“PEDAQOJİ FƏALİYYƏTDƏ KİŞİ VƏ QADIN MÜƏLLİMLƏRİN PSİXOLOJİ
XÜSUSİYYƏTLƏRİ”
1.Giriş
2.Pedaqogika elminin tarixi və yaranması
haqqında
3.Pedaqoji fəalliyət haqqında
4.Müəllimlik haqqında geniş məlumat.
5.
Müəllim -
şagird münasibətlərinin psixoloji məsələləri.
6. Kişi və qadın müəllimlərinin psixoloji
xüsusiyyətləri.
7.Nəticə
Giriş
Hər bir xalq dünya
mədəniyyətinin inkişafına öz töhfəsini verir. Bu mənada, böyüyən nəslin təhsil
və tərbiyəsi ilə bağlı yaranmış baxışları, nəzəriyyə və təcrübənin inkişafına
təsir göstərən pedaqoji ideyaları bu və ya digər xalqın müstəsna xidmətlərinin
nəticəsi hesab etmək olmaz. Elm və sənət hansı ölkədən gəlirsə gəlsin, bütün insanlara
aiddir. Ona görə də xüsusi qeyd olunmalıdır ki, dünya pedaqoji fikrinin dəyər
statusu qazanmış nümunələri ayrı-ayrı seçilmiş xalqa və millətə deyil, bəşər
mədəniyyətinə məxsusdur. Ona görə də bu tarixi-pedaqoji irs dünya xalqları
tərəfindən eyni dərəcədə öyrənilməli, tədqiq və təbliğ olunmalıdır. İndiki
dövrdə bu, böyük aktuallıq kəsb edir. A.Çexovun sözləri ilə desək: “Milli vurma
cədvəli olmadığı kimi, milli elm də ola bilməz, nə millidirsə, o, elmi deyil”.
Müasir pedaqoji nəzəriyyələr tarixi inkişafın nəticəsidir. tərbiyə və təhsilin müasir nəzəriyyəsi
“Bükülüb örtülmüş” tarix, zəngin xəzinə və qiymətli mənbədir. Tarixsiz
nəzəriyyə, nəzəriyyəsiz səmərəli təcrübə yoxdur. Keçmişlə hazırki dövr və
şübhəsiz, gələcək arasında qarşılıqlı əlaqənin dinamikası belədir. Buna görə də
bizim bilik və təcrübəmiz zaman keçdikcə elə bir əsasa çevriləcəkdir ki,
gələcək nəsil ona istinad edərək öz övladlarına təhsil-tərbiyə verə biləcək və
eynilə bizim kimi dövrünün tələblərinə uyğun olaraq əldə etdiyi nəticələrlə bu
təcrübəni zənginləşdirəcək.
Mükəmməl təhsil sisteminə
malik olmaq dövlətin gələcəyi və müstəqilliyinin mühüm şərtidir.
Respublikamızda həyata keçirilən təhsil islahatının məqsədi təlim prosesinin
səmərəliliyini təmin etməklə milli və ümumbəşəri dəyərlərə yiyələnən, yaradıcı
və tənqidi düşünməyi bacaran, fəal şəxsiyyət yetişdirməkdir. İlk növbədə
müəllim bacarıqlı, işgüzar, ixtisasını dərindən bilən, müəllimlik adını
müqəddəs tutan, ideyaca saf, mənəviyyatca pak, özünə və şagirdlərinə qarşı
tələbkar, sənətinə ürəkdən bağlı keyfiyyətləri özündə cəmləşdirməlidir.
Təlimdə keyfiyyətin əldə
olunması üçün psixoloji xüsusiyyətləri dərindən bilmək vacibdir. Müəllim bütün
hallarda, xüsusən "müəllim - şagird" münasibətlərinin qurulmasında
pedaqoji taktı - nəzakəti, onun davranışına verilən etik tələbləri gözləməli,
şagirdlərin şərəf və ləyaqətinə hörmət bəsləməli, onlara münasibətdə ədəblə
davranmalıdır.
Təhsil islahatlarının
tələblərinin yerinə yetirilməsində, ilk növbədə, müəllim özü dəyişməli, təlimin
yeni texnologiyalarını bilməli, yeni proqram və dərsliklərdən, fənn
kurikulumunun tələblərindən irəli gələn dəyişiklikləri tətbiq etməyi
bacarmalıdır. Yeni metodlardan istifadə zamanı müəllim şagirdlərin idraki
fəallığına, müstəqil düşünmə qabiliyyətinin inkişafına nail olur. İş prosesində
müəllim - şagird münasibətlərinin düzgün qurulması, şagirdlərin təhsilə
marağının artmasında, tədris olunan fənlərin sevdirilməsində mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
Müəllim və şagird
arasında qarşılıqlı hörmət olmalıdır ki, müəllim şagirdə sevgi, məhəbbətlə və
eyni zamanda ciddi yanaşmalıdır. Müəllim şagirdi bir şəxsiyyət kimi görməli,
onun mənliyinə, şəxsiyyətinə toxunan söz deməməli, hərəkət etməməlidir. Nə
qədər sözə baxmayan, nadinc şagird olsa belə, müəllim özünün pedaqoji metodlarından
istifadə edib, xoş, isti münasibət yaratmalıdır.
Düzgün qurulmuş müəllim -
şagird münasibətləri şagirdlərin təlim marağının artmasında mühüm vasitədir.
Qarşılıqlı ünsiyyət şagirdlərin fəallığını artırır, kollektiv şəkildə işləməyə
istiqamət verir. Müəllimdə bu tip keyfiyyətlərin olmaması təhsil sistemində
şagird - müəllim problemlərinin yaranmasına gətirib çıxarır.
Müəllim və şagird
arasında problemləri aradan qaldırmaq üçün bu təklifləri irəli sürürəm:
1. Müəllim yaxşı psixoloq olmalıdır. Pedaqoji məktəblərdə
psixoloji treninqlər keçirilməlidir, hətta orta məktəbdə işləyən müəllimlər
üçün də ara-sıra belə məşğələlər təşkil olunmalıdır.
2. Müəllim etik, estetik mədəniyyətə malik olmalıdır.
3. Müəllim hər bir şəxsə fərdi yanaşmağı bacarmalıdır.
4. Müəllim valideynlə sıx əlaqədə olmalıdır.
Mövzunun aktuallığı. Rеspubliкаmızdа aparılan təhsil islahatları,
Bolonya təhsil prosesinə və kredit sisteminə keçid, təhsilimizdə baş verən
yeniliklər və təhsilimizin dünya standartlarına uyğunlaşması, xüsusilə аli
pеdаqоji təhsilin ardıcıl olaraq təкmilləşdirilməsi yüksək ixtisaslı müəllim
каdrlаrının hаzırlığınа, məktəbdə təlim və tərbiyə işlərinin təşkilinə yеni
qaydalarla yаnаşmаğı tələb еdir.
Bu gün Аzərbаycаn
Rеspubliкаsının ümumtəhsil və ali məкtəbləri qаrşısındа sоn dərəcə böyüк,
şərəfli vəzifələr durur. Müasir gənclərimizə Аzərbаycаn mənəviyyatı, Azərbaycan
mentaliteti, dili və ədəbiyyаtı, Аzərbаycаn tаriхi, Аzərbаycаn cоğrаfiyаsı,
incəsənəti, habelə zəngin maddi və mənəvi sərvətlərimiz bаrəsində dərin və
hərtərəfli biliкlər vеrilməli, yetişən gənc nəsildə yüksək mədəniyyət,
mənəviyyat, vətənpərvərlik hissləri fоrmаlаşdırılmаlıdır. Ulu öndərimiz,
xalqımızın ümummilli lidеri Heydər Əliyеv məhz bu məsələlər barəsində dəfələrlə çox dəyərli fikirlər söyləmiş və təhsilimizin qarşısında
böyük vəzifələr qoymuşdur:
“Biz кеçmişlərdən fərqli оlаrаq indi müstəqil
Аzərbаycаnın gələcəyini fоrmаlаşdırırıq, müstəqil Аzərbаycаnın vətəndаşlаrını
fоrmаlаşdırırıq və məкtəbdə, univеrsitеtdə fоrmаlаşаn gənc Аzərbаycаnın gələcəк
fəаl vətəndаşı gərəк birincisi, mənəviyyаtcа sаf оlsun. Оnа görə də, gərəк
mənəvi sаflıq аli məкtəblərdə, оrtа məкtəblərdə höкm sürsün. Gərəк о,
vətənpərvərliк hissi ilə yаşаsın, vətənpərvərliк hissi ilə tərbiyə оlunsun. Оnа
görə də, gərəк оnun müəllimləri, tərbiyəçiləri özləri vətənpərvər оlsunlаr,
vətənpərvərliyi gənclərə аşılаyа bilsinlər”.1
Göründüyü kimi dahi
rəhbərimiz ali və ümumtəhsil məktəblərimizdə tərbiyə işinə, mənəvi, əxlaq
tərbiyəsi məsələlərinə nə qədər böyük önəm vermiş və bu sahədə nəinki tələbə və
məktəblilərin, həmçinin müəllimlərinin qarşısında mühüm vəzifələr qoyulmuşdur.
Müstəqil Azərbaycan
Respublikası Gənclərinin birinci Forumunda Heydər Əliyev gənclərin qarşısında
çox əhəmiyyətli, proqram tələbli vəzifələr qoymuşdur. O vəzifə və tələblər hər bir tələbə - gənc
üçün və gənc nəslin təlim və tərbiyəsi ilə məşğul olanlar üçün rəhbər olmalı və
daim ona müraciət edərək öz fəaliyyətində ona əsaslanmalıdır. Hеydər Əliyеv
Аzərbаycаn Gənclərinin Birinci Ümumrеspubliка Fоrumundакı tarixi nitqində belə dеmişdir:
“Хаlqımızın tаriхinin
əsаsını təşкil еləyən bütün mərhələlərdə, кеçmiş əsrlərdə yüкsəк mənəviyyаt
оlmuşdur. Кеçmiş tаriхimizdən bizə qаlаn simаlаrı bu gün dünyаdа məşhurlаşdırаn
və bizim üçün nümunə еdən оnlаrın yüкsəк mənəviyyаtıdır, yüкsəк аmаllаrıdır...Gənclərimiz
milli ruhdа tərbiyə оlunmаlıdır, bizim milli-mənəvi dəyərlərimizin əsаsındа
tərbiyələnməlidir.
Gənclərimiz bizim tаriхimizi yахşı bilməlidir,
кеçmişi yахşı bilməlidir, dilimizi yахşı bilməlidir, milli dəyərlərimizi yахşı
bilməlidir. Milli dəyərlərimizi, milli ənənələrimizi yахşı bilməyən, tаriхimizi
yахşı bilməyən gənc vətənpərvər оlа bilməz”.2
Bu müdriк fiкirlərdən
irəli gələrəк, yеtişməкdə оlаn gənc nəslin milli-mənəvi ruhdа tərbiyəsi, təlim
və tərbiyə işlərinin milli zəmin üzərində qurulmаsı, tаriхimizin,
mədəniyyətimizin, pеdаqоji fiкrimizin, zəngin mənəvi irsimizin öyrənilməsi
“Tarixin Tədrisi Mеtоdiкаsı” fənninin акtuаllığını şərtləndirən əsаs
аmillərdəndir.
Təhsilin bakalavr
pilləsində аli pеdаqоji təhsil sаhəsində dərin iхtisаslаşmа tələb еdən bir sırа
iхtisаs fənlərinin tədrisinə yeni baxımdan yanaşılmasına zərurət yаrаnmışdır.
Bakalavr təhsilini başa
vurmuş gənc mütəxəssis, gənc müəllim-pedaqoq məktəbdə təlim işi ilə məşğul
olmaqla yanaşı, öz ixtisası dairəsində şagirdlərə dərin bilik verməklə bərabər,
həm də uşaqlar arasında geniş, tərbiyəvi işlər aparmalıdır. O həm bir müəllim,
həm də bir bir sinif rəhbəri, tərbiyəçi kimi fəaliyyət göstərir. O məktəbin
tərbiyə işləri üzrə təşkilatçısı vəzifəsinə təyin oluna bilər.
Nəzərə аlmаq lаzımdır кi,
müəllim məktəbdə həm təlim işini, həm geniş tərbiyə işi aparır. О, təкcə sadəcə
olaraq dərs dеyən, şаgirdlərə еlmlərin əsаslаrını mənimsətməкlə öz işini
məhdudlаşdırаn didакt dеyildir. Müəllim gələcəк cəmiyyətin mеmаrı və qurucusu
кimi gənc nəsli həyаtа və gələcəк cəmiyyətə hаzırlаmаq кimi, vətənpərvər
gənclər yetişdirmək kimi müqəddəs bir vəzifəni yеrinə yеtirir. Bu vəzifənin
müvəffəqiyyətlə həyаtа кеçirilməsi isə müəllimin pеdаqоji ustаlığındаn və
təcrübəçiliк fəаliyyətindən əsаslı surətdə аsılıdır. Bunа görə də müаsir dövrdə
müəllimlərin iхtisаs hаzırlığı ilə yаnаşı, tərbiyəvi işlərin təşкili və
аpаrılmаsının fоrmа və mеtоdlаrı hаqqındа оnlаrın prакtiк həlli yоllаrı
hаqqındа dərin biliк və bаcаrıqlаrа mаliк оlmаlаrı mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Mövzunun
tədqiqi elmi ədəbiyyatda.
Hər hansı bir
mövzunun tədqiq olunması üçün tədqiqat mənbəyi, yəni elmi ədəbiyyatı olmalıdır.
Mövzunun tədqiq olunmasında çoxsaylı ədəbiyyata və mənbələrə istinad
tədqiqatçının yaradıcılıq qabiliyyətini daha da inkişaf etdirir. Mövzunun daha
obyektiv araşdırılması istinad olunan ədəbiyyat və mənbələrdəki mövzu ilə bağlı
fikirlərin müqayisəli təhlili ilə aparıla bilər.
Pedaqogika elminin yaranması və ilk yazı haqqında
Məktəb və pedaqogika çoxəsrlik tarixi bir yol
keçmişdir. Bu yolda pedaqogika ideyalar və konsepsiyalar məcmusundan tədricən
elmə çevrilmişdir. Başqa elmlər kimi pedaqogika tarixi elminin də özünəməxsus
predmeti və vəzifələri vardır. "Pedaqogika"
sözü iki yunan sözündən («payda» və «qoqos») əmələ gəlib, hərfi mənası
"uşaq ötürən" deməkdir. O, tərbiyə haqqında elmdir. Tarixi-pedaqoji
tədqiqatlarda pedaqogika tarixinin predmetinin müəyyənləşdirilməsi ilə bağlı
müxtəlif fikirlər mövcuddur. Bəzi
pedaqogika tarixçiləri mütəşəkkil və məqsədyönlü təhsil-tərbiyə prosesinin nəzəriyyə və praktikasının inkişafının
öyrənilməsini pedaqogika tarixinin predmeti hesab edirlər. Başqa bir qrup isə
insanın şəxsiyyət kimi formalaşması prosesinə təsir göstərən bütün tərbiyəvi
təsirlərin tarixinin təhlilini pedaqogika tarixinin predmeti sayılır. Digər bir
qrup alimlərin fikirləri isə tamam başqadır. Onlar tarixi-pedaqoji prosesin
predmet sahələrini qarşı-qarşıya qoyur, birini digərindən fərqləndirməyə
çalışırlar. Pedaqogika tarixçisi K.Stoy pedaqogika tarixini tarixi pedaqogika,
yəni pedaqoji fəaliyyətin tarixi ilə bağlı olmayan pedaqoji ideyalar tarixi
kimi şərh edir. Bu nəzəriyyə geniş təbliğ olunsa da, sonrakı dövrlərdə özünə
tərəfdarlar tapa bilməyib. Sosial obyekt haqqında biliklər tarixini obyektin
özü haqqındakı tarixdən ayırmamaqla pedaqogika tarixinin predmetini
müəyyənləşdirmək elmi yanaşma hesab edilə bilməz. Pedaqogika tarixi bəşər
cəmiyyəti mövcud olduğu zamandan indiyə kimi ayrı-ayrı tarixi dövrlərdə
tərbiyənin, məktəbin və pedaqoji nəzəriyyələrin yaranması və inkişafınadan bəhs
edir. pedaqogika tarixi təhsil təcrübəsinin tarixi inkişafını və pedaqoji
bilikləri vəhdətdə, habelə təhsilin və pedaqoji elmlərin müasir problemləri ilə
qarşılıqlı əlaqədə öyrənən elm sahəsidir.
Pedaqogika tarixinin strukturu, məzmunu,
vəzifələri, metodoloji prinsipləri ayrı-ayrı dövrlərdə dəyişmiş,
zənginləşmişdir
Tarixi inkişaf prosesində ibtidai icma quruluşu
quldarlıqla əvəz olundu. Eramızdan bir çox əsr əvvəl ilk dəfə olaraq şərqdə
böyük dövlətlər, şəhərlər və məktəblər əmələ gəldi. Qədim Şərq mədəniyyəti
bəşəriyyətə misli-bərabəri olmayan elə bir təcrübə qoyub ki, onsuz nəinki dünya
məktəb və pedaqogikasının, həm də elm və mədəniyyətinin inkişafını təsəvvür
etmək qeyri-mümkündür. Bu dövrdə ilk tədris müəssisələri yaranmış, tərbiyə və
təhsilin mahiyyətini dərk etmək üçün ilkin təşəbbüslər göstərmişdir. Dünyanın
ən qədim mədəniyyətlərindən biri olan şumer-akkad mədəniyyəti müasir İraq
ərazisində yerləşən Dəclə və Fərat çaylarının arasındakı vadidə, yunanların
Mesopotamiya adlandırdıqları yerdə meydana gəlmişdir. Amerika alimi Samuel
Kramer qədim mənbələrə əsaslanaraq qəti hökm verir ki tarix Şumerdən başlayır.
İlk yazı növləri piktoqrafiya və heroqlif qədim şərqlilərə məxsusdur. Qədim
şumerlər, hindlilər, elamlar piktoqrafik yazı sistemini yaratmış və bundan təsərrüfat hesabı aparmaq üçün istifadə etmişlər.
Şumerlərin memarlıq, incəsənət
ədəbiyyat, yazı, elmi biliklər sahəsində əldə etdikləri nailiyyətlər qədim Şərq
ölkələrinin mədəni həyatında öz əksini tapmışdı. Şumerlərdə təhsilin başlıca
ocağı məktəb idi. Məktəblər təhsil verməklə yanaşı, həm də dəftərxana funksiyasını
yerinə yetirirdilər. Şumer məktəbi mixi yazının meydana gəlməsi nəticəsində
təzahür etdi. Burada təlimin əsas məqsədi sənət öyrətmək idi. Bu məktəblərdə
mirzələr hazırlanırdı, mixi yazı sistemi və əsas riyazi biliklər öyrədilirdi.
Şagirdlər şumer və akkad dillərini yaxşı bilməli, ədəbi əsərlərin üzünü
köçürməyi bacarmalı idi. Onlara eyni zamanda ilahiyyat, coğrafiya, nəbatat,
zoologiya, minerologiya, qrammatika ilə bağlı savad verilirdi. Məktəblər məbəd
və saray yanında yaransa da, orada təhsilin məzmunu dünyəvi xarakter daşıyırdı.
Müəllimlərin əmək haqqı şagirdlərdən alınan vəsait hesabına ödənilirdi. Təlim
ümumi və icbari xarakter daşıyırdı. Daha çox imkanlı adamların uşaqları təhsil
alırdılar ki, onlar da məktəbi bitirdikdən sonra ya məbədlərdə, ya da saraylarda
zəngin və məşhur adamların təsərrüfatlarında mirzəlik edir, ya da həyatlarını
elmə və tədrisə həsr edirdilər. B.e.ə.IV minilliyin sonunda qədim Misir yazısı
meydana gəlmişdi. Misir yazı növü piktoriya, yəni, şəkli yazı adlanırdı. Şəkli
işarələr vasitəsilə ayrı-ayrı sözlərin, anlayış və məfhumların mənası
verilirdi. Qədim Misirdə məktəb təhsili ilə bağlı ilk məlumatlar b.e.ə. III
minilliyə təsadüf edir. qədim Misirdə məktəb və tərbiyə işi uşağı, yeniyetməni,
gənci həyata hazırlamağa, onları yaşlılar aləminə daxil etməyə yönəlmişdir. Öz
fikrini müxtəsər söyləyən, taleyin məhrumiyyətlərinə və əzablarına dözməyi
bacaran insan qədim misirlilərin idealı hesab edilirdi. Belə ideal insanların
əsas kriteriyalarından biri də onların yaxşı təlim alması və tərbiyə olması
hesab olunurdu. Qədim Misirdə ailə tərbiyəsi və təlimi qadınla kişi arasında
qarşılıqlı münasibətlərin xarakterini əks etdirirdi. Bu qarşılıqlı münasibətlər
bərabər-hüquqlu əsaslar üzərində qurulurdu. Qədim Misirlilər heroqlifləri daş,
ağac, dəri, heyvan sümükləri üzərində yazırdılar. Sonralar papirus əsas yazı
materialına çevrildi. Papirusların üzərində heroqliflərin olkin şəkli xeyli
dəyişirdi. Bu heratik yazı adlanırdı. Heratika vasitəsi ilə ədəbi və elmi
əsərlər tərtib olunurdu. Tərbiyənin başlıca vəzifəsi uşaqları axirət dünyasına
hazırlamaqdan ibarət idi. Şagirddən hər şeydən əvvəl dinləmək tələb olunurdu.
Fiziki cəza təbii və zəruri sayılırdı. Təlimin məqsədi peşələrə hazırlıq idi
ki, bununla ənənəvi olaraq ailə üzvləri məşğul olurdular. Tacirlər,
sənətkarlar, musiqiçilər öz sənətlərini uşaqlarına öyrədirdilər. Misirdə ilk
məktəb b.e.ə. III minillikdə fironların yanında yaranmışdır ki, burada da
gələcək mirzələr təhsil alırdı. Hakim qrupların inhisarında olan məktəblər iki
cür idi:
a)saraylarda kahinlər və ya ən yüksək imtiyazlı
adamlar üçün olan məktəblər
b)xırda məmurlar hazırlayan məktəblər.
Min illik bir dövrü əhatə edən antik pedaqogika
b.e.ə. VII-VI əsrlərdə meydana gəlmiş, əvvəlcə İoniyada, sonralar Cənubi
İtalyanın yunan şəhərində, nəhayət Afinada təşəkkül tapmış və inkişaf etmişdir.
Romada isə antik pedaqoji fikir b.e.ə. II-I əsrlərdə yaranmış, eramızın V-VI
əsrlərinə qədər aparıcı mövqeyə mailk olmuşdur. Antik dövrün orijinal pedaqoji
nəzəriyyələri Şərqin pedaqoji ənənələrini mənimsədikdən sonra tərəqqi yoluna
qədəm qoymuşdur. B.e.ə. III-II minillikdə Yunanstanda, Kritdə və Egey dənizinin
bəzi adalarında öz yazisi olan mədəniyyət yaranmışdı. Bu yazılı mədəniyyət
piktoqrafiyadan (piktos-şəkil, qarfo-yazı deməkdir) başlamış mixi və hecan
yazılara qədər böyük bir inkişaf yolu keçmişdi. O dövrdə bu mədəniyyətə
yiyələnənlər kahinlər, saray əyanları və adlı-sanlı dövlətli adamlar idi. Qədim
Yunanıstanda qəbul edilmiş tərbiyə formaları Hesiodun “əməklər və günlər”
poemasında da təsvir olunmuşdur. Poemada o dövrün həyat və məişət qaydaları
verilir, insanın ən zəruri keyfiyyəti olan əməksevərlik ideyası ön plana
çəkilir.
Respublikamızda yeni tipli məktəblərin açılması, çoxsaylı
kadrların yetişdirilməsi sahəsində ciddi dəyişikliklər 1920-ci illərdən,
Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra başlandı. Yalnız bu dövrdən
etibarən savadsızlığın aradan qaldırılması, bütün kənd və şəhərlərdə dünyəvi
təhsil məktəblərinin açılması dövlət siyasətinin vacib istiqaməti oldu.
Xalqımız Sovet təhsil sistemi vasitəsilə dünya mədəniyyətinə qovuşmaq, elmin
qabaqcıl nailiyyətlərini gənc nəslə ötürmək, müxtəlif sahələrdə qabaqcıl elmi
ideyalara silahlanmış yüksək ixtisaslı milli kadrlar hazırlamaq imkanı əldə
etmişdir.
Pedaqoji fəalliyət
Adətən
fəaliyyətdən danışarkən insanın
dərk olunmuş məqsədi
ilə tənzim edilən
daxili ( psixi) və xarici ( fiziki ) fəallığı nəzərdə
tutulur. Fəaliyyətin köməyi ilə
insan öz tələbatını
ödəməklə yanaşı, bu prosesdə onun
formalaşması, inkişafı da
baş verir. Bu baxımdan
pedaqoji fəaliyyət prosesində
müəllim şəxsiyyəti
formalaşır və inkişaf
edir, onun psixologiyası bu fəaliyyəti həyata
keçirmə zamanı təzahür
edir və dəyişir.
Pedaqoji fəaliyyət
cəmiyyətin yaşlı üzvlərinin
məqsədi gənc nəsli tərbiyə
etməkdən ibarət olan
fəaliyyətdir. Başqa sözlə desək,
pedaqoji fəaliyyət müəllimin
təlim, tərbyə, inkişaf, şagirdlərin
təşkili zamanı cəmiyyət tərəfindən
irəli sürülən sifarişə
müvafiq olaraq məktəblərdə
şəxsiyyətin keyfiyyətinin formalaşmasına yönəlmiş
peşə fəallığından ibarətdir.
Pedaqoji fəaliyyətin
psixologiyasından danışarkən müəllim
əməyinin, müəllimin cəmiyyət
tərəfindən irəli sürülən
məqsədləri və pedaqoji fəaliyyət
sistemini necə qavraması və həyata
keçirməsi konkret şəraitdən asılı
olaraq öz fəaliyyətinin vəzifə, forma və metodlarının aktuallığını
necə dərk etməsinin psixoloji
qanunauyğunluqlarını öyrənə
psixoloji bilik sahəsini
nəzərdə tutur. Bu bilik sahəsi
ümumiyyətlə fəaliyyətin psixoloji
qanunauyğunlarına istinad edir.
Müəllimlik haqqında
Müəllim xüsusi
hazırlıq keçmiş və pedaqoji
fəalliyətlə peşəkarcasına məşğul olan
insandır. Yalnız o pedaqoji
fəaliyyətlərə müvafiq olaraq
hərəkət etməyi bacarır,öz peşə borcunu
keyfiyyətlə icra etmək üçün müəyyən
məsuliyyət daşıyır. Müəllimlik işi insan
fəaliiyətinin çox mürəkkəb növünə aiddir. Pedaqoji funksiya müəllimə peşə bilikləri və bacarıqları tətbiq etmək istiqamətini göstərməkdir.
Əlbəttə, pedaqoji fəaliyyətin başlıca
istiqamətlərini şagirdlərin
təlim, təhsil, tərbiyəsi, inkişafı v ə
formalaşması təşkil edir. Bu
istiqamətlərib hər birində müəllim çoxlu konkret işlər görür. Amma bütün
bu işlərin kökünə baxanda məlum olur ki,müəllimin başlıca
funksiyası
təlim,tərbiyə,təhsil,inkişaf,formalaşma
proseslərini idarə etməkdir. O, özünün
bu başlıca funksiyasını
nə qədər dərindən başa düşsə,öz şagirdlərinə bir o qədər müstəqillik,
təşəbbüskarlıq, sərbəstlik verər.
Hələ vaxtı ilə Sokrat peşəkar pedaqoqları “fikrin mamaçaları” adlandırmışdır.Savadlı müəllim şagirdə hazır bilikləri verməməli,onun başında fikrin meydana gəlməsinə, yaranmasına kömək göstərməlidir.
Müəllim
əməyinin səciyyvi xüsusiyyətləri və
özünəməxsusluğu nədədir ? Tədqiqatçılar
bununla bağlı onlarla model fikirləşmiş və həyata
keçirmişlər. Bu modelərdən biri pedaqoji
idarətməni müəllimin
başlıca funksiyası hesab
edir. İdarəetmə funksiyasını
konkretləşdirmək üçün “pedaqoji layihə” anlayışından istifadə
olunur. Bu anlayış aıtında düşünülmüş
və axıra qədər
yerinə yetirilmiş hər hansı bir iş başa
düşülür. Məsələn, viktorina, olimpiada, məktəb bayramı
və ekoloji ekspedisiyanın təşkili
belə bir iş ola bilər. Bütün
bu işləri pedaqoq idarə etməlidir. Səhv nə qədər az olsa,işin sıəmərəsi bir
o qədər yüksək olar.
Pedaqoqun birinci funksiyası layihənin ilkin
mərhələsi ilə bağlıdır. Bu
mərhələdə qarşıya məqsəd
qoyulur. Məlumdur ki, məqsəd pedaqoji
fəaliyyətin əsas amilidir. Məqsəd
müəllimin və onun şagirdlərinin
əməyini ümumi nəticicəyə
nail olmağa doğru
istiqamətləndirir.Təlim prosesinin idarə olunması, hər şeydən əvvəl şagirdlərin əməyini ümumi nəticəyə nail olmağa
doğru istiqamətləndirir.
Təlim prosesinin idarə olunması hər
şeydən əvvəl, şagirdlərin
hazırlıq səviyyəsinə,
imkanlarına,tərbiyəliyinə, inkişafına
əsaslanır.Buna diaqnostlaşdırma (yunan sözüdür,aydınlaşdırmaq deməkdir )
yolu ilə nail olunur. Məktəblilərin fiziki və psixi xüsusiyyətlərinin inkişafını, onların əqli
hazırlıq və əxlaqı
tərbiyəlilik səviyyəsini,
sinifdə və ailədə tərbiyə
şəraitini bilmədən məqsədi düzgün müəyyənləşdirmək,ona nail olmaq üçün vəsitələri
seçmək olmaz.
Diaqnostlaşdırma
proqnozlaşdırma (yunan sözüdür,qabaqcadan
görmək mənasını verir ) ilə qırılmaz
surətdə həyata keçirilir. Bu
konkret şəraitdə müəllimin öz
işinin nəticələrini qabaqcadan
görmək bacarığında özünü
göstərir. Buna əsaslanaraq o, öz fəaliyyətinin strategiyasını müəyyənləşdirir, müəyyən olunmuş
kəmiyyətdə və keyfiyyətdə
pedaqoji məhsulun alınması
imkanlarını qiymətləndiri.
Müəllimin lahiyələşdirici funksiyası gələcək fəaliyyətin modelini
qurmaqdan,müəyyən olunmuş şəraitdə
seçməkdən ibarətdir.
Diaqnoz,
proqnoz, layihə təlim-tərbiyə fəaliyyətinin
planını işləyib hazırlamaq üçen
əsas olur. Bununlada pedaqoji
prosesin hazırlıq mərhələsi başa
çatır. Peşəkar müəllimin bütün
detalları düşünülmüş,
dəqiqləşdirilmiş planı olmasa,sinfə
girməyi özünə rəva bilməz. Planın
həcmi vacib deyil, ən başlıcası onun
olmasıdır.
Müəllimin təşkilatçılıq funksiyası əsas
etibarilə şagirdləri nəzərdə
tutulan işə cəlb etməklə, məqsədə nail
olmaq üçün onlarla əməkdaşlıq etməklə
bağlıdır.
İnformasiya vermə
funksiyasının mahiyyəti elə
adından bəllidir. Müəllim şagirdlər
üçün başlıca informasıya
mənbəyidir. O, çəx şeyi – öz
fənnini, onun tədrisi metodikasını, pedaqogikanı , psixologiyanı
bilir.
Nəzarətetmə,
qiymətləndirmə, və korreksiya
funksiyaları bəzən birləşir. Bu pedaqiji prosesi
müəllimə lazımdır. Nəzarəti həyata
keçirən, bilikləri qiymətləndirən zaman
şagirdlərin təkcə nailiyyətinin yox, həm də uğursuzluğunun səbəbləri
aydın olur. Toplanılan
informasıya prosesə düzəliş
etməyə, ona təsirli
stimullar daxil etməyə, səmərəli vasitələrdən istifadə etməyə
imkan verir.
Müəllim
analitik
funksiyanı hər hansı
bir pedaqoji layihənin
son mərhələsində yerinə
yetirir. Müəllim başa çatan
işi təhlil edir,onun
səmərəliliyini müəyyənləşdirir. Əgər
göstərici nəzərdən tutulduğundan
azdırsa, gələcəkdə bu geriliyi
doğuran səbəbləri aradan
qaldırmaq üçün yollar
axtarılır.
Müəllimin yerinə
yetirdiyi funksiyaların çoxluğu
onun əməyinə bir çox
ixtisasların komponentlərini daxil edir. Bunlara aktyorluq, rejissorluq və mencerlik,
tədqiqatçılıq və seleksioner
ixtisasları daxildir.
Müəllim
peşəsi yer üzərindı
ən qibtə olunmalı peşədir. Nə
qədər ki, cəmiyyət var
müəllim olacaqdır. Dünyada
yaşayan hər bir insanın
taleyi az da olsa müəllimin
əlində olmuşdur. Həyatımızda işıqlı nə varsa, hamısı – həqiqət, müdriklik
, xeyirxahlıq, qardaşlıq,
bəşəriyyətin təmənnasız xidmətçisi
olan müəllimdən gəlir.
Müəllim xüsusi
peşə və ictima
funksiyaları onun şəxsiyyətinə
əxlaqi simasına yüksək
tələblər veriri. Müəllimə verilən
tələblər pedaqoji fəaliyyətin
mevəffəqiyətini müəyyən edən
peşə keyfiyyətlərinin imperativ
(qeyri-şərtsiz) sistemidir.
Hər
şeydən əvvəl nəzərə almaq lazımdır ki, praktik pedaqoji
fəaliyyətin ancaq yarısı
rasional texnologiya üzərində
qurulmuşdur. Ona görə də meəllimə
verilən başlıca tələb
onun pedaqoji qabiliyyətlərə malik
olmasıdır. Pedaqoji
qabiliyyətlər müəllimin şəxsi
keyfittətləridir. Onlar
uşaqlarla işləməyə meyldə,
uşaqlaram məhəbbətdə, onlarla
ensiyyətdən həzz almaqda
özünü göstərir. Pedaqoji qabiliyyətlər
yeddi qrupa ayrılır :
1.Təşkilatçılıq qabiliyyətləri. Bu qabiliyyət
müəllimin uşaqları birləşdirmək, onları məşğul
etmək, vəzifələri bölüşdürmək,
işi planlaşdırmaq, görülən işə
yekun vurmaqvə s. Bacarığında
özünü göstərir.
2.
Didaktik
qabiliyyətlər. Buraya tədris
materialını, əyani vasitələri,
avadanlıqlığı seçmək və
hazırlamaq, tədris
materialını başa düşülən
şəkildə, aydın, ifadəli, inandırıcı
və ardıcıl nəql
etmək, idrakı maraqların və mənəvi
tələbatların inkişafını stimullaşdırmaq, tədris-idrak fəallığını
yüksəltmək və s. Konkret bacarıqlar
daxildir.
3.
Perspektiv qabiliyyətlər. Bu, şagirdlərin
daxili aləmini görmək
bacarığında, onların emosional vəziyyətini
obyektiv qiymətləndirməkdə, psixikanın xüsusiyyətlərini üzə
çıxarmaqda özünü göstərir.
4. Kommunikativ qabiliyyətlər. Bu qabiliyyətlər
müəllimin şagirdlər, onların valideynləri, həmkarları, tədris müəssisəsinin
rəhbərliyi ilə pedaqoji
cəhətdən məqsədyönlü münasibət
yarada bilməsində özünü
göstərir.
5.
Suqqestiv (təlqinedici ) qabiliyyətlər. Bu, şagirdlərə emosional-iradi təsir
göstərməkdən ibarətdir.
6.
Tədqiqatçılıq qabiliyyətlər. Bu, pedaqoji
situasiyaları və prosesləri
dərk etmək və obyektiv
qiymətləndirmək bacarığında özünü
göstərir.
7.
Elmi – idrakı qabiliyyətlər. Bu, seçdiyi sahə
üzrə elmi bilikləri
mənimsəmə qabiliyyətidir.
Müəllim praktiki
fəaliyyət üçün bu
qabiliyyətlərin hamısı eyni
dərəcədə vacib deyil. Son
illərin elmi tədqiqatları
göstərir ki, bu
qabiliyyətlər içərisində “aparıcı” və “köməkçi” qabiliyyətlər vardır. Aparılan çoxsaylı
sorğuların nəticələrinə görə
didaktik, təşkilatçılıq
qabiliyyətləri aparıcı qabiliyyətlərə aid
edilir, qalanlar isə köməkçi
qabiliyyətlər hesab olunur.
Əlbəttə,
ideal pedaqoji fəaliyyətlə istedadlı
və qabiliyyətli adamlar
məşğul olmalıdır. Pedaqoji peşə
kütləvi olduğundan istənilən
qədər istedadlı və
qabiliyyətli müəllim tapmaq çətindir. Ona
görədə məsələyə bir
qədər başqa prizmadan
yanaşmaq lazımdır. Bir çox
mütəxəsislər belə hesab
edirlər ki, insan parlaq,
nəzərə çarpan qabiliyyətlərə malik
olmasa da, bir
çox vacib peşə keyfiyyətlərini əməksevərlilik, doğruçuluq, vəzifələrinə ciddi münasibət, öz
üzərində daim işləmək
hesabına kompensasiya edə
bilər.
Müəllim mühüm
peşə keyfiyyətlərinə aşağıdakılar
daxildir: əməksevərlik, intizamlılıq, məsuliyyətlilik, qarşıya məqsəd
qoymaq və ona nail olmaq
yolunu seçməyi bacarmaq,
mütəşəkkillik, qətiyyətlilik, əzmkarlıq, öz peşə
səviyyəsini, əməyinin
keyfiyyətini sistematik və planauyğun
yüksəltmək və s.
Müəllim üçün
ən vacib keyfiyyətlər humanizimdir. Bu yer üzərində
ən yüksək dəyər olan insana münasibətdir. Bu yer
üzərində ən yüksək
dəyər olan insana
münasibətdir. Bu münasibət konkret
işlərdə və hərəkətlərdə
öz ifadəsini tapır. Humanist münasibətlər
şagirdin şəxsiyyətinə maraqdan, onun vəziyyətinə
şərik olmaqdan, tələbkarıqdan, şəxsiyyətinin inkişafına
qayğı göstərməkdən və s
ibarətdir.
Müəllim həmişə
fəal, yaradıcı
şəxsiyyətdir.Sinif və uşaq
kollektivi kimi mürəkkəb
orqanizmə pedaqoji rəhbərliyi
həyata keçirmək üçün
müəllim inadlı,qətiyyətli olmaklı, hər hansı bir
situasiyanı müstəqil həll
etməyə hazır olmalıdır. Dözümlülük, özünü ələ ala
bilmək müəllim peşəsi
üçün zəruri olan keyfiyyətlərdəndir. Peşəsində öz aparıcı
mövqeyini saxlamağı bacarmalıdır.
Ədalətlilik müəllimin
peşə keyfiyyətlərinin ayrılmaz
hissəsidir. Müəllim
sistematik olaraq şagirdlərin
bilik,bacarıq və
hərəkətlərini qiymətləndirməlidir. Ona
görə də onun qiymətləndirmə ilə
bağlı mühakimələri,
fikirləri məktəblilərin inkişaf
səviyyəsinə uyğun gəlməlidir. Şagirdlər müəllimin
obyektivliyi haqqında
bunlara görə fikir
yürüdürlər. Heç bir şey
obyektiv olmaq bacarığı qədər müəllimin
əxlaqı nüfuzunu möhkəmləndirə
bilmir. Müəllimin qərəzçiliyi,
subyektivliyi təhsil-tərbiyə işinə
çox zərər vurur.
Müəllim tələbkar
olmalıdır. Bu, onun
müvəffəqiyyətli işinin mühüm
şərtidir. Müəllim ilk növbədə
özünə yüksək tələblər
verməlidir, çünki özündə olmayan
şeyi başqasından tələb etmək
olmaz. Pedaqoji tələbkarlıq ağlabatan
olmalı, inkişaf edən şəxsiyyətin imkanlarını
nəzərə almalıdır.
Müəllimin yumor
hissi pedaqoji prosesdə
mövcud ola bilən
güclü gərginliyi neytrallaşdırır. Deyirlər ki, şən müəllim
qaraqabaq müəlliməyə nisbətən
daha yaxşı öyrədir. Bu, sinifdə nisbətən emosional fon
yaratmağa kömək edir.
Pedaqoji takt
haqqında xüsusi danışmaq lazımdır. Pedaqoji takt
xüsusi bacarıq növü olub,
şagirdlərlə ünsiyyətdə müəyyən
hədlərə riayət etmək
deməkdir. Takt tərbiyəçinin,
müəllimin ağlını, hisslərinin və
ümumi mədəniyyətinin ümumiləşmiş
ifadəsidir. Şagird
şəxsiyyətinə hörmət etmək
pedaqoji taktdın özəlliyidir. Şagirdləri başa
düşmək müəllimə qeyri – taktiki hərəkətlərə
yol verməyə imkan
vermir, konkret situasiyada optimal
təsir vasitələri seşməyə
kömək edir. Müəllim təkcə biliklərdə
öz əksini tapan
ideyalarla tərbiyə tmir, o, həm də ideyaları
sinfə ncə çatdırması
ilə tərbiyə edir.Təlimdə
təkcə ağıllılar bir- birinə
təsir etmir, həm də,
müəllimin qəlbi şagirdin
qəlbi ilə təmasda
olur.
Şagirdin tədris
fənni ilə görüşünün
taleyi xeyli dərəcədə müəllim-şagird sistemində
münasibətlərin quruımasından asılıdır. Bu bir faktırki, riyaziyyat müəlliminə
böyük rəğbət, məhəbbət olmasa , riyaziyyatı sevmək olmaz. Ədəbiyyat müəllimini
başa düşmədən incəsənəti
sevmək mümkün deyil.
Müəllimlikdə şəxsi
keyfiyyətlərlə peşə keyfiyyətləri
vəhdət təşkil edir. Peşə
keyfiyyətlərinə tədris etdityi
fənni, onun tədrisi
metodikasını bilmək, psixoloji
hazırlıq. Ümumi erudisiya, geniş mədəni
səviyyə, pedaqoji ustalıq, pedaqoji
əmək və ünsiyyət texnologiyasına yiyələnmək, təşkilatçılıq bacarıq
və vərdişləri, pedaqoji takt, pedaqoji texnika, natiqlik məharəti
və başqa keyfiyyətlər
daxildir.
Elmə aludə
olmaq müəllimin mühüm
keyfiyyətidir. Elmə marq müəllimə
öz fənninə hörmət
hissini formalaşdırmağa,
elmi mədəniyyətini qoruyub
saxlamağa, öz elinin bəşər inkişafının
ümumi prosesləri ilə
əlaqəsini şagirdlərə göstərməyə
və görməyi öyrətməyə
kömək edir.
Öz peşakar
əməyinə məhəbbət elə
keyfiyyətdir ki, onsuz olmaq mümkün
deyil. Müasir müəllimin şəxsiyyəti
bir çox halda onu erudisiyasını, yüksək mədəni
səviyyəsi ilə müəyyən olunur. Müasir dünyadan
sərbəst baş çıxarmaq
istəyən şəxs çox
şeyi bilməlidir. Erusisiyalı pedaqoq
yüksək şəxsi mədəniyyətin daşıyıcısı
olmalıdır.
Müəllimin ilk
professioqramı XX əsrin 20-30-cu, yenisi isə 80-cl illərində qəbul
olunmuşdur.Həmin
professioqramları müqaisə edəndə
məlim olurki. Meəllimə
verilən bəzi tələblər yox
olmuş, yeniləri meydana gəlmişdir. Yox olan keyfiyyətlər içərisində “möhkəm sağlamlıq”da vardır. Soruşula bilər: məgər
müasir müəllimə sağlamlıq
lazım deyil ?
Hər il min
nəfər birinci kurs tələbəsi
ilə aparılan sorğu
göstərirki, onları 85 faizə
qədəri birinci yeri
müəllimin ədalətlilik keyfiyyətinə, ikinci yeri
tələbkarlıq keyfiyyətinə,
üçüncu yeri isə
öz fənnini bilməyə
verirlər. 20 keyfiyyət içəisində birinci
10 yeri aşağıdakı keyfiyyətlər
tutmuşdur : ədalətlilik, tələbkarlıq, öz
fənnini bilmək, xeyirxahlıq,
şagirdlərə etibar etmək, nəzarətlilik, təvəzökarlıq,
diqqətlilik, mütəşəkkillik, əxlaqı
saflıq.
Səciyyəvi haldırki, şagirdlərin qəlbində
yaranan müəllim obrazı daimi
qalmır, şagirdlər sinfə keçdikcə
o dəyişir. İbtidai məktəbdə müəllim idealdır, onun tələbləri qanundur. Əfsus, müəllimin ideallaşdırılması çox
sürmür və azalma
meyli müşahidə olunur.
Tədqiqatlar göstərirki, əsl istedadlı
müəllimlər 12 faizdən çox deyil. Müəllimlərin əsas
kütləsi təlim-tərbiyə metod və
priyomlarına yaxşı yiyələnmiş ustalardır. Vaxtı ilə
pedaqoji ədəbiyyatda pedaqoqun
keyfiyyətləri haqqında
söhbət gedərkən onun
qayğıkeş, xeyir xah, uşaqları
sevən, qəlbi məhəbbətlə dolu
olan insan olması arzu olunurdu.
Müəllmin əməyinin
belə qeyri-işgüzar və
sentimental yanaşma A.S.Makarenkonun hiddətləndirirdi. O, belə hesab
edirdi ki, “müəllim qəlbi”
şagirdlərə münasibətin daxili
tənzimləyicisi kimi istifadə
oluna bilməz.
A,S.Makerenkonun fikrincə “xeyirxah
qəlblər sistemi” uşaqların
rəğbətini qazanmaq. “ən çox
sevilən müəllim “ titulunu
almaq uğrunda mübarizəyə
gətirib çıxarır. O,müəllimə istehsalat
mövqeyindən yanaşmağı, ona əmək , zəhmət
adamı, fəhlə kimi baxmağa
çağırır.
Müəllimin başlıca
silahı sözdür. Bundan başqa,
onun ehtiyatında xeyli
qeyri-vebal (nitqsiz )
ünsiyyət vasitəsiləri də
vardr.
1.
Ekspressiv – mənalı hərəkətlər. Ekspressiv-mənalı hərəkətlər
müəllimin davranışının görmə orqanı vasitəsilə qavranılmasıdır.Burada duruş, mimika, əl-qol hərəkətləri, baxış
yeriş xüsusi rol
oynayır.
2. Prosodika və ekstralinqvistika ( informasıya,səsin
ucalığı, tembri, nəfəsalma, gülüş, öskürək ). Səsin xarakteristikaları prosodik (nitqdə vuröulu və vurğusuz, uzun və
qısa hecaların tələffüzü
sistemi ) və ekstralinqvistik (
linqvistikadan kənar ) hadisələrə daxildir. Şövq, ruh yüksəkliyi,sevinc və
narazılıq adətən yüksək
səslə, nifrət, qorxu kifayət qədər
yüksək, qəm qüssə, yorğunluq adətən
batıq səslə verilir.
3.
Takesik
ünsiyyət vasitələri.
Başı sığallama, toxunma, əl-ələ
verib görüşmə, tərifləmə takesik
ünsiyyət vasitələrinə aidddir.
4.
Proksemik vasitələr. Bunlara təlim
zamanı müəllim və
şagirdlərin oriyenasiyası və onlar
arasında distansiya aiddir.Pedaqoji distansiyanın
normaları aşağıdakı məsafələr
kimi müəyyən olunmuşdur:
1)müəllimin şagirdlərlə fərdi ünsiyyəti – 45-dən 120sm-dək; 2)sinifdə şagirdlərlə
rəsmi ünsiyyət – 120-400sm;
400-750sm. Ünsiyyət distansiyasının müntəzəm
dəyişməsi pedaqoji əməyin
xüsusiyyətidir. Bu müəllimdən dəyişən
şəraitə dəfələrlə
uyğunlaşmağı tələb edir.
Müəllim
- şagird münasibətlərinin psixoloji məsələləri.
Böyüməkdə olan nəslin
hərtərəfli tərbiyəsi məktəblərin qarşısında duran daimi və başlıca problemdir.
Bu mühüm problemin həlli məktəblərimizdə çalışan pedaqoji kollektivlərin hər
bir üzvünün ümumi hazırlığından, dünyagörüşü, əqidəsi, pedaqoji-psixoloji
bilik, bacarıq, qabiliyyətlərindən və. s. asılıdır.
Məlum olduğu kimi,
təlim-tərbiyə işi iki tərəfin – öyrədən, tərbiyə edən müəllim və öyrənən,
tərbiyə olunan şagird, başqa sözlə, təsir edən və təsir olunanlar arasında baş
verən mürəkkəb bir prosesdir. Müəllim həmin prosesdə aparıcı, təşkil və
idarəedici, istiqamətləndirici rola malikdir. Müəllim öz üzərinə düşən bu
vəzifəni müvəffəqiyyətlə yerinə yetirmək üçün, hər şeydən əvvəl ayrı-ayı
şagirdləri, bütünlükdə sinif kollektivini yaxından duymalı, hiss etməli, başa
düşməli, tanımalıdır. Yəni əgər müəllim bir şagirdə və ya şagird
kollektivinə hər hansı cəhətdən təsir
göstərmək istəyirsə, onda onları həmin təsirə məruz qalma halına ram etməyi
bacarmalıdır. Ayrı-ayrı fərdlər və ya şagird kollektivi yalnız o zaman
müəllimin təsirinə məruz qala bilər ki, onlar özlərini könüllü, şüurlu surətdə
həmin təsirə yönəltmiş olsunlar.
Göründüyü kimi, təsir
etmə və təsir olunma müəllimlə şagird arasındakı qarşılıqlı əlaqədən, daha
doğrusu, bu əlaqəni tənzim edən, səhmana salan qarşılıqlı əlaqədən asılıdır.
Əgər müəllimlə şagird arasındakı münasibətlər obyektiv, həqiqi köklər üzərində
yaradılmışsa, bu halda həm təsir etmək, həm də təsir olunma səmərəli nəticə
verə bilər.
Bu qeyd edilənlərdən
aydın olur ki, məktəblərdə aparılan təlim-tərbiyə işlərinin müvəffəqiyyət və
səmərəliliyi müəllim – şagird münasibətlərindən, psixoloji dildə desək,
şəxsiyyətlərarası münasibətlərdən çox asılıdır.
Məlumdur ki, şagirdlərin
ayrı-ayrı müəllimlərə və fənlərə münasibətləri fərdi xaraktr daşıyır.
Şagirdlərin müəllimə qarşı olan subyetktiv münasibətləri nə qədər müxtəlif olsa
da, bunlar tədricən sinif kollektivinin həmin müəllimə olan ümumi obyektiv
rəyinə - münasibətinə çevrilir. Sinif kollektivinin bu və ya digər müəllimə
münasibəti çox vaxt onun tədris etdiyi fənnə də münasibətini müəyyənləşdirir.
Təsadüfi deyildir ki, bəzi məktəblərdə bu və ya digər fənn müəllimi dərs dediyi
siniflərin bütün şagirdləri sevir, hörmət edir, onun dərsinə həmişə hazırlıqlı
gəlməyə səy göstərirlər. Bu halın əksinədə rast gəlmək olar. Deməli,
təlim-tərbiyə işlərinin müvəffəqiyyətliliyində müəllim-şagird münasibətləri
mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Şəxsiyyətlərarası
münasibətlər həm ictimai, həm də psixoloji amillərlə şərtlənən səciyyəvi bir
hadisədir. Bir çox mütəfəkkirlər bu hadisənin mahiyyətini açmağa səy
göstərmişlər. Dünyanın bəzi ədəbiyyatlarında göstərilir ki, şəxsiyyətlərarası
münasibətlər insanların xarakterindən, onların psixoloji xüsusiyyətlərindən
asılıdır. Bu fikir, əlbəttə, müəyyən dərəcədə doğrudur. Lakin həmin fikirdə
ictimai həyatın obyektiv qanunlarını nəzərə almayan, yaxud tamamilə inkar edən
sosioloji subyektivizmin kökləri meydana çıxır. Buradan belə bir nəticə hasil
olur ki, guya insanlar arasında münasibətlər əvvəlcədən məlum olmayan
hərəkətlərin məcmusundan ibarətdir.
Müəllim - şagird
münasibətlərin (bundan sonra şəxsiyyətlərarası münasibətlər) mahiyyətinin
anlaşılmasında materialist dünyagörüşü mühüm rol oynayır. Belə ki, materializmə
görə müəllim - şagird münasibətlərinin əsasını daha mühüm və öz xüsusi
qanunauyğunluqlarına tabe olan maddi istehsal münasibətləri təşkil edir.
Bununla yanaşı müəllim - şagird münasibətlərinə subyektiv, psixoloji amillər də
öz təsirini göstərir, öz izini buraxır. Bu təsir və iz kiçik qrup və kollektivlərdə,
konkret istehsal fəaliyyətində daha bariz şəkildə nəzərə çarpır.
Beləliklə,
şəxsiyyətlərarası münasibətlər – real həyatda canlı, düşünən və hiss edən
fərdlər arasında yaranan əlaqə və münasibətlərdir. Bu, həqiqi insanların həqiqi
ünsiyyətlərindəki empirik münasibətlərdir.
Şəxsiyyətlərarası
münasibətlərin öyrənilməsi və onların istənilən istiqamətə yönəldilməsi həm
ictimai istehsalın, həm də məktəb tərbiyəsi təcrübəsinin təkmilləşdirilməsi
üçün zəruri şərtdir.11
Bəs şəxsiyyətlərarası
münasibətlər öz başlanğıcını haradan və necə alır? Qeyd edilməlidir ki,
şəxsiyyətlər arasındakı hər cür münasibətlər öz başlanğıcını ayrı-ayrı
şəxslərin bir-birini qavrayışından alır. Belə ki, ilk görüşlərdəki ünsiyyət,
rəftar və davranışın məzmun və forması şəxslər haqqında müsbət, mənfi və bəzən
də dəqiq olmayan, tərəddüd doğuran təəssürat yaranmasına səbəb olur. Bu
təəssüratlar get-gedə dəqiqləşir, dürüstləşir və bunların əsasında şəxslər
arasında müəyyən münasibət yaranmağa başlayır.
Məsələn, özü barəsində xoş təəssürat yaratmış şəxsə
biz müsbət münasibət bəsləyir, hətta bəzən ona güzəştə belə getməli oluruq.
Əksinə, ilk görüşdə özünə qarşı narazılıq, bəlkə də nifrət hissi yaratmış şəxsə
isə mənfi münasibətdə olur, hətta onunla ünsiyyətdə olmaqdan belə imtinaya meyl
edirik.
Söz yox ki, ilk
qavrayışlardan əldə edilmiş informasiyalar yanlış, aldadıcı ola bilər. İlk
görüşlərdən özünün şirin dili, istiqanlılığı, cəlbediciliyi və s. ilə bizə son
dərəcə xoş təəssürat, insan qəlbinə yaxın hisslər doğuran şəxslə daha yaxından
və dərindən tanış olduqca, onun daxili aləmi, əsl üzü aşkara çıxır və
yanıldığımız üçün peşiman oluruq. Bu halın əksinə də rast gəlmək mümkündür.12
Bu qeyd edilənlərdən
aydın olur ki, istər ayrı-ayrı şəxslər arasındakı, istərsə də kollektivlə
ayrı-ayrı şəxslər arasındakı münasibətlər həmin tərəflərin biri-birilərin
obyektiv surətdə
qavramaları nəticəsində yaranır. Yaranmış bu münasibət sonrakı birgə ünsiyyət
və fəaliyyətə öz təsirini göstərir. Başqa sözlə desək, birgə fəaliyyət tərəflər
arasındakı münasibətlərdən çox asılıdır. Bu son fikri məktəbə, sinifə aid
etsək, belə bir nəticəyə gəlmək olar ki, müəllim-agird münasibətləri də
təlim-tərbiyə işlərinin keyfiyyətinə təsir edən mühüm amildir.
Söz yox ki, hər bir
müəllim yenicə daxil olduğu sinif kollektivi, eləcə də ayrı-ayrı şagirdlərə
yaradıcı əlaqə və münasibətlərin əhəmiyyətini aydın dərk edir. Buna görə də o,
sinifə qədəm qoyduğu ilk dəqiqələrdən şagirdlərdə özü barəsində müsbət rəy
yaratmağa cəhd göstərir. Lakin müəllimin sinif kollektivi və ayrı-ayrı
şagirdlərlə lazımi əlaqə və münasibət yaratmaq üçün göstərdiyi cəhdə baxmayaraq
bəzən arzu olunan nəticəni əldə etmək mümkün olmur. Çünki, əvvəla rəy
birdən-birə deyil, tədricən yaranır. Digər tərəfdən həmin rəyin müsbət və ya
mənfi istiqamətdə inkişafı bir çox şərtlərdən asılıdır. Bunlardan müəllimin
şəxsi keyfiyyətlərini, pedaqoji bilik, bacarıq və qabiliyyətlərini, davranış və
rəftarını, hətta simpatiya, yaxud antipatiya doğuran görkəmini, eləcə də
kollektivdəki ayrı-ayrı şagirdlərin fərdi qavrama, dərketmə, tənqidi təfəkkür,
qiymətləndirmə və s. xüsusiyyətlərini qeyd etmək olar.
Göründüyü kimi, müxtəlif
forma və məzmunlu tellərlə birləşmiş müəllim-şagird münasibətləri olduqca
çoxcəhətlidir. Üstəlik buraya müəllimlərin özlərinin də fərdi xüsusiyyətlərini
əlavə etsək, onda müəllim - şagird münasibətlərininnə qədər mürəkkəb xarakterə
malik olduğu daha da aydınlaşar.
Belə olduqda bəs müəllim
- şagird münasibətləri hansı əsas üzərində qurulub inkişaf etdirilməlidir?
Müəllim öz üzərinə düşən vəzifəni ləyaqətlə yerinə yetirmək üçün ayrı-ayrı
şagirdlərlə, bütünlükdə sinif kollektivi ilə necə münasibətdə olmalıdır?
Müəllim - şagird münasibətlərini əks etdirən konkret idarəetmə, rəhbərlik
üslubu mövcuddurmu? Əgər belə üslublar mövcuddursa, onda bunlardan hansını
məqsədəuyğun hesab etmək olar? Məktəblinin yaş dövrlərindən asılı olaraq
müəllim münasibətində fərq olmalıdırmı?
Qeyd edilməlidir ki,
psixoloji ədəbiyyatda müəllim-şagird münasibətlərinin yaranıb möhkəmlənməsinə
ciddi təsir göstərən bəzi rəhbərlik, idarəetmə üslublarına rast gəlirik. Bunlar
əsasən aşağıdakılardır:
1) Avtokratik
tərz. Bu sinif kollektivinə, hətta fəal şagirdlərə belə məhəl qoymadan
müəllimin təkbaşına rəhbərliyi ilə səciyyələnir. Belə tərzi düzgün hesab
müəllim şagirdlərə öz müstəqil fikirlərini, tənqidi mülahizələrini söyləməyə,
təşəbbüslərini həyata keçirməyə qəti imkan vermir. Bu tərzlə işləyən müəllim
ardıcıl olaraq öz tələblərini verir və onların yerinə yetirilməsinə ciddi
nəzarət edir. Bir sözlə, avtokratik tərzdə işləyən müəllim hər bir işdə hakim
mövqeyə cəhd göstərir.
2) Avtoritar tərz. Bu iş tərzi özündən əvvəlkindən cox az fərqlənir.
Yəni, həmin tərzlə işləyən müəllimlər də hakim mövqeyə malik olurlar. Fərq
yalnız orasındadır ki, avtoritar tərzi daha münasib hesab edən müəllimlər sinif
kollektivi və ya kollektivin ayrı-ayrı üzvlərinə aid məsələlərin müzakirəsində
onların iştirakına etiraz etmir. Lakin son nəticəni, qəti qərarı yenə müəllim
özü çıxarır.
3) Demokratik tərz. Həmin tərzlə işləyən müəllim sinifə, kollektivə aid
hər bir məsələnin həllində kollektivə istinad edir, onlara müstəqillik verir.
Şagirdlər kollektiv həyata aid problemləri müzakirə edir, özləri müəyyən qərar
çıxarır, onu müdafiə edirlər. Müəllim isə yeri gəldikdə həmin qərara düzəliş
verilməsində, onun bəyənilməsində yaxından iştirak edir.
Demokratik tərzlə işləyən
müəllim şagirdlərin bu və ya digər tənqidi mülahizələrinə səbrlə, təmkinlə
yanaşmağı lazım bilir, onları başa düşməyə, daxili aləmlərinə, şəxsi işlərinə
nüfuz etməyə cəhd göstərir. Kollektivin fəaliyyətini təşkil edərkən “eyni
hüquqların birincisi” mövqeyindən çıxış etməyə çalışır. Bir sözlə, demokratik
tərzə üstünlük verən müəllimlər həqiqətən demokratizmə istinad edirlər.
4) Etinasız münasibət tərzi. Bu tərzlə işləyən müəllim şagirdlərin
istər kollektiv, istərsə də şəxsi həyat məsələlərinə mümkün qədər qarışmamağa,
müdaxilə etməməyə, bu məsələlərdən kənarda durmağa cəhd göstərir.
5) Qeyri-müntəzəm tərz. Bu, müstəqil bir iş tərzi olmayıb,
vəziyyətdən, şəraitdən, hətta müəllimin əhval-ruhiyyəsindən, hazırki anda
keçirdiyi hisslərdən asılı olaraq yuxarıda qeyd edilən iş tərzlərinin birinin
istifadəsindən, tətbiqindən ibarətdir.
Aparılan psixoloji
tədqiqatlar nəticəsində meydana çıxarılmış bu idarəetmə tərzləri əsasən
müəllimlərin şəxsi keyfiyyətləri, xarakter əlamətləri, temperament
xüsusiyyətləri və s. ilə əlaqəlidir.
Qeyd edilməlidir ki, bu
tərzlərin hər biri müəllimlə şagirdlər arasındakı münasibətlərin yaranmasında
özünəməxsus iz buraxır və bu iz əsasən ünsiyyətin necəliyində öz əksini tapır.
Aparılan psixoloji
tədqiqatlar əsasında müəllimləri şagirdlərlə ünsiyyət baxımından şərti olaraq
dörd qrupa ayırmaq mümkün olmuşdur.
Birinci qrupa şagirdlərlə
daim ünsiyyətdə olan müəllimlər daxil edilir. Bu müəllimlər şagirdlərlə təkcə
sinifə, məktəbə aid məsələlər deyil, hər iki tərəfi maraqlandıran, düşündürən
məsələ və problemlər ətrafında söhbət aparır, onların, necə deyərlər, hər bir
dərdinə şərik olur, onlara qayğı, düzgün yol göstərməyə çalışırlar. Şagirdlər
belə müəllimlərlə heç bir sirr saxlamadan açıq danışmağa, onlardan məsləhət
almağa, öyrənməyə cəhd göstərirlər. Belə ünsiyyət, əsasən, demokratik tərzlə
işləyən müəllimlərdə müşahidə edilir.
İkinci qrupa şagirdlərə
hörmətlə yanaşan və onların da hörmət və nüfuzunu qazanmış müəllimləri daxil
etmək olar. Lakin bu müəllimlərin şagirdlərlə dərsdənkənar ünsiyyəti müxtəlif
səbəblər üzündən müntəzəm xarakter daşımır. Buna baxmayaraq əgər şagirdlərdən
hər biri müəyyən məsələnin həllində çətinlik çəkirsə və bununla əlaqədar
müəllimə müraciət edirsə, onlar arasında səmimi, açıq və işcil ünsiyyət
yaradır. Müəllim məsələnin düzgün həllinə, şagirdin düzgün
istiqamətləndirilməsinə cəhd göstərir. Belə ünsiyyət forması, əsasən,
demokratik tərzlə işləyən müəllimlərdə müşahidə edilir.
Üçüncü qrupa elə
müəllimləri daxil etmək olar ki, onlarda şagirdlərlə yaxın ünsiyyətdə olmaq
cəhdi aşkar sezilsə də, lakin belə ünsiyyət çox vaxt baş tutmur. Ünsiyyət baş
tutmaması bir sira səbəblərlə əlaqədardır. Bunlardan müəllimin vatının
çatışmaması, şagirdlərdə ona inamın olmaması və ya azlığı, müəllimin özünü
həddən artıq ciddi aparması və digər simpatiya yaranmasına mane olan səbəbləri
göstərmək olar. Ünsiyyətin belə baş tuta bilməməsi əsasən avtoritar tərzli
müəllimlərin işində nəzərə çarpır.
Dördüncü qrupa olduqca
dar çərçivədə ünsiyyətə malik müəllimləri daxil etmək olar. Bu qrup müəllimlər
əsasən gündəlik dərs prosesindəki məsələlərin həllinə şagirdlərlə ünsiyyətdə
olur, onları düşündürən digər məsələlərlə maraqlanırlar. Belə ünsiyyət
formasını avtokratik və etinasız münasibət tərzli müəllimlərin işində müşahidə
etmək olur.
Göründüyü kimi, yuxarıda
qeyd edilən iş tərzlərindən birinə müvafiq işləyən müəllimin münasibəti onlar
arasındakı ünsiyyətdə öz ifadəsini tapır. Həm də bu ünsiyyət müəllimin fərdi
psixoloji xüsusiyyətlərindən, eləcə də şəxsi həyat təcrübəsi və inamından,
bilik və məlumatdan asılıdır. Deməli, müəllim şagird münasibətlərinin
necəliyində sadalanan cəhətlər xeyli təsirlərə malikdir. Əgər qeyd edilən bu
cəhətlər bilavasitə müəllimin özü ilə əlaqədardırsa, yaranan münasibətlərin
necəliyində şagirdlər, xüsusən onların yaş xüsusiyyətləri də müəyyən rola
malikdir. Belə ki, şagirdlərin yaş xüsusiyyətlərinin nəzərə alınıb-alınmaması,
eləcə də onların hal-hazırki yaş dövrlərindən asılı olaraq şeylərə və
hadisələrə münasibətləri müəllim-şagird münasibətlərinin necəliyində öz əksini
tapır. Buna görə də müxtəlif yaş dövürlü şagirdlərdə düzgün, səmimi, işgüzar,
qarşılıqlı inam, hörmət və anlaşılmaya müvafiq münasibət yaradılması üçün
müəllim mütləq şagirdlərin yaş xüsusiyyətlərini nəzərə almalıdır.
Yaş xüsusiyyətlərinin
nəzərə alınması xüsusən orta və böyük məktəb yaşı dövründə düzgün münasibət
yaradılması üçün vacibli şərtdir. Doğrudur, ibtidai siniflərdə də bəzən, necə
deyərlər, ipə-sapa yatmayan, intizama, təlim fəaliyyətinə uyuşmayan və
beləliklə də sinfin ümumi fəaliyyətinə maneçilik törədən şagirdə rast gəlmək
olur. Lakin tək-tək təsadüf edilən belə kiçik məktəb yaşlı şagirdlə tədricən
ümumi dil tapmaq və onu düzgün istiqamətləndirmək o qədər də çətinlik törətmir.
Başqa sözlə, kiçik məktəb yaşlı uşaqlarla müəllim-şagird münasibətlərinin
yaranmasında şagirdlərin təsiri yox dərəcəsindədir. Bu münasibətləri müəllimin
özü yaradır, özü istiqamətləndirir. Kiçik məktəblilər hələlik müəllimin heç bir
tələbinə etiraz etmir, onun göstəriş və tapşırıqlarına bir icraçı kimi əməl
edirlər.
Orta yaşlı şagirdlərə,
yəni yeniyetmələrə gəlincə, bu yaş dövründə məsələ xeyli mürəkkəbləşir. Belə
ki, müəllim-şagird münasibətlərinin məqsədəmüvafiq tərzdə yaranıb inkişaf
etməsi prosesində müəllimin təsiri əsas olsa da, həlledici deyil. Bu prosesdə
yeniyetmə, yaxud böyük məktəbyaşlı
şagirdlər də müstəqil mövqeyə malikdirlər.
Məlumdur ki, bu yaşlı
şagirdlərdə özlərini yaşlı adamlara bənzətməyə, müstəqilliyə, öz
şəxsiyyətlərinə hörmət bəslənilməsinə, meyl günbəgün qüvvətlənir. Şagirdlərdə
baş qaldıran bu yeni meyl bir çox müəllimlər tərəfindən nəzərə alınmır, onlara
müstəqil şəxsiyyət əhəmiyyəti verilmir. Bu isə müəllim-şagird münasibətləri
üçün zəruri olan qarşılıqlı inamın yaranmasında səddə çevrilir.13
Müəllim qeyd edilən yaşlı
şagirdlərin yetkinliyə doğru inkişafını nəzərə almadıqda, onların müstəqil şəxs
kimi yetişdiyini qəbul etmədikdə bir qismi müəllimlə münasibətdə öz həqiqi
simasını gizlətməyə başlayır. Inam, əqidə, başqa sözlə qəlbən müəllimlə razılaşmasa
da, özünü süni surətdə onun istək və tələblərinə uyğunlaşdırmağa çalışır.
Beləliklə də şagirdlərdə qeyri-təbii uyğunlaşma, şəraitdən, situasiyadan asılı
olaraq şəkildən-şəkilə düşmə baş verir. Bu, bir tərəfdən şagirdlərdə bəzi mənfi
keyfiyyətlərin kök salması üçün əlverişli zəmin ola bildiyi kimi, digər
tərəfdən də məqsədəmüvafiq müəllim-şagird münasibətlərinin yaranmasına mane
olur.
Yetkinlikləri yaşlılar
tərəfindən qəbul edilməyən yeniyetmələrin bir qismi özlərini müəllimin
(valideynin) idarəetmə, rəhbərlik üslubuna uyğunlaşdırır, özünü “uşaq” kimi
aparır, ya da “təlxəklik” edir. Belə vəziyyət də müəllimin həmin şagirdlərə
düzgün təsir edə bilməməsinə gətirib çıxarır.
Nəhayət, “yaşlılıqları”
qəbul edilməyən yeniyetmələrdən bir qismi isə müəllimə və ya valideynə öz
narazılıqlarını müxtəlif formalarda bildirirlər. Bəzən bu narazılıq toqqşmaya,
kobud rəftara belə çevrilə bilir. Narazılıq, toqquşma bəzən müəllimin və ya
valideynin ədalətsiz, təhqiramiz rəftarı nəticəsində də baş verir.
Kişi və qadın
müəllimlərinin psixoloji xüsusiyyətləri
Bu gün
ölkəmizin orta məktəblərində dərs deyən müəllimlərin 80 faizdən çoxu qadınlardır. Ayrıca Bakı üzrə
götürdükdə isə müəllimlərin təxminən 90 faizini zərif cinsin nümayəndələri
təşkil edir.
Uşaqlar evdə də daha çox anaların, ana işlədikdə isə qadın dayələrin, bağçada
isə yenə qadın tərbiyəçilərin ixtiyarına verilir, onunla ünsiyyətdə olur,
onlardan tərbiyə alırlar.
Müəllimlərində çoxunun qadın olması, daha doğrusu kişi müəllimlərin
azlığının nə kimi sosial problemlərə yol açdığına gəldikdə, təbii ki, burda ilk
öncə oğlan şagirdlərin bir şəxsiyyət olaraq formalaşmasındakı qüsurların üzərində dayanmaq lazım
gəlir.
Bütün dərslərin qadın müəllimlər tərəfindən
deyilməsi həssas oğlan uşaqlarında əks-cinsə məxsus duyğusal keyfiyyətlər
formalaşdırır: “Oğlanlar qadın müəllimlərdəki keyfiyyətləri götürürlər,
emosional olurlar, hissləri tərəfindən idarə edilirlər. Buna görə daha çox
qadın müəllimələrin dərs deməsi yetişməkdə olan oğlan uşaqlarına, xüsusilə onların
emosional təfəkkürlərinə mənfi təsir göstərir. Özləri də bilmədən, hiss etmədən
qadın müəllimlərin hərəkətlərini yamsılayırlar. Bu cür oğlan uşaqlarında
kişilərə xas qətiyyət, konkretlik azalır, xaraktersizlik meydana gəlir. Belə
uşaqlarda mənlik duyğusu aşağı səviyyədə olur. Gələcəyin kişisini yetişdirməkdə
ancaq qadın psixologiyasının rol oynaması arzuolunan hal deyil”.
Kişi və
qadın müəllimləri müqayisə etsək, kişi müəllimləri qışqırır, yaxud oğlan
uşaqlarını otağa çağırıb başa salır və beləcə onlarda kişinin necə olduğu
barədə təsəvvür yaranır: “Amma qadınlar isterik səslə qışqırırlar, bu da uşaqlarda
əks-reaksiya doğurur. Hətta oğlan uşaqları bayıra çıxanda müəlliməni
yamsılamağabaşlayır”.
“Dədə Qorqud” dastanından misal gətirək ki: “Bamsı Beyrək oğlu Turalın əlində qılınc tutmaq əvəzinə gül tutmasından narahatçılığını bildirir. Biz də bu gün oğlan uşaqlarında qadın xarakterinin müşahidə olunmasından narahat olmalıyıq”.
Belə ki, təhsil müəssisələrində kişilərin azlığının əsas səbəbi məktəblərdə əmək haqqının aşağı olmasıdır. 180-200 manatla ailə saxlamaq mümkün olmadığından kişilər məktəbə üz tutmurlar. Bəlkə də qeyd olunan səbəb üzündən uzun müddət kişi müəllimləri görməyən oğlanlar artıq müəllim kimi işləmək istəmirlər
Çox qəribədir ki, işsiz qalanlar da bu addımı atmaq istəmir. Nəticədə yüksək savadlılığın tələb olunduğu peşələrdən birincisi olan müəllimlik işləmək xatirinə işləyənlərin əlində cəmlənir.
“Dədə Qorqud” dastanından misal gətirək ki: “Bamsı Beyrək oğlu Turalın əlində qılınc tutmaq əvəzinə gül tutmasından narahatçılığını bildirir. Biz də bu gün oğlan uşaqlarında qadın xarakterinin müşahidə olunmasından narahat olmalıyıq”.
Belə ki, təhsil müəssisələrində kişilərin azlığının əsas səbəbi məktəblərdə əmək haqqının aşağı olmasıdır. 180-200 manatla ailə saxlamaq mümkün olmadığından kişilər məktəbə üz tutmurlar. Bəlkə də qeyd olunan səbəb üzündən uzun müddət kişi müəllimləri görməyən oğlanlar artıq müəllim kimi işləmək istəmirlər
Çox qəribədir ki, işsiz qalanlar da bu addımı atmaq istəmir. Nəticədə yüksək savadlılığın tələb olunduğu peşələrdən birincisi olan müəllimlik işləmək xatirinə işləyənlərin əlində cəmlənir.
Hazırda cəmiyyətdə
bütün yükü öz
ciyinləri üzərində daşıyan “dəmir” qadınların sayı
çoxalıb. Bu da disbalans yaratmaqdadır. Ailədə, işdə məsuliyyəti
üzərinə götürən qadınlar bəzəndə
oğlanlara yalnış örnək olur. Belə ki, evdə analarının, məktəbdə müəllimlərinin durmadan
çalışdığını gördükləri zaman onların
düşüncəsində qəribə duyğu
formalaşır. Onlar qadının
pul qazanma bacarığını
gördükdə arxayınlaşır və tənbəlləşirlər.
Çünki həqiqətləri olduğu
kimi dərk etmək
üçün hələ yetəri qədər
böyüməyiblər. Bunun üçündə
tərbiyənin əsası evdən
qurulmalıdır. Ana hər zaman
ataya hörmətlə yanaşmalı və
uşaqların gözündə atanın
yaxud qohumlarından birinin
timsalında kişi orazını
yaratmalıdır.
İstər kişi
istərsədə qadın müəllimi
fərq etməz hər bir
insanın stimula ehtiyacı
var. Müəllimlər titullarına,dərs keçmə səviyyəsinə qabiliyyətlərinə görə
fərqləndirilməlidir. Hər kəs eyni məvacibi
almamalıdır. Əgər bu sistem reallaşsa
kişi müəllimləri də məktəbə
daha maraqlı olar.
Çətin tərbiyə
olunan uşaqarın 90 %-i
atasız yaxud ailə
problemləri yaşayan uşaqlardır. Göründüyü kimi uşağın
tərbiyəsində kişi faktoru mühüm
rol oynayır. Bu cür
uşaqlarla məktəbdə tək
başına işləmək çox
çətindir. Çünki, qadın
müəllimləri bəzən həya edərək, yaxud
bu cür uşaqların onların üzünə
qayıdacağından ehtiyatlanaraq onlarla
ünsiyyətdən yayınırlar. Bu
da vəziyyəti daha
da ağırlaşdırır. Qadın zif
məxluqdur. Onun hərdən o cür münasibətləri
təbiidir.Bu zaman köməyə
kişi müəllim
gəlməlidir.Onlar kişi zəhmi görməlidirlər,kimdənsə çəkinməlidiirlər. Təəssüfki,məktəbdəki kişi
müəllimlərinin yoxa bərabərliyini
bu cür uşaqların sayını günü – gündən artmasına
zəmin yaradır.Nəzərə alsaqki, tərbiyəedici qüvvə qadındır. Anadır bəs onda kişiləri
bu qədər mühüm
edən nədir ? Qadın bəzən qarşısındakına rəhmi
gələrək nəyəsə güzəştə gedə bilər. Amma kişi isə bu cür
hallarda daha sərt mövqedən
çıxış dir. Hisslərinə təslim olmur. Bax bu da
uşağın tərbiyəsinin üzərində
əvəzolunmaz təsirdir.
Elə fənn yoxdur ki, qadınlar onu tədris edə bilməsin, lakin indi
ailələrdə "tək valideyn" modeli getdikcə artmaqdadır. Ona görə də
uşaqlar heç olmasa məktəbdə kişi cinsindən olan şəxslə ünsiyyətdə olmalı, onun
xarakterini mənimsəməlidir".
Məktəbin problemi
cəmiyyətin problemidir.
Təhsil ocaqlarında kişi
müəllimlərinin azlığı nəinki
oğlanların hətta qızlarında tərbiyəsində özünü
hiss etdirir. Şagirdlər günü
çox hissəsini məktəbdə keçirirlər. Evə gəldikdə
isə atalarını əksər hallarda
axşam görmək imkanı
yaranır. Hər bir uşaq
etiket qaydalarının əksəriyyətini
məktəbdə öyrənir. Beləliklə, qız şagirdləri əks
cinslə, oğlanlar isə qadınla necə münasibət qurmağı
bilmir.
Hər bir
müəllimdən kurikulumun şərtlərinə
uyğun dərs keçilməsi tələb
olunur. Bəs görək hər
bir müəllimin bu
təlbləri ödəməsinə imkan çatırmı ? Bu
tipli dərsləri qurmaq üçün ilk
növbədə müəllimin evində kompyuter
olmalıdır. Bu zaman aldığımız məvacibi
ailəmizə həsr edək
yoxsa avadanlığa? Bir sözlə maaşın azlığı müəllim
həyatının hər bir sahəsini
iflic edir.
Beləliklə, kişi
müəllimi məktəbdə mühüm faktordur. Müəllimlər arasındakı
say nisbətini eyniləşdirmək bir o
qədər vacib deyil. Əsas məsələ
kişi müəllimlərinin sayını
artırmaqdır. Bunun üçün isə şərtlər
var:
1)Əmək
haqqı yüksəldilməli;
2)Vaxtaşırı attestasiyalar keçirilməli;
3)Müəllimlər arsında
istedadlarına görə fərq
qoyulmalıdır.
Yəni
kəmiyyət deyil, keyfiyyət qiymətləndirilməlidir.
Məncə
isə, məktəblərimizdəki bu vəziyyət
müəyyən problemlərə yol
aça bilər. Amma məsələni
bu qədər də şişirtməyək. Elə
peşələr var ki, məsələn polis orada qadınların sayı çox azdır. Onda belə
nəticəyə gələk ki, hər yerdə qadın - kişi
nisbətini tənzimləməliyik.
Müəllimlik də o cümlədən daha çox qadın sənətidir. Bayaq da qeyd etdiyim kimi qadın tərbiyəçi qüvvədir. O,tərbiyəni düzgün qursa, uşağa kişi obrazını,mərdliyi, cəsarəti düzgün
aşılasa bu qədər
problem yaranmaz. Məncə hər şeyi
maddiyata bağlamayaq. Vicdan
borcumuzu yerinə yetirək. İnsan öz sənətinə qəlblə
bağlı olsa,onu heç nə
bu yoldan ayıra
bilməz.
N Ə T İ C Ə
Pedaqoqların şagirdlərlə
qarşılıqlı münasibətləri bir-birinə olan elə bir yönəlməlidir ki, onların
qarşılıqlı anlaşmasını şərtləndirir. Bu isə öz növbəsində davranışın qarşılıqlı
korreksiyasına gətirir. Ümumilikdə təlim subyekt-subyekt münasibətlərinin formalaşması
prosesidir. Təlim şəxsiyyətlərarası münasibətlər vasitəsilə başlayır və bitir.
Müəllim-şagird qarşılıqlı münasibətləri təlim və tərbiyə məsələlərinin həllində
əsas rol oynayır.
Təlim prosesində elə
qarşılıqlı münasibətlərin yaradılması nəzərdə tutulur ki, burada hər iki tərəf
qarşıya qoyulmuş məqsədlərə çata bilsin. Əməkdaşlığın əsasında bu prosesin
iştirakçıları arasında pozitiv münasibətlərin saxlanması durur və əlbəttə,
əməkdaşlıq qurulması üçün tələbat və əməkdaşların fəaliyyəti bir-birini məlumatlandıraraq
həyata keçirməsi vacibdir. Beləliklə, təlim prosesində xüsusi psixoloji
atmosfer yaranır ki, burada təlim subyektləri bir-biri ilə qarşılıqlı əlaqədə
olur. Bu, fəaliyyət priyomlarının hesabına deyil, subyektlərin bir-birinə
istiqamətlənmiş olmalarının nəticəsidir.
Təlim o vaxt effektli
alınır ki, pedaqoq şagirdin fəaliyyətinə məharətlə rəhbərlik edir. Birgə
fəaliyyətə sıx şəkildə qoşulmuş şagirdin şəxsiyyət keyfiyyətləri,
əməliyyatlardakı müstəqilliyi bu
cür əməkdaşlığın
əsasını təşkil edir.
Müəllimlə belə qarşılıqlı münasibətlərdə olan şagirdin daha aktiv və sərbəst olmaq imkanı yaranır. Bundan başqa, bu aktivliyi düzgün idarə etməklə şagird şəxsiyyətində müsbət yönümlü dəyişikliklərin baş verdiyini görmək olar.
Müəllimlə belə qarşılıqlı münasibətlərdə olan şagirdin daha aktiv və sərbəst olmaq imkanı yaranır. Bundan başqa, bu aktivliyi düzgün idarə etməklə şagird şəxsiyyətində müsbət yönümlü dəyişikliklərin baş verdiyini görmək olar.
Şagirdin bütün şəxsiyyət
keyfiyyətlərinin nəzərə alınması çox əsasdır. Bu, təlimin tempini və
keyfiyyətini dəyişməyə imkan verən şərt kimi çıxış edir. Müəllimlə şagirdin
əməkdaşlığı təkcə tədris metod və vasitələrinin tətbiqindən ibarət deyil.
Burada mənəvi əlaqə olmalıdır. Müəllim ötürdüyünün şagird tərəfindən qəbul
edilməsinə, özününkiləşdirməsinə şərait yaratmalıdır. Bu mənəvi əlaqə
emosional, qiymətləndirici və iradi xarakter daşıyır.
Pedaqoji psixologiyada elə hallar məlumdur ki,
şagirdlər heç də həmişə müəllimi qəbul etmirlər. Tədqiqatlar göstərir ki,
şagirdin müəllimlə olan münasibəti şagird üçün çox önəm daşıyır. Müəllim və
şagird ünsiyyətində peşəkar bilik və bacarıqlar mühüm rol oynayır. Öz fənnini
yaxşı bildikdə və dərsə qarşı böyük həvəsi olduqda müəllim üçün müvafiq
vasitələrdən istifadəyə bir o qədər ehtiyac olmur.
Heydər Əliyev müəllim əməyini
yüksək qiymətləndirərək bidirir: "Mən yer üzündə müəllimdən yüksək ad
tanımıram. Hər birimizdə müəllimin hərarətli qəlbinin bir zərrəciyi vardır.
Məhz müəllim doğma yurdumuzu sevməyi, hamının rifahı naminə vicdanla işləməyi
müdrikliklə və səbirlə bizə öyrətmiş və öyrədir. Hər birimizin öz müəllimi
vardır və biz bütün ömrümüz boyu onun xatirəsini hörmətlə, minnətdarlıqla qəlbimizdə
yaşadırıq"!!!
İSTİFADƏ
OLUNMUŞ ƏDƏBİYYAT
1. Ş. Babayev – Müəllim-şagird
münasibətlərinin psixoloji məsələləri. Azərbaycan SSRİ Maarif Nazirliyi,
Azərbaycan Mərkəzi Müəllimləri təkmilləşdirmə inistitutu. Bakı, 1958. 21 səh.
2. N Kazımov - Ə. Həşimov “Pedaqogika” Bakı,
1996.
3. Ə. Paşayev - F. Rüstəmov “Pedaqogika”
Bakı, 2002.
4. M. Həmzəyev - “Pedaqoji psixologiya” Bakı, 1991.
5. A. Abbasov, H. Əlizadə - “Pedaqogika” Bakı,
2001. 74səh
6. N. Kazımov - “Məktəb pedaqogikası” Bakı, 2007.
7. “Azərbaycan Respublikası Təhsil Qanunu”. Bakı-2009.
8. L.N. Qasımova, R.M. Mahmudova - Pedaqogika: ali
məktəblər üçüın dərs vəsaiti. Bakı: BDU-nun nəşriyyatı, 2007.
9. Rüfət Hüseynzadə -Tərbiyə işinin metodikası. Bakı,
2010. 41 səh.
10.
İradə
Bayramova – Fəal təlim vasitəsilə şagirdlərdə həyati bacarıqların
formalaşdırılması. Bakı, 2010
0 коммент.:
Отправить комментарий