Dərsin məqsədi şagirddə
koqnitiv bacarıq formalşdırmaqdır
“Bacarıq” pedaqoji elmlər sistemində ən
geniş yayılmış anlayışlardandır.
Onun quruluşu psixoloji məzmun kəsb etməklə
özündə bir sıra poseslərin nəticələrini birləşdirir. Bacarıq dedikdə - insanın (subyektin –
şagirdin, müəllimin) hərəki və ya əqli imkanlara yiyələnməsi üçün icra etdiyi hərəkətləri müvafiq qaydada yerinə
yetirməsi başa düşülür. Bu zaman yeni bacarıqlarla yanaşı yeni
biliklər və vərdişlər də yaranır. Bacarıqlar
təlim prosesində yerinə yetirilən mümarisələr: çalışma, tapşırıq,
oyun, təmrin, test, layihə və s. vasitəsi ilə formalaşır.
Bacarığın daha bir izahı hərəkətlərin fəaliyyətin
məqsədinə və şəraitinə uyğun əlverişi
vasitələrlə yerinə yetirilməsidir. Bacarıqların mənimsənilməsi və icrası hərəkətlərin səhvsiz, düzgün və ardıcıl yerinə
yetirilməsindən asılı olur. Bacarıqlar daim yenilənir. Mənimsənilmiş
bacarıqlar əsasında yeniləri formalaşır. Hər bir yaşda müvafiq bacarıqları formalaşdırıldıqda o yeni bacarıqlar
üçün özülə çevrilir.
Bütün hallarda bacarıq bilik və hərəkət
baxımından bacarılanlardır. Əgər bacarıq varsa, o, həmişə və hər yerdə
bacarıqdır. Bu fikir onu ifadə edir ki, insan artıq bacarığa çevrilmiş hərəkətləri
müxtəlif situasiyalarda tətbiq edə bilməlidir.
Bacarığın tətbiq
edilməsi vasitələri müxtəlif ola bilər,
lakin onun nəticələri gözlənildiyi kimi olmalıdır. Bacarığın başlıca
əlaməti - insanın konkret situasiyada özünün bilik və vərdişlərini tətbiq
edə bilməsidir. Buna “icraetmə bacarığı” və ya “tətbiqetmə bacarığı” da deyilir.
Bacarıqlı
insan müvafiq bacarıqlar
sistemindəki hərəkətləri dəqiq mənimsəmiş, onu müxtəlif vaxtda, müxtəlif
situasiyada tətbiq etməyi bacaran insandır.
Bacarıqların əsas qruplaşmasına bunlar
daxildir:
û dərketmə (koqnitiv) bacarıqları;
û ümumi təlim və ya əmək bacarıqları;
û konstruktiv bacarıqlar;
û təşkilati bacarıqlar;
û texnoloji bacarıqlar;
û kommunikativ bacarıqlar.
“Koqnitiv bacarıq” (dərketmə) bacarığın bir növüdür.
Burada söhbət bilavasitə insanın dərketmə
sahəsinə aid olan bacarıqlarından gedir. Ona görə də koqnitiv bacarıqlara
daha çox əqli keyfiyyətlərə şamil olan bilik, bacarıq və vərdişlər sistemi
kimi yanaşmaq daha düzgündür.
Koqnitiv bacarıqların formalaşmasında
iştirak edən ən mühüm proseslər koqnitiv proseslərdir. Koqnitiv proseslər dedikdə - qıcıqlayıcının peseptorlara təsir etdiyi
andan başlayaraq bilik formasındakı cavab reaksiyalarının hazırlanması
və sensor informasiyanın işlənməsini təmin
edən proseslər” (idrak, emosional və iradi proseslər, fərdiyyətin, şəxsiyyətin, tipik, dəyişməyən
komponentləri və s.) nəzərdə tutulur. Bir sözlə, koqnitiv proses
- insanın dünya haqqında aldığını informasiyanı təsəvvür etməsi, hafizədə
saxlayaraq biliyə çevirməsi, bu biliklərin koqnitiv bacarıqlar sayəsində
fəaliyyətə tətbiq etməsi prosesir.
Beləliklə,
biz koqnitiv bacarıqlar haqqında müəyyən ümumiləşdirmə
apara bilərik. “Koqnitiv bacarıq” - dərketmə
fəaliyyətində subyektin sensor siqnalları dəqiqliklə qəbul edərək
onları qavraması, əvvəllər mənimsədiyi bilik,
bacarıq və vərdişlərlə üzərində əməliyyatlar aparması, yeni əqli
nəticəyə gəlməsi və bu biliklərə uyğun olaraq yerinə yetirilməli olan
hərəkətləri icra etmək bacarığının mənimsənilməsidir.
Koqnitiv
bacarıqlar koqnitiv (təlim) fəaliyyətdə formalaşır. “Koqnitiv fəaliyyət” - (cognitive activity) psixologiyada
“anlamaq, qavramaq, dərhal başa duşmək” mənasında işlədilir. Koqnitiv fəaliyyət
anlayişı özünəməxsus koqnitiv proseslərlə
tənzimlənən informativ quruluşdur. O, insanın bu və digər həll yolu
ilə biliklər əldə etdiyi, nəticə olaraq nəyi isə anladığı, təqdim etməyə
(interpretasiyaya) nail olduğu fikri fəaliyyətidir.
Koqnitiv fəaliyyət, həm də “dərketmə”, yaxud “idrak” fəaliyyətinə sinonim kimi işlədilir.
Əslində bu anlayışların fərqləndirilməsində məqsəd onların psixoloji quruluna görə fərqli olmasıdır. Koqnitiv
fəaliyyətin quruluşu daha mürəkkəbdir, çünki
burada idrak proseslərindən əlavə digər proseslər: emosiya, psixi hal, xassə,
fərdi xüsusiyyətlər daha fəal iştirak edir.
Digər
tərəfdən, koqnitiv fəaliyyət - subyektin konkret həll yoluna gələrək, yaxud
biliklər əldə edərək nəyisə anlamağa
aparan əqli fəaliyyətidir. Koqnitiv fəaliyyətdə informasiyaların işlənməsinin müxtəlif sistemləri iştirak
etdiyindən onun səmərəliliyi informasiyanın hansı kanallarla daxil olmasından
da asılıdır.
Təhsil
sistemində şagirdlərin koqnitiv fəaliyyətində onlarda formalaşdırılmalı olan
koqnitiv bacarıqların bir neçə təsnifatlaşdırılması aparılmışdır. Ümumilikdə
onlara aşağıdakılar aid edilir:
ð təlim məqsədini anlayaraq hərəkətləri
tapşırıqlar və müstəqil işlər əsasında ona
doğru istiamətləndirmək;
ð yerinə yetiriləcək hərəkətlərin
quruluşunu, qaydalarını, istiqamətlərini bilmək və əməl etmək;
ð hərəkətlərə məzmun və texniki baxımdan
yaxşı bələd olmaq, onun strategiyasını, planını qurmaq, modelləşdirmək və
sxemləşdirmək;
ð hərəkətləri texniki baxımdan düzgün
icra edərək səmərəli nəticəyə gəlmək;
ð nümunə əsasında hərəkətlərin qoyulmuş
vaxtda keyfiyyətlə yerinə yetirilməsinə nəzarət etmək;
ð fəallıq göstərmək;
ð qoyulmuş fərziyənin doğruluğunu
sınaqdan keçirərkən gözlənilən
nəticələrin vasitələrlə icrasına səy göstərmək;
ð hərəkətlərinin icrası zamanı özündə
yeni koqnitiv quruluşların formalaşmasına yaradıcı yanaşmaq;
ð tapşırığın həlli üsullarının seçilməsinə
kreativ yanaşmaq;
ð dəkredilmiş əqli nəticəyə gəlmək;
ð özünün
bacarıqlarını obyektiv qiymətləndirmək.
Şagirdlərin peşəyönümündə tələb olunan koqnitiv
bacarıqların əhatə dairəsi isə daha genişdir:
İKT-dən istifadə edərək daha səmərəli fəaliyyət göstərmək;
müasir informasiya vasitələrinə bələd olmaq və onlardan səmərəli qaydada
istifadə etmək;
kommunikasiya texnologiyalarından istifadə edərək zəruri məlumatlar
axtarmaq, onları təhlil etmək və lazım olanları seçmək;
yeni informasiyanı yaradıcı şəkildə təhlil etmək;
maraqlandığı sahə ilə bağlı lazım gələn məlumatları toplayaraq
sistemləşdirmək, onların qorunmasını təmin
etmək,
informasiyaların işlənməsi, ümumiləşdirilməsi, saxlanılması,
ötürülməsi və yüksək səviyyədə nəticə əldə etmək bacarığına sahib olmaq.
İndi isə 1 dərs nümunəsində şagirdlərdə
koqnitiv bacarığın formalaşması prosesini nəzərdən keçirək.
VI
sinif – Tarix
Mövzu : Atropatenna dövlətinin
yaranması
Standartlar: 1.1.1. Tarixi
zaman anlayışları arasındakı əlaqələri müəyyənləşdirir.
3.1.1.
Azərbaycan dövlətləri haqqında sadə biliklər nümayiş etdirir.
4.1.2. Mənbələrə
əsasən şəxsiyyətlər haqqında təqdimatlar hazırlayır.
İnteqrasiya:
Texnologiya: 1.3.2. 2-3 detaldan ibarət məmulat hazırlayarkən tərtibat bacarıqları
nümayiş etdirir.
Məqsəd:
1. Azərbaycanın
yaranması dövrü haqqında biliklərini nümayiş etdirir.
2. Bu
dövrün siyasi-ictimai şəraitini müəyyənləşdirir.
3. Şəxsiyyətlər
haqqında təqdimat edir.
4. Qrupla
birgə tarixi abidələrin maketini hazrlayarkən tərtibat bacarıqları nümayiş
etdirir.
Meyarlar üzrə (koqnitiv) bacarıqlar:
Biliklər nümayiş etdirir.
Tarixi
şəraiti müəyyənləşdirir.
Təqdimat
edir.
Tərtibat
bacarıqları nümayiş etdirir.
Əməkdaşlıq
edir.
Şagirdlərin bu bacarıqlara
yiyələnmələri üçün onlar dərsin mərhələləri üzrə nəzərdə tutlmuş prosedurları
keşməlidir. Bunun üçün dərs prosesində onlar üçün yaradıcı mühit olmalıdır:
xronoloji təhlil aparmaq (məntiqi təhliletmə, əsaslandırma bacarığı);
tarixi şəxsiyyətlər haqqında təqdimatlar hazırlamaq, onların zəif və güclü tərəflərini,
yol verdikləri yanlışlıqları izah etmək (müqayisə, ümumiləşdirmə, fərqləndirmə, nəticəyəgəlmə
bacarığı);
tarixi ərazilər xəritə, sxem və ya qrafik təsvirlər, tarixi abidələr haqqında
fiqur, maket, heykəl və s. hazırlamaq (əqli bilikləri praktik fəaliyyətə
yaradıcı tətbiqetmə - refleksiya bacarığı);
borgəfəaliyyət prosesində müəllim və qrup yoldaşları ilə yaxından əməkdaşlıq
etmək, onlarla məsləhətləşmək, fikirlərini nəzərə almaq, öz fikirlərini təqdim
etmək və s. (ünsiyyətə girmək, kommunikativ əlaqə qurmaq, özünütəqdimetmə və
özünüqəbuletdirmə - bacarığı).
Göründüyü kimi, koqnitiv bacarıqlar
bilavasitə müasir dövrdə şagirdlərin təlim fəaliyyətində onlardan tələb
olunan bacarıqlardır. Bu bacarıqlara ayrı-ayrı idrak prosesləri kontekstindən
deyil, kompleks yanaşılır. Hər bir bacarığın quruluşunda bütün idrak prosesləri
və onların aralıq mərhələləri, o cümlədən emosiya, iradə, davranış, fəaliyyət
və kommunikasiya vardır.
0 коммент.:
Отправить комментарий