Aktiv yazı üsulları
Aktiv
yazı üsulları şagirdləri fəallaşdırmaqla yanaşı onların yaradıcılıq qabiliyyətinin
inkişaf etməsinə səbəb olur, onlarda yazı savadı formalaşdırır. Aktiv yazı
üsulları aşağıda qeyd edilənlərə görə əhəmiyyət kəsb edir:
- Aktiv yazı şagirdlərin fənlər
üzrə düşünmə qabiliyyətlərini dəqiqləşdirməyə imkan yaradır;
- Şagirdləri öz yazılarına məsuliyyətlə
yanaşmağa vadar edir;
- Fəal yazı şagirdləri öz
ideyalarını düzgün ifadə etmək istiqamətində hazırlaşdırır;
- Gəldikləri nəticələri
başqalarına çatdırmaq imkanı verir;
- Öyrəndiyi problemlə əlaqədar şəxsi
hiss və rəyini ifadə etməyə imkan verir.
Fəal
yazı vasitəsilə müəllim şagirdlərin (və ya qrupların) anlayış, elmi ideyalar
və s. haqqında düzgün və ya düzgün olmayan məlumata malik olub-olmadığını müəyyənləşdirmək
imkanı əldə edir.
Qeyd
etmək lazımdır ki, yuxarıda göstərilənlərə qruplar tərəfindən təqdimatın
gedişi zamanı diqqət yetirilməlidir.
a) Gündəliklər
Gündəliklər
şagirdlərə öyrəndikləri barədə fikirlərini ifadə etməyə imkan yaradır. Şagirdlərin
mövzu ilə əlaqədar göstərdikləri ideyalar müəllimlərdə dəyərli təəssürat
yaratmaqla anlayışların, elmi ideyaların qruplar tərəfindən anlanılması səviyyəsi
haqqında məlumat verir. Gündəliklər müəllim-şagird, şagird-şagird arasında ünsiyyət
yaratmaqla anlayışların, elmi nəticələrin dəqiqləşdirilməsinə, bacarıq və vərdişlərin
inkişaf etdirilməsinə şərait yaradır.
Gündəliklərin
əhəmiyyəti haqqında göstərmək olar ki:
- Gündəliklərdən istifadə
ayrı-ayrı mövzularla iş zamanı faydalı ola bilər (məsələn, fakt, arqumet və s.
istinad etmək lazım olduğu anlarda).
- Gündəliklər şagirdlərin etdiklərini,
başa düşdüklərini, başa düşmədiklərini, hansı istiqamətdə inkişaf etdiklərini,
nailiyyətlərə necə nail olduqlarını, nəyə ehtiyacı olduqlarını öz sözləri ilə
ifadə etməyə imkan yaradır.
Gündəliklə
əlaqədar müəllimin funksiyaları:
- Müəllim gündəlikləri oxumalı,
qiymətləndirməli, “sağ ol” deməklə kifayətlənməlidir,
- Şagirdlərin yanlış anladığı mövzularla,
qarşılaşdığı problemlərlə əlaqədar gündəlikdə məqsədə uyğun qeydlərin
aparılması vacibdir,
- Şagirdlərə istiqamətlər verilməlidir.
Bunlar “Nə etdiniz?”, “Nə başa düşdünüz?”, “Nə başa düşmədiniz?”, “Hansı
bacarıqları inkişaf etdirdiniz?”, “Nə xoşunuza gəldi?” və s. kimi suallarla həyata
keçirilməlidir.
Belə
suallar şagirdlərin tədris fəaliyyətini qiymətləndirən zaman faydalı ola bilər.
b) Məktublar.
Məktublar
şagirdlərin dərsə hazırlaşması prosesinə kömək edir. Onlarda anlayış və elmi
ideyaların, eləcə də əldə edəcəyi biliklərin mənimsənilməsinə, möhkəmləndirilməsinə
kömək edir. Məktublar müəllimlərə istiqamətverici rol oynayır, belə ki,
şagirdlərin nəyi başa düşmədiklərini müəyyənləşdirməyə imkan verir. Məktub yazmağın
həyati əhəmiyyəti böyükdür, şagirdləri düzgün yazı üslubu ilə tanış etməklə
onları bu istiqamətdə formalaşdırır.
Müəyyən
bir lahiyənin, mövzunun dərsin sonunda məktub yazmaqla şagirdlərin öyrəndiklərini
müəllimə, valideyinə çatdırmaq funksiyası daşıyır. Yuxarı siniflərdə elektron
poçtdan istifadə etmək olar. Şagirdlərin məktublarına müəllimlər münasibət göstərərkən
realist olmalıdırlar. Məktublarda şagirdlərin öz fikirlərini sərbəst ifadə
etmələri demokratiyanın əlamətlərindən biridir. Məktublar şagirdlərin etik-mənəvi
cəhətdən də inkişafını təmin edən vasitədir.
Şəki
şəhər 19 saylı məktəbin beşinci sinfində müəllim N.Tusinin “Əxlaqi-Nasiri” əsərindən
götürülmüş aşağıdakı parça üzərində işləməyi tapşırır.
“İnsan
çox danışmamalı, başqasının sözünü yarımçıq kəsməməli, başqasının nağıl
etdiyi hekayət və ya rəvayəti bilirsə, bunu üzə vurmamalı və onun danışıb
qurtarmasına imkan yaratmalıdır. Başqasından soruşulana cavab verməməli,
ümumidən edilən sualda camaatı qabaqlayıb irəli düşməməlidir. Biri cavab
verirsə, daha qabil cavab verməyə qadir olsa da, səbr etməli, o, sözünü
qurtardıqdan sonra öz cavabını verməlidir, lakin əvvəlkinə tənə etməməlidir.
Onun yanında iki adam söhbət edirsə, qarışmamalı, ondan gizlədilirsə, gizlin
qulaq asmamalıdır, özləri müraciət etməsələr, söhbətə qoşulmamalıdır”.
Tapşırıq
yekunlaşdırıldıqdan sonra həmən sinif şagirdi Aqil İsmayılovun dostuna yazdığı
məktuba diqqət yetirək. “Cabir, bu gün biz Azərbaycan dili dərsində Nəsrəddin
Tusinin “Əxlaqi-Nasiri” əsərindən bir parçanı öyrəndik və onu təhlil etdik.
Öyrəndiyimiz parçanın tərbiyəvi əhəmiyyəti böyükdür. Bu parçadan çıxan nəticələrdən
biri də belə idi: dostlarından biri danışarkən sən tez-tez müdaxilə etsən sən
danışarkən o müdaxilə edər. Ona görə də söhbət edəni səbrlə, axıra qədər dinləməli,
ondan sonra öz fikrini deməlisən. Bunu mədəni davranış qaydaları tələb edir”.
c) Qəzet məqalələri.
Düzgün
yazı vərdişlərinin formalaşdırılmasında, şagirdlərin yaradıcı şəkildə inkişaf
etdirilməsində, yeniliklərin dərslərdə tədris edilən mövzularla əlaqələndirilməsində
qəzet məqalələrinin əhəmiyyəti böyükdür. Müəllim yuxarı siniflərdə şagirdlərə
yeni kəşflər, xəstəliklər və tibb, ətraf mühit, kosmos, təbii fəlakətlər və s.
mövzularda qəzet məqalələri hazırlamağı tapşıra bilər. Sinif divar qəzeti
üçün nəzərdə tutulan belə məqalələr üçün materialları şagirdlər kütləvi mətbuatdan,
elmi kitablardan əldə edə bilər. Prosesin başlanğıcında müəllim şagirdlərə
istiqamət verməlidir. Müəllim məqsədəuyğun məqalələri nümayiş etdirməli,
yazı üslubu və formaları ilə şagirdləri tanış etməlidir. Həmçinin yazı çərçivələri
verməli, məqalədə əhatə olunmalı məsələlərə aydınlıq gətirməlidir. Şagirdlər
divar qəzeti üçün məqalələri qrup şagirdləri ilə birlikdə hazırlamalıdırlar.
Qəzet
məqalələrinin üstün cəhətləri:
- Qəzet məqalələri şagirdləri həvəsləndirmək
xüsusiyyətinə malikdir;
- Qəzet məqalələri qrup işini
canlandırır, şagirdləri yaradıcı işləməyə təhrik edir;
- Qrup daxili ünsiyyət
bacarıqlarını formalaşdırır;
- Real həyatı, təlim-tərbiyə
prosesini əks etdirir.
İbtidai
sinif şagirdlərini, ilkin olaraq, sinif divar qəzeti üçün məqalələr
hazırlamağa istiqamətləndirmək lazımdır. Sinif şagirdləri ilə birlikdə qəzet
üçün rublikalar müəyyənləşdirilməlidir. Rublika olaraq “Sinfimizin qabaqcılları”,
“Bizim idmançılar”, “Yaşıllığın dostları”,
“Şənlik bizə yaraşır”, “Maraqlı hadisələr” və s. seçilə bilər.
ç) Mütəhərrik
dairələr metodu.
Bu
metod şagirdlərin təfəkkürünün, təxəyyülünün, fantaziyasının, başlıcası isə
onların yaradıcılıq qabiliyyətinin inkişaf etməsinə, şəxsiyyət kimi
formalaşmalarına şərait yaradan təlim metodlarından biridir. Metodu tətbiq
edən müəllim proqram əsasında şagirdlərə mövzunu təklif edir. Şagirdlər (və
ya qruplar) mövzu ilə müstəqil şəkildə tanış olduqdan sonra müəllim tapşırıq
verir:
a)
öyrənmək üçün verilən mövzunun məzmununu, məntiqi ardıcıllığı
saxlamaqla, həcm etibarı ilə bir yarım və ya iki dəfə genişləndirin,
b)
verilmiş mövzunun məzmununu, məntiqi ardıcıllığı saxlamaqla, həcm
etibarı ilə bir yarim və ya iki dəfə kiçildin.
Variantların
seçimi şagirdlərin inkişaf səviyyəsinə uyğun müəyyənləşdirilməlidir. Şagirdlər
müxtəlif təsvir vasitələrindən istifadə edərək onlara tapşırılan mövzunu
yaradıcı şəkildə yenidən işləyirlər.
Göstərilən
metodun tətbiqi zamanı sinif şagirdləri fərdi, cütlərlə, qrup şəklində işləyə
bilərlər. Qrupların bir neçəsi a) digərləri isə b) variantlar üzrə işləməlidirlər.
Dərsin sonunda müəllim qruplardan iş vərəqlərini toplayır, siniflə birlikdə
müzakirə edir, qiymətləndirmə aparır.
“Bakı”
mövzusuna diqqət yetirək.
Bakı
Bakı
Azərbaycanın paytaxtıdır. O, Xəzər dənizinin sahilində yerləşir. Bu şəhər
keçmişdə çox kiçik və çirkli idi. İndi isə Bakı gündən-günə böyüyür və gözəlləşir.
Cürbəcür maşınlarla dolu prospektlər, böyük və yaşıl parklar, yaraşıqlı
binalar Bakıya gözəllik verir. Dənizin sahilində gözəl park salınmışdır. Bu,
Milli Park adlanır. Adamlar hər gün işdən sonra orada dincəlirlər. Dənizin sərin
və təmiz havası adama ləzzət verir.
Bakıda
tikinti işləri gündən-günə genişlənir. Evlər çox sürətlə tikilir. Bakıda
uşaqlar və gənclər məktəblərdə, texnikumlarda, institut və universitetlərdə
oxuyurlar.
Adamlar
istirahət günlərində muzeyə, sərgiyə, heyvanat parkına, teatra, kinoya və
sirkə gedirlər. Vaxtlarını məzmunlu və şən keçirirlər.
a)
Mövzunun genişləndirilmiş variantı
Bakı
Azərbaycanın paytaxtıdır. Şərqin ən böyük və gözəl şəhərlərindən biridir. Qədim
İpək yolu bu şəhərdən keçir. Bakı keçmişdə çox kiçik və çirkli idi. O zaman
Bakı iki hissədən: İçəri şəhər və onun ətrafından ibarət idi. Qız qalası içəri
şəhərdə yerləşir. İndi Bakı gündən-günə böyüyür və gözəlləşir. Cürbəcür
maşınlarla dolu prospektlər, böyük və yaşıl parklar, yaraşıqlı binalar Bakıya
gözəllik verir. Bakıda tikilən binalar çox mərtəbəli olmaqla milli və qərb stilində
tikilir. Xəzər dənizinin sahilində gözəl park salınmışdır. Bu, Milli Park
adlanır. Adamlar hər gün işdən sonra orada dincəlirlər. Parkda uşaqlar üçün
atraksionlar qurulmuşdur. Musiqili fəvvarələr parka gözəllik verir. Dənizin sərin
və təmiz havası adamlara ləzzət verir.
Bakıda
tikinti işləri gündən-günə genişlənir. Evlər çox sürətlə tikilir. Bakı indi
“göydələnlər şəhəri” kimi də adlandırılır. Bakıda müasir məktəblər tikilir.
Uşaqlar belə məktəblərdə oxuyurlar. Bakıda çoxlu universitet, institut və texnikumlar
vardır.
Adamlar
istirahət günlərində muzeylərə, sərgilərə, heyvanat parkına, teatra, kino və
sirkə gedirlər. Onlar vaxtlarını çox məzmunlu və şən keçirirlər. Bakıda çoxlu
idman qurğuları tikilmişdir. Burada məşğul olan gənclərin adı dünya
arenalarından gəlir.
b)
Mövzunun qısaldılmış variantı:
Bakı
Azərbaycanın paytaxtıdır. Xəzər sahilində yerləşən Bakı yeni-yeni tikililəri,
parkları, küçə və prospektləri ilə gözəlləşir. Dəniz sahilində salınmış Milli
park insanların istirahət yerinə çevrilmişdir. Bakıda yeni məktəblər tikilir.
Burada çoxlu institut və universitetlər vardır. Bakıdakı kino-teatrlar,
muzeylər, heyvanat parkı, sirk insanların istirahət yerləridir. Bakı dünyanın ən
gözəl şəhərlərindən biridir.
d) Tədqiqat
hesabatları.
Qruplara
verilmiş mövzu ətrafında şagirdlərin topladığı ədəbiyyatlardan istifadə edərək
yeni məlumatların necə əldə edilməsini nümayiş etdirən üsuldur. Tədqiqat
hasabatlarında əqli hücum əsas vasitədir. Bu zaman nəzəri məlumatlar
(kitablardakı) həyat təcrübəsi ilə əlaqələndirilmiş olur. Tədqiqat
hesabatlarında əlaqə formaları və alınmış nəticə öz əksini tapmalıdır.
Məsələn,
“Qış aylarında aranjeriyada iş” mövzusu qruplara tədqiqat obyekti kimi
tapşırıla bilər. Mövzunun əsas mahiyyətlərindən biri aranjeriyadakı bitgilərə
qış aylarında necə su verməkdir. 8-10S-dən aşağı temperaturlu su bitgilərin inkişafını ləngidir,
çox aşağı temperaturlu su isə bəzi otaq bitgilərinin tələf olmasına səbəb ola
bilər. Bu zaman şagirdlər qarşısında belə bir problemin həll edilməsi
qoyulur. Soyuq və isti sulardan otaq temperaturunda (18-20S) olan suyu necə almaq olar?
Qruplar
1 kq 20S-də, 1 kq 50S-də olan su götürür, qarışdırırlar. Qarışığın
temperaturunu termometrlə ölçürlər, təqribən 27S su alındığını müşahidə edirlər. 50S-də olan suyun kütləsini iki dəfə azaltmaq və çoxaltmaqla təcrübəni
təkrar edərkən məlum olur ki, isti suyun kütləsi azaldıqca qarışığın
temperaturu azalır. Bu azalma isti və soyuq suyun kütlələri nisbətindən və ilk
temperaturlarından asılıdır. Tədqiqat hesabatları yuxarıdakı kimi nəticə ilə
yekunlaşmalıdır. Tədqiqat hesabatları şagirdlərin yaradıcılıq qabiliyyətini
formalaşdıran vasitələrdən biridir.
e) Təqdimatlar.
Təqdimat
dedikdə, adətən, qrupun problemlə əlaqədar müəllimə təqdim edəcəkləri yazı
başa düşülür. Qrupun təqdimatının hazırlanmasında bütün qrup şagirdləri
yaxından iştirak etməli, səy göstərməlidirlər. Bunun üçün qruplara
tapşırılmış problemlə əlaqədar hər bir qrup üzvü öz təqdimatını hazırlayaraq
liderlərə təqdim etməlidir. Qrup lideri təqdimatları öyrənir, təhlil edir, nəticəni
sinfə təqdim edəcəyi təqdimatda əks etdirir. Təqdimatlar elmi dildə, məntiqi
ardıcıllıqla yazılmalıdır. Göstərilən qaydada təqdimat hazırlamağa qrupları
hazırlamaq və formalaşdırmaq lazımdır.
Başqa
xarakterli təqdimatlar da ola bilər. Müəllimin ev tapşırığı, şagirdlərin
müstəqil müşahidəsi və s. bağlı təqdimatlar da hazırlamaq olar.
0 коммент.:
Отправить комментарий