. Əmək müqaviləsinə dəyişikliklər
edilməsi və xitam verilməsi əsasları və qaydası.
Əmək
müqaviləsi ikitərəfli, yazılı, əvəzli müqavilədir. Bu müqavilənin tərəfləri
qanun çərçivəsində öz iradələrini ifadə edərək bu müqaviləni bağlayırlar. Bu
müqavilənin şərtlərinin birtərəfli qaydada dəyişdirilməsi qanunla qadağan
edilmişdir. Əmək Məcəlləsinin 46-cı maddəsinin 6-cı hissəsinin göstərişinə görə
əmək müqaviləsinə dəyişikliklər yalnız tərəflərin razılığı ilə edilir.
Razılaşdırılmış dəyişikliklər əmək müqaviləsinə daxil edilir. Əgər bu dəyişiklikləri
həcmcə çox olduğuna görə əmək müqaviləsinə daxil etmək mümkün deyilsə onda
ilkin əmək müqaviləsi yenidən tərtib edilir, yaxud da həmin dəyişikliklər ayrı
- ayrılıqda tərtib edilib təsdiqlənir.
Əmək
münasibətlərinə dəyişiklik etmənin bir yolu da işçinin başqa işə keçirilməsidir.
İşəgötürənin işçiyə əmək müqaviləsində nəzərdə tutulmayan başqa peşə, ixtisas,
vəzifə üzrə əmək funksiyasının yerinə yetirilməsini həvalə etməsi başqa işə
keçirmə sayılır. Belə hallara yalnız işçinin razılığı ilə yol verilir. Birtərəfli
qaydada əmək müqaviləsinin şərtlərinin dəyişdirilməsi müstəsna hallarda, işəgötürənin
təşəbbüsü ilə bir aydan artıq olmayan müddətə yol verilə bilər. Əmək Məcəlləsinin
59-cu maddəsi başqa işə keçirmənin qanuni anlayışını vermiş və onun qaydasını nəzərdə
tutumuşdur. Başqa işə keçirmə əmək müqaviləsinə dəyişikliklər edilməklə və ya
yeni əmək müqaviləsi tərtib edilməklə həyata keçirilir. Əmək Məcəlləsinin 60-cı
maddəsinə görə isə işəgötürən işçinin razılığı olmadan belə, istehsalat zərurəti
və boşdayanma hallarının qarşısını almaq məqsədilə bir aydan artıq olmamaq şərti
ilə müvəqqəti olaraq başqa işə keçirilə bilər. Bu halda işçi onun səhhətinə mənfi
təsir edən, habelə aşağı ixtisaslı işə keçirilə bilməz. Başqa işə keçirilmə
müddətində işçinin əməyi görülən işin müqabilində, lakin əvvəlki orta əmək
haqqından aşağı olmamaqla ödənilir. Bir aylıq müddət bitdikdən sonra işçi əvvəlki
əmək funksiyasının icrasına qaytarılır.
Əmək
müqaviləsinə xitam verilməsinin əsasları və qaydası. Əmək
müqaviləsinə xitam verməklə işəgötürənlə işçi arasında əmək hüquq münasibətlərinə
son qoyulmuş olur. Əmək Məcəlləsinin müvafiq maddələri ilə əmək müqaviləsinə
xitam verilməsinin əsasları və qaydaları təsbit edilmişdir. Əmək müqaviləsinə
xitam verilməsinin əsasları aşağıdakı kimidir:
1)
tərəflərdən birinin təşəbbüsü;
2)
əmək müqaviləsinin müddətinin qurtarması;
3)
əmək şəraitinin şərtlərinin dəyişdirilməsi;
4)
müəssisənin mülkiyyətçisinin dəyişməsi ilə əlaqədar (bu Məcəllənin 63-cü maddəsinin
ikinci hissəsində göstərilən işçilər);
5)
tərəflərin iradəsindən asılı olmayan hallar;
6)
tərəflərin əmək müqaviləsində müəyyən etdiyi hallar.
Tərəflərdən
birinin təşəbbüsü ilə əmək müqaviləsinə xitam verilməsi bu hərəkətin ya işəgötürənin,
ya da işçinin təşəbbüsü ilə həyata keçirilməsi deməkdir. Müqaviləyə işçinin təşəbbüsü
ilə xitam verilməsi qaydası Əmək Məcəlləsinin 69-cu maddəsi ilə tənzimlənir və aşağıdakı
kimidir: İşçi bir təqvim ayı qabaqcadan işəgötürəni yazılı ərizəsi ilə xəbərdar
etməklə əmək müqaviləsini ləğv edə bilər. Ərizə verildiyi gündən bir təqvim ayı
bitdikdən sonra işçi işə çıxmamaq və son haqq-hesabının aparılmasını tələb etmək
hüququna malikdir. Bu halda işəgötürən işçinin tələblərini yerinə yetirməyə
borcludur. İşçi yaşa, əlilliyə görə təqaüdə çıxdıqda, təhsilini davam etdirmək
üçün müvafiq təhsil müəssisəsinə daxil olduqda, yeni yaşayış yerinə köçdükdə,
başqa işəgötürənlə əmək müqaviləsi bağladıqda, seksual qısnamaya məruz
qaldıqda və qanunvericilikdə nəzərdə tutulmuş digər hallarda ərizəsində
göstərdiyi gün əmək müqaviləsi ləğv edilə bilər. Əmək müqaviləsini ləğv etmək
barədə ərizə vermiş işçi xəbərdarlıq müddəti bitənədək istədiyi vaxt ərizəsini
geri götürə və ya onu etibarsız hesab etmək barədə işəgötürənə yeni ərizə verə
bilər. Bu halda əmək müqaviləsi ləğv edilə bilməz. Bu şərtlə ki, işəgötürən həmin
vəzifəyə (peşəyə) yeni işçinin götürülməsi barədə işçiyə rəsmi qaydada yazılı xəbərdarlıq
etməmiş olsun. İşçi ərizəsində əmək münasibətlərini dayandırmaq istədiyi günü
göstərməyibsə, xəbərdarlıq müddəti bitənədək bu maddə ilə müəyyən edilmiş əsasla
əmək müqaviləsinin ləğv edilməsinə yol verilmir. Bundan başqa işçi məzuniyyət
hüququndan istifadə etməklə ona müvafiq iş ilinə görə məzuniyyətin verilməsi və
məzuniyyət müddətinin qurtardığı gündən əmək müqaviləsinin ləğv edilməsi xahişi
ilə işəgötürənə ərizə verə bilər. İşçi məzuniyyət müddəti bitənədək əmək
müqaviləsinin ləğv edilməsi barədə ərizəsini geri götürə və ya onu etibarsız
hesab etmək barədə işəgötürənə yazılı müraciət edə bilər. Bu halda işçinin
xahişi təmin edilməlidir. Xəbərdarlıq müddəti bitənədək qarşılıqlı razılıq əsasında
əmək müqaviləsinə xitam verilməsi də mümkündür. Ancaq bu hal Əmək Məcəlləsinin
75-ci maddəsində nəzərdə tutulmuş qaydaya görə mümkündür. Burada hər iki tərəfin
qarşılıqlı razılığı əmək müqaviləsinin xitamı üçün əsas olur.
İşçilərə
verilmiş bu hüquqdan sui-istifadə hallarını aradan qaldırmaqdan ötrü
qanunvericilik işəgötürən tərəfindən zor işlədilərək, hədə-qorxu gələrək, yaxud
hər hansı başqa üsulla işçinin iradəsinin əleyhinə əmək müqaviləsini ləğv etməyə
işçini məcbur etməyi qadağan etmişdir.Yəni işçi tərəfindən əmək müqaviləsinin ləğv
edilməsi işçinin iradəsinin könüllü ifadəsinin nəticəsi olmalıdır. Burada
heçbir məcburetmə tətbiq edilə bilməz.
Əgər
xəbərdarlıq müddəti bitdikdən sonra əmək müqaviləsi ləğv olunmamışdırsa və işçi
işdən çıxarılmasına təkid etmirsə, əmək müqaviləsinin qüvvəsi davam etmiş
sayılır.
İşçi
istənilən vaxt işəgötürəni bir təqvim ayı qabaqcadan xəbərdar etməklə əmək
müqaviləsini ləğv etmək hüququna malik olduğu halda, işəgötürənin bu hüquqdan
istifadə etməsi qanunvericiliklə məhdudlaşdırılmışdır. Belə ki, işəgötürən tərəfindən
əmək müqaviləsinin ləğv edilməsi yalnız qanunvericilikdə göstərilən əsaslar
olduqda və bu əsaslar üzrə əmək müqaviləsinin ləğv edilməsinin müəyyən olunmuş
qaydalarına əməl olunduqda müqavilə ləğv edilə bilər. İşəgötürən Əmək Məcəlləsinin
70-ci maddəsində qeyd olunan əsaslar olduqda əmək müqaviləsini ləğv edə bilər.
Bu əsaslar aşağıdakı kimidir:
a)
müəssisə ləğv edildikdə;
b)
işçilərin sayı və ya ştatları ixtisar edildikdə;
c)
peşəkarlıq səviyyəsinin, ixtisasının (peşəsinin) kifayət dərəcədə olmadığına
görə işçinin tutduğu vəzifəyə uyğun gəlmədiyi barədə səlahiyyətli orqan tərəfindən
müvafiq qərar qəbul edildikdə;
ç)
işçi özünün əmək funksiyasını və ya əmək müqaviləsi üzrə öhdəliklərini yerinə
yetirmədikdə, yaxud bu Məcəllənin 72-ci maddəsində sadalanan hallarda əmək vəzifələrini
kobud şəkildə pozduqda;
d) sınaq müddəti ərzində işçi özünü
doğrultmadıqda.
Müəssisə
ləğv edildikdə müqavilənin ləğvinə əsas işçinin şəxsiyyəti və təqsirli hərəkətləri
deyildir. Müəssisənin ləğv edilməsi dedikdə Azərbaycan Respublikasının Mülki Məcəlləsinin
59.1 maddəsinə uyğun olaraq ləğv edilməsi başa düşülməlidir. Həmin maddədə qeyd
olunur ki, hüquqi şəxsin ləğvi onun mövcudluğuna və fəaliyyətinə hüquq və vəzifələri
hüquq varisliyi qaydasında başqa şəxslərə keçmədən xitam verilməsi deməkdir. Yəni
həmin hüquqi şəxsin hüquq və vəzifələri heç bir şəxsə keçmir, onun fəaliyyətinə
xitam verilir. Hüquqi şəxsin ləğvi bu barədə qeydin hüquqi şəxslərin dövlət
reyestrinə daxil edildiyi andan başa çatmış, hüquqi şəxsin mövcudluğuna son
qoyulmuş hesab edilir. Əgər müəssisə bir müəssisənin tabeliyindən digər müəssisənin
tabeliyinə verilirsə onda əmək münasibətləri davam etdirilir.müəssisənin ləğvi
ilə bağlı əmək münasibətlərinə xitam verilməsi zamanı işçiyə orta aylıq əmək
haqqından az olmamaqla işdən çıxarma müavinəti, habelə işdən çıxarıldığı gündən
yeni işə düzələn günədək inkinci və üçüncü aylar üçün orta əmək haqqı ödənilməlidir.
İşçilərin sayı və ya ştatları
ixtisar edildikdə əmək müqaviləsinə xitam verilməsi.
İşçilərin sayı və ştatlar ixtisar edilməsi əsası da işçinin şəxsiyyəti ilə
bağlı deyil. Ümumi qaydaya görə, müəssisə öz strukturunu və ştat tərkibini müstəqil
surətdə müəyyən edir. Lakin orta ümumtəhsil müəssisələrində vəziyyət başqadır.
Burada müəssisənin strukturu və ştat vahidlərinin sayını müvafiq icra hakimiyyəti
orqanı (AR Prezidenti) müəyyən edir. Ümumi qaydaya görə ixtisara ehtiyac olan
zaman ilk növbədə müəssisənin boş (vakant) vəzifələri ləğv olunur. Bundan sonra
isə işçilərin hesabına ixtisarlar aparıla bilər. Işçilərin sayı və ya ştat sayı
ixtisar edilərkən müəyyən vəzifələr üzrə əmək funksiyasının icrası tələb olunan
ixtisasın və peşəkarlıq səviyyəsinin daha yüksəyinə malik olan işçilər işdə
saxlanılır. İşçinin peşəkarlıq səviyyəsini isə işəgötürən müəyyən edir. İşçilərin
peşələri və ya peşəkarlıq səviyyələri eyni olduqda aşağıdakı şəxslərin işdə
saxlanılmasına üstünlük verilməlidir:
1)
şəhid ailəsinin üzvlərinə;
2)
müharibə iştirakçılarına;
3)
əsgər və zabitlərin arvadlarına (ərlərinə);
4)
öhdəsində 2 və daha çox 16 yaşınadək uşağı olanlara;
5)
həmin müəssisədə əmək şikəstliyi almış və peşə xəstəliyinə tutulanlara;
6)
məcburi köçkün, onlara bərabər tutulan şəxs və qaçqın statusu olan şəxslərə;
7)
kollektiv müqavilələrdə və ya əmək müqavilələrində nəzərdə tutulan digər şəxslərə.
Peşəkarlıq səviyyəsinin,
ixtisasının (peşəsinin) kifayət dərəcədə olmadığına görə işçinin tutduğu vəzifəyə
uyğun gəlmədiyi barədə səlahiyyətli orqan tərəfindən müvafiq qərarın qəbul
edilməsi nəticəsində əmək müqaviləsinə xitam verilməsi.
Peşəkarlıq səviyyəsinin, ixtisasının (peşəsinin) kifayət dərəcədə olmadığına
görə işçinin tutduğu vəzifəyə uyğun gəlmədiyi barədə səlahiyyətli orqan tərəfindən
müvafiq qərar qəbul edilərkən attesstasiyanın nəticələri rəhbər tutulmalıdır.
İşçilərin peşəkarlıq səviyyəsinin yoxlanılması, ixtisasına, sənətinə müvafiq
olaraq onların tutduğu vəzifəyə (peşəyə) uyğun olduğunu aşkara çıxarmaq məqsədi
ilə Əmək Məcəlləsinin 66 - cı maddəsində göstərilən işçilər istisna olunmaqla,
qalan bütün işçilərin attestasiyası keçirilə bilər. İşçilərin attestasiyadan
keçirilməsi qaydaları Əmək Məcəlləsinin 65 - 67-ci maddələri və “Azərbaycan
Respublikasında işçilərin attestasiyasının keçirilməsi qaydaları haqqında” Azərbaycan
Respublikasının Nazirlər Kabinetinin 2001-ci il 23 may tarixli 97 nömrəli qərarı
ilə tənzimlənir. Yalnız müvafiq iş yerində azı bir il çalışan işçilər
attestasiyadan keçirilə bilər. Hər bir işçi üç ildə bir dəfədən çox olmayaraq
attestasiyadan keçirilə bilər.
Aşağıdakı
işçilərin attestasiyası keçirilmir:
- vətənin müdafiəsi, azadlığı və ərazi
bütövlüyü uğrunda hərbi əməliyyatlarda xəsarət (yaralanma, travma,
kontuziya) almış və əlil olmuş işçilər;
- Azərbaycanın müstəqilliyinin və ərazi
bütövlüyünün müdafiəsi zamanı göstərdiyi şücaətlərə görə dövlət təltiflərinə
və fəxri adlara layiq görülmüş işçilər;
- bir vəzifədə (peşədə) beş ildən az müddətdə
çalışan məcburi köçkün və qaçqın statusu olan işçilər;
- hamilə
qadınlar;
- uşağının
üç yaşınadək sosial məzuniyyətdə olan və həmin məzuniyyət bitdikdən sonra
bir ildən az müddətdə müvafiq vəzifədə (peşədə) çalışan qadınlar (uşağını
təkbaşına böyüdən kişilər);
- yaşı
18-dən az olan işçilər;
- bir
vəzifədə (peşədə) faktik olaraq bir ildən az müddətdə çalışan işçilər;
- eyni
vəzifədə (peşədə) azı üç dəfə attestasiya olunaraq tutduğu vəzifəyə uyğun
olduğu müəyyən edilmiş işçilər;
- kollektiv
müqavilələrdə (sazişlərdə) nəzərdə tutulan hallarda attestasiya olunmayan
işçilər;
- Azərbaycan
Respublikasında praktik tibb və ya əczaçılıq fəaliyyəti ilə məşğul olan
işçilər.
İşçilərin
attestasiyasının keçirilməsi üçün müvafiq müəssisədə və ya təşkilatda işəgötürənin
xüsusi sərəncamı ilə tərkibi 5 nəfərdən az olmamaq şərtilə təcrübəli, yüksək
peşəkarlıq qabiliyyətinə malik, obyektivliyi və qərəzsizliyi ilə seçilən
nüfuzlu şəxslərdən, habelə həmkarlar ittifaqı təşkilatının nümayəndəsindən ibarət
attestasiya komissiyası yaradılır. Bütün hallarda komissiya üzvlərinin say tərkibi
təkrəqəmli olmalıdır. İşəgötürənin özü, işçinin müvafiq iş yeri üzrə rəhbəri attestasiya
komissiyasının üzvü ola bilməz. Komissiyanın səlahiyyət müddəti onun
yaradılması barədə işəgötürənin xüsusi əmrində göstərilməlidir. Attestasiya
komissiyasının üzvləri tərəfindən işçiyə yalnız tutduğu vəzifəyə (peşəyə), əmək
funksiyasına, ixtisasına (peşəsinə) dair, yerinə yetirdiyi işlər və onların nəticələri
barədə, habelə tutduğu vəzifəyə (peşəyə) uyğunluğunu müəyyən etmək üçün zəruri
olan əmək müqaviləsi ilə müəyyən edilmiş hüquqları, vəzifələri dairəsinə aid
olan məsələlərlə əlaqədar suallar verilə bilər. Attestasiya olunan işçinin
siyasi baxışlarına, mənəvi, əxlaqi kamilliyinə, şəxsiyyətinə, etiqadına və digər
sırf şəxsi dəyərlərinə görə, o cümlədən onun intizamlılıq dərəcəsinə görə peşəkarlıq
səviyyəsinin qiymətləndirilməsi yolverilməzdir.
Attestasiya
komissiyasının işi aşkarlıq şəraitində, obyektiv, qərəzsiz və qanunvericiliyin
tələblərinə əməl edilməklə aparılmalıdır. Attestasiya komissiyası qərarını
gizli və ya açıq səsvermə yolu ilə səs çoxluğu ilə qəbul edir. Müvafiq iş yeri
üzrə əmək kollektivi nümayəndələrinin attestasiya komissiyasının iclasında
müşahidəçi kimi iştirak etmək istəyi təmin olunmalıdır. Attestasiya komissiyası
işçinin tutduğu vəzifəyə (peşəyə) uyğun olduğu və ya uyğun olmadığı haqqında
iki qərardan yalnız birini qəbul edir. Bununla yanaşı attestasiya komissiyası
bu qərarlarında işçinin başqa vəzifədə (peşədə) istifadə edilməsinin məqsədə
müvafiqliyi barədə işəgötürənə tövsiyə edə bilər.
Attestasiya
komissiyası tərəfindən barəsində tutduğu vəzifəyə uyğun olmadığı haqqında qərar
çıxarılmış işçinin əmək müqaviləsi bu Məcəllənin 70-ci maddəsinin «c» bəndinə
müvafiq olaraq, 71-ci maddəsində nəzərdə tutulan qaydalara əməl edilməklə işəgötürən
tərəfindən ləğv edilə bilər. İşəgötürən attestasiya komissiyasının tövsiyəsini
nəzərə alaraq işçinin razılığı ilə onu başqa müvafiq vəzifəyə (peşəyə) keçirə
bilər. İş yerlərinin attestasiyasının keçirilməsi nəticəsində onların kütləvi şəkildə
ixtisar edilməsi yolverilməzdir. İş yerinin attestasiyasının keçirilməsinin nəticələrinə
əsaslanaraq işəgötürən tərəfindən işçilərin əmək müqavilələri ləğv edilə bilməz.
İşçilərin və iş yerlərinin attestasiyası komissiyalarının qərarlarını qanunsuz,
əsassız, qərəzli və qeyri-obyektiv hesab edən şəxslər məhkəməyə müraciət edə
bilərlər. Attestasiya komissiyasının qərarı ilə tutduğu vəzifəyə (peşəyə) uyğun
olmadığına görə işəgötürən tərəfindən əmək müqaviləsi ləğv edilən və ya başqa vəzifəyə
(peşəyə) keçirilən işçinin iddiası əsasında fərdi əmək mübahisəsinə yalnız məhkəmələrdə
baxılır.
İşçi özünün əmək funksiyasını və
ya əmək müqaviləsi üzrə öhdəliklərini yerinə yetirməməsi, yaxud bu Məcəllənin
72-ci maddəsində sadalanan hallarda əmək vəzifələrini kobud şəkildə pozması əsası
əsası ilə əmək müqaviləsinə xitam verilməsi. İşçi
özünün əmək funksiyasını və ya əmək müqaviləsi üzrə öhdəliklərini yerinə yetirməməsi,
yaxud bu Məcəllənin 72-ci maddəsində sadalanan hallarda əmək vəzifələrini kobud
şəkildə pozması əsası işçinin təqsirli hərəkətləri ilə birbaşa bağlıdır. Bu əsasla
əmək müqaviləsinin ləğv edilməsinə o halda yol verilir ki, işçi qəsdən və ya səhlənkarlıqla,
etinasızlıqla əmək funksiyasını, vəzifə
öhdəliklərini yerinə yetirmədiyinə görə müvafiq iş yerində işin , istehsalın, əmək
və icra intizamının normal ahəngi pozulmuş olsun və ya mülkiyyətçinin, işəgötürənin,
habelə əmək kollektivinin (onun ayrı-ayrı üzvlərinin) hüquqlarına və qanunla
qorunan mənafelərinə hər hansı formada ziyan dəymiş olsun. əmək Məcəlləsinin 72-ci maddəsində əmək vəzifələrinin
kobud şəkildə pozulması hesab edlən halların siyahısı verilmişdir. Bunlar
aşağıdakılardır:
a) özünün
xəstəliyi, yaxın qohumunun xəstələnməsi və ya vəfat etməsi istisna olunmaqla
heç bir üzrlü səbəb olmadan bütün iş günü işə gəlməməsi;
b)
alkoqollu içkilər, narkotik vasitələr və psixotrop, toksik və digər zəhərli
maddələr qəbul edərək sərxoş vəziyyətdə işə gəlməsi, habelə işə gəldikdən sonra
iş yerində həmin içkiləri və ya maddələri qəbul edərək sərxoş vəziyyətdə
olması;
c) təqsirli
hərəkətləri (hərəkətsizliyi) nəticəsində mülkiyyətçiyə maddi ziyan vurması;
ç) təqsirli
hərəkətləri (hərəkətsizliyi) nəticəsində əməyin mühafizəsi qaydalarını pozaraq
iş yoldaşlarının səhhətinə xəsarət yetirməsi və ya onların bu səbəbdən həlak
olması;
d) qəsdən
istehsal, kommersiya və ya dövlət sirrinin yayılması və ya bu sirrin gizli
saxlanılması üzrə öhdəliklərini yerinə yetirməməsi;
e) əmək fəaliyyəti
zamanı yol verdiyi kobud səhvləri, hüquq pozuntuları nəticəsində işəgötürənin,
müəssisənin və ya mülkiyyətçinin qanuni mənafeyinə ciddi xələl gətirməsi;
ə) əmək
funksiyasını pozduğuna görə əvvəllər işəgötürən tərəfindən verilmiş intizam tənbehindən
nəticə çıxarmayaraq altı ay ərzində təkrarən əmək funksiyasını pozması;
f) iş vaxtı
ərzində bilavasitə iş yerində inzibati xətalara və ya cinayət tərkibi
olan ictimai-təhlükəli əməllərə yol verməsi.
Praktikada
belə hallar da mövcuddur ki, işəgötürən bu əsaslarla əmək müqaviləsini ləğv edərkən
ümumi sözlərlə, heç bir sübutlar toplamadan işçi ilə müqaviləyə xitam verir. Bu
hal düzgün hesab edilə bilməz. İşəgötürən bu əsasla müqaviləni ləğv edərkən
onun zəruriliyini əsaslandırmalıdır. Bu halda o, Əmək Məcəlləsinin 71, 79, 80,
84, və 189 – cu maddələrinin tələblərinə ciddi əməl etməlidir. Bu maddələrdə əmək müqaviləsi işəgötürən tərəfindən ləğv
edilərkən görülən tədbirlər, əmək
müqaviləsinin ləğv olunması qadağan edilən işçilər və hallar, əmək müqaviləsinin
işəgötürən tərəfindən ləğvi zamanı razılaşmalar, əmək müqaviləsinin ləğv edilməsi
haqqında əmrin məzmunu,intizam tənbehinin
verilməsi şərtləri ətraflı göstərilmişdir.
Müddətli əmək müqaviləsinin müddətinin
qurtarması əsası ilə əmək müqaviləsinə xitam verilməsi.
Müddətli əmək müqaviləsinin müddəti
qurtardıqda ona xitam verilir. Müddətli əmək müqaviləsində göstərilən müddət
qurtardıqda əmək münasibətləri davam etdirilərsə və müddət bitdikdən sonrakı
bir həftə ərzində tərəflərdən heç biri müqaviləyə xitam verilməsini tələb
etmirsə, həmin əmək müqaviləsi əvvəl müəyyən olunmuş müddətə uzadılmış hesab
olunur. İşçinin müəyyən üzrlü səbəbdən (xəstələnməsi, ezamiyyətdə, məzuniyyətdə
olması, habelə bu Məcəllənin 179-cu maddəsində nəzərdə tutulan iş yeri və orta əmək
haqqı saxlandığı hallarda) iş yerində olmadığı dövrdə müddətli əmək müqaviləsinin
müddəti qurtardığı hallarda həmin müqaviləyə işçi işə çıxdıqdan sonra işəgötürənin
müəyyən etdiyi gündə, lakin onun işə çıxdığı gündən bir təqvim həftəsi keçməmiş
xitam verilə bilər.
Əmək şəraitinin
şərtlərinin dəyişdirilməsi ilə əlaqədar əmək müqaviləsinin xitam edilməsi. Əmək müqaviləsi bağlanılarkən işçi ilə işəgötürən
işçinin əmək şəraitinin şərtləri barədə razılığa gəlirlər. Qanunda müəyyən
edilmiş hallardan başqa əmək şəraitinin şərtləri birtərəfli qaydada dəyişdirilə
bilməz. Yalnız istehsalın və əməyin təşkilində dəyişikliklər
edilməsi zəruriyyəti olduqda işçinin peşəsi, ixtisası və vəzifəsi üzrə işi
davam etdirməklə əmək şəraitinin şərtlərinin dəyişdirilməsinə yol verilir. İşəgötürən
əmək şəraitinin şərtlərini dəyişdirməzdən azı bir ay əvvəl işçini yazılı məlumatı
və ya əmri (sərəncamı) ilə xəbərdar etməlidir. Əgər işçi yeni əmək şəraiti ilə
işi davam etdirməyə razılıq vermirsə, onda o, başqa vəzifəyə keçirilməli, bu
mümkün olmadıqda isə əmək müqaviləsinə Əmək Məcəllənin 68-ci maddəsinin ikinci
hissəsinin «c» bəndində nəzərdə tutulan əsasla xitam verilə bilər. Bu Məcəllənin 55-ci maddəsində nəzərdə
tutulmuş qaydada işəgötürən tərəfindən müəyyən edilən əmək şəraitinin əlavə şərtlərinin
dəyişdirilməsi əmək müqaviləsinə xitam verilməsi üçün əsas ola bilməz. Azı 50 nəfər işçi çalışan müəssisədə
işçilərin ümumi sayının on faizindən çoxunun əmək şəraitinin şərtlərinin pisləşməsinə
səbəb olan dəyişikliklər aparılarkən bunun hansı məqsədlə edilməsi əsaslandırılmaqla
işəgötürən müvafiq icra hakimiyyəti orqanına [Azərbaycan Respublikasının Əmək və
Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi (Baş Məşğulluq İdarəsi və onun yerli
orqanları vasitəsi ilə)] rəsmi məlumat verməlidir. Müvafiq icra hakimiyyəti
orqanı həmin tədbirlərin əsaslı və qanunauyğun həyata keçirilməsini araşdırıb səlahiyyətləri
çərçivəsində müvafiq tədbirlər görə bilər.
Əmək müqaviləsinə əmək şəraitinin dəyişilməsi əsası
ilə xitam verərkən işəgötürən işçiyə orta aylıq əmək haqqının iki misli
miqdarında müavinət ödəməlidir.
Müəssisənin
mülkiyyətçisinin dəyişilməsi ilə əlaqədar olaraq əmək müqaviləsinə xitam edilməsi.
Müəssisənin mülkiyyətçisi dəyişdikdə bu maddənin ikinci hissəsində göstərilən
işçilərdən başqa qalan bütün işçilərlə əvvəlki mülkiyyətçi arasında bağlanmış əmək
müqavilələri və onların şərtləri yeni mülkiyyətçi tərəfindən qüvvədə
saxlanılır. Bu işçilərin əmək müqavilələri müəyyən edilmiş qaydalara əməl edilməklə
Əmək Məcəlləsinin 70, 73 və 75-ci maddələrində nəzərdə tutulan müvafiq əsaslarla
ləğv edilə bilər. Yeni mülkiyyətçi
tərəfindən müəssisənin işəgötürəninin (rəhbərinin), onun müavinlərinin, baş
mühasibin və bilavasitə idarəetmə funksiyasını yerinə yetirən digər struktur
bölmələri rəhbərlərinin əmək müqavilələrinə mülkiyyətçinin dəyişməsi ilə əlaqədar
Əmək Məcəllənin 68-ci maddəsinin «ç» bəndi ilə xitam verilə və ya Əmək Məcəllənin 56-cı maddəsində nəzərdə tutulan
qaydada onların əmək müqavilələrinin şərtləri dəyişdirilə bilər.
Mülkiyyətçinin
dəyişməsi ilə əlaqədar yeni mülkiyyətçi və ya işəgötürən tərəfindən sahibkarlıq
fəaliyyəti və hüququndan sui-istifadə edərək işçilərin peşəkarlıq səviyyəsini, əmək
funksiyasını icra etmək bacarıqlarını, mülkiyyətçinin sahibkarlıq fəaliyyətinə
xələl gətirə bilən səriştəsizliklərini aşkara çıxarmadan onların əmək müqavilələrinin
kütləvi şəkildə ləğv edilməsi yolverilməzdir. Yeni mülkiyyətçi və ya işəgötürən
işçilərin peşəkarlıq səviyyəsini, müəssisədə mövcud olan iş yerlərinin
sahibkarlıq fəaliyyətini sərbəst surətdə həyata keçirmək üçün zəruriliyini iş
yerlərinin və işçilərin attestasiyasını keçirməklə müəyyən etməlidir.
Tərəflərin iradəsindən və istəyindən
asılı olmayaraq əmək müqaviləsinə xitam verilməsi.
Tərəflərin iradəsindən və ya istəyindən asılı olmayaraq əmək müqaviləsinə
aşağıdakı hallarda xitam verilir:
a)
işçi hərbi və ya alternativ xidmətə çağırıldıqda;
b)
əvvəllər müvafiq işdə (vəzifədə) çalışan işçinin işinə (vəzifəsinə) bərpa edilməsi
barədə məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş qətnaməsi (qərarı) olduqda.
c)
qanunvericiliklə daha uzun müddət müəyyən edilməyibsə, əmək qabiliyyətinin
fasiləsiz olaraq altı aydan çox müddətə tam itirilməsi ilə əlaqədar işçi əmək
funksiyasını yerinə yetirə bilmədikdə;
ç)
İşçinin nəqliyyat vasitəsini idarəetmə hüququndan məhrum etmə, müəyyən vəzifə
tutma və ya müəyyən fəaliyyətlə məşğul olma hüququndan məhrum etmə, müəyyən
müddətə azadlıqdan məhrum etmə və ya ömürlük azadlıqdan məhrum etmə cəzasına məhkum
edildiyi barədə məhkəmənin hökmü qanuni qüvvəyə mindikdə;
d)
məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş qərarı ilə işçinin fəaliyyət qabiliyyətsizliyi
təsdiq edildikdə;
e)
işçi vəfat etdikdə;
ə)
əvvəllər həmin müəssisədə çalışan işçi müddətli həqiqi hərbi xidmətdən ehtiyata
buraxıldıqdan sonra öz iş yerinə (vəzifəsinə) qayıtmaq hüququndan istifadə
etdikdə.
Əgər
qanunsuz və ya əsassız işdən çıxarılmış işçi işinə bərpa olunması üçün məhkəməyə
iddia ərizəsi ilə müraciət edərsə və məhkəmə tərəfindən iddiası təmin olunaraq
işinə (vəzifəsinə) bərpa edilməsi haqqında qətnamə (qərar) qəbul edilərsə, onda
işəgötürən tərəfindən məhkəmənin qanuni qüvvəyə minmiş qətnaməsi (qərarı) dərhal
icra edilərək o, əvvəlki vəzifəsinə və ya razılığı ilə başqa vəzifəyə (işə) bərpa
olunmalıdır. Bu zaman işə bərpa edilən işçinin yerinə götürülmüş işçi ilə
bağlanmış əmək müqaviləsinə bu Məcəllənin 71-ci maddəsinin birinci hissəsində nəzərdə
tutulmuş müvafiq araşdırmalar aparılmaqla xitam verilə bilər.
Əmək
qabiliyyətinin tam itirilməsi Azərbaycan Respublikasının Əmək və Əhalinin
Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin (Tibbi sosial ekspert Komissiyaları vasitəsi ilə)
rəyi ilə müəyyən edilir. Əmək qabiliyyətinin tam itirilməsi dedikdə, Azərbaycan
Respublikasının Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin (Tibbi Sosial
Ekspert Komissiyaları vasitəsi ilə) qərarı ilə işçiyə müvafiq dərəcədən əlillik
qrupu və ya 18 yaşınadək sağlamlıq imkanlarının məhdudluğu müəyyən edilməklə
ən azı bir il müddətinə əmək qabiliyyətsiz hesab edilməsi başa düşülməlidir. Əmək
qabiliyyətinin 6 aydan az müddətə müvəqqəti itirilməsi əmək müqaviləsinə xitam
verilməsi üçün əsas ola bilməz. Əmək qabiliyyətini müvəqqəti itirmiş işçilərin
iş yeri və vəzifəsi saxlanılmaqla, onlara ilk 14 gün üçün müvafiq icra hakimiyyəti
orqanı tərəfindən müəyyən olunmuş qaydada və miqdarda işəgötürənin vəsaiti,
qalan günlər üçün isə məcburi dövlət sosial sığorta haqları hesabına müavinət
ödənilir. Əmək qabiliyyətini bir ildən çox olmayan müddətə qismən itirmiş
işçilər üçün isə müvafiq icra hakimiyyəti orqanının Azərbaycan Respublikasının
Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyinin (Tibbi sosial ekspert Komissiyaları
vasitəsi ilə) rəyi nəzərə alınır.
Əmək müqaviləsində nəzərdə tutulan
hallarda ona xitam edilməsi. Tərəflər əmək müqaviləsi
bağlayarkən ona xitam verilməsinin Əmək Məcəlləsində nəzərdə tutulan
hallarından fərqli olan əlavə hallarını müəyyən edə bilərlər. Əmək müqaviləsində,
ona xitam verilməsi barədə tərəflərin qarşılıqlı razılığı ilə aşağıdakı əlavə
hallar nəzərdə tutula bilər:
a)
tərəflərin qarşılıqlı razılığı;
b)
səhhəti ilə əlaqədar olaraq işçinin müvafiq vəzifədə (peşədə) çalışması
sağlamlığı üçün təhlükəli olduğu barədə səhiyyə müəssisəsinin müvafiq rəyinə
görə;
c)
əmək funksiyasının müəyyən müddətdə icrası zamanı müvafiq iş yerində peşə xəstəliyinə
tutulmanın yüksək ehtimalı olduğu halda;
ç)
işin və ya göstərilən xidmətlərin həcminin azalması ilə əlaqədar müəyyən dövr
keçdikdən sonra işçi ilə hökmən yenidən əmək müqaviləsi bağlayacağı şərti ilə
işəgötürən yazılı formada məcburi öhdəlik götürdükdə;
d)
bu maddənin tələblərinə əməl edilməklə tərəflərin müəyyən etdiyi digər
hallarda.
Tərəflər
əmək münasibətlərinin gələcəkdə daha dolğun tənzimlənməsini təmin etmək məqsədi
ilə yuxarıda göstərilmiş hallardan işçinin əmək şəraitinə uyğun olanını əmək
müqaviləsinə hökmən daxil etməlidirlər. Əmək müqaviləsində ona xitam verilməsi
barədə tərəflərin nəzərdə tutduqları hallar Əmək Məcəlləsinin 2-ci maddəsinin
üçüncü hissəsi ilə müəyyən edilmiş işçinin və işəgötürənin hüquqlarının təminatı
prinsiplərinə zidd olmamalıdır.
Əmək
müqaviləsinə xitam verilməsinə dair tərəflər onların şərəf və ləyaqətini
alçaldan, bu Məcəllədə nəzərdə tutulan hüquqlarını məhdudlaşdırmağa yönəldilən
şərtlər müəyyən edə bilməzlər.
İşəgötürən
tərəfindən əmək müqaviləsinə Əmək Məcəlləsinin 68, 69, 70, 73, 74 və 75-ci maddələrində
nəzərdə tutulan əsaslardan yalnız biri ilə xitam verilə bilər. Əmək müqaviləsinə
eyni zamanda iki və daha artıq əsasla, həmçinin qanunvericilikdə nəzərdə
tutulmayan əsasla, habelə Əmək Məcəlləsi ilə müəyyən edilmiş əmək müqaviləsinin
ləğv edilməsi qaydalarına əməl olunmadan xitam verilə bilməz.
Əmək
münasibətlərinə xitam edilərkən işçilərin bəzi təminatları qanunvericiliklə təsbit
edilmişdir. Belə ki, işçilərin sayı azaldıqda və ya ştatları ixtisar olunduqda
Əmək Məcəlləsinin 70-ci maddəsinin «b» bəndi ilə işəgötürən əmək müqaviləsini ləğv
etməzdən azı iki ay əvvəl işçini rəsmi xəbərdar etməlidir. Xəbərdarlıq müddəti ərzində
hər iş həftəsində əmək haqqı saxlanılmaqla iş axtarmağa imkan yaradılması məqsədi
ilə işçi azı bir iş günü əmək funksiyasının icrasından azad edilməlidir.
Əmək
müqaviləsi Əmək Məcəllənin 70-ci maddəsinin «a» və «b» bəndləri ilə ləğv edilərkən
işçilərə orta əmək haqqından az olmamaqla işdənçıxarma müavinəti və işdən
çıxarıldığı gündən yeni işə düzələn günədək ikinci və üçüncü aylar üçün orta əmək
haqqı ödənilir. İşəgötürən xəbərdarlıq müddətləri əvəzinə işçiyə onun razılığı
ilə azı iki aylıq əmək haqqını bir dəfəyə ödəməklə müvafiq əsasla əmək müqaviləsinə
xitam verə bilər. Orta əmək haqqı müvafiq icra hakimiyyəti orqanı [Azərbaycan
Respublikasının Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi (Baş Məşğulluq İdarəsi
və onun yerli orqanları vasitəsi ilə)] tərəfindən
işçiyə verilən müvafiq arayışlar əsasında ödənilir. Həmin arayış işdən çıxan
gündən bir ay müddətində müvafiq icra hakimiyyəti orqanında [Azərbaycan
Respublikasının Əmək və Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyi (Baş Məşğulluq İdarəsi
və onun yerli orqanları vasitəsi ilə)] qeydiyyata alınan şəxslərə verilir. Bu
ödəmələr işəgötürən, müəssisə ləğv edildikdə isə onun əmlakının yeni mülkiyyətçisi
(əmlakın operativ idarəçiliyini həyata keçirən hüquqi, fiziki şəxs) tərəfindən
ödənilməlidir.
Kollektiv
müqavilələrdə, əmək müqaviləsində işçilərin işə düzəldiyi dövr ərzində daha
uzun müddətə orta əmək haqqının saxlanılması, ödəmələrin daha yüksək məbləğdə
verilməsi nəzərdə tutula bilər.
Əmək
müqaviləsinə bu Məcəllənin 68-ci maddəsinin ikinci hissəsinin «c»( əmək şəraitinin
şərtlərinin dəyişdirilməsi), 74-cü maddəsinin birinci hissəsinin «a» (özünün xəstəliyi,
yaxın qohumunun xəstələnməsi və ya vəfat etməsi istisna olunmaqla heç bir üzrlü
səbəb olmadan bütün iş günü işə gəlməməsi) və «c» (təqsirli hərəkətləri (hərəkətsizliyi)
nəticəsində mülkiyyətçiyə maddi ziyan vurması) bəndləri ilə xitam verildikdə,
işəgötürən işçiyə orta aylıq əmək haqqının azı iki misli miqdarında müavinət ödəyir.
İşçinin vəfatı ilə əlaqədar əmək müqaviləsinə xitam verildikdə isə vəfat edənin
vərəsələrinə orta aylıq əmək haqqının azı üç misli miqdarında müavinət ödənilir.
Əmək müqaviləsinə bu Məcəllənin 68-ci maddəsinin ikinci hissəsinin «ç» (müəssisənin
mülkiyyətçisinin dəyişməsi ilə əlaqədar) bəndi ilə xitam verildikdə, işəgötürən
işçiyə orta aylıq əmək haqqının azı üç misli miqdarında müavinət ödəməlidir.
İşəgötürənlər
iş yerlərinin ixtisarı ilə əlaqədar işdən azad olunmuş «Valideynlərini itirmiş
və valideyn himayəsindən məhrum olmuş uşaqların sosial müdafiəsi haqqında» Azərbaycan
Respublikasının Qanunu ilə müəyyən olunmuş valideynlərini itirmiş və valideyn
himayəsindən məhrum olmuş uşaq, habelə onların arasından olan şəxs hesab edilən
işçiləri sonradan həmin müəssisədə və ya digər müəssisədə işə düzəltmək üçün öz
vəsaiti hesabına zəruri yeni peşə hazırlığına cəlb edirlər.
Qanunvericiliklə
müəyyən edilmiş qaydada müəssisənin ləğvi istisna olmaqla, işçinin müddətli həqiqi
hərbi xidmətdə olduğu müddət ərzində mülkiyyət növündən və təşkilati-hüquqi
formasından asılı olmayaraq müəssisədə iş yeri və vəzifəsi saxlanılır. Müddətli
həqiqi hərbi xidmətə çağırılanadək müvafiq müəssisədə işləmiş şəxslər, hərbi
xidmətdən buraxıldıqdan ən geci 60 təqvim günü keçənədək həmin müəssisədə əvvəlki
və ya buna bərabər vəzifəyə (peşəyə) qayıtmaq hüququna malikdirlər.
0 коммент.:
Отправить комментарий