Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyinin
Kollegiyasının
2014-cü il 6 noyabr tarixli,
1/2
nömrəli Qərarı ilə təsdiq edilmişdir
.MÜƏLLİMLƏRİN ETİK
DAVRANIŞ QAYDALARI
1. Ümumi müddəalar
1.1. Müəllimlərin etik davranış
Qaydaları müəllimlərin etik davranış prinsiplərini və onlara uyğun tələbləri,
təhsil prosesi iştirakçılarının qarşılıqlı münasibətlərinin xüsusiyyətlərini
müəyyən edir və onları tənzimləyir.
1.2. Bu Qaydalar Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasına, “Təhsil haqqında” Azərbaycan Respublikasının
Qanununa, Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2013-cü il 24 oktyabr tarixli
13 nömrəli Sərəncamı ilə təsdiq edilmiş “Azərbaycan Respublikasında təhsilin
inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası”na, Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
2012-ci il 5 sentyabr tarixli 2421 nömrəli Sərəncamı ilə təsdiq edilmiş
“Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə dair 2012-2015-ci illər üçün Milli
Fəaliyyət Planı”na uyğun olaraq hazırlanmışdır.
1.3. Bu Qaydalar təhsilin bütün
səviyyələrində peşə fəaliyyəti zamanı təhsilverənlərin ümumi davranışını və
təhsil prosesi iştirakçıları ilə qarşılıqlı münasibətlərini tənzimləyən
normalar məcmusundan ibarətdir.
1.4. Bu Qaydalar bütün növ təhsil
müəssisələrində çalışan müəllimlərə şamil edilir.
1.5. Bu Qaydaların tətbiqində əsas
məqsəd təhsil müəssisələrində sağlam işgüzar durumun bərqərar olmasına,
vətəndaşların təhsil müəssisəsinə və müəllimə etimadının artırılmasına, təhsil
müəssisələrinin idarə olunmasında valideynlərin və cəmiyyətin daha yaxından
iştirakının təmin edilməsinə, təhsil müəssisələrinin fəaliyyətində
səmərəliliyin və şəffaflığın artırılmasına, təhsil müəssisəsində korrupsiya
hallarının və maraqların toqquşmasının qarşısının alınmasına və müəllim
nüfuzunun yüksəldilməsinə nail olmaqdan ibarətdir.
2. Etik davranış prinsipləri və onlara
uyğun tələblər
2.1. Müəllim peşə fəaliyyətində
aşağıdakı etik davranış prinsiplərini gözləməli və tələblərə ciddi şəkildə əməl
etməlidir:
2.1.1. Qanunun aliliyi –
müəllim vəzifə funksiyalarının icrası zamanı Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının,
Azərbaycan Respublikasının qanunlarının, habelə Azərbaycan Respublikasının
tərəfdar çıxdığı beynəlxalq müqavilələrin tələblərinə, insan hüquqlarına və
demokratik prinsiplərə əməl etməyə borcludur.
2.1.2. Vicdanlılıq –
müəllim cəmiyyət və dövlətin maraqları naminə öz peşə fəaliyyətini keyfiyyətlə
və səmərəli yerinə yetirməyə borcludur. Müəllim bütün hallarda hər bir şəxs
üçün vicdanlılıq nümunəsi olmalıdır.
2.1.3. Peşəkarlıq və fərdi
məsuliyyət – müəllim öz fəaliyyətini Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyi ilə müəyyən olunmuş vəzifələr çərçivəsində peşəkar səviyyədə
yerinə yetirməyə borcludur və vəzifə funksiyalarının keyfiyyətlə yerinə
yetirilməməsinə görə intizam məsuliyyəti daşıyır. Müəllim peşəkar fəaliyyəti və
şəxsi nümunəsi ilə təhsilalanların, valideynlərin, cəmiyyətin təhsil sisteminə,
təhsil müəssisəsinə və təhsil işçilərinə inamını artırmalı və
möhkəmləndirməlidir.
2.1.4. Loyallıq –
müəllim onun peşə vəzifəsinə aid olmadığı hallarda işlədiyi və digər təhsil
müəssisələrinin, dövlət orqanlarının, onların rəhbərlərinin fəaliyyəti ilə
əlaqədar (qanunsuz fəaliyyət istisna olmaqla) tənqidi ictimai mülahizələrdən,
çıxışlardan və onların fəaliyyətinə ictimai qiymət verilməsindən çəkinməlidir.
Müəllim peşə fəaliyyəti zamanı müəllim adına və nüfuzuna, habelə təhsil
müəssisəsinin işgüzar nüfuzuna xələl gətirə biləcək hərəkətlərə yol
verməməlidir.
2.1.5. Mədəni davranış –
müəllim təhsilalanlarla, rəhbərlik və həmkarları ilə davranışında nəzakətli,
xeyirxah, diqqətli və təmkinli olmalıdır. Müəllim peşə fəaliyyəti ilə əlaqədar
iradları, tənqidi fikirləri qəbul etməli, qiymətləndirməli və onlardan düzgün
nəticə çıxarmalıdır. Müəllim səmimi, çalışqan, intizamlı, təşəbbüskar olmalı,
xarici görkəminə, geyiminə xüsusi fikir verməli, hər zaman səliqəli olmalıdır.
2.1.6. Qərəzsizlik –
müəllim peşə vəzifəsini yerinə yetirərkən qərəzsiz olmalı, irqinə,
milliyyətinə, dilinə, cinsinə, sosial mənşəyinə, dinə münasibətinə, əqidəsinə,
ictimai mənsubiyyətinə görə təhsilalanlara və təhsil prosesinin digər iştirakçılarına
fərq qoymamalıdır. Müəllim özünün və ya maraqlı şəxslərin mənafelərinin vəzifə
funksiyalarının icrası zamanı ona təsir etməsinə yol verməməli və buna şərait
yaratmamalıdır. Müəllim öz peşə vəzifəsindən və səlahiyyətlərindən kənar
məsələlərə müdaxilə etməməlidir.
2.1.7. İctimai etimad –
müəllim peşə nüfuzunu möhkəmləndirməyə, müəllim adını, şərəf və ləyaqətini uca
tutmağa borcludur. Müəllim etik davranış qaydalarını pozduğu halda pozuntunu
tez bir zamanda aradan qaldırmalı, ictimai etimadın bərpasına çalışmalıdır.
Müəllim işlədiyi təhsil müəssisəsinin fəaliyyəti barədə kütləvi informasiya
vasitələri nümayəndələrinin qanunla müəyyən edilmiş qaydada doğru
məlumatlanmasına kömək göstərməlidir.
2.1.8. Konfidensiallıq - qanunla
nəzərdə tutulmuş hallar istisna olmaqla, müəllim peşə vəzifələrinin icrası ilə
bağlı təhsilalanların, onların valideynlərinin, habelə həmkarlarının şəxsi
həyatı barədə ona məlum olan məlumatların konfidensiallığını təmin etməlidir.
3. Müəllim şəxsiyyəti
3.1. Müəllim təhsil sahəsində dövlət
siyasətinin həyata keçirilməsində iştirak edir, təhsil proqramlarının
təhsilalanlar tərəfindən mənimsənilməsini təmin edir.
3.2. Müəllim təhsilalanlarda fəal
vətəndaş mövqeyi formalaşdırır, onları vətənpərvərlik, azərbaycançılıq və
dövlətçilik ruhunda tərbiyə edir, müstəqil həyata və əmək fəaliyyətinə
hazırlayır.
3.3. Müəllim əlavə təhsil və
özünütəhsil yolu ilə ixtisasını, elmi-pedaqoji və peşəkarlıq səviyyəsini daim
artırır, təhsilin nəticə və göstəriciləri üzrə araşdırma və təhlillər aparır,
keyfiyyətin yüksəldilməsi və nailiyyətlərin əldə edilməsi üçün təkliflərlə
çıxış edir.
3.4. Müəllim novatordur, innovasiya və
yeni tədris texnologiyalarını mənimsəyir və öz təcrübəsində tətbiq edir.
3.5. “Təhsil haqqında” Azərbaycan
Respublikası Qanununun 42-ci maddəsinə uyğun olaraq müəllim ona həvalə edilmiş
işin keyfiyyətinə və nəticələrinə görə və hər bir təhsilalanın intellektual,
emosional, mənəvi inkişafı üçün intizam və mülki məsuliyyət daşıyır.
3.6. Müəllim gənc nəslə milli və bəşəri
dəyərləri aşılamaqla təhsilalanların mədəni inkişafı prosesində birbaşa iştirak
edir.
3.7. Müəllim təhsilalanlara keyfiyyətli
təhsil verməklə peşəsinə olan ictimai etimad və hörməti doğruldur.
3.8. Müəllim pedaqoji etika və əxlaq
normalarına riayət edir, müəllim nüfuzunu yüksək tutur, ziyalılıq nümunəsi
göstərir.
3.9. Müəllim şəxsi nümunəsi ilə
təhsilalanlara Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına və qanunlarına,
dövlət rəmzlərinə, Azərbaycan xalqının tarixinə, mədəniyyətinə, dilinə, adət və
ənənələrinə, milli və ümumbəşəri dəyərlərə, cəmiyyətə, ətraf mühitə hörmət və
qayğı hissi aşılayır.
3.10. Müəllim təhsilalanların şərəf və
ləyaqətinə hörmətlə yanaşır, əsassız mühakimələrə yol vermir, obyektivlik və
qərəzsizlik nümayiş etdirir.
3.11. Müəllim peşə fəaliyyəti dövründə
maraqların toqquşmasına yol vermir və vəzifə səlahiyyətlərindən şəxsi maraqları
üçün istifadə etmir.
3.12. Müəllim bilərəkdən yalan, təhrif
olunmuş, yaxud öz şəxsi marağı naminə həmkarının vəziyyətini pisləşdirən və ya
yaxşılaşdıran məlumat verilməsinə görə intizam məsuliyyəti daşıyır.
3.13. Müəllim təhsil müəssisəsinin
əmlakından səliqəli və səmərəli istifadə edir, onu qoruyur. Müəllim təhsil
müəssisəsinə məxsus əmlakdan (sinif otağı, tədris resursları, telefon,
kompüter, mebel və s.) şəxsi maraqları üçün istifadə etmir.
3.14. Müəllim icra və əmək intizamına
riayət edir, iş vaxtında kənar işlərlə məşğul olmur, üzrsüz səbəbdən işdən
yayınmır.
3.15. Müəllim şəxsi həyatında milli
əxlaq, ictimai davranış normalarına riayət edir.
4. Münasibətlər
4.1. Təhsilalanlarla münasibət
4.1.1. Müəllim təhsilalanlarla
münasibətdə qarşılıqlı hörmətə əsaslanan ünsiyyət tərzi seçməlidir.
4.1.2. Müəllim özünə və təhsilalanlara
qarşı tələbkar olmalı, bu tələbkarlıq əsaslı və müsbət xarakter daşımalıdır.
4.1.3. Müəllim təmkinli davranmalı və
hər bir vəziyyətdə özünü ələ almağı bacarmalıdır.
4.1.4. Müəllim təhsilalanlarda müsbət
keyfiyyətlərin formalaşmasına və inkişafına təkan verəcək müasir təlim
texnologiyalarından və strategiyalarından istifadə etməlidir.
4.1.5. Müəllim hər bir təhsilalanın
sağlamlığını və rifahını düşünərək, onları zərərli vərdişlərdən
çəkindirməlidir.
4.1.6. Müəllim təhsilalanların
fəaliyyəti, nailiyyətləri, bilik, bacarıq və səriştələrinin
qiymətləndirilməsində obyektiv və qərəzsiz olmalı, təhsilalanlarda özünə inam
hissini möhkəmləndirməli, motivasiyanı yüksəltməlidir. Təhsilalanlara verilən
qiymətin qərəzli şəkildə azaldılmasına və ya əsassız olaraq artırılmasına yol
verməməlidir.
4.1.7. Müəllim təhsilalanlara qarşı
xeyirxah və ədalətli olmalı, onlara qarşı haqsızlığa yol verdikdə səhvini
etiraf etməyi bacarmalı, onun nəticələrini aradan qaldırmağa çalışmalıdır.
4.1.8. Müəllim hər zaman nitqinə fikir
verməli, nitqində kobud və təhqiredici sözlər işlətməməlidir.
4.1.9. Müəllim təhsilalanlara qarşı
fiziki zor işlətməməli, onların şərəf və ləyaqətini alçaldan hərəkətlərə (və ya
hərəkətsizliyə) yol verməməlidir.
4.1.10. Müəllim təhsilalanlar
tərəfindən ona verilən şəxsi məlumatların məxfiliyini qorumalıdır.
4.1.11. Müəllim öz vəzifə səlahiyyətlərindən
sui-istifadəyə yol verməməlidir.
4.1.12. Müəllim peşə fəaliyyətini
yerinə yetirmək müqabilində təhsilalanlardan hər hansı maddi və qeyri-maddi
nemətlər tələb etməməlidir.
4.2. Kollektivlə münasibət
4.2.1. Müəllimlər arasında münasibət əməkdaşlıq
və qarşılıqlı hörmət prinsipinə əsaslanmalıdır. Müəllim yalnız şəxsi nüfuzunu
deyil, işlədiyi təhsil müəssisəsinin və həmkarlarının da nüfuzunu qorumalıdır.
Təhsilalanlar və digər şəxslər qarşısında müəllimin öz həmkarını təhqir etməsi
və zor tətbiq edilməsi yolverilməzdir.
4.2.2. Müəllim öz həmkarının peşəkar
baxış və fikirlərinə hörmətlə yanaşmalıdır.
4.2.3. Müəllim pedaqoji münasibətlərdə
təhsil müəssisəsinin fəaliyyətinə mənfi təsir göstərən mübahisə və münaqişələrə
yol verməməli, yaranmış mübahisə və münaqişəni konstruktiv həll etməyə
çalışmalıdır.
4.2.4. Müəllim ümumi vəzifələrin
icrasına və əməkdaşlığa mane olacaq rəqabətə yol verməməlidir.
4.2.5. Müəllim həmkarlarının
fəaliyyətini düzgün qiymətləndirməli, onların səhvlərinə göz yummamalı, fikir
və baxışlarına yönəlmiş tənqidləri təhqirə çevirməməlidir, tənqid
əsaslandırılmış, dəqiq və xoşniyyətli olmalıdır.
4.2.6. Müəllim öz fəaliyyəti ilə
işlədiyi kollektivin nüfuzunun artmasına çalışmalıdır.
4.3. Təhsil müəssisəsinin rəhbəri ilə
(direktor, rektor) münasibət
4.3.1. Müəllim rəhbərin qanunauyğun
yazılı əmrlərini, sərəncamlarını və ya şifahi tapşırıqlarını yerinə yetirməyə
borcludur.
4.3.2. Müəllim rəhbər tərəfindən ona
verilən əmrin və tapşırığın qanuna və ya digər normativ hüquqi akta zidd olmasına
əmindirsə, o, həmin əmri və ya tapşırığı yerinə yetirməkdən imtina edə bilər.
Bu barədə yazılı əsaslandırmanı birbaşa rəhbərliyə və ya yuxarı orqana təqdim
etməlidir.
4.3.3. Rəhbərin qanuni göstərişlərinin
müəllimlər tərəfindən yerinə yetirilməməsi intizam məsuliyyətinə səbəb olur.
4.3.4. Müəllimlə rəhbərin arasındakı
münasibətlər qarşılıqlı hörmət əsasında qurulmalıdır.
4.3.5. Müəllim rəhbərə öz həmkarları
barədə bilərəkdən yalan və ya təhrif olunmuş məlumatlar verməməli, məlumatı
verməzdən əvvəl bütün imkanlardan istifadə edərək onun düzgün olub-olmamasını
müəyyən etməlidir.
4.4. Valideyn və ya digər qanuni
nümayəndələrlə münasibət
4.4.1. Müəllim valideyn və ya digər
qanuni nümayəndələrin hüquqlarını bilməli, onlara təhsilalanlarla bağlı
tövsiyələr verməli, valideyn və uşaqlar arasında yaranan mübahisə və
münaqişələrin həllində yardımçı olmalıdır.
4.4.2. Müəllim tərəfindən valideynlərin
qanunazidd hərəkətlərə sövq edilməsi yolverilməzdir.
4.4.3. Müəllim valideyn və ya digər
qanuni nümayəndələrlə hörmətlə və nəzakətlə davranmalıdır.
4.4.4. Valideyn və ya digər qanuni
nümayəndələrlə münasibətlər təhsilalanlarla münasibətlərə və onların
nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsinə təsir göstərməməlidir.
4.4.5. Valideyn və ya digər qanuni
nümayəndələr tərəfindən könüllü və qanunvericiliklə qadağan olunmayan üsullarla
təhsil müəsissəsinə edilmiş yardım, müəllim - təhsilalan münasibətlərinə və
nailiyyətlərin qiymətləndirilməsinə təsir göstərməməlidir.
4.5. Müəllim və cəmiyyət
4.5.1. Müəllim milli-mənəvi dəyərlərin,
mədəni irsin qoruyucusu missiyasını daşımaqla bərabər cəmiyyətin fəal üzvü
olmalıdır.
4.5.2. Müəllim hər zaman cəmiyyətə
fayda verməyə çalışmalıdır. Yalnız peşə fəaliyyətini həyata keçirərkən deyil,
bütün hallarda münaqişələrə və mübahisələrə yol verməməli, problemlərin
həllinə, münaqişələrin qarşısını almağa çalışmalıdır.
4.5.3. Müəllim vətəndaşlıq borcunu dərk
etməli və yerinə yetirməli, cəmiyyət üzvləri ilə münasibətlər qurarkən öz
şəxsiyyətini qorumalı və mənfi təsir altına düşməməlidir.
5. Müəllim andı
5.1. And Azərbaycan Respublikası ilə
müəllim arasında açıq hüquqi borc və sədaqət münasibətlərini təsdiq edir.
5.2. Müəllim ilk dəfə daimi işə qəbul
olunarkən belə bir and içir: “Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına və
qanunlarına riayət edərək Azərbaycan təhsilinin ənənələrinə sadiq qalacağıma,
keyfiyyətli təhsil xidməti göstərəcəyimə, peşəkar fəaliyyət zamanı qeyri-etik
davranışın hər hansı bir formasına yol verməyəcəyimə, həmkarlarım,
təhsilalanlar, valideynlər və digər şəxslərlə münasibətləri hörmət, şərəf və
ləyaqət əsasında quracağıma, müəllim adını və şərəfini uca tutacağıma and
içirəm.”
5.3. Andiçmə təntənəli şəraitdə
Azərbaycan Respublikasının Dövlət bayrağı altında Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına əl basmaqla həyata keçirilir.
5.4. Andiçmə bir dəfə olur. Andın
imzalanmış mətni müəllimin şəxsi işində saxlanılır.
6. Etik davranış qaydalarına riayət
olunmasının təmin edilməsi
6.1. Hər bir müəllim etik davranış
qaydalarına əməl etməyə borcludur.
6.2. Müəllimlər tərəfindən etik
davranış qaydalarına əməl olunması rəhbər tərəfindən təhlil edilir və bu
Qaydaların 6.3.6-cı yarımbəndində müəyyən edilmiş tədbirlər görülür.
6.3. Rəhbər:
6.3.1. yeni işə qəbul olunan
müəllimləri bu Qaydalarla tanış etməli və pedaqoji kollektivə bu Qaydaları izah
etməklə müraciət edən hər bir müəllimə müvafiq tövsiyələr verməlidir;
6.3.2. müəllimlərin davranışının bu
Qaydalara uyğunluğuna nəzarət etməli və onun təhlilini aparmalıdır;
6.3.3. öz davranışı ilə bu Qaydalara
əməl olunmasında nümunə göstərməlidir;
6.3.4. pedaqoji kollektivi və ya hər
hansı bir müəllimi hüquqa və etik normalara zidd olan hərəkətlərə sövq
etməməlidir;
6.3.5. bu Qaydaların pozulmasının
qarşısının alınması üzrə tədbirlər görməlidir;
6.3.6. bu Qaydaların pozulması
hallarının rəhbərlikdə və kollektivdə müzakirəsini təşkil etməli və qayda
pozmuş müəllimlərin intizam məsuliyyətinə cəlb edilməsi üçün tədbirlər
görməlidir;
6.3.7. təhsil müəssisəsinin
fəaliyyətinə mənfi təsir göstərən mübahisələr, münaqişələr və maraqların
toqquşması hallarının qarşısını vaxtında almalı, yaranmış mübahisə və
münaqişəni konstruktiv həll etməyə çalışmalı və nizam-intizam yaratmalıdır;
6.3.8. bu Qaydaların pozulması halları
ilə bağlı həyata keçirilmiş tədbirlər barədə kollektivi və ictimaiyyəti
iclaslar, yığıncaqlar keçirilməsi və ya kütləvi informasiya vasitələri ilə
məlumatlandırmalıdır;
6.3.9. bu Qaydaların pozulmasının
nəticələrinin aradan qaldırılması, təhsil müəssisəsinə ictimai etimadın
artırılması üçün tədbirlər görməlidir.
6.4. Rəhbər tərəfindən müəllim əməyinin
qiymətləndirilməsi həqiqi xidmətlərinə görə olmalı, qərəzsiz və ədalətli
formada həyata keçirilməlidir.
6.5. Rəhbərin müəllimdən peşə
vəzifələrinin icrasına aid olmayan və ya şəxsi həyatı haqqında məlumatlar tələb
etməsi və yayması, habelə müəllim əməyinin keyfiyyətinə və onun karyerasına
təsir edəcək məlumatların gizlədilməsi və ya ona təhrif olunmuş məlumatların
verilməsi yolverilməzdir.
6.6. Rəhbər kollektivin etik davranış
qaydalarına əməl etməsinə birbaşa məsuliyyət daşıyır.
Uşaq hüquqları haqqında
AZƏRBAYCAN RESPUBLIKASININ
QANUNU
Bu Qanun Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasına, Uşaq
Hüquqları Bəyannaməsinə, Uşaq Hüquqlarına dair Konvensiyaya və digər beynəlxalq
hüquq normalarına uyğun olaraq Azərbaycan Respublikasında uşaqların hüquqlarını
və azadlıqlarını, uşaqlar barəsində dövlət siyasətinin əsas prinsiplərini,
onların müdafiəsi sahəsində dövlət orqanlarının, digər hüquqi və fiziki şəxslərin
vəzifələrini müəyyən edir.
ÜMUMİ MÜDDƏALAR
M a d d ə 1 . Qanunun tə sir dairəsi
Uşaqların bu Qanunda nəzərdə tutulmuş hüquqları və vəzifələri 18
yaşına (yetkinlik yaşına) çatmayan və tam fəaliyyət qabiliyyəti əldə etməyən hər
bir şəxsə aid edilir.
M a d d ə 2 . Uşaq hüquqları barəsində qanunvericilik
Uşaq hüquqları barəsində qanunvericilik bu Qanundan və Azərbaycan
Respublikasının digər normativ hüquqi aktlarından ibarətdir. Digər normativ
hüquqi aktların normaları uşaqların bu Qanunla müəyyən edilmiş hüquq və
azadlıqlarını məhdudlaşdıra bilməz.
M a d d ə 3 . Uşaqlar barəsində dövlət siyasəti
Uşaqlar barəsində dövlət siyəsəti hər bir uşağın zəruri maddi və məişət
şəraitində böyüyüb tərbiyə olunmasının, mütərəqqi tələblər əsasında təhsil
almasının, layiqli vətəndaş kimi formalaşmasının tə min edilməsinə yönəldilir.
Dövlət siyasəti milli və yerli xüsusiyyətlər nəzərə alınmaqla
yaradılmış məqsədli uşaq social proqramları əsasında həyata keçirilir. Bu
proqramların yerinə yetirilməsinə dövlət orqanları ilə yanaşı digər hüquqi və
fiziki şəxslər də iştirak edə bilərlər.
M a d d ə 5 . Uşaq mənafelərinin üstünlüyü
Dövlət orqanları, bütün fiziki və hüquqi şəxslər öz fəaliyyətində
uşaqların mənafelərini üstün tutmalı, onların hüquqlarının tə min olunmasına şərait
yaratmalıdırlar. Azərbaycan Respublikasının normativ hüquqi aktları və müvafiq
orqanların qərarları uşaq mənafelərinə zidd olmamalı və onların icrası
uşaqların həyatına, inkişafına və tərbiyəsinə zərər gətirməməlidir. Uşağın
hüquq və mənafelərini məhdudlaşdıran hər hansı əqd e tibarsızdır.
M a d d ə 6 . Uşaqların hüquq bərabərliyi
Bütün uşaqlar bərabər hüquqlara malikdirlər. Uşaqların, onların
valideynlərinin və ya onları əvəz edən şəxslərin sosial və əmlak vəziyyətindən,
sağlamlığından, irqi və milli mənsubiyyətindən, dilindən, təhsilindən, dinindən,
siyasi baxışlarından, yaşayış yerindən asılı olmayaraq uşaqlar ayrı-seçkiliyə mə
ruz qala bilməzlər. Uşaqlar valideynlərinin və ya onları əvəz edən digər şəxslərin
hərəkətlərinə görə məs uliyyət daşımır və valideynləri ilə bağlı səbəblərə görə
onların hüquqlarının məhdudlaşdırılmasına yol verilmir.
Nikahda və ya nikahdankənar doğulmasından asılı olmayaraq
uşaqların valideynləri barəsində eyni hüquqları vardır.
M a d d ə 7 . Uşağın nümayəndələri
Uşağın valideynləri, eləcə də övladlığa götürənlər, qəyyumlar,
himayəçilər, uşaq evlərinin müdiriyyəti uşaqların hüquq və mənafelərini müdafiə
edən nümayəndələridir.
M a d d ə 8 . Uşağın yaşamaq və inkişaf etmək hüququ
Hər bir uşağın yaşamaq, normal şəraitdə fiziki, əqli və mə nəvi cəhətdən
inkişaf etmək hüququ vardır. Dövlət bu şəraiti tə min edən iqtisadi,
sosial-hüquqi və digər tədbirlər görməyi, sağlam və təhlükəsiz mühit yaratmağı
öz öhdəsinə götürür.
M a d d ə 9 . Uşağın həyatı və sağlamlığının mühafizəsi hüququ
Hər bir uşağın həyat və sağlamlığının mühafizə edilməsi hüquqi
vardır. Dövlət uşaqların həyatının mühafizəsi və sağlam inkişafını tə min edir,
ekoloji təhlükəsizliyini tə min edən şərait yaradır, onların keyfiyyətli yeməklə,
içməli təmiz su ilə təchizi üçün müvafiq tədbirlər görür.
Alkoqol və tütün məmulatlarının uşaqlara satılması, əmək şəraiti
ağır, zərərli olan iş yerlərində, o cümlədən yeraltı tunellərdə, şaxtalarda və
digər yeraltı işlərdə, habelə onların əxlaqi kamilliyinə mənfi təsir göstərən
gecə klublarında, barlarda, eləcə də spirtli içkilərin, tütün məmulatlarının,
narkotik vasitələrin və preparatların istehsalı, daşınması, satışı və
saxlanılması işlərində, həmçinin narkotik vasitələrin, psixotrop maddələrin və
onların prekursorlarının dövriyyəsi ilə bağlı və uşaqların həyatına,
sağlamlığına və ya mənəviyyatına təhlükə törədə bilən digər işlərdə uşaq əməyinin
tətbiq edilməsi qadağandır.
M a d d ə 1 0 . Uşağın ad və vətəndaşlıq almaq hüququ
Hər bir uşaq doğulduqdan sonra Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyinə uyğun olaraq qeydiyyata alınır və vətəndaşlıq əldə edir.
Uşağa ad valideynlərinin qarşılıqlı razılığı ilə, valideynləri
olmadıqda isə qəyyumluq orqanlarının razılığı və ya göstərişi əsasında verilir.
M a d d ə 1 1 . Uşağın tərbiyə almaq hüququ
Hər bir uşağın hərtərəfli inkişaf etmək, milli və ümumbəşəri dəyərlərə
uyğun, humanizm və əxlaqi prinsiplər əsasında tərbiyə almaq hüququ vardır.
Uşağın tərbiyəsi ailədə, məktəbdə, məktəbəqədər və məktəbdənkənar
uşaq tə lim-tərbiyə müəssisələrində aparılır.
Dövlət uşaqların yaradıcılıq qabiliyyətinin, estetik tərbiyəsinin
inkişafı üçün müxtəlif müəssisələr yaradır, habelə belə müəssisələrin
yaradılmasında ictimai təşkilatlara köməklik göstərir.
Zorakılıq, qəddarlıq təbliğ edən və ya erotika və pornoqrafiya
mövzusunda olan, habelə uşaqların psixi və mə nəvi inkişafına zərərli tə sir
göstərən filmlərin, ədəbiyyatların və digər vəsaitlərin uşaqlar arasında
yayılması və nümayişi, habelə bunların hazırlanmasına uşaqların cəlb edilməsi
qadağandır.
M a d d ə 1 2 . Uşağın azadlıq və şəxsi toxunulmazlıq hüququ
Uşaq azadlıq və şəxsi toxunulmazlıq hüququna malikdir.
Müstəsna hal kimi uşağın tutulmasına, həbs edilməsinə yalnız Azərbaycan
Respublikasının qanunvericiliyində nəzərdə tutulmuş əsaslar mövcud olduqda yol
verilə bilər. Uşaq tutulduqda və ya həbs edildikdə bu barədə onun valideynlərinə
və ya digər qanuni nümayəndələrinə dərhal mə lumat verilməlidir.
Uşaqların hüquqları və qanuni mənafeləri pozulduqda, o cümlədən
valideynləri (onlardan biri) uşağın təhsili, tərbiyəsi üzrə vəzifələrini yerinə
yetirmədikdə və ya valideynlik hüquqlarından sui-istifadə etdikdə uşaq öz
hüquqlarını qorumaq üçün müvafiq icra hakimiyyəti orqanlarına, 14 yaşına
çatdıqda isə məhkəməyə müraciət etmək hüququna malikdir.
İstənilən fiziki və ya hüquqi şəxs uşaqlarla qəddar rəftar
hallarını müşahidə etdikdə belə rəftarın qarşısının alınması üçün müvafiq
orqanlara müraciət edə bilər.
Valideynlərin və ya digər şəxslərin uşaqlarla qəddar rəftara yol
verməsi, onlara qarşı psixi və fiziki zor tətbiq etməsi, uşaqların hüquqlarını
pozması Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyi ilə müəyyən edilmiş qaydada
valideynlik hüquqlarından məhrum edilməyə, habelə inzibati və ya cinayət məs
uliyyətinə səbəb olur.
M a d d ə 1 4 . Uşağın vicdan, fikir və söz azadlığı
Hər bir uşağın vicdan, fikir və söz azadlığı vardır.
Valideynlər, digər şəxslər və dövlət orqanları uşağın vicdan,
fikir və söz azadlığına hörmətlə yanaşmalıdırlar.
Uşağın səhhətinə zərərli tə sir göstərən dini ayinlərin icrasına cəlb
edilməsi qadağandır.
M a d d ə 1 5 . Uşağın mə lumat azadlığı
Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyinə uyğun olaraq hər bir
uşağın əqli və fiziki
inkişafı üçün zəruri olan istənilən mə lumatı axtarmaq, əldə etmək,
ötürmək və yaymaq
hüququ vardır.
M a d d ə 1 6 . Uşağın əsas vəzifələri
Cəmiyyətdə davranış qaydalarına əməl etmək,
Azərbaycan Respublikasının dövlət rəmzlərinə bələd olmaq, biliklərə yiyələnmək,
özünü faydalı fəaliyyətə hazırlamaq, valideynlərə, digər vətəndaşların hüquq və
mənafelərinə, öz xalqının və başqa xalqların ən ənələrinə və mədəni sərvətlərinə
hörmətlə yanaşmaq, tarix və mədəniyyət abidələrini, ətraf mühiti qorumaq və Azərbaycan
Respublikasının qanunvericiliyi ilə nəzərdə tutulmuş digər vəzifələri yerinə
yetirmək uşağın borcudur.
Bu vəzifələrin uşaq tərəfindən dərk
edilməsinə və icrasına valideynlərin, müvafiq orqanların və təhsil müəssisələrinin
uşaqlar arasında izahat və təbliğat aparmaları yolu ilə nail
olunur.
UŞAQ VƏ AİLƏ
M a d d ə 1 7 . Uşağın ailədə yaşamaq
hüququ Uşağın ailədə valideynləri ilə birgə yaşamaq, onlardan qayğı görmək
hüququ vardır.
Qanunvericiliklə nəzərdə tutulmuş
hallardan başqa valideynlərin istəyinə zidd olaraq uşağı onlardan ayırmaq
qadağandır.
M a d d ə 1 8 . Valideynlərindən ayrı
yaşayan uşağın hüququ Valideynlərinin hər ikisindən və ya birindən ayrı yaşayan
uşağın onları tanımaq, habelə bu ona mənfi tə sir göstərmirsə, valideynləri ilə
ünsiyyətdə olmaq hüququ vardır.
M a d d ə 1 9 . Valideynlərin hüquq və vəzifələri
Valideynlərin uşağın tərbiyəsində bərabər
hüquq və vəzifələri vardır. Onlar uşağı sağlam böyütməli, ümumbəşəri və milli dəyərlər
əsasında tərbiyə etməli, müstəqil həyata hazırlamalıdırlar. Uşağın qabiliyyətinin
inkişaf etdirilməsi, onun maddi və mənəvi tələbatlarının tə min edilməsi, hüquq
və mənafelərinin mühafizəsi valideynlərin əsas vəzifələridir.
Valideynlərin uşaqlar barəsində hüquq və
vəzifələrinin həyata keçirilməsinə dövlət orqanlarının qarışmasına yalnız
qanunla nəzərdə tutulmuş hallarda və uşağın maraqları naminə yol verilə bilər.
Uşaqların vurduğu maddi ziyana görə onun
valideynləri, övladlığa götürənlər, qəyyumlar və ya himayəçilər Azərbaycan
Respublikasının qanunvericiliyində nəzərdə tutulmuş qaydada məs uliyyət
daşıyırlar.
UŞAQ VƏ CƏMİYYƏT
M a d d ə 2 2 . Uşağın təhsil almaq
hüququ
Hər bir uşağın Azərbaycan
Respublikasının təhsil qanunvericiliyinə uyğun olaraq təhsil almaq hüququ
vardır.
Dövlətin təhsil sistemi uşağın şəxsiyyətinin
inkişafına, zəruri bilik və bacarıqları tam həcmdə əldə etməsinə şərait
yaratmalıdır.
Uşaqların icbari ümumi orta təhsildən yayındırılması
qadağandır.
M a d d ə 2 3 . Fitri istedada malik
uşaqlara dövlət qayğısı
Dövlət fitri istedada malik uşaqların
erkən yaşdan üzə çıxarılması və onların qabiliyyətinin qiymətləndirilməsi üçün
tədbirlər görür, onlar üçün adlı və xüsusi təqaüdlər müəyyən edir, xüsusi təhsil
müəssisələrinin sistemini yaradır və maliyyələşdirir, bu sahədə beynəlxalq əlaqələri
inkişaf etdirir.
M a d d ə 2 4 . Uşağın əmək hüquqları
Uşaqların yaşına, səhhətinə, ümumtəhsil
və peşə hazırlığı səviyyəsinə uyğun olaraq əmək hüququ vardır.
Uşaqların əmək hüququnun yaranmasının və
həyata keçirilməsinin şərtləri Azərbaycan Respublikasının əmək qanunvericiliyi
ilə müəyyən edilir.
M a d d ə 2 6 . Uşaqların ictimai təşkilatlarda
birləşmək hüququ
Uşaqların təhsil və ya yaşayış yerlərində
Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyində müəyyən edilmiş qaydada ictimai
birliklər və ictimai özfəaliyyət orqanları yaratmaq və onlarda birləşmək hüququ
vardır.
Uşaqların və uşaq ictimai birliklərinin
və ictimai özfəaliyyət orqanlarının siyasi fəaliyyətə cəlb edilməsinə yol
verilmir.
M a d d ə 2 7 . Uşağın şərəf və ləyaqətinin
müdafiəsi hüququ
Hər bir uşağın şərəf və ləyaqətini
müdafiə etmək hüququ vardır. Təhsil müəssisələrində, məktəbəqədər və məktəbdənkənar
müəssisələrdə intizam qaydaları ədalət prinsipinə əsaslanmalı, tərbiyəedici və
qarşılıqlı hörmət ruhunda olmalıdır. Uşaqların təhqir edilməsi, şəxsiyyətlərinin
alçaldılması yolverilməzdir.
M a d d ə 2 8 . Uşağın istismardan və zərərli
tə sirlərdən mühafizəsi
Dövlət sosial, hüquqi, iqtisadi, tibbi və
tərbiyəvi vasitələrlə uşaqları istismarın bütün növlərindən, ağır, zərərli və təhlükəli
əməkdən və təsirlərdən mühafizə edir.
Uşaqlara qarşı fiziki və psixi
zorakılıq, uşaqların cinsi istismarı, onların alkoqolizmə, dilənçiliyə, qumara,
fahişəliyə, narkomaniyaya, toksikomaniyaya cəlb edilməsi, cinayətkar məqsədlər
üçün onlardan istifadə edilməsi Azərbaycan Respublikasının qanunvericiliyi ilə nəzərdə
tutulmuş müvafiq məs uliyyətə səbəb olur.
ƏLVERİŞSİZ ŞƏRAİTƏ DÜŞMÜŞ UŞAQLARIN MÜDAFİƏSİ
M a d d ə 3 0 . Əlverişsiz şəraitdə
yaşayan uşaqların müdafiəsi üzrə dövlət proqramları Dövlət hərbi əməliyyatlar,
epidemiya, təbii və ekoloji fəlakətlər zonasında yaşayan və ya onların təsirinə
məruz qalan, habelə yetim uşaqların, natamam (valideynlərdən biri olmayan), aztə
minatlı ailələrin uşaqlarının, şəhid uşaqlarının müdafiəsini xüsusi proqramlar əsasında
təmin edir.
M a d d ə 3 1 . Valideyn himayəsindən məhrum
olmuş uşaqların müdafiəsi tədbirləri Valideyn himayəsindən məhrum olmuş
uşaqların müdafiəsi onların övladlığa, qəyyumluğa, himayəçiliyə, digər ailəyə
verilməsi, bunlar mümkün olmadıqda isə uşaqlara baxan müvafiq müəssisələrdə
yerləşdirilməsi üsulu ilə tə min edilir.
Müdafiə üsulu müəyyən edilərkən uşağın
etnik mənşəyi, dini və mədəni mənsubiyyəti, dili, tərbiyəsinin varisliyi nəzərə
alınmalıdır.
Uşaq müəssisələrində saxlanan valideyn
himayəsindən məhrum olmuş uşaqlar tam dövlət tə minatındadırlar. Onlar Azərbaycan
Respublikasının qanunvericiliyində nəzərdə tutulmuş güzəşt və imtiyazlardan
istifadə edirlər.
M a d d ə 3 3 . İnternat müəssisələrində
uşaqların saxlanmasının və tərbiyəsinin şərtləri
Uşaq evlərində, internat tipli uşaq müəssisələrində
uşaqların tə lim-tərbiyəsinin təşkili və keyfiyyətinə görə həmin müəssisələrin
rəhbərləri məs uliyyət daşıyırlar.
Antipedaqoji və əxlaqsız hərəkətlərə yol
vermiş şəxslərin uşaq müəssisələrində işləməsinə yol verilmir.
Uşaq evlərində və uşaq internat müəssisələrində
uşaqların hərtərəfli fiziki və mənəvi inkişafı, şəxsiyyətinin formalaşması məqsədilə
ailə şəraitinə yaxınlaşan zəruri maddi və mənəvi-psixoloji şərait yaradılır.
M a d d ə 3 4 . İnternat müəssisələri mə
zunlarının müdafiəsi
İnternat müəssisələrinin valideyn himayəsindən
məhrum olmuş mə zunlarının hüquq və mənafelərinin müdafiəsi bu müəssisələrin rəhbərləri
və himayə orqanları tərəfindən həyata keçirilir.
Təhsilini davam etdirməyə gedən və ya işə
düzələn internat müəssisələrinin mə zunlarının Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyində müəyyən olunmuş miqdarda tə minat almaq hüququ vardır.
Yaşayış sahəsi olmayan mə zunların
yetkinlik yaşına çatana qədər bu müəssisələrdə qalmasına icazə verilir.
M a d d ə 3 9 . Qaçqın və ya məcburi
köçkün uşaqların müdafiəsi
Qaçqın və ya məcburi köçkün olan
uşaqların müvafiq status almaq hüququ vardır. Dövlət onları lazımi müdafiə və
humanitar yardımla tə min etmək üçün tə cili müvafiq tədbirlər görür, belə
uşaqların valideynlərinin axtarılmasını təşkil edir, bu məqsədlə beynəlxalq təşkilatlarla
əməkdaşlıq edir, qeyri-dövlət təşkilatlarının fəaliyyətinə zəruri köməklik göstərir.
0 коммент.:
Отправить комментарий