər və duyğularla düşünürlər.
Kiçikyaşlı
məktəblilər daim axtarışda olub bilmədiklərini öyrənməyə həvəs göstərir. Hər
bir müəllim kiçik yaşlıların psixologiyasından xəbərdar olmalıdır.
4.
Tərbiyənin metodları
Metod sözü ərəbcə üsul sözünün
qarşılığıdır. Tərbiyə metodları qarşıda duran tərbiyəməqsədlərinə nail olmaq
üçün istifadə olunan yollara deyilir. Metod qarşıya qoyulan məqsədlə sıx
bağlıdır. Pedaqoji peşakarlığın mühüm şərtlərindən biri Tərbiyə metodur. Tərbiyə
metodunun düzgün seçilməsi və düzgün tətbiq edilməsi pedaqoji peşəkarlığın mühüm şərtidir.
Tərbiyə
metodlarının xüsusiyyətləri aşağıdakılardır:
Tərbiyə
metodları tərbiyə olunanların davranışına, hisslərinə, şüuruna konkret şəkildə
təsir etmək yolu ilə birgə fəaliyyətdə pedaqoji vəzifələrin həllidir, pedaqoq-tərbiyəçi
ilə tərbiyə olunanların
ünsiyyət və münasibətidir.
Tərbiyə
metodları müəllimlə şagirdlərin fəaliyyətinin qarşılıqlı və birgə fəaliyyətinin
təşkili üsullarıdır.
Tərbiyə
metodları şagirdlərin fəaliyyətinin köməyi ilə tərbiyənin məzmununun mənimsənilməsidir.
Tərbiyə
metodları şəxsiyyətin xüsusiyyətlərinin formalaşması üçün müvafiq məqsədlərə
istiqamətlənməsidir.
Tərbiyə
metodları şagirdlərin (tələbələrin) məqsədyönlü fəaliyyətinin təşkil edilməsində,
müəllim və uşaq kollektivinin fəaliyyətində özünü əks etdirir.
Tərbiyə
metodları qoyulmuş məqsədə nail olmaq üçün istifadə olunan üsul və vasitələrin
sistemidir.
Tərbiyə
metodları müəyyən olunmuş keyfiyyətləri şagirdlərdə tərbiyə etmək məqsədilə
onların şüuruna və davranışına təsir göstərmək üçün nizama salınmış fəaliyyətdir. Tərbiyə metodları müəyyən olunmuş
keyfiyyətləri şagirdlərdə
tərbiyə etmək məqsədilə onların şüuruna, iradəsinə, hisslərinə və davranışına təsir
göstərmək üçün nizama salınmış fəaliyyətdir.
Tərbiyə
metodları uşaqların məqsədyönlü fəaliyyətindəv
uşaqların və yeniyetmələrin fəaliyyətinin təşkilində, pedaqoq və şagird
kollektivinin fəaliyyətində özünü əks etdirir.
Tərbiyə metodları dedikdə, biz tərbiyə olunanların davranışına,
hisslərinə, şüuruna konkret şəkildə təsir etmək yolu ilə birgə fəaliyyətdə
pedaqoji vəzifələrin həllini, pedaqoq-tərbiyəçi ilə tərbiyə olunanların ünsiyyətini
başa düşməliyik.
Tərbiyə
metodları tərbiyənin məqsəd və məzmunu ilə müəyyənləşir.
İnsan şüurlu məxluq olduğu üçün onun
bütün fəaliyyəti, davranışı
şüurla tənzim olunur. Buna görə də, ilk növbədə, şüura təsir
göstərmək, onda əxlaqi təsəvvürlər, inam, əqidə formalaşdırmaq, yaxşını və
pisi, gözəli və çirkini, doğrunu və yalanı, həqiqini və saxtanı insana inandırmaq lazım gəlir.
Buna görə də inandırma metodları gərəkdir.
Tərbiyə şüurla davranışın vəhdətinə əsaslanır.
İnsana əxlaqi normaları izah etməklə, inandırmaqla yanaşı, həm də onun bu normalara uyğun davranması, hərəkət
etməsi, fəaliyyət göstərməsi, müsbət adətlərə yiyələnməsi, alışması vacibdir.
Ona görə də alışdırma metodları gərəkdir.
Deməli, tərbiyə işində öncə insanın
şüurunu formalaşdırmaq, iradəsini möhkəmlətmək, sonra da onda müsbət adətlər
yaratmaq və bu yolla da şüurla davranışın vəhdətinə nail olmaq, düzgün davranış
təcrübəsi formalaşdırmaq lazımdır. Bu baxımdan tərbiyə metodları əsas etibarilə
inandırma və alışdırma metodlarına bölünür.
Tərbiyə işində insanın hissi aləmi,
duyğuları mühüm rol oynayır.
Rəğbət-nifrət, sevinc-kədər, xeyirxahlıq-bədxahlıq,
humanizm, eqoizm, həzz-ikrah
hissləri insanın davranışını, rəftarını, hərəkətlərini, fəaliyyətini stimullaşdırır.
Uşaqlıqdan insan qəlbinə müsbət hisslər aşılanmazsa, orada boşluq
yaranır və çox vaxt bu boşluğu mənfi hisslər tutur. Nəticədə insan qəlbində bədxahlıq,
qəddarlıq, laqeydlik, habelə bir çox nəfs xəstəlikləri – paxıllıq, tamahkarlıq,
kin, qeybət, acgözlük yuva salır və insanı xoşagəlməz yollara çəkir. Deməli, insan qəlbini nəcib hisslərlə zənginləşdirmək,
gözəl ürək tərbiyə etmək vacib vəzifələrdən biridir. Bu məqsədlə hissə təsir
göstərən stimullaşdırıcı tərbiyə metodlarından istifadə edilir. Ona görə də rəğbətləndirmə
və cəzalandırma metodları gərəkdir.
Beləliklə, insana hərtərəfli təsir və fəaliyyətin
tamlığı prinsipindən
çıxış edərək, tərbiyə metodlarını aşağıdakı kimi təsnif etmək olar:
1. Şüuru formalaşdıran metodlar –
buna inandırma metodları deyilir.
2. Fəaliyyətin təşkili və davranış
təcrübəsini formalaşdıran metodlar – buna alışdırma metodları deyilir.
3. Fəaliyyət və davranışı
stimullaşdıran metodlar – buna rəğbətləndirmə və cəzlandırma metodları deyilir.
Şüuru formalaşdıran metodlar:
Bu qrup metodların məqsədi
insanın şüuruna təsir etməklə onda düzgün təsəvvürlər, inam və əqidə
yaratmaqdan ibarətdir. Onların köməyi ilə uşaq və gənclər ictimai davranış
normaları ilə tanış olur, özlərini harada və necə aparmaq lazım olduğunu,
yaxşını və pisi başa düşür, əxlaqi tələblərin zəruriliyinə inanırlar. Buna görə
də bəzi pedaqoji mənbələrdə şüuru formalaşdıran metodlara inandırma metodları
da deyilir. Bu metodlar qrupuna əxlaqi söhbətlər, əxlaqi mövzuda məruzə və
mühazirələr, disputlar, bədii əsərlərin (filmlərin) müzakirəsi, nümunə
metodları daxildir.
Bədii əsərlərin (filmlərin) müzakirəsi
əxlaqi təsəvvür və ideyaların formalaşmasında daha böyük imkanlara malikdir.
Bədii ədəbiyyat qüdrətli tərbiyə vasitəsidir. O, həyatı və insan
münasibətlərini dərk etməyə kömək göstərir. Digər metodlardan fərqli olaraq,
burada əxlaqi ideya mücərrəd şəkildə yox, konkret bədii obrazların nümunəsində
açılır. Bu obrazlar əxlaqi ideyaları əyaniləşdirir. Onların timsalında həmin
ideyalar daha tez və daha yaxşı dərk olunur. Bunu nəzərə alaraq tərbiyə işində
bədii əsərlərin (filmlərin) müzakirəsindən geniş istifadə etmək lazımdır. Belə
müzakirələr həm də bədii ədəbiyyata maraq, mütaliə tələbatı yaratmaq baxımından
əhəmiyyətlidir.
Bədii əsərlərin təşkili qaydası disputda
olduğu kimidir.
Nümunə metodu şüuru formalaşdıran
metodlar içərisində mühüm yer tutur. Doğrudur, nümunə bütün tərbiyə
metodlarında bir vasitə və tərz kimi iştirak etsə də, daha çox əxlaqi ideyaları
əyani şəkildə nümayiş etdirməyə, konkretləşdirməyə və beləliklə, daha dolğun və
canlı təsəvvürlər yaratmağa xidmət göstərir. Tərbiyəçinin sözü canlı nümunə ilə
birləşdikdə daha inandırıcı olur və daha böyük təsir gücünə malik olur. Əksinə,
tərbiyəçinin sözü ilə əməli düz gəlmədikdə onun yaxşı sözləri belə təsirini və
inandırıcılığını itirir.
Müəllim və valideynlər uşaqların
təqlidçilik meylini nəzərə alıb, onlara həmişə düzgün davranış nümunəsi
göstərməlidirlər. Şəxsi nümunə ilə yanaşı tərbiyə işində müxtəlif növ müsbət
nümunələrdən də istifadə edilməlidir.
Fəaliyyətin
təşkili və ictimai davranış təcrübəsini formalaşdıran metodlar: Bu metodlar qrupu insanda müsbət adətlər yaratmaq və iradəni
möhkəmlətməklə düzgün davranış təcrübəsi formalaşdırmağa xidmət edir. Bəzi
pedaqoji mənbələrdə ikinci qrup metodlar alışdırma metodları adlanır. Həmin
metodlar müxtəlif formalarda olur.
1. İnsanın müxtəlif fəaliyyət növlərinə
cəlb edilməsi onda davranış təcrübəsinin formalaşmasında böyük rol oynayır.
Məsələn, oyun və idman insanın iradəsini möhkəmlədir, onda bir sıra müsbət
keyfiyyətlər - kollektivçilik, yoldaşlıq, dostluq, intizam tərbiyə edir.
İctimai iş, fəaliyyət insanda məsuliyyət, dəqiqlik, fəallıq, təşkilatçılıq
keyfiyyətləri aşılayır. Buna görə də uşaq, yeniyetmə və gəncləri müxtəlif
fəaliyyət növlərinə cəlb etmək, bu yolla onlarda düzgün davranış, ünsiyyət
təcrübəsi formalaşdırmaq lazımdır.
2. Tərbiyələndirici situasiyaların
yaradılması metodu əvvəlki metodla sıx bağlıdır. Burada da tərbiyəçi müxtəlif fəaliyyət
növlərinin vasitəsilə uşağı xüsusi təşkil edilmiş tərbiyəedici situasiyaya
salır. Ayrı-ayrı fəaliyyət növlərində belə situasiyalar yaradılır. Məsələn,
təlimdə uşaq yoldaşlıq köməyinə, ictimai işdə - müxtəlif ictimai tapşırıqlara,
habelə şəfqət dəstələri yaratmaqla başqalarına qayğı göstərməyə, idmanda küsülü
uşaqla bir komandaya, əməkdə birgə tədbirlərə cəlb edilir. Kiçik yaşlarda oyun
situasiyaları daha təsirli olur. Məsələn, müəllim xaraktercə eqoist uşağı
oyunda elə rola cəlb edir ki, o kiçik uşaqlara qayğı göstərsin, onları
oyuncaqlarla təmin etsin.
Yeniyetmə və gənclərlə tərbiyə işində
onları xüsusi ictimai vəzifələrə, tapşırıqlara cəlb etməklə təşkilatçılıq,
yoldaşlıq, dəqiqlik və s. keyfiyyətləri formalaşdırmaq olar. Ümumi iclasda bu
və ya digər qərarla bağlı yeniyetmə və gəncləri seçim qarşısında qoymaq
motivlər mübarizəsi, ideya mövqeyi, baxış və əqidənin formalaşmasında mühüm rol
oynayır.
3. Tələb metodu insanı müsbət əməllərə
sövq etmək və xoşagəlməz hərəkətlərdən çəkindirmək yolu ilə düzgün davranış
təcrübəsi formalaşdırmaq
məqsədi güdür. Tələb tərbiyənin vacib şərtidir: tələbsiz tərbiyə yoxdur (A.S.Makarenko). Pedaqoji tələblər insanı müəyyən qaydaya alışdırmağa, adət yaratmağa, intizamı möhkəmləndirməyə kömək göstərir. Tələb həm də insanı müəyyən hərəkətlərdən çəkindirir, onu düz yola gətirir.
məqsədi güdür. Tələb tərbiyənin vacib şərtidir: tələbsiz tərbiyə yoxdur (A.S.Makarenko). Pedaqoji tələblər insanı müəyyən qaydaya alışdırmağa, adət yaratmağa, intizamı möhkəmləndirməyə kömək göstərir. Tələb həm də insanı müəyyən hərəkətlərdən çəkindirir, onu düz yola gətirir.
Tərbiyə işində tərbiyəçi ilə yanaşı,
kollektivin də öz üzvlərinə tələb verməsinə nail olmaq lazımdır.
4. İctimai rəy metodu tələbin kollektiv
forması olub, müəyyən şəxs və hərəkətlə bağlı kollektivin ümumi rəyini,
qiymətini ifadə edir. İctimai rəy kollektivin iradəsini əks etməklə fəal və
təsirli qüvvə kimi çıxış edir. O, bacarıqlı tərbiyəçinin əlində tərbiyə metodu
funksiyasını yerinə yetirir, tərbiyənin subyekti, müəllimin etibarlı müttəfiqi
rolunu oynayır.
Əgər kollektiv üzvləri ümumi hisslərlə
yaşayırlarsa, mənfi hallara dözülməzlik göstərib onları aradan qaldırmağa
çalışırlarsa, bu, kollektivdə sağlam ictimai rəyin formalaşmasının
göstəricisidir. Belə kollektiv rəy təlim-tərbiyə sahəsində uğur qazanmağın
mühüm amilidir. Əksinə, birgə ictimai rəyin olmaması özbaşınalığa, laqeydliyə,
mənfi halları himayə etməyə, yaxşı oxuyan və intizamlı şagirdləri ələ salmağa,
məhdud qrup mənafelərinin inkişafına gətirib çıxarır.
5. Təmrin (məşq) metodu hərəkətlərin
təkrarı yolu ilə onları möhkəmləndirib müsbət davranış adətləri yaratmaq
məqsədi güdür. Tərbiyədə sözçülükdən, nəsihətdən sui-istifadə etmək düzgün davranış
adətləri yaratmağa mane olur.
Şagirdləri müəyyən davranış və
fəaliyyətdə təmrin etdirməyin mühüm bir vasitəsi də rejimdir.
6. Rejim insanın həyat və davranışını
tənzim edən qaydaların məcmusudur. Uşağın günü rejimlə tənzim edildikdə o,
müəyyən qaydalara tez alışır, onda davranış adətləri daha tez və asanlıqla
yaranır. Rejimsiz həyat sürən uşaq isə qaydasız gün keçirir, çox vaxt küçədə
olur, valideynlərin təkidli tələblərinə baxmayaraq, ev tapşırıqlarını vaxtında
yerinə yetirmir, evdə, məktəbdə və ictimai yerlərdə müəyyən davranış tərzinə
alışa bilmir. Rejim tələblərinin vacibliyi uşağa başa salınmalıdır və düzgün
əməl edilməlidir.
Fəaliyyəti
və davranışı stimullaşdıran metodlar: Bu
metodlar qrupu insanın hissi aləminə təsir göstərməklə onu yaxşı hərəkətləri
möhkəmlətməyə, pis hərəkətlərdən çəkindirməyə xidmət edir. Yaxşı hərəkətinə
görə təriflənən uşaq bundan məmnunluq hissi keçirir və bir daha müsbət
hərəkətlər etməyə çalışır. Eləcə də pis hərəkətinə görə cəza alan uşaq iztirab
hissi keçirir və bir daha belə hərəkətlərə yol verməməyə çalışır. Beləliklə,
rəğbətləndirmə və cəza insanın davranışını düzəlməyə kömək göstərir: onu yaxşı
hərəkətlərə sövq edir, pis hərəkətlərdən çəkindirir. Buna görə də pedaqoji
mənbələrdə bu metodlar qrupu rəğbətləndirmə və cəza metodları adlanır. Bu qrupa
habelə yarış metodu da daxildir.
Rəğbətləndirmə metodu insanın davranış
və fəaliyyətinə verilən müsbət qiymət olub, onu daha yaxşı hərəkətlərə
həvəsləndirən metoddur. O, insanın öz qüvvəsinə inamını, kollektivdə hörmət və
nüfuzunu artırır.
Tərbiyə təcrübəsində rəğbətləndirmənin
müxtəlif növlərindən istifadə olunur: bəyənmək, tərifləmək, şifahi və ya yazılı
təşəkkür vermək, mükafatlandırmaq, şərəf lövhəsinə və ya kitabına şagirdin
şəklini vurmaq, fəxri fərmanla təltif etmək, uşağın valideynlərinə razılıq
məktubu göndərmək və s.
Rəğbətləndirmə metodunu tətbiq edərkən təkcə
hərəkətlərin nəticəsini yox, həm də uşağın motivlərini nəzərə almaq vacibdir.
Cəzalandırma metodu insanda xoşagəlməz münasibət və əməllərinə qarşı
iztirab, utancaqlıq hissləri yaradır. Düzgün və ədalətlə verilmiş cəza insana
məsuliyyət hissi aşılayır, iradəni möhkəmlətməyə, şəxsi ləyaqət hissini
gücləndirməyə, öz səhvlərini başa düşməyə, münasibət və davranışını dəyişməyə
kömək göstərir.
Tərbiyə işində cəzanın müxtəlif
növlərindən istifadə olunur: danlaq, şifahi və yazılı töhmət, qəbahəti iclasda
müzakirə etmək, insanı müəyyən həzdən (kinoya, gəzməyə getməkdən, oyundan və
s.) məhrum etmək, sinfi (məktəbi) dəyişmək, məktəbdən xaric etmək və s.
Məsələn, ev tapşırığını yerinə yetirməyən uşaq dərsdən sonra qalıb tapşırığı
icra edir, partanı sındıran, divarı cızan uşaq onu təmir edir, tapşırılan işi
keyfiyyətsiz gördükdə onu yenidən icra edir, oyunda özünü yaxşı aparmayan oyuna
buraxılmır və s.
Cəza tədbirini tətbiq edərkən qəbahətin
xarakterini, uşağın fərdi xüsusiyyətlərini nəzərə almaq lazımdır.
Cəzalandırma və rəğbətləndirmə çox incə
tərbiyə metodlarıdır. Ondan düzgün istifadə etmədikdə tərbiyə işinə ziyan vura
bilər.
Kollektivin tərbiyə işində təsirini
artırmaq məqsədilə uşaq kollektivinə öz üzvlərini rəğbətləndirmək və
cəzalandırmaq hüququ verilməsi faydalıdır. Bu sahədə A.S.Makarenkonun iş
təcrübəsindən istifadə etmək lazımdır.
Tərbiyədə
nəzarət, özünənəzarət və özünəqiymət metodları: Tərbiyə işinin səmərəsi onun gedişinə və nəticəsinə nəzarətlə sıx
bağlıdır. Nəzarət qarşıya qoyulmuş məqsəd baxımından işin gedişini tənzim
etməyi, nəticələri məqsədlə tutuşdurmağı nəzərdə tutur. Bu yolla tərbiyədə əks
əlaqə yaradılır: tərbiyəçi aparılan işin vəziyyəti, nəticələri ilə tanış olur,
onu tənzim edir.
Tərbiyədə nəzarət müxtəlif metodlarla
həyata keçirilir: şagirdlərin tərbiyə səviyyəsini öyrənmək məqsədi ilə aparılan
pedaqoji müşahidələr, söhbətlər, müxtəlif sorğular (anket, şifahi və b.),
fəaliyyət və davranışın, uşaqlara verilən ictimai tapşırıqların təhlili,
müxtəlif tərbiyə situasiyalarının yaradılması və s.
Bu metodların köməyi ilə şagirdlərin
şüur və davranış səviyyəsi, tərbiyə keyfiyyətləri, ünsiyyətinin xarakteri,
ayrı-ayrı fəaliyyət növlərində iştirakı, kollektivdə mövqeyi və s. məsələlər
barədə lazımi məlumatlar toplanıb təhlil edilir.
Nəzarət qiymətləndirmə ilə tamamlanır.
Tərbiyə işlərini qiymətləndirərkən müəyyən meyarlara əsaslanmaq lazımdır:
şagirdlərin dünyagörüşü, ideya inamı və mövqeyi, davranış tərzi, intizamı,
əməyə münasibəti, ünsiyyəti, kollektivdə mövqeyi, estetik və fiziki inkişafı,
ictimai fəallığı və s.
Qiymətləndirmə zamanı şagirdlərin
tərbiyə səviyyəsi ilə yanaşı, müəllimin tərbiyəçi kimi fəaliyyəti də təhlil
olunub qiymətləndirilməlidir. Bu halda onun istifadə etdiyi tərbiyə metodları,
onların optimallığı, müəllimin təşkilatçılığı, şagirdlərə fərdi yanaşma
bacarığı, onlarla ünsiyyətinin xarakteri və s. nəzərə almaq lazımdır.
Tərbiyə işində müəllimin nəzarəti ilə
yanaşı, şagirdləri də özünənəzarətə, özünütərbiyə və özünüqiymətləndirməyə cəlb
etmək əhəmiyyətlidir. Tərbiyə prosesi o zaman səmərəli olur ki, müəllim
şagirdlərdə özünütərbiyəyə tələbat formalaşdırsın.
Şagirdləri özünütərbiyəyə cəlb etmək
üçün həm xarici təsirlərdən (tərbiyəçinin və kollektivin tələbi, yoldaşlıq
tənqidi, böyüklərin və yoldaşların nümunəsi, yarış və s.), həm də daxili
stimullardan (tələbat və maraqlardan) bacarıqla istifadə etmək lazımdır.
Şagirdlərin özünütərbiyəsinə müəllim pedaqoji rəhbərliyi təmin etməli, onların
özünütərbiyə metodlarına (özünütəhlil, şəxsi öhdəlik, özünənəzarət, özünüqiymətləndirmə
və s.) yiyələnmələrinə kömək göstərməyə çalışmalıdır. Şagirdlərə özlərinə
düzgün qiymət verməyi öyrətmək lazımdır. Yanlış (qeyri-adekvat)
özünüqiymətləndirmə hallarının - özünə həqiqətdə olduğundan yuxarı və ya aşağı
qiymət verməyin zərərini onlara başa salmaq da vacibdir.
Yuxarıda nəzərdən keçirdiyimiz tərbiyə
metodları insana edilən çoxcəhətli pedaqoji təsirlərin heç də hamısını əhatə
etmir. Tərbiyə təcrübəsində bu metodlarla yanaşı, bir sıra dolayı təsir
priyomlarından da istifadə olunur. Bu zaman uşağa birbaşa təsir göstərilmir,
onun nöqsanları bilavasitə ona izah edilmir. Tərbiyə metodlarının təsnifatına
müvafiq olaraq dolayı təsir priyomlarını dörd qrupa bölmək olar.
- Şüura təsir priyomları: təxirə
salınmış söhbət, oxşar hadisənin şərhi, şagirdin intim hisslərinin
fəallaşdırılması (məs., xəstə anasını sevindirmək üçün səylə oxumağa sövq
edilməsi), tərbiyə prosesinə əlavə (nüfuzlu) şəxslərin daxil edilməsi, müəyyən
keyfiyyəti aşılamaq üçün şagirdin mütaliəyə cəlb edilməsi, müəyyən məqamlarda tərbiyəvi
məzmunlu atalar sözü, lətifə və xalq məsəllərindən istifadə edilməsi və s.
- Fəaliyyətin və şəxsi davranış
təcrübəsinin təşkili priyomları: şagirdi maraqlı fəaliyyətə (tapşırıqlara) cəlb
etmək, aşağı sinif şagirdləri üzərində hamilik işinə cəlb etmək, şagirdin
gücünə inam bildirmək, xahiş etmək, kollektivin fərdə təsirini təşkil etmək
("partlayış" və ya "heyrətləndirmə" priyomu).
- Fəaliyyəti stimullaşdırma priyomları:
təxirə salınmış cəza, qeyri-müəyyən ünvana yönələn danlaq (müəllim ad çəkmədən,
ünvansız müəyyən qəbahəti tənqid edir, "günahkar" şəxs öz payını
götürür).
- Nəzarət, özünənəzarət və özünəqiymət
priyomları: şagirdə müəyyən işi yoxlamağı, hər hansı məsələyə nəzarət etməyi
etibar etmək, qəbahəti sinif iclasında müzakirə edib qiymətləndirmək və s.
Tərbiyə işində bütün metod və
priyomlardan qarşılıqlı vəhdətdə, bir sistem halında istifadə etmək lazımdır.
Tərbiyə vasitələri sistemindən ayrılıqda götürülən heç bir metod və priyom
lazımi səmərə verə bilməz; o, bir halda yaxşı, başqa halda pis nəticə
verəcəkdir. Tərbiyəçi konkret şəraitdən, uşağın yaş və fərdi xüsusiyyətlərindən
çıxış edərək, hər bir şərait, konkret fərd üçün ən münasib (optimal) metodlar
seçib, onları yaradıcı tətbiq etməlidir. Yalnız bu şərtlə tərbiyədə uğur
qazanmaq olar.
İstifadə olunmuş ədəbiyyat:
1. Kazımov Nurəddin. “Məktəb pedaqogikası”. Bakı:
Ofset, 2009.
2.Rüfət Lətif
oğlu Hüseynzadə. "Pedaqogika fənni üzrə proqram". Bakı 2010
3.Firədun Nadir oğlu ibrahimov.
"Pedaqogika" dərslik 1-ci cild Bakı 2012
4. Əliyeva
Zərifə İbrahim qızı. "Pedaqogika" dərslik Bakı 2004
5.Ağahüseyn
Həsənov "Pedaqogika" dərslik Bakı 2007
0 коммент.:
Отправить комментарий